Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Slaap-Wakker Cyclus Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Ik ben sinds eind december de blije eigenaar van een Model 3 LR (2021 Refresh). En wegens de ons allen bekende pandemische toestand, staat deze wagen veel stil, in de garage (alsnog zonder laadpaal).

Dit is een gemeenschappelijke garage, met een zachte temperatuur (zo een 15 graden, dus bij vertrek niet veel opwarming nodig). Nu, ik monitor de wagen met TeslaMate (in een lokale Docker op mij NAS), en het valt me op (zie bijlage) dat de de wagen na een rit weliswaar in slaap valt, zo na 12 minuten of zo, en dan een aantal uren (zeker een 6-tal) blijft slapen, maar vervolgens wordt die vanzelf terug wakker, en blijft wakker gedurende lange tijd (ook zeker 6 uren).

Is dit normaal? Er is geen sentry mode actief, wifi staat af, geen scheduled preconditioning, etc... Ik heb al een (softe en harde) reset gedaan, de wagen uitgeschakeld, etc... De mobiel ontvangst in de wagen is wel slecht (ondergronds), er is geen wifi, en ik heb een melding gekregen van een nieuwe update.

Als ik tijdens een slaapperiode de wagen wakker maak met de tesla app, of door wat settings gaan aan te passen, valt ie opnieuw terug in slaap. Als ik dit doe in de 'wakkere' periodes, blijft die daarna ook wakker. Natuurlijk is de battery drain in de wakkere periodes aan de hoge kant (ook een duidelijk hoorbaar gezoem onder de motorkap dan). Ik zit op versie 2020.48.30 (nog niet 2020.48.30.1 of 2020.48.30.2), maar _voor_ die update sliep de wagen wel aan 1 stuk door als die geparkeerd stond?

mvg,
ZappaEV
 

Attachments

  • Screenshot 2021-01-08 at 20.05.22.png
    Screenshot 2021-01-08 at 20.05.22.png
    58.7 KB · Views: 86
Zappa, heb je de streaming api in Teslamate 'aanstaan'? Dat is te controleren en aan te zetten door in het 'hoofdscherm' (waar je de plattegrond ziet waar je auto is geparkeerd) op settings te klikken, en dan is het de derde optie van boven. Het schuifje zou op enabled moeten staan. Dan zal Teslamate de auto niet uit slaap halen.
 
Teslamate en andere thirth-party apps zorgen, juist door het monitoren, ervoor dat de auto niet in slaap valt, of vaker wakker wordt.
Dit is verouderde informatie. Met de Teslamate streaming API valt de Tesla in een diepe slaap.

@ZappaEV heb je geen andere apps aanstaan zoals Teslafi? Als je die wel eens getest hebt en daarna uitgezet blijven ze vaak nog steeds de auto pollen. Tesla heeft geen "token invalidation" pagina, dus de enige manier om dat pollen te stoppen is door je wachtwoord te veranderen, dan worden alle token gereset.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dit is verouderde informatie. Met de Teslamate streaming API valt de Tesla in een diepe slaap.

@ZappaEV heb je geen andere apps aanstaan zoals Teslafi? Als je die wel eens getest hebt en daarna uitgezet blijven ze vaak nog steeds de auto pollen. Tesla heeft geen "token invalidation" pagina, dus de enige manier om dat pollen te stoppen is door je wachtwoord te veranderen, dan worden alle token gereset.

Ik heb nog geen andere apps (buiten de officiële tesla app) gebruikt. Ik heb juist voor Teslamate gekozen omdat zo geen token ergens in de cloud bewaard wordt, enkel lokaal in een db op mijn nas.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Je bent niet de einige met vampire drain als ik de andere threads en andere fora bekijk de laatste week of drie. Bij mij was het eergisteren maar 1% per 12 uren, gisteren dan weer 3-4% per 12 uren overnacht bij gelijke buitentemperatuur.
Heb geen summon, sentry, planned departure of 3rd party apps. Heb voor de zekerheid ook eens mijn paswoord verandert.
Status quo.
Vandaag de eerste lage zonnestralen sinds lang, en nu ook weer beide B-pillar cameras geblokkeerd door condens vanbinnen.
Kleinigheden, dat wel maar begint nu allemaal serieus op mijn tikker te werken.
Zonet via app een afspraak gemaakt (27.01.) voor dit laatste. Bij deze gelegenheid zal ik de Tesla ranger ook eens op de tand voelen ivm die vampire drain.
Let’s see...
 
Je bent niet de einige met vampire drain als ik de andere threads en andere fora bekijk de laatste week of drie. Bij mij was het eergisteren maar 1% per 12 uren, gisteren dan weer 3-4% per 12 uren overnacht bij gelijke buitentemperatuur.

Ja ik denk dat je gelijk kan hebben, en dat het iets algemeen/firmware versie gebonden is. Zonder apps of andere zaken om te loggen zie je enkel het nettoresultaat natuurlijk, maar ik zie dezelfde variatie in drain als jij. Vannacht heeft mijn wagen 8 uur geslapen, en is ondertussen alweer een uur of 5 wakker..... (lijkt vrij consistent ongeveer 6 uur wakker te blijven alvorens weer vanzelf in slaap te vallen). Bij normaal dagelijks gebruik zou dit nauwelijks opvallen, nu staat ie wel veel stil. :(
 
@ZappaEV Is in een ander draadje al behandeld.
Zet smart summon eens uit! Je hebt er hier toch niks aan en het houdt je auto wakker (wel logisch ook)
en ook smart preconditioning staat uit neem ik aan...
NB af en toe zal de auto aanspringen, daar doe je weinig aan maar kijk vooral naar vampire drain in Teslamate, dat zou op of onder 1 % per dag moeten blijven
 
Last edited:
Vandaag de eerste lage zonnestralen sinds lang, en nu ook weer beide B-pillar cameras geblokkeerd door condens vanbinnen.
Kleinigheden, dat wel maar begint nu allemaal serieus op mijn tikker te werken.
Zonet via app een afspraak gemaakt (27.01.) voor dit laatste.
Let’s see...
Mijn afspraak van 27.01. werd zonet door SC Zaventem geannuleerd met de volgende SMS:

"Beste Dhr. ......, condensvorming op de lenzen van camera's of lichtblokken wordt veroorzaakt door veranderingen in de atmosfeer. Bepaalde omgevingsfactoren zoals een plotse temperatuurdaling of hoge luchtvochtigheid kunnen de kans op vorming van condens vergroten. Dit fenomeen is daarom ook vaker aanwezig in de winterperiode (koud en vochtig weer) maar zal afnemen naarmate de omgevingstemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid daalt. Het vervangen van onderdelen wijzigt niets aan de oorzaak van het ontstaan van condensvorming en is hierdoor niet toegelaten. We annuleren dan ook uw Mobile Service afspraak maar blijven bereikbaar betreffende dit dossier via sms"

Begrijp het niet. Ik had duidelijk aangegeven in mijn afspraak dat de ZON de oorzaak is. Geen zon, geen condens ! Zon staat links of rechts: Condens!
Er bestaat een Tesla service bulletin Nr. SB-20-12-002. Heb er in mijn antwoord SMS nog eens naar verwezen.
 
Last edited by a moderator:
Er bestaat een Tesla service bulletin Nr. SB-20-12-002. Heb er in mijn antwoord SMS nog eens naar verwezen.
Lijkt erop dat deze bulletin niet geldt voor uw auto. "If the vehicle’s birthday is March 31st, 2019 or after, discontinue this procedure because the gore patches were not installed on the B-pillar appliques."
Niet dat het probleem er niet is hoor.
 
  • Informative
Reactions: Epyx
Lijkt erop dat deze bulletin niet geldt voor uw auto. "If the vehicle’s birthday is March 31st, 2019 or after, discontinue this procedure because the gore patches were not installed on the B-pillar appliques."
Niet dat het probleem er niet is hoor.
Bedankt, zo ver had ik niet gelezen. Mijn M3 is geleverd in October 2019.
Bummer !
 
Bedankt, zo ver had ik niet gelezen. Mijn M3 is geleverd in October 2019.
Bummer !
Vandaag bevestiging gekregen van SC dat ze niets zullen/kunnen doen:
"Beste Dhr. ......, bedankt om deze informatie met ons te delen. Zoals u kan lezen in het desbetreffende bulletin is dit enkel van toepassing op voertuigen geproduceerd voor maart 2019. Daar uw auto gefabriceerd is in augustus 2019 zijn er geen gore patch breathers gemonteerd en is dit bulletin dan ook niet actief op uw voertuig.
De binnenzijde van de applique is niet hermetisch afgesloten, waardoor condens kan ontstaan bij plotse veranderingen. Dit is een normaal verschijnsel waarbij het vervangen van onderdelen geen oplossing biedt en daarom niet toegelaten is. Dank voor uw begrip, Tesla Service.”


It is what it is I suppose...maar ik onthoud dit goed in mijn achterhoofd, sectie long-term memory.o_O
Ik probeer het positief te benaderen - nog een goede reden erbij dat ik destijds geen FSD als optie had genomen. Als in de Winter bij laterale zon altijd condens in de B-Pillar cameras opduikt, is FSD sowieso op deze momenten nauwelijks bruikbaar.