TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Wereldrecord scherper gezet...

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FVO, Sep 28, 2016.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Inderdaad! Afgelopen zomer heb ik geprobeerd m'n record scherper te zetten naar 7 landen, en hoewel het onomstotelijk gelukt was moest het bewijsmateriaal natuurlijk nog goedgekeurd worden door de mensen van het boek.
    Bij deze een kort verslagje.

    De eerste vraag die zich stelde: waarom? Omdat het in theorie kon. De beste manier om je record te verdedigen is door het zelf scherper te stellen... J En omdat iemand me na het slagen van de 6 landen me een mogelijks andere route toonde. Maar dat het moeilijk en nipt ging worden was van in het begin duidelijk; een route van ca. 600km waarvan een aanzienlijk deel (zo’n 150km) autosnelweg en een bergpas tot 1600m hoogte waardoor ik me pas na +/-400km op dezelfde hoogte als bij de start zou bevinden en dus een idee zou krijgen of ik het beoogde verbruik zou halen. Ik schatte namelijk mijn accucapaciteit op 75kWh, een totaal netto hoogteverschil van -400m en rekende dus op een richtverbruik van 133Wh/km. Omwille van de grotere kans op constante temperaturen (airco wordt uitgeschakeld natuurlijk), het kalmere (of gebrek aan) andere verkeer om rekening mee te houden/te hinderen en de beschikbaarheid van de getuigen, werd besloten de recordrit ‘s nachts te houden. Dan stonden we eindelijk klaar bij de tweede (de eerste is een meerijdende getuige die de hele rit allerlei notities moet nemen en de apparatuur zoals 2 gps-en, gopro en dashcam in de gaten moet blijven houden) onafhankelijke getuige in Zwitserland. Na een supervriendelijk onthaal en de auto compleet opgeladen, bandendruk op 3,3bar gebracht en de “caution – slow moving vehicle”-sticker op de achterzijde gekleefd te hebben, wordt de laadpoort verzegeld en bollen we langzaam de oprit af richting de eerste grensovergang (Liechtenstein). En het moet gezegd : de eerste 5km tot aan de Liechtensteinse grens zag er veelbelovend uit met een verbruik van 121Wh/km. Echter, door een verplichte stop voor bewijsmateriaal in Liechtenstein en de passage door Feldkirch steeg het verbruik al snel naar 146Wh/km en daalde sindsdien niet meer. Volgens mij is het zuinigste verbruik op de Oostenrijkse autosnelweg en het parcours netto is steeds hoger dan het startpunt. Dan, na Duitsland aangetikt te hebben in Mittenwald, gaat het richting Italië via de Brennerpas (via een foute afslag t.h.v. Innsbruck en daardoor 5km omweg). Net over de grens in Italië in Livigno namen we dan nogmaals een verkeerde afslag waardoor we weer zo’n 5km te ver om reden. Dat waren dus 10 kostbare kilometers, compleet verloren. Omstreeks 01u00 net voor Brunneck sloeg de vermoeidheid helemaal toe en besloten we om toch een uurtje te slapen. Met nog maar 250km afgelegd en een verbruik van 149Wh/km ging ik bij het ontwaken nog wel zien of ik er voor zou blijven gaan. Zo gezegd zo gedaan. Bij het ontwaken maakte ik voor mezelf de analyse. Ik zou tot in het extreme alles op alles kunnen zetten of wat losser kunnen rijden en wel zien waar ik uitkom. Maar aangezien ik niet weet of ik volgend jaar opnieuw een derde keer zoiets zou willen ondernemen, besloot ik om alles op alles te zetten. De cruise-control ging dus op 36km/h , scherm terug op donkerste stand en zeer consistent richting Kroatië. Beneden gekomen in Palmanova , na het hoogste punt van de trip (1600m) gepasseerd te zijn en me op netto gelijke hoogte als het startpunt te bevinden, besefte ik dat ik sowieso in de zero-mile-protection ging eindigen aan de grens met Kroatië en dat het dus nipt zou blijven (anders zou het geen wereldrecord zijn natuurlijk). De cc bleef dus op 36km/h en zou richting Triëste geen meter autosnelweg meer aandoen omdat een verbruik van +/-140Wh/km de recordpoging zou doen mislukken want mijn totaalgemiddelde moest dringend verder omlaag. Gelukkig vonden we t.h.v. Udine een mooie rechte “route national” die enkele kilometers korter was dan de voorbereide route en vooral 36km/h-proof was. Ondertussen was ook het power-limit-streepje verschenen... En dan werd het ochtend… verkeer begint op gang te komen en om 8u00 rijden we Triëste binnen. Los door het centrum, stuk of 5 rode lichten met typisch zuiderse drukte en scooters die overal hun voorrang nemen… “niet echt goed voor het verbruik” is een understatement. Aangezien autosnelwegen taboe geworden waren werd er ook voor Slovenië snel een alternatieve route gekozen waardoor we bij de grensovergang aan zo’n verlaten grenspost komen waar de kippen letterlijk in het douanehuisje eieren konden leggen. Maar, een grens is een grens en we hadden nu enkel nog een heuvel van 200m en zo’n 25km tussen ons en de grens met Kroatië met een typical range van zo’n 5km in de batterij. En ja hoor, typical range op 0 en met dezelfde kalme vastberadenheid de laatste +/-18km richting Kroatië. Ondertussen was het al 9u30 en belden de 2e getuige waar we bleven. Maar we haalden de grens! En het record van 7 landen op 1 laadbeurt is een feit. Na de breaking-of-the-seal-procedure vroeg ik onze Kroatische getuigen om me te volgen tot aan het hotel (waar we aan 230V konden laden) aangezien ik al 18km onder nul had gereden en nog 7km had te gaan. Dan vonden we na wat zoeken het gehuchtje van 5 huizen waar het hotel zich bevond. Enige nadeel was dat er nog een landweggetje naartoe liep dat bijna 300m te ver was. Want de auto had er nu echt wel genoeg van en vroeg me met melding op het dashboard veilig aan de kant te zetten opdat de auto zichzelf zou kunnen stil zetten en afsluiten. Dat bericht negeerden we ook met de gedachte elke meter die we dichterbij komen moeten we minder ver duwen. Maar ik kon me uiteindelijk nog net parkeren aan het hotel binnen bereik van een stopcontact en de verlengdraad. Uiteindelijke route: https://www.google.com/maps/dir/BRUSA+Elektronik,+Sennwald,+Zwitserland/47.4036939,11.2625418/Buje,[email protected],12.5106951,8z/data=!4m65!4m64!1m10!1m1!1s0x479b3b2f46f2e6d9:0x6baca73377a0c341!2m2!1d9.4973298!2d47.2574214!3m4!1m2!1d11.0773681!2d47.3106442!3s0x479d1a2687c80d79:0x5b67a99bb58040f3!1m45!3m4!1m2!1d11.3958471!2d47.2562393!3s0x479d6be040e32825:0x66ebf9e8cb10e5c4!3m4!1m2!1d13.0830475!2d46.3307569!3s0x477a23c86d68bc95:0x5ee973044f1cc15e!3m4!1m2!1d13.1930614!2d46.1968436!3s0x477a374ab433d331:0xe5c43816fd327c79!3m4!1m2!1d13.2955595!2d46.0823722!3s0x477a4b0190ad9b49:0xc0bdb6bfe5d82885!3m4!1m2!1d13.4804615!2d45.8700497!3s0x477ba6274c424b07:0x7226ff8e1fda8202!3m4!1m2!1d13.5139089!2d45.8192986!3s0x477ba77aa6bb5d15:0x4514a917e8b9f30!3m4!1m2!1d13.5939003!2d45.7854854!3s0x477b095bedd6aaf7:0x224c7bdc6d3920b2!3m4!1m2!1d13.7604041!2d45.668639!3s0x477b6ca757d60517:0xe4608d2b648ea405!3m4!1m2!1d13.793514!2d45.6299313!3s0x477b6a4d55bd7419:0xc0af24a94993a40b!1m5!1m1!1s0x477b61a9ab9fe951:0x400ad50862bd2a0!2m2!1d13.6589423!2d45.4082114!3e0

    Foto's komen later nog.
     
    • Like x 11
    • Love x 8
  2. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    top !
    gefeliciteerd
     
  3. DimiVdb

    DimiVdb Member

    Joined:
    Aug 11, 2014
    Messages:
    594
    Location:
    Zonhoven
    Erg spannend, en ik ben wel verbaasd dat je nog zo lang onder nul hebt kunnen rijden.

    Goed gedaan!
     
  4. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    dikke duim natuurlijk.
    Wij hebben toch ook lang kunnen zwijgen hé Frederik!;)
     
  5. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,642
    Location:
    Eindhoven
    Prachtig verslag, proficiat!!! Als je nog range anxiety had dan is dat bij deze waarschijnlijk echt voorgoed compleet verdwenen :D
     
    • Funny x 1
  6. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Absoluut!
    Ik had niet anders verwacht. En toont ook hoeveel vertrouwen ik in jullie heb.
     
  7. MrvdG

    MrvdG Member

    Joined:
    Mar 16, 2016
    Messages:
    17
    Location:
    Netherlands
    Wow... gefeliciteerd! **Ik duik meteen Google maps in om een route voor 8 landen te vinden**
     
    • Funny x 1
  8. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    #8 FVO, Sep 29, 2016
    Last edited: Sep 29, 2016
    Heb ik al voor je gedaan. :D
    Zou in theorie mogelijk zijn met een 100D.

    Succes iig.
     
  9. MrvdG

    MrvdG Member

    Joined:
    Mar 16, 2016
    Messages:
    17
    Location:
    Netherlands
    Mag je eigenlijk stukjes met een veerboot? Over een riviertje of meertje of zo? Zal wel niet... :)
     
  10. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Hoe raad je het:cool:
     
  11. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    mooie prestatie!
     
  12. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    482
    Location:
    Belgium
    Ik begin in Singapore en Maleisië, neem dan de veerboot richting Brunei, efkens Indonesië, daarop doe ik een van de Filipijnse eilanden aan dicht bij Oost-Timor... Hm nee, zou toch te gemakkelijk zijn. :)

    Goed gedaan alvast Frederik!!!
     
    • Like x 1
  13. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Voor de geïnteresseerden, screenshots van afstand en verbruik quasi elk uur. (aangezien je niet meer dan 10 foto's kan uploaden, de volgende batch in een volgende post)

    DSCN2784.JPG DSCN2790.JPG DSCN2794.JPG DSCN2801.JPG DSCN2806.JPG DSCN2813.JPG DSCN2816.JPG DSCN2822.JPG DSCN2826.JPG DSCN2828.JPG
     
    • Like x 1
  14. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    DSCN2832.JPG DSCN2835.JPG DSCN2837.JPG DSCN2840.JPG DSCN2845.JPG DSCN2851.JPG
     
    • Like x 7
  15. Bankroetlama

    Bankroetlama Member

    Joined:
    Mar 30, 2016
    Messages:
    220
    Location:
    Mechelen
    Waarom niet Oostenrijk Liechtenstein Zwitserland Duitsland Frankrijk Belgie Luxemburg als route? Is minder dan 500 kilometer voor 7 landen.
     
  16. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Dat zou inderdaad net moeten lukken. Maar dan heb je geen nieuw record ;)

    Ik kom al tot 606km voor 8 landen. Met wat pijn en moeite kan dat nog wat minder worden. Iemand met een P100D die tijd over heeft?
     
  17. simonsmidt

    simonsmidt Member

    Joined:
    Apr 21, 2014
    Messages:
    324
    Location:
    Overijse, België
    Applaus voor Frederik (en Frank)!
     
  18. Mdobro

    Mdobro Member

    Joined:
    Nov 17, 2013
    Messages:
    93
    Location:
    Almere
    gefeliciteerd. mooie prestatie.
     
  19. Frank C

    Frank C Member

    Joined:
    Oct 2, 2012
    Messages:
    195
    Location:
    BE
    Knap gedaan Frederik!!
    Waar haal je dat geduld toch vandaan, niks voor mij
     
  20. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    482
    Location:
    Belgium
    8 landen als je Moresnet meetelt :)
     
    • Like x 2

Share This Page