Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Recycling vergoedingen

This site may earn commission on affiliate links.
Waarschijnlijk de recycling vergoeding van onze overheid om alle auto's na einde dienst milieuvriendelijk te recyclen, Echter volgens http://www.gebr-opdam.nl/recyclingbijdrage.html slechts € 45 incl. BTW….
Hier de link van http://www.arn.nl/ARN-Auto-Recycling/Recyclingbijdrage € 185,95 lijkt mij een echte "Tesla" prijs voor de recycling:crying:

Misschien toch iets te voorbarig zie http://www.nu.nl/auto/2395322/verwijderingsbijdrage-lithium-ion-accus-bekend.html bedrag van 2011 zou dus zomaar goed kunnen die prijs van 185,95….
 
Last edited:
Op m'n factuur wordt recyclingvergoedingen vermeld € 185,95
Hebben jullie dat ook?
Waar is dat voor?
Het stond niet op m'n orderbevestiging.

Dit klopt wel, recyclingbijdrage voor een hybrid of EV is in totaal 225,- incl BTW. (45 voor de auto plus nog een groter bedrag voor de accu).

ik dacht echter wel dat dit inclusief was in die € 440,- afleverkosten die op de opdrachtbevestiging staan?
 
Het lijkt me inderdaad terecht dat deze vergoeding door Tesla betaald moet worden.

Maar niet terecht dat wij deze aan Tesla moeten betalen, bovenop de reeds overeengekomen prijs.

De betreffende heffing was al lang van kracht toen ik op 14-10-2013 mijn definitieve orderbevestiging kreeg en werd toen niet vermeld.

Een vergelijkbaar geintje had ik met een 'Delivery Fee' post van € 750,00 op een eerdere orderbevestiging (19-09-2013). Die post is door Lester verwijderd.
De verklaring was dat de Tesla systemen deze post er automatisch op zetten als aflevering =/ Fremont.
Leuk, hè?

Zal met die recyclingbijdrage dus ook wel zo zijn. Als 'land' = 'NL' dan deze extra post toevoegen.
 
Nog geen factuur gezien. Wel wat gevonden bij ARN : http://www.arn.nl/ARN-Auto-Recycling/Recycling-batterijen-en-accu-s/Particulier#

Beheerbijdragen
De beheerbijdrage voor startaccu's en NiMH accu's bedraagt 0,05 euro (exclusief BTW) per accu. De beheerbijdragen voor de recycling van Li-Ion accu's zijn:
  • 180 euro (inclusief 21% BTW) voor Li-Ion accu's met een totaalgewicht van 100 kg en meer.
  • 90 euro (inclusief 21% BTW) voor Li-Ion accu's met een totaalgewicht van minder dan 100 kg.


Daarbij komt de eerder aangegeven 45 € voor een auto. Deze prijs wel inclusief BTW, even opletten dus.

De post "Destination and Regulatory Doc Fee" van de koopovereenkomst is nu "Kosten rijklaar maken" geworden, geen idee wat daar wel of niet onder valt.
 
Nog geen factuur gezien. Wel wat gevonden bij ARN : http://www.arn.nl/ARN-Auto-Recycling/Recycling-batterijen-en-accu-s/Particulier#

Beheerbijdragen
De beheerbijdrage voor startaccu's en NiMH accu's bedraagt 0,05 euro (exclusief BTW) per accu. De beheerbijdragen voor de recycling van Li-Ion accu's zijn:
  • 180 euro (inclusief 21% BTW) voor Li-Ion accu's met een totaalgewicht van 100 kg en meer.
  • 90 euro (inclusief 21% BTW) voor Li-Ion accu's met een totaalgewicht van minder dan 100 kg.


Daarbij komt de eerder aangegeven 45 € voor een auto. Deze prijs wel inclusief BTW, even opletten dus.

De post "Destination and Regulatory Doc Fee" van de koopovereenkomst is nu "Kosten rijklaar maken" geworden, geen idee wat daar wel of niet onder valt.

Recycling bijdrage auto €45 dat is volgens mij voor de gehele auto (incl accu). bovengenoemde beheersbijdragen gaat er volgens mij over indien je als particulier een losse accu wenst in te leveren.
 
OK, rekenkundig klopt het.
Resteert de vraag of Tesla het in rekening mag brengen als het niet op de offerte staat.
Ik heb al jaren geen nieuwe auto gekocht.
Hoe gaat dat normaal gesproken bij aanschaf van een nieuwe auto? Staat de recycling vergoeding apart op de offerte, of komt deze, net zoals bij Tesla, uit de lucht vallen?
Dat lijkt me overigens niet redelijk, want bij het maken van de offerte zijn deze kosten bekend.
Net zoals de vrachtkosten, invoerrechten en BTW
 
OK, rekenkundig klopt het.
Resteert de vraag of Tesla het in rekening mag brengen als het niet op de offerte staat.
Ik heb al jaren geen nieuwe auto gekocht.
Hoe gaat dat normaal gesproken bij aanschaf van een nieuwe auto? Staat de recycling vergoeding apart op de offerte, of komt deze, net zoals bij Tesla, uit de lucht vallen?
Dat lijkt me overigens niet redelijk, want bij het maken van de offerte zijn deze kosten bekend.
Net zoals de vrachtkosten, invoerrechten en BTW
Tja, ik kocht ooit een nieuwe Passat :redface:, levertijd werd uiteindelijk 9 ipv 3 maanden. Intussen was de prijs met 1500,- verhoogd, en ja die moest ik gewoon betalen... En on top of that zat er ook nog het verkeerde interieur in. Ik maakte nog een grap dat ze toch wel de radio volgens afspraak ingebouwd hadden, tuurlijk meneer.... Die bleek er ook nog niet in te zitten:scared::cursing::scared:. Dus conclusie? Tesla is soms ook net een gewone autofabrikant....
 
Dit is het antwoord dat ik zojuist van Tesla ontving:
De factuur is zoals u hem ontvangen heeft correct, het verschil zit hem in de €225,- recycling fees, welke een belasting is.
Zoals op de orderbevestiging staat vermeld is dat bedrag exclusief eventuele lokale en regionale belastingen

Dit is mijn reactie:
Uw citaat is onvolledig,
On de orderbevestiging staat:
Prijs mogelijk exclusief lokale en regionale belastigen of subsidies . BTW-tarief kan tot het moment van levering wijzigen.

De recycling fee is geen lokale of regionale belasting, het is een belasting die over heel NL tegen hetzelfde tarief wordt geheven.

Dat is heel anders dan in de Amerikaanse situatie waar regionale belastingen van staat tot staat verschillen.

U heeft ook invoerrechten en andere lasten moeten betalen. Die gaat u toch ook niet doorbelasten?

Kortom, het lijkt me onjuist dat u deze kosten alsnog in rekening brengt
 
Ik uitte vanmiddag verbatim jouw tekst tegen mijn Delivery Specialist, maar zijn script staat geen enkel afwijking toe. Het enige wat mij nog enigszins overtuigde was dat volgens hem de recyclevergoeding ook al op facturen in september 2013 stond. Waarom die dan niet op orderbevestigingen van oktober stond was hem onduidelijk en zal hij laten corrigeren.

Kunnen de mensen hier bevestigen dat die vergoeding inderdaad al op facturen van maanden geleden stond? Dat zou bij mij in ieder geval het gevoel wegnemen dat er een 'slimme' boekhouder een trucje heeft gevonden om de cijfers wat op te krikken.
 
Ik uitte vanmiddag verbatim jouw tekst tegen mijn Delivery Specialist, maar zijn script staat geen enkel afwijking toe. Het enige wat mij nog enigszins overtuigde was dat volgens hem de recyclevergoeding ook al op facturen in september 2013 stond. Waarom die dan niet op orderbevestigingen van oktober stond was hem onduidelijk en zal hij laten corrigeren.

Kunnen de mensen hier bevestigen dat die vergoeding inderdaad al op facturen van maanden geleden stond? Dat zou bij mij in ieder geval het gevoel wegnemen dat er een 'slimme' boekhouder een trucje heeft gevonden om de cijfers wat op te krikken.

Ik heb op 30/9 al mijn factuur gehad. Kwam goed uit ivm BTW aangifte Q3.
Daar stond idd ook al recycleringsvergoeding ;-) in.... terwijl dit idd in de overeenkomst van Mei niet stond.
Aangezien alle andere fabrikanten deze vergoeding ook specificeren, denk ik dat Tesla deze gewoon in eerste instantie vergeten is, aangezien de focus lag (en ligt) op maken en leveren van auto's.
Dus ik lig er geen nacht wakker van... wel dat ik er nog een door moet komen totdat ik m op kan halen.

Ik zie je morgen wel (als jij er wat langer over doet en ik idd wat eerder kom...)
 
Antwoord Tesla:
Ik heb absoluut begrip voor de verwarring en heb dit intern kenbaar gemaakt. Echter is de recycling fee in Europa verschillend en is deze in Nederland ook onderhevig aan eventuele verandering en daarom niet opgenomen in onze algemene order bevestiging. De belasting wordt al vanaf de eerste levering dit jaar doorberekend aan de koper en dit is bij andere merken ook niet anders.

einde discussie maar....