Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tarieven Superchargen bekend

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan nog vandaag en morgen een nieuwe bestellen.
Dan heb je dit probleem niet ;)
En onthoud: weinig dingen zijn zó leuk als het bestellen van een nieuwe Tesla :D

Dus dat verhaal over niet lokaal gratis laden etc is helemaal van de baan?
Daar lijkt het wel op hè? Mensen die nabij een SuC wonen lijken er "mee weg te komen" om daar elke dag even te stekkeren ipv dat thuis te doen.
 
  • Like
Reactions: PascalH
Prijs voor supercharging boven het vrije deel van 400kWh/jaar in NL & FR is 20 ct/kWh, B 23 ct (voor auto's besteld na 15 jan '17)
Duitsland is best prijzig:
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Supercharging
Zal wel een bugje zijn maar ik mis Zweden nog in de lijst.

En wat ik wel een beetje nep vind is dat die 400kWh (of het restant) na een jaar vervalt als je die niet gebruikt. Dat zijn telco praktijken.
 
60 kW is het laadvermogen ( hoe snel je de batterij vol hebt)
60 kWh is de laadcapaciteit van de batterij

Dus als je laadvermoge onder de 60kW komt ( ergens voorbij de 80% over het algemeen, maar dit zou ik mis kunnen hebben) ga je per minuut de helft minder betalen.
Ik ben bekend met de termen :)

Maar ik kan mij herinneren dat je al wel vrij vroeg onder de 60 kW uit komt. In dit filmpje is dat ook zichtbaar, vanaf ongeveer minuut 3:

Na 30m20s Superchargen laadt de 70 kWh accu nog maar op 55 kW. De 85 kWh accu zit dan op de 60 kW.

Vermoedelijk dat de 90 en 100 kWh accu's het wel wat langer volhouden.
 
  • Like
Reactions: PascalH
60 kW is het laadvermogen ( hoe snel je de batterij vol hebt)
60 kWh is de laadcapaciteit van de batterij

Dus als je laadvermoge onder de 60kW komt ( ergens voorbij de 80% over het algemeen, maar dit zou ik mis kunnen hebben) ga je per minuut de helft minder betalen.


maar je hebt mij aan het denken gezet.

NL 64kWh (80%) capaciteit laden kost 64*0,2= €12,80

Dld 64kWh (80%) capaciteit laden kost 44 min * 0,34= €14,96 voor MS90D
/edit : het laadvermogen gaat bij de 90D na 76% tot 80% SOC onder de 60kW en dus dat stukje tegen €0,17 maar hoe lang duurt dat stuk : 5 min zie ik in dezelfde video
€14,40

Dld 64kWh(80%) capaciteit laden kost 51 min * 0,34= €17,34 voor MS85D
/edit : bij de 85D gaat het laadvermogen van 56%-80% SOC onder de 60kW en dus dat stukje tegen €0,17 maar hoe lang duurt dat stuk?: 24 min in de video.
€13,60

poeh zouden ze daar echt zo goed over nagedacht hebben..

verschil is dus minimaal
 
Last edited:
Zet meteen een benchmark voor Fastned.
Leuk business model voor Tesla, met veel potentie in geval van verdere expansie ook richting andere merken.

Volgens mij dekken ze hiermee alleen de stroomkosten af en zitten de kosten voor aanleg en onderhoud nog steeds in de wagen verrekent. Dan wordt het toch lastig voor derde partijen om daarmee te concurreren.
 
Ik heb net op de knop gedrukt, maar krijg nog geen tintelende gevoelens. Zal wel bij het ophalen rond mei zijn.
Wordt dan de derde Tesla dus ze zullen wel raar staan te kijken.

Als het werkelijk mei ophalen is, dan zal je met die auto ook moeten betalen voor je superchargen.

Denk dat ze bij Fastned wel blij zijn. In plaats van gratis en onbeperkt concurreren ze nu tegen een normalere concurrent.

100km rijden gaat supercharged in Nederland 5EUR kosten, in België 5,75EUR. De financiële stimulans om over te stappen op een Tesla wordt in België zo toch een stuk minder, zeker omdat de benzine er nog eens goedkoper is.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: PascalH
Als het werkelijk mei ophalen is, dan zal je met die auto ook moeten betalen voor je superchargen.

Denk dat ze bij Fastned wel blij zijn. In plaats van gratis en onbeperkt concurreren ze nu tegen een normalere concurrent.
Er is ergens wel uitgesproken, dat het moment van bestellen doorslaggevend is (uiterlijk 15 januari intussen) zolang de klant tenminste niet om uitgestelde levering vraagt. Dus als je vandaag bestelt, maar zelf aangeeft pas in juni te willen ontvangen, dan is het 400kWh/jaar, maar als Tesla aangeeft pas in juni te kunnen leveren, dan onbeperkt.