Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies aub: aanschaf volgende Tesla 🤔

This site may earn commission on affiliate links.
Ervaring met alle 3 de auto's. Op dit moment een Model Y en Model 3 als auto's in gebruik en 7 jaar gereden met de Model S.
Hierbij mijn ervaringen met de 3 auto's.
  • Model s:
    • Pluspunten: Veruit de mooiste auto om te zien en theoretisch de meest luxe van de 3 (bijvoorbeeld vanwege de luchtvering). Gevoel van Ruimte in de auto en gebruikersinterface over 2 schermen heeft mijn voorkeur boven 1.
    • Minpunten (Nu was mijn auto een 2015 model, dus niet helemaal vergelijkbaar met een 2018 versie), de auto vond ik fragieler aanvoelen. Zaken zoals de deurklinken zagen er mooi uit, maar wel veel onderhoud. Na verloop van garantie had ik ook wel een vrees dat de luchtvering ooit defect zou raken, omdat deze gezien het gewicht van de auto het best zwaar had.
      Snelladen gratis maar snelheid wel beperkt t.o.v. de nieuwere auto's.
      Hoger verbruik
      Het is echt een heel forse auto, dus voor het parkeren heb je echt wel brede parkeervakken nodig. Zeker ook in het buitenland meegemaakt dat ik parkeergarages niet in kwam en achterwaarts de enige manier was om de garage weer te verlaten.
  • Model 3 (2019):
    • Pluspunten: Praktisch qua maatvoering, rijdt als een kart.
    • Minpunten: Voor iemand met mijn lengte (2m) en opgroeiende kinderen is het echt wel een krappe auto. Ontbreken van warmtepomp zorgt echt voor een substantieel hoger verbruik in de winter. De auto is een stuk gehoriger binnenin. Het interieur is m.i. kwalitatief fors minder dan de model S en Y.
  • ModelY (LR):
    • Pluspunten: De model Y is momenteel mijn favoriet. Qua binnenruimte doet de auto zeker niet onder voor de Model S. Sterker nog, de kinderen kunnen beduidend beter zitten op de achterbank, mede ook omdat ze de voeten beter onder de stoel kunnen schuiven.
      Het snelladen is echt van een geheel andere orde. Zeker aan een V4 lader. Nu weet ik dat de curve redelijk snel afvlakt, maar nagenoeg leeg en opgewarmd aankomen bij een V4 lader zorgde bij mij voor 15 minuten boven de 200 kW. Voldoende om de rit weer voort te zetten.
    • Minpunten: Ik vind de model Y (maar evengoed de model 3) een minder mooie auto om te zien dan de Model S. En vooralsnog is Vision only nog niet op het niveau van de auto met sensoren.
Alternatief. Waarom kijk je niet naar een 2022 of 2023 Model Y waar net de kop af is?
Thanks voor je informatie! Super nuttige informatie.
Nou een nieuwe Y is niet heel veel duurder dan een occasion waar net de kop af is, die prijzen moeten nog even meedalen, vind ik nu nog niet heel interessant.

Wat betreft de S: snap alle punten, het laden is evt nog acceptabel voor mij met een CCS upgrade (150kwh). Ik vind het wel knap dat je achterwaarts een parkeergarage kan verlaten! Moet ik nog oefenen haha.

Ja ik merk nu ook wel met de 3 dat het krap wordt, en inderdaad gehorig...

Ah ik wist niet dat de model Y geen sensoren meer had? Even googlen.
Weet iemand hoe lang een model S met CCS upgrade er ongeveer over doet om bv 100km bij te laden aan een supercharger?


Tav het alternatief, zelf ook een paar keer gedaan, maar de 2e handsprijzen bij handelaars lijken de prijsdalingen van Tesla nog niet echt te volgen.. dus dan is de afweging om voor hetzelfde bedrag of een paar €k extra een nieuwe te kopen ook snel gemaakt 😅
Ja dat valt mij ook op... stom haha
Ik heb hem gekocht bij een algemene autohandelaar in Friesland. Geen garantie maar wel wat goedkoper dan elders (37k bij 117k km). Het geld dat ik uitspaarde heb ik opzij gezet voor eventuele reparaties. Mijn ervaring was positief. Ze kwamen afspraken netjes na zoals de 12v accu vervangen voor aflevering. Het enige dat ik tot nu toe heb hoeven doen was een accukabel. Tijdens het vervangen van de accu bleek die gecorrodeerd te zijn door lekkage. Dat is door de ranger gedaan voor 43 euro.


480 km is in de winter niet reëel. Zomer zou ik niet weten. Range van de S100D is erg vergelijkbaar met die van de 3LR AWD uit 2019. Ik denk dat je net iets verder komt. Wel heb ik het idee dat je met de range van de S wat meer kan "spelen". Hang een tijdje achter een vrachtwagen en je komt ineens een stuk verder. Dat verschil is bij de 3 wel wat minder.

Ik denk wel dat een verticaal scherm minder handig is dan een horizontale. Als je onderop het scherm iets moet doen moet je echt even je ogen van de weg halen (went wel). Aan de andere kant voelt het scherm in de 3 weer hilarisch klein als je overstapt.

Ik had wat zorgen over autopilot maar hij is ongeveer net zo goed als in de 3 en lane-changes gaan zelfs soepeler. Het kan zijn dat ie net iets vaker onnodig remt. Verder zijn er hele dagen die voorbij gaan zonder dat ik de FSD features mis uit de 3😁. Ook ontbreekt bij de S een binnencamera wat je kan zien als voor- of nadeel.

Persoonlijk vind ik het handig dat je nog steeds stokjes aan het stuur hebt met name voor de ruitenwissers en de cruise control. Maar dat is een kwestie van smaak.

Een S is geen auto die iemand "nodig" heeft maar het is in mijn ogen nou ook weer geen heel onpraktische of dure keuze. Bagageruimte is echt veel fijner dan bij de 3.
Ook weer nieuwe informatie, thanks!
Ik heb een Model 3 (2019) en een Model X (2020).

Waarom lees ik hier niks over een occasion Model X? Dit is in mijn ogen de beste Tesla. Dat vind ik omdat deze auto luchtvering heeft (rijdt zoveel beter als een Model 3, deze rijdt meer als een kart en minder comfort dus), heel veel ruimte, vleugeldeuren zijn leuk en handig, veel meer opbergruimte dan in de S (meer vakjes voor spullen), automatische deuren zijn HEERLIJK, scherm achter stuur is prettig,

De enige reden waarom ik heel soms nog wel eens denk “Zal ik de X verkopen en nieuwe Y kopen”, is omdat de computer wat ouder is (HW3) en ik niet meer alle nieuwe features krijg met updates. Dat vind ik jammer.

Wat is je budget?

Ik heb de X nu bijna een jaar. Destijds ook getwijfeld: ga ik voor een nieuwe Y of voor een occasion X. Toch voor de X gekozen gezien deze meer comfort heeft.
Ja die X vind ik ook wel tof, maar ja dan is het dilemma een occasion X of een nieuwe Y inderdaad. Vind de S wel mooier dan de X, maar HW3 is niet mega oud toch? Als iemand z'n X nog wil verkopen voor 30k mag diegene een bericht sturen 😝
Tja, het is ook echt waar je naar kijkt en wat je wil wat betreft een ‘premium’ gevoel. 🤪😅

I

als de 3 de meest onpraktische is die je ooit hebt gehad, dan ben ik wel benieuwd naar je vroegere ‘wagenpark’….
De opening is niet handig, maar ik kan er meer in meenemen dan in onze 3-serie Touring van weleer, Alfa 156 of DS5. Alleen de Saab ‘vrat’ meer.

Ruimte voor de kinderen (13 en 11) en omdat het kan, laten mij nu de overstap maken naar een Y. En dat mijn fiets nu in de auto mee kan (dat heb ik thuis niet gezegd 🤪).

Ruimte voor de kinderen is uiteraard ook de keuze rationaliseren: hoor ze nu ook niet klagen en het is niet een Lada of Simca Talbot waar wij vroeg met 5-en op vakantie gingen. 🙈

Ach we hebben het niet zo slecht.
Het is allemaal relatie, en het zijn allemaal mooie auto's inderdaad😄
Als je aan mij vraagt wat de meeste "praktische" Tesla is, dan is dat absoluut de X. Enige minpunt aan "praktisch" is SOMS het parkeren. Meestal voldoende plek / ruimte.

Maar los daarvan, sinds ik de X heb (en bezit dus ook nog de 3, dus merk regelmatig het verschil) wil ik nooit meer een 'lage' auto. SUV rijdt zo fijn.
Nu wil ik toch wel een keer in zo'n X rijden haha
 
In Nederland ook hoor.
Mwoahh. Daar kan je het over hebben. Je hebt de non-conformiteitsgarantie. Als ik het terrein afgereden was en er stuiterden vier wielen onderuit dan was de auto duidelijk niet geschikt voor het doel waarvoor ie gekocht was. Dat is non-conformiteit. Als over acht maanden een deurklink linksachter het begeeft dan is dat gewoon een slijtageonderdeel. Bovendien kan ik de auto gewoon nog gebruiken. Daarnaast heb je als koper ook een onderzoeksplicht. Ik ben arrogant genoeg om te denken dat ik een auto redelijk kan beoordelen. Maar de tijd zal het uitwijzen.

Zie ook: Auto gekocht met verborgen gebreken maar zonder garantie

Overigens nog een lollig verhaal: tijdens de koop vroeg ik aan de verkoper of ik hem in service-mode mocht zetten om de recente foutmeldingen te bekijken. Hij vond het prima maar toen in grote rode letters de VIN in het dashboard verscheen kreeg ik een "maar buurman wat doet u nu?" reactie. Ze hadden duidelijk nog niet veel ervaring met Tesla's. Na de koop heb ik ze via whatsapp uitgelegd hoe de auto overgedragen kan worden in de app wat ze netjes binnen vijf minuten deden.
 
Weet iemand hoe lang een model S met CCS upgrade er ongeveer over doet om bv 100km bij te laden aan een supercharger?
Kun je niet zeggen. Ligt aan diverse factoren zoals weer, temperatuur accu en het bereik. CCS laat je niet sneller laden, je hebt alleen meer mogelijkheden om te laden.

Ik rij nu een 3 en heb een S uit 2018 gehad. Ik zou nooit voor een tweedehands S gaan en al zeker niet voor een S75. Volgend jaar mag ik weer kiezen, denk dat het een Y RWD wordt. Of een IONIQ6, wel een kekke auto.

Veel sterkte met kiezen!
 
Mwoahh. Daar kan je het over hebben. Je hebt de non-conformiteitsgarantie. Als ik het terrein afgereden was en er stuiterden vier wielen onderuit dan was de auto duidelijk niet geschikt voor het doel waarvoor ie gekocht was. Dat is non-conformiteit. Als over acht maanden een deurklink linksachter het begeeft dan is dat gewoon een slijtageonderdeel. Bovendien kan ik de auto gewoon nog gebruiken. Daarnaast heb je als koper ook een onderzoeksplicht. Ik ben arrogant genoeg om te denken dat ik een auto redelijk kan beoordelen. Maar de tijd zal het uitwijzen.

Zie ook: Auto gekocht met verborgen gebreken maar zonder garantie

Overigens nog een lollig verhaal: tijdens de koop vroeg ik aan de verkoper of ik hem in service-mode mocht zetten om de recente foutmeldingen te bekijken. Hij vond het prima maar toen in grote rode letters de VIN in het dashboard verscheen kreeg ik een "maar buurman wat doet u nu?" reactie. Ze hadden duidelijk nog niet veel ervaring met Tesla's. Na de koop heb ik ze via whatsapp uitgelegd hoe de auto overgedragen kan worden in de app wat ze netjes binnen vijf minuten deden.
Haha grappig verhaal, ja die service mode moet ik nog even googlen ook. Maar als ik het zo hoor kun jij wel goed tesla's beoordelen, wil jij niet mee?🤣 En welke dealer is het in friesland waar je geweest bent als ik vragen mag?
Kun je niet zeggen. Ligt aan diverse factoren zoals weer, temperatuur accu en het bereik. CCS laat je niet sneller laden, je hebt alleen meer mogelijkheden om te laden.

Ik rij nu een 3 en heb een S uit 2018 gehad. Ik zou nooit voor een tweedehands S gaan en al zeker niet voor een S75. Volgend jaar mag ik weer kiezen, denk dat het een Y RWD wordt. Of een IONIQ6, wel een kekke auto.

Veel sterkte met kiezen!
Ahh, ik dacht ook dat je daardoor sneller kon laden, aan die nieuwere stekkers zeg maar. En waarom zou je nooit voor een 2e hands S gaan? En de S75 specifiek niet omdat?

En thanks! Ga ik nodig hebben haha
 
Haha grappig verhaal, ja die service mode moet ik nog even googlen ook. Maar als ik het zo hoor kun jij wel goed tesla's beoordelen, wil jij niet mee?🤣 En welke dealer is het in friesland waar je geweest bent als ik vragen mag?
Wil best mee maar als je auto een dag na de koop uit elkaar valt kan ik er echt niks aan doen. Voor mezelf vind ik het al spannend genoeg. Ik stuur je een PM.

Het bedrijf is Jitze Bosgra. Het gaat in mijn ogen bij dit soort bedrijven niet om een langdurige relatie met een klant maar om het snel doorverkopen van auto's die ze vaak in bulk van een leasemaatschappij hebben gekocht. Als je dat in het achterhoofd houdt zijn er best goede deals te vinden. Zij willen gewoon een paar duizend verdienen en snel van een auto af, jij wil een auto zo goedkoop mogelijk.

Nu staat er een redelijk goedkope X op hun site. De S die er staat is niet die van mij maar lijkt er wel op. Overigens staat mijn oude Kia daar nu ook te koop (voor meer dan ik er voor gekregen heb uiteraard).

Overigens kijk ik bij een auto niet alleen naar checklistjes (doen alle knopjes het) maar ook naar de auto als geheel. Klopt de staat van de auto bij de kilometerstand en is er weinig aan geklooid? (sorry @Firehuntah). Een S met 100.000 km en geen enkel krasje op de voorbumper of velg is verdacht. Je wilt een auto van iemand die er altijd goed voor heeft gezorgd maar een auto van een echte liefhebber die veel geld heeft gestoken in wijzigingen moet je goed bekijken. Waarom heeft zo iemand de auto verkocht? Hoe dan ook is het kopen van een tweedehands auto geen exacte wetenschap maar wel lollig.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Weet iemand hoe lang een model S met CCS upgrade er ongeveer over doet om bv 100km bij te laden aan een supercharger?
Eerste 100km duurt 5 minuten. Laatste 100km duurt 40 minuten.
Ik weet. Dat wij op reis meestal 40-50 minuten aan de SuC stonden. Meestal laadden wij dan van minder dan 10% (afhankelijk van de ligging van de SuC) tot wanneer het vermogen onder de 70 kW dook (ongeveer 70%!). MS90D. Dus van onder de 40 km range tot zo’n 300 km range.
 
Tja, het is ook echt waar je naar kijkt en wat je wil wat betreft een ‘premium’ gevoel. 🤪😅

I

als de 3 de meest onpraktische is die je ooit hebt gehad, dan ben ik wel benieuwd naar je vroegere ‘wagenpark’….
De opening is niet handig, maar ik kan er meer in meenemen dan in onze 3-serie Touring van weleer, Alfa 156 of DS5. Alleen de Saab ‘vrat’ meer.

Ruimte voor de kinderen (13 en 11) en omdat het kan, laten mij nu de overstap maken naar een Y. En dat mijn fiets nu in de auto mee kan (dat heb ik thuis niet gezegd 🤪).

Ruimte voor de kinderen is uiteraard ook de keuze rationaliseren: hoor ze nu ook niet klagen en het is niet een Lada of Simca Talbot waar wij vroeg met 5-en op vakantie gingen. 🙈

Ach we hebben het niet zo slecht.

Van alle modellen van Tesla is de 3 zeker de meest onpraktische, dacht dat we het hier alleen over tesla hadden natuurlijk 😂

De Y zal overigens de meest efficiënte zijn ook kwa ruimte icm de prijs maar smaken verschillen zegmaar.

Van een gebruikte X die uit de garantie is zou ik echt wegblijven.
Ik heb genoten van de X maar daar best veel mee bij de garage gestaan met problemen van de achterdeuren en voorwielophanging, dure reparaties uit de garantie.
Het verstandigste is een Model 3 en vanaf maart 2024 komen daar een hele berg gebruikte bij op de markt de na 5 jaar uit de lease komen.
De prijzen gaan dan vast omlaag.
Een model S (niette oud) vind ik zelf het lekkerste rijden en met een 100D heb je een geweldig bereik, vlot laden (sneller als een 75D) en toch veel ruimte

Leasebijtellingsvriendelijk in Almere is een Tesla specialist die al jaren niets anders doet, je kan daar prima over de prijs onderhandelen omdat er ook auto in bemiddeling worden verkocht van mensen die er dan toch een keer vanaf willen.
 
Ik lees met interesse mee. Ik ben ook op zoek naar een opvolger voor mijn 2019 M3. Heb hem halverwege dit jaar nodig. Hoop dat de Model Y Juniper er tegen die tegen die tijd is. Alternatief zou voor mij een A4 e-Tron zijn. heb proefgereden. Prima auto. Navi is prut, maar dat Is met CarPlay op te lossen…
Ken iemand met een Q4 e-tron en die sleept zich aan 100 per uur van snellader naar snellader, is echt niet te spreken over de range en efficiëntie.
 
  • Funny
Reactions: fivari
Als je aan mij vraagt wat de meeste "praktische" Tesla is, dan is dat absoluut de X. Enige minpunt aan "praktisch" is SOMS het parkeren. Meestal voldoende plek / ruimte.

Maar los daarvan, sinds ik de X heb (en bezit dus ook nog de 3, dus merk regelmatig het verschil) wil ik nooit meer een 'lage' auto. SUV rijdt zo fijn.
Per euro zal de Y praktischer zijn.

En onderschat ook niet dat de 2 zetels in het midden minder praktisch zijn dan gewoon de achterbank plat leggen.

Behalve als je 6 volwassenen wil vervoeren, dan ben je met een X beter af.
 
Per euro zal de Y praktischer zijn.

En onderschat ook niet dat de 2 zetels in het midden minder praktisch zijn dan gewoon de achterbank plat leggen.

Behalve als je 6 volwassenen wil vervoeren, dan ben je met een X beter af.
Ja, ik heb zelf de X met de 5-zits uitvoering. Ideaal. Bank plat en je hebt mega veel ruimte.

Als je naar prijs kijkt dan is de Y de beste keus maar als je graag meer (rij)comfort, mooiere auto (vind ik), meer luxe wil, dan is de X zeker de moeite waard.

Maar @robdok, wat is dan je budget?
 
Ik bedacht mij net nog een voordeel van de Y (en X) ten opzicht van de 3. Zal hier in NL niet echt een issue zijn, maar afgelopen vakantie in Galicië en Picos de Europe kwam ik er achter de onze 3 toch wat moeite heeft met de lokale opvatting van wegenbouw: een kwak beton van 10cm breed aan weerszijde van een trottoir en je hebt een opgang naar een parkeerterrein…… Nou, zelfs na ‘iedereen uitstappen’ kreeg de bodemplaat iedere een goed scrub. Verder schrikken ze ook niet van een stevige hellingshoek. Gelukkig hoef je vanwege grip en vermogen geen aanloopje te nemen, maar ook in die gevallen weer veel geschraap. Alternatief was auto onder in dorpje laten staan en naar boven lopen (en niet bij huisje kunnen laden). Denk wel dat breedte van de Y en zijn parkeersensoren daar ook voor uitdagingen gaat zorgen 😅🙈
 
Een S75 heeft gewoon een te beperkt bereik. En tweedehands niet vanwege de mogelijke kosten.
Mja meer bereik is fijn, maar ook met een S75 zou ik uit de voeten kunnen kijkend naar dagelijks gebruik. Ja dat van die mogelijke kosten begint me steeds wel een beetje meer zorgen te baren. M.n. dat de accu of iets anders duurs ineens ermee kapt...
Eerste 100km duurt 5 minuten. Laatste 100km duurt 40 minuten.
Ik weet. Dat wij op reis meestal 40-50 minuten aan de SuC stonden. Meestal laadden wij dan van minder dan 10% (afhankelijk van de ligging van de SuC) tot wanneer het vermogen onder de 70 kW dook (ongeveer 70%!). MS90D. Dus van onder de 40 km range tot zo’n 300 km range.
Ok goed om te weten, wel irritant dat het verschil zo groot is.
Per euro zal de Y praktischer zijn.

En onderschat ook niet dat de 2 zetels in het midden minder praktisch zijn dan gewoon de achterbank plat leggen.

Behalve als je 6 volwassenen wil vervoeren, dan ben je met een X beter af.
Nou 6 volwassenen komt eigenlijk nooit voor haha
Ja, ik heb zelf de X met de 5-zits uitvoering. Ideaal. Bank plat en je hebt mega veel ruimte.

Als je naar prijs kijkt dan is de Y de beste keus maar als je graag meer (rij)comfort, mooiere auto (vind ik), meer luxe wil, dan is de X zeker de moeite waard.

Maar @robdok, wat is dan je budget?
Ja X vind ik zeker tof, maar gevoelsmatig te hoog voor een occasion voor mijn budget, en waarschijnlijk sowieso te duur voor mij. Bij voorkeur zit ik qua occasion op max 30k (liever minder natuurlijk), ook omdat er flinke kosten bij kunnen komen. Als ik voor nieuw zou gaan dan is een model y m'n max voor nu. Maar die occasion kan ik onderhands lenen (dus geen bkr), bij een nieuwe wordt het wel een bkr registratie, en ook gelijk een flinke...
Weet niet wat een wrap kost; maar wellicht minder dan de prijs voor QS en subsidie?
Dit is wel slim! Heb geen idee wat een goede wrap kost? Maar goed heb je wraps die er net zo uit zien als de QS. uitvoering? Heb echt 0 ervaring met wrappen van auto's.
Ik bedacht mij net nog een voordeel van de Y (en X) ten opzicht van de 3. Zal hier in NL niet echt een issue zijn, maar afgelopen vakantie in Galicië en Picos de Europe kwam ik er achter de onze 3 toch wat moeite heeft met de lokale opvatting van wegenbouw: een kwak beton van 10cm breed aan weerszijde van een trottoir en je hebt een opgang naar een parkeerterrein…… Nou, zelfs na ‘iedereen uitstappen’ kreeg de bodemplaat iedere een goed scrub. Verder schrikken ze ook niet van een stevige hellingshoek. Gelukkig hoef je vanwege grip en vermogen geen aanloopje te nemen, maar ook in die gevallen weer veel geschraap. Alternatief was auto onder in dorpje laten staan en naar boven lopen (en niet bij huisje kunnen laden). Denk wel dat breedte van de Y en zijn parkeersensoren daar ook voor uitdagingen gaat zorgen 😅🙈
Ja mijn model 3 heeft ook wel een aantal keer in de afgelopen 5 jaar iets geraakt aan de onderkant, dus herkenbaar, ben benieuwd of dat nog te zien is 😝 Hij doet het nog wel gewoon
 
Ok goed om te weten, wel irritant dat het verschil zo groot is.
Neen, is niet irritant, want aan een SuC laad je nooit tot 100%. Als de laadsnelheid te veel gedaald is vertrek je weer naar een volgende SuC.
Simuleer eens op abetterrouteplanner.com. Geef een bestemming in op 1000km en speel met de parameters. Minder stops en langer laden tov meer stops en sneller ter plaatse.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Neen, is niet irritant, want aan een SuC laad je nooit tot 100%. Als de laadsnelheid te veel gedaald is vertrek je weer naar een volgende SuC.
Simuleer eens op abetterrouteplanner.com. Geef een bestemming in op 1000km en speel met de parameters. Minder stops en langer laden tov meer stops en sneller ter plaatse.
Misschien niet irritant, maar had liever gehad dat ie in 5 minuten vol zou zitten, maar dat is utopie 🤣 Maar thanks voor de tip, uitgebreide tool zeg, ben er nu een beetje mee aan het spelen. Zie wel dat er bv een heel groot verschil is of ik een 'gewone' S75 kies of een S75 met 85Kwh accu... (al zijn die volgens mij best zeldzaam als ik google moet geloven)
Ik heb er verder ook geen verstand van; maar zie vaak genoeg Tesla's rijden die in een totaal andere kleur zijn en dat ziet er best goed uit.

Er is op het forum wel eea te vinden over rappen en ervaringen daarmee.
Ik ga eens even speuren, thanks
 
Misschien niet irritant, maar had liever gehad dat ie in 5 minuten vol zou zitten, maar dat is utopie
Ik was in mijn pré-EV tijdperk ook erg bezig met laden onderweg.
Toen ik de EV eenmaal had, totaal geen issue meer.
-ik laad enkel onderweg bij lange reizen (minder dan 10 keer per jaar)
-bij lange reizen is een stop om de 2-3 uur geen straf. In tegendeel. Bekijk wat je tijdens het laden kan doen tijdens het laden ( shoppen, eten, surfen, wandelen. Ik geniet van de tijd.
-sterker nog, er is een heel onverwacht, bijna pervers effect. De reis wordt veel aangenamer. de reis wordt in stukjes gekapt. Je volgende laadstop wordt je bestemming en je ziet de lange reis tot je eindbestemming niet meer voor je.
-door de rustpauzes moet kom je veel meer ontspannen aan. Geen dag rzcuperatie meer nodig.
Zie wel dat er bv een heel groot verschil is of ik een 'gewone' S75 kies of een S75 met 85Kwh accu... (al zijn die volgens mij best zeldzaam als ik google moet geloven)
Dat zijn volgens mij S75 wagens die een gereviseerde batterij S85 batterij gekregen hebben toen de originele het begaf.