Ter inspiratie voor anderen die ook zitten met een moeilijkere laadpaal situatie. Een eigen meterkast 40m in de lucht (12e verdieping), VVE meterkast diep in het gebouw en een gehuurde parkeerplaats achterin.
Hier ongeveer de gekozen route, eigenlijk 115m:
Ongeveer 50 meter binnen van meterkast tot buitenmuur. Zelf door een loze leiding geduwdd op een zondag ochtend, uur of drie. Meerdere keren bijna opgegeven maar met voldoende gescheld is het gelukt.
Route door berging
Buiten was al een stuk spannender. Bijna 75 meter graven met drie looppaden en een muur van 20cm. Na de looppaden was eerst het idee om door de bosjes de langs de parkeerplaats te graven maar dat bleek al snel onmogelijk. Vervolgens, omdat de ingehuurde hulp anders (terecht) had geweigerd verder te gaan, zelf meegeholpen met het 'openen' van een nieuwe route. Rondom de parkeerplaats lagen achter elkaar relatief makkelijk uit te wippen stenen direct naar daar waar de auto moest staan. Oftewel gewoon even optillen met een koevoet, kabel leggen en weer terug.
Eerst nog kijken of de kabel het sowieso ging halen. Vervolgens beginnen met het optillen van de stenen.
Zijn er bijna, alleen nog ruimte maken in de bosjes en de paal ingraven.
Aansluiten
En klaar, waren voor mij de moeilijkste drie groene ledjes ooit. Hopelijk blijft dat ook zo.
Het graven was ongeveer 7 uur werk. Wel bleek het een klus voor twee personen.
Uiteindelijk ongeveer 1900 euro uitgegeven, 900 voor arbeid, 600 voor tussenmeter en laadpaal (marktplaats) en 400 voor de kabel. Als je zo ver gaat graven kan het net zo goed, 3 fase/krachtstroom kabel was 4 en 5x4mm, ongeveer 3% spanningsverlies maar toch best wat goedkoper dan 6mm2. Wel irritant zwaar qua gewicht voor zo'n afstand, zeker als je in je eentje in de berging bezig bent.
Maar toch was het de moeite hardstikke waard, via de VVE verwacht ik namelijk ongeveer 9 cent per kwh te gaan betalen. Daarnaast is het een krachtstroom aansluiting dat gemiddeld ongeveer 22 uur per dag niets doet. Heb al nagedacht over load balancing (meerdere palen, 1 kabel) en mijn buren gespammed of ze mee willen doen. Sowieso haal ik het er na zo'n 9000kwh (2 jaar?) uit en misschien kan ik het 'vastrecht' alsnog verkopen waardoor de kosten per persoon mee gaan vallen. Daarnaast, gisteren nog de immense luxe om met 3km bereik in het donker thuis te komen na een roadtrip om vervolgens met een volle auto wakker te worden.
Het was uiteindelijk een redelijk idioot plan maar dat was een Tesla kopen ook. Heb er totaal geen spijt van, misschien dat dit iemand motiveert om het ook te proberen. Ondanks dat meerdere mensen roepen 'gaat je niet lukken'
Hier ongeveer de gekozen route, eigenlijk 115m:
Ongeveer 50 meter binnen van meterkast tot buitenmuur. Zelf door een loze leiding geduwdd op een zondag ochtend, uur of drie. Meerdere keren bijna opgegeven maar met voldoende gescheld is het gelukt.
Route door berging
Buiten was al een stuk spannender. Bijna 75 meter graven met drie looppaden en een muur van 20cm. Na de looppaden was eerst het idee om door de bosjes de langs de parkeerplaats te graven maar dat bleek al snel onmogelijk. Vervolgens, omdat de ingehuurde hulp anders (terecht) had geweigerd verder te gaan, zelf meegeholpen met het 'openen' van een nieuwe route. Rondom de parkeerplaats lagen achter elkaar relatief makkelijk uit te wippen stenen direct naar daar waar de auto moest staan. Oftewel gewoon even optillen met een koevoet, kabel leggen en weer terug.
Eerst nog kijken of de kabel het sowieso ging halen. Vervolgens beginnen met het optillen van de stenen.
Zijn er bijna, alleen nog ruimte maken in de bosjes en de paal ingraven.
Aansluiten
En klaar, waren voor mij de moeilijkste drie groene ledjes ooit. Hopelijk blijft dat ook zo.
Het graven was ongeveer 7 uur werk. Wel bleek het een klus voor twee personen.
Uiteindelijk ongeveer 1900 euro uitgegeven, 900 voor arbeid, 600 voor tussenmeter en laadpaal (marktplaats) en 400 voor de kabel. Als je zo ver gaat graven kan het net zo goed, 3 fase/krachtstroom kabel was 4 en 5x4mm, ongeveer 3% spanningsverlies maar toch best wat goedkoper dan 6mm2. Wel irritant zwaar qua gewicht voor zo'n afstand, zeker als je in je eentje in de berging bezig bent.
Maar toch was het de moeite hardstikke waard, via de VVE verwacht ik namelijk ongeveer 9 cent per kwh te gaan betalen. Daarnaast is het een krachtstroom aansluiting dat gemiddeld ongeveer 22 uur per dag niets doet. Heb al nagedacht over load balancing (meerdere palen, 1 kabel) en mijn buren gespammed of ze mee willen doen. Sowieso haal ik het er na zo'n 9000kwh (2 jaar?) uit en misschien kan ik het 'vastrecht' alsnog verkopen waardoor de kosten per persoon mee gaan vallen. Daarnaast, gisteren nog de immense luxe om met 3km bereik in het donker thuis te komen na een roadtrip om vervolgens met een volle auto wakker te worden.
Het was uiteindelijk een redelijk idioot plan maar dat was een Tesla kopen ook. Heb er totaal geen spijt van, misschien dat dit iemand motiveert om het ook te proberen. Ondanks dat meerdere mensen roepen 'gaat je niet lukken'