Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gebrom van Model S 2023

This site may earn commission on affiliate links.
Even de geschiedenis schetsen.

Heb mijn Model S 2023 sinds mei 2023. In Augustus is de MCU vervangen.
Vanaf dan - kan toeval zijn of niet - heb ik vaak een gebrom gehad. Dit was vooral tijdens ritten langer dan 1h30. Maar dit was niet constant, enkel bij heel lage snelheden.
Geluidsopnames gemaakt, doorgestuurd naar Tesla maar niet reproduceerbaar.

Men dacht dat dit geluid kwam door lucht in de koelsystemen.
Bij onderhoud gezien dat het koelvloeistof te laag stond en dit bijgevuld.

Vanaf dan heb ik dat gebrom niet meer gehad tijdens langere ritten.

Maar dit gebrom kwam wel voor:
- Soms tijdens het rijden naar een supercharger, toen de batterij werd voorverwarmd
- Soms net na het vertrek bij het supercharger.
- tijdens een trip naar Portugal 2 keer tijdens het rijden op de autostrade

Maar nu is het rare, zodra ik een raam open stopt het gebrom. Sluit ik het raam dan start het terug.

Tesla heeft al onderzoek gedaan, maar heeft het nog nooit kunnen reproduceren. Ik kan ook niet zeggen wanneer het wel voorvalt, want soms na het superchargen is het niet. Soms wel. Afgelopen zondag 20 min aan de Supercharger gestaan in Breda en dan had ik het weer, maar enkel net na het vertrek. En met net bedoel ik 1 sec na het vertrek ....
Bij het laatste onderzoek van Tesla heb ik zelfs kosten moeten betalen omwille van diagnose dat ze gedaan hebben maar niets konden vinden.

Bij deze een filmpje, zet even uw geluid op maximum en dan is het gebrom - dat ik alles behalve normaal vind - zeer duidelijk hoorbaar.
Bij mijn vorige Model S (2016) heb ik NOOIT zulks gebrom gehad.
UIteraard hoor je wel de koeling van de batterij tijdens het superchargen of op zeer warme dagen. Maar dit is TOTAAL iets anders.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.
Tesla is ook in het bezit van dit filmpje, al enige tijd maar heb geen enkele feedback mogen ontvangen.

 
Last edited:
Even de geschiedenis schetsen.

Heb mijn Model S 2023 sinds mei 2023. In Augustus is de MCU vervangen.
Vanaf dan - kan toeval zijn of niet - heb ik vaak een gebrom gehad. Dit was vooral tijdens ritten langer dan 1h30. Maar dit was niet constant, enkel bij heel lage snelheden.
Geluidsopnames gemaakt, doorgestuurd naar Tesla maar niet reproduceerbaar.

Men dacht dat dit geluid kwam door lucht in de koelsystemen.
Bij onderhoud gezien dat het koelvloeistof te laag stond en dit bijgevuld.

Vanaf dan heb ik dat gebrom niet meer gehad tijdens langere ritten.

Maar dit gebrom kwam wel voor:
- Soms tijdens het rijden naar een supercharger, toen de batterij werd voorverwarmd
- Soms net na het vertrek bij het supercharger.
- tijdens een trip naar Portugal 2 keer tijdens het rijden op de autostrade

Maar nu is het rare, zodra ik een raam open stopt het gebrom. Sluit ik het raam dan start het terug.

Tesla heeft al onderzoek gedaan, maar heeft het nog nooit kunnen reproduceren. Ik kan ook niet zeggen wanneer het wel voorvalt, want soms na het superchargen is het niet. Soms wel. Afgelopen zondag 20 min aan de Supercharger gestaan in Breda en dan had ik het weer, maar enkel net na het vertrek. En met net bedoel ik 1 sec na het vertrek ....
Bij het laatste onderzoek van Tesla heb ik zelfs kosten moeten betalen omwille van diagnose dat ze gedaan hebben maar niets konden vinden.

Bij deze een filmpje, zet even uw geluid op maximum en dan is het gebrom - dat ik alles behalve normaal vind - zeer duidelijk hoorbaar.
Bij mijn vorige Model S (2016) heb ik NOOIT zulks gebrom gehad.
UIteraard hoor je wel de koeling van de batterij tijdens het superchargen of op zeer warme dagen. Maar dit is TOTAAL iets anders.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.
Tesla is ook in het bezit van dit filmpje, al enige tijd maar heb geen enkele feedback mogen ontvangen.


Raam open versus gesloten en dan verschil: lijkt inderdaad op ventilatiesysteem te wijzen.
Iemand meenemen naar een SuC, die zijn oor tijdens het rijden op de ventilatieroosters legt, zou wat meer duiding kunnen geven?
 
Probleem is dat het niet altijd het geval is ....
Ik zal eens paar keer moeten gaan Suc-en in Aartselaar denk ik en dan bij vertrek altijd een technieker vragen.

Ik zou ook denken iets met de ventilatie, maar dat zou dan los moeten staan van het superchargen, niet?

En waarom begint het pas net na het vertrek, maar hoor je het niet wanneer je stil staat ?
 
Update. Ik had Tesla nog eens gemaild en ze hebben me opgebeld na het bekijken van het filmpje.

Er is maar 1 systeem dat stopt met werken wanneer er een raam wordt geopend en dat is het active noise cancelling systeem.
Hiermee zou ook een gekend probleem zijn.

Volgende keer dat het nog eens voorvalt zal ik het active noise cancelling systeem uitschakelen. Als het gebrom dan weg blijft is dit het probleem.

Hopelijk geraken we nu na meer dan 6 maand diagnose ergens ... 🤞
 
  • Like
Reactions: cambreVer!
Wat irritant die brom.

Wat gebeurt er als je eens reset uitvoeren tijdens het rijden? Met raam dicht. Ik verwacht dat dan kortstondig zou stoppen, dat zou dan inderdaad duiden op het notice canceling systeem.

Als het in ventilatie zou zitten zou je verschil moeten merken als je lage stand of hoge stand schakeld. Maar dat lijkt het niet op.

Waar zouden de microfoons zitten voor het meteen van het geluid? Immers als de microfoon zich in positie bevindt met constant briesje wind opvangt kan het tegengeluid erg vreemd klinken lijkt mij. Just a thought.
 
Ik heb dit gevonden op het forum hier: 2022.20.9 Model S Active noise cancelling Issue

Bericht van augustus 2022 en lijkt net hetzelfde als hetgeen ik waarneem. Onvoorstelbaar dat er na een anderhalf jaar nog geen oplossing voor is.
En ook onvoorstelbaar dat Tesla ondertussen al meer dan 6 maand diagnoses op mijn wagen uitvoert en dit nooit eerder heeft aangehaald.

Zodra ik 100% zeker weet dat dit het noice cancelling systeem is (als ik het dus zelf vaststel) gaan ze mij de kost voor de diagnose die ik heb moeten betalen mogen terug betalen.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc