Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verslag plaatsen 'onmogelijke' laadpaal

This site may earn commission on affiliate links.
Ter inspiratie voor anderen die ook zitten met een moeilijkere laadpaal situatie. Een eigen meterkast 40m in de lucht (12e verdieping), VVE meterkast diep in het gebouw en een gehuurde parkeerplaats achterin.

Hier ongeveer de gekozen route, eigenlijk 115m:
Schermafdruk 2015-05-19 18.17.51.png

Ongeveer 50 meter binnen van meterkast tot buitenmuur. Zelf door een loze leiding geduwdd op een zondag ochtend, uur of drie. Meerdere keren bijna opgegeven maar met voldoende gescheld is het gelukt.
IMG_20150520_195056.jpg
IMG_20150520_195128.jpg

Route door berging

Buiten was al een stuk spannender. Bijna 75 meter graven met drie looppaden en een muur van 20cm. Na de looppaden was eerst het idee om door de bosjes de langs de parkeerplaats te graven maar dat bleek al snel onmogelijk. Vervolgens, omdat de ingehuurde hulp anders (terecht) had geweigerd verder te gaan, zelf meegeholpen met het 'openen' van een nieuwe route. Rondom de parkeerplaats lagen achter elkaar relatief makkelijk uit te wippen stenen direct naar daar waar de auto moest staan. Oftewel gewoon even optillen met een koevoet, kabel leggen en weer terug.
IMG_20150601_103645.jpg
IMG_20150601_103648.jpg
IMG_20150601_103704.jpg
IMG_20150601_103708.jpg


Eerst nog kijken of de kabel het sowieso ging halen. Vervolgens beginnen met het optillen van de stenen.

IMG_20150601_141738.jpg
IMG_20150601_141741.jpg



Zijn er bijna, alleen nog ruimte maken in de bosjes en de paal ingraven.
IMG_20150601_163817.jpg
IMG_20150601_163820.jpg

Aansluiten

IMG_20150601_171513.jpg


IMG_20150604_115454.jpg

En klaar, waren voor mij de moeilijkste drie groene ledjes ooit. Hopelijk blijft dat ook zo.
Het graven was ongeveer 7 uur werk. Wel bleek het een klus voor twee personen.

Uiteindelijk ongeveer 1900 euro uitgegeven, 900 voor arbeid, 600 voor tussenmeter en laadpaal (marktplaats) en 400 voor de kabel. Als je zo ver gaat graven kan het net zo goed, 3 fase/krachtstroom kabel was 4 en 5x4mm, ongeveer 3% spanningsverlies maar toch best wat goedkoper dan 6mm2. Wel irritant zwaar qua gewicht voor zo'n afstand, zeker als je in je eentje in de berging bezig bent.
Maar toch was het de moeite hardstikke waard, via de VVE verwacht ik namelijk ongeveer 9 cent per kwh te gaan betalen. Daarnaast is het een krachtstroom aansluiting dat gemiddeld ongeveer 22 uur per dag niets doet. Heb al nagedacht over load balancing (meerdere palen, 1 kabel) en mijn buren gespammed of ze mee willen doen. Sowieso haal ik het er na zo'n 9000kwh (2 jaar?) uit en misschien kan ik het 'vastrecht' alsnog verkopen waardoor de kosten per persoon mee gaan vallen. Daarnaast, gisteren nog de immense luxe om met 3km bereik in het donker thuis te komen na een roadtrip om vervolgens met een volle auto wakker te worden.

Het was uiteindelijk een redelijk idioot plan maar dat was een Tesla kopen ook. Heb er totaal geen spijt van, misschien dat dit iemand motiveert om het ook te proberen. Ondanks dat meerdere mensen roepen 'gaat je niet lukken' :)
 
Geweldig verslag en hartstikke mooi om te lezen dat je je niet hebt laten tegenhouden door lastige obstakels! Misschien dat dit anderen ook op het idee brengt om in steden alsnog een laadpaal te verkrijgen.

Is het niet slecht voor de kabel dat die stenen er direct op liggen en er auto's overheen rijden?
 
Is het niet slecht voor de kabel dat die stenen er direct op liggen en er auto's overheen rijden?

Umm, hoop het niet :) Sowieso zit er zand onder waardoor de kabel uit zou kunnen wijken (naar beneden toe). Daarnaast lijkt het mij erg onwaarschijnlijk, bovenste kaartje klopt namelijk niet helemaal, uiteindelijk de gehele rand van parkeerplaats gevolgd. Niemand (5cm van de stoep) die daar gaat rijden.

Met voldoende geld en motivatie valt alles te regelen blijkt maar weer. Nog beter dat er een echt 'terugverdienmodel' achter zit, maar gemak is ook wat waard.
Heb in de twee maanden zonder eigen paal nooit range anxiety gehad, wel charge anxiety. Door al die PHEVs en mijn riante (late) aankomsttijd op kantoor is het toch licht vervelend om steeds weer 2x per week een paal te gaan zoeken. Weer rond de lunch 600m heen en weer om de vrijgekomen paal te gebruiken...
 
Mooi gedaan maar wettelijkgezien moeten kabels volgens mij 50CM onder de stenen liggen. Heb je akkoord van de gemeente dat je erzelf een kabel neergelegd heb?
NEN 1010 is een norm, geen wet. ;) Daarnaast betreft het hier prive terrein, geen gemeente.

Hier even de tekst:
Art. 8.761.4.3 Kabels zonder bewapening mogen alleen zijn toegepast indien deze deugdelijk tegen mechanische beschadiging zijn beschermd door aanleg in daarvoor bestemde buizen, kokers, goten of kanalen.
Art. 8.761.4.4. Kabels buiten gebouwen moeten op een sleufdiepte van tenminste 0,5 m zijn gelegd. Deze bepaling geldt niet indien aanvullende maatregelen tegen mechanische beschadiging zijn getroffen.
Even terugredeneren waarom het 50cm de grond in moet: bescherming tegen graven. Niemand die de bestrating op gaat tillen om daar even te schoffelen. Daarnaast zou ik beargumenteren dat een 15cm dikke steen met direct daarnaast een 40-50cm dikke stoep een best wel goede 'aanvullende maatregel' is tegen 'mechanische beschadiging'. Uiteraard is het stukje in de bosjes wel 50cm diep gelegd.

Sterker nog, met een visueel aanwezige laadpaal en een onmiddelijke visuele bevestiging dat er een kabel ligt als je begint met bestrating optillen, zou ik zeggen dat het zo extra veilig en voorspelbaar (!) is aangelegd.
 
Last edited:
Super verslag. Ik moet zelf slechts 40m overbruggen. Stukje kruipruimte, dan onder bestrating door, en dan naar een muurlader denk ik.

Ik zat toevallig zelf ook te denken aan slechts straatwerk eruit lichten en zo in het zand te leggen. Ik heb wel 5x6mm2 met aardscherm, en niemand gaat mijn straatwerk oplichten op mijn terrein zonder dat ik het weet.....

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: laadpaal via marktplaats?
 
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: laadpaal via marktplaats?

Ik had 4x4 met aardscherm (aardscherm vervangt de vijfde ader die je binnen nodig hebt)

Tijdens het orienteren wou ik per se een Keba P20 ivm portabiliteit (3.7 -> 22kw). Daarnaast had ik al bedacht dat er vast al mensen waren die van zo'n ding af moesten en dat klopte. Aangezien ze niet bepaald mechanisch complex zijn en de 'korting' zo'n 700 euro betreft (600 vs 1300 met paal) durfde ik het wel aan. Toen ik keek waren er zelfs twee Keba's te koop.

Nu net gekeken, zo'n laadpaal24 ding staat te koop voor 450. 150 euro minder dan nieuw, maar gezien het 'risico' valt er vast nog wel wat meer van af te dingen :)

EDIT:
@Flatlander, herinnerde mij dat je je afvroeg hoe een 4 aderige kabel aan te sluiten op een laadpaal.
Even de foto er bij gepakt, electricien heeft van het aardscherm een extra 'kabel' gemaakt met wat tape.
IMG_20150601_174120.jpg
 
Last edited:
Ik had 4x4 met aardscherm (aardscherm vervangt de vijfde ader die je binnen nodig hebt)

Nu net gekeken, zo'n laadpaal24 ding staat te koop voor 450. 150 euro minder dan nieuw, maar gezien het 'risico' valt er vast nog wel wat meer van af te dingen :)

Die is 1-fase, als we het over dezelfde hebben. Voor een i3? En het is niet eens een laadpaal24 ding denk ik, want de hoeken hebben die plastic schroeven, dat heeft laadpaal24 niet.
Ik heb voor de zekerheid wel 5x6mm2 gekozen omdat de meeste laadpalen dat voorschrijven als je de specificaties leest, en ik viavia zo goedkoop kon inkopen dat ik het zekere voor het onzekere nam. Prijsverschil met 4mm was verwaarloosbaar, en zeker gezien mijn meters wel de moeite waard. In jouw geval met jouw meters telt natuurlijk elke euro, want het tikt wel aan....

Leuk topic dit, we lezen hier niet vaak over de "zelf-doeners". :biggrin:
 
Die is 1-fase, als we het over dezelfde hebben. Voor een i3? En het is niet eens een laadpaal24 ding denk ik, want de hoeken hebben die plastic schroeven, dat heeft laadpaal24 niet.

Klopt, al haal ik niet 100% (99% :)) zeker uit de tekst dat het 1 fase betreft. Was ook maar als voorbeeld bedoeld. Is gewoon iets om af en toe naar te kijken tijdens het orienteren. In ieder geval een mogelijkheid.

Op 125m was de meerprijs voor 6mm inderdaad nog eens 2-300 euro. Dat allemaal om ongeveer 0,9% minder verlies te hebben. Twijfel achteraf nog steeds een beetje ('als je dan toch bezig bent'), maar auto laadt nu op dezelfde spanning die ik op openbare palen zie. Max verlies is 5%, ongeveer 3% leek mij ok.

Leuk topic dit, we lezen hier niet vaak over de "zelf-doeners". :biggrin:
Klopt, weinig mensen zijn zo 'dom' :) Heb uiteindelijk alles zelf geregeld, niet alles zelf gedaan. Eigenlijk alleen het 'domme' werk binnen en buiten met die stenen optillen.
En al helemaal niet de aansluiting op de VVE groepenkast, je zou degene zijn die een fout maakt en de warmtepompen of liften om maar iets te noemen uitschakelt. Laten we zeggen, daar betaal je voor de verzekering/certificering van een ander.
 
@drdnl, je hebt gelijk door te zeggen dat het een norm is en geen wet.

Maar verzekeringstechnisch ligt dit toch vaak anders, verzekeraars schrijven de NEN vaak voor als voorwaarde in de verzekering.

Maar hopen dan dat niets fout gaat, sowieso vonden de aanwezige elektriciens (meervoud) het prima. Daarnaast biedt de tekst van de norm zelf icm de daadwerkelijke uitvoering voldoende speelruimte voor interpretatie. Op zijn allerminst is dit allemaal ter goeder trouw bedacht en aangelegd. Wordt een interessante rechtszaak die ik hopelijk niet hoef te voeren.

Edit:
Echt, ik zou graag het excuus willen horen van iemand die op een prive parkeerplaats met een duidelijke zichtbare laadpaal en terreinverlichting letterlijk dwars door een 50cm dikke stoep en bestrating heen met een graafmachine een sleuf gaat graven zonder eerst even een paar stenen op te tillen om een kijkje te nemen. Beetje omgedraaide bewijslast/risico vermindering zeg :D
 
Last edited:
Binnen toestemming van VVE, buiten toestemming van grondeigenaar**. Buren hebben er niets van te vinden. Heb er overigens niets negatiefs over gehoord, sterker nog, mensen vonden het erg gaaf dat ik zo op eigen kosten potentieel gezamelijke infrastructuur aan heb gelegd. Een enkele 11kw kabel kan met mijn woon-werk verkeer (100km) zo'n 5 auto's per nacht opladen. Komt allen zou ik zeggen.

**Ja, twee partijen, een van de redenen dat dit als 'onmogelijk' werd bestempeld.
 
Maar hopen dan dat niets fout gaat, sowieso vonden de aanwezige elektriciens (meervoud) het prima. Daarnaast biedt de tekst van de norm zelf icm de daadwerkelijke uitvoering voldoende speelruimte voor interpretatie. Op zijn allerminst is dit allemaal ter goeder trouw bedacht en aangelegd. Wordt een interessante rechtszaak die ik hopelijk niet hoef te voeren.

Edit:
Echt, ik zou graag het excuus willen horen van iemand die op een prive parkeerplaats met een duidelijke zichtbare laadpaal en terreinverlichting letterlijk dwars door een 50cm dikke stoep en bestrating heen met een graafmachine een sleuf gaat graven zonder eerst even een paar stenen op te tillen om een kijkje te nemen. Beetje omgedraaide bewijslast/risico vermindering zeg :D

Wat kan er gebeuren? Al zou dat gebeuren, dan klapt de stroom er af als ze de aardscherm raken. Werk stil leggen, gietmof er tussen en weer verder....
 
@drdnl Is dit nog steeds de situatie bij jou ?
Het programma 'Reporter' zoekt mensen met verhalen rondom praktische problemen waar ze tegenaan zijn gelopen toen ze elektrisch zijn gaan rijden. Publieke laadpalen is al genoeg over te vertellen maar ze zoeken nog een verhaal rondom de problematiek van laadpalen in gedeelde VVE garages: mensen die stuk zijn gelopen op onwillige VVE's, gebrek aan kennis bij VVE bestuur, alternatieve creatieve oplossingen zoals in dit geval.
Stuur me even een DM indien je hieraan kan/wil meewerken.

Of wellicht andere Tesla/EV rijders die hier een mooie ervaring over kunnen vertellen.