Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Winter Vs Zomer

This site may earn commission on affiliate links.

bartdv

Raven MSLRP-FSD & Classic S60
Vraagje, Gezien dit mijn eerste Lente is met een Tesla.

Enkele weken geleden had ik een probleem waar Tesla de Battery Heater en Relays vervangen heeft.
Sindsdien is mijn verbruik in vrije val. TTZ. Toen was mijn verbruik aan de lage kant zijnde 211wh/km.

Nu echter is dit op de trip computer 177wh/km en zakt nog elke dag. Vermoedelijk zal dit rond de 160 a 165wh/km worden als ik de dag verbruiken bekijk.

Nu weet ik dat een tesla minder verbruik heeft in de warme maanden vs de koude maanden maar zo koud was het toch niet hé.

Hoeveel is dit verschil eigenlijk of is dit lage verbruik ten gevolge van de battery weerstand. Niet dat ik wil klagen integendeel. Maar is dit niet echt laag. Rij elke dag een 80 km waarvan minsten 40 op autostrade.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2016-06-02 om 08.32.50.png
    Schermafbeelding 2016-06-02 om 08.32.50.png
    1.8 MB · Views: 53
Verschil tussen zomer- en winterverbruik is niet zozeer het verbruik van de kachel, en ook niet het verschil in capaciteit van de accu bij hogere t.o.v. lagere temperaturen.
Nee, de belangrijkste veroorzaker van meer verbruik in de winter (bij lage buitentemperaturen) is het verschil in luchtdichtheid. Oftewel de invloed daarvan op het verbruik. Hoe kouder het is, hoe 'dikker' de lucht en hoe moeilijker het is de auto daar doorheen te krijgen met een bepaalde snelheid.
 
Dat was een uniek zuinig exemplaar. Zelfs jou (Frank) hoor ik niet meer, met de nieuwe S85, over een laag verbruik...
klopt Hendrik, ik haal niet meer dat zuinige verbruik van de 60KW.
de 85 heb ik opgehaald op 16 december en de winter door gekomen met 226wh/km momenteel is dat gezakt naar 221wh/km
met de 85 haal ik bij temperaturen vanaf 15° zo een 180 a 190wh/km bij zeer rustig rijden.
 
de tuut.
Toffe auto. Beetje problemen gehad in het begin met de heater aan de voeten (De noordplaat onder was verschoven waardoor de warmte achter het dashboard kwan en mijn voeten letterlijk bevroren. En dan het laatste een kapotte weerstand waardoor verbruik nogal lastig was.

Altijd al een super bak gevonden !!!

Kon op het eind met een full charge net geen 200 km's rijden met een gemiddeld verbruik van 200kw.
Had het een beetje moeilijk bij Telsa zelf daar zij mij niet direct serieus namen. Ze dachten dat ik de prestaties wou van een 85.
Voelde mij ongemakkelijk op de duur.

Uiteindelijk heeft er toch iemand (Jeroen) naar gekeken waardoor het probleem direct gevonden werd. Hemels verschil. Nu doe ik makkelijk 300 km door het laag verbruik.

Ik heb nog nooit zo een goed onderhouden wagen gekocht in 2de hands.

We hebben een model X besteld , die gaat er evengoed uitzien denk ik :))).

Bedankt


Bart
 

Attachments

  • IMG_1316.jpg
    IMG_1316.jpg
    251.6 KB · Views: 37