Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

47 cent Tesla SUC Hengelo

This site may earn commission on affiliate links.
Een rammeltje. Tenminste, dat dacht ik te horen. Ergens achterin.

Subliminaal heb ik die gedachte verdrongen, totdat ik, al maanden geleden, bij toeval zag dat in de achterklep van mijn relatief nieuwe model Y (aug 2023) een stootrubber aan de bovenkant ontbrak. Dat mocht natuurlijk niet. Ondanks dit gevaarlijke gebrek, zonder twijfel een gebrek bij de oplevering die ik over het hoofd had gezien, bleef ik verder rijden. Wellicht roekeloos, maar soms moet je wat…

Eergisteren viel mijn oog in dit forum op een topic over de nieuwste versie 2024.20.6, waarin uitgebreid werd gesproken over de verwachtingen van het automatisch inparkeren. Een optie die ik, eerlijk gezegd, al enigszins uit mijn geheugen had verdrongen maar die inmiddels (nu 58 jaren oud en met de dreiging van potentiële dementie in mijn achterhoofd) toch relevanter leek en met meer dan gemiddeld belangstelling heb gelezen. Gretig naar die update, met in mijn achterhoofd mijn blijdschap over de laatste adaptieve verlichting waar ik urenlang plezier van had, heb ik mijn Tesla-app meerdere keren geactiveerd in de hoop dat hierdoor de update sneller zou plaatsvinden.

Tevergeefs…

Woonachtig in het schitterende Hengelo, comfortabel in de buurt van het relatief nieuwe SUC Hengelo, bedacht ik mij dat ik de volgende dag voldoende tijd had om het SUC daar te bezoeken. Ooit heb ik eens gehoord dat bij een bezoek aan een SUC automatisch een software-update volgt als je verbinding maakt met het wifi-netwerk van dat SUC. Of het klopte wist ik niet zeker, maar na mijn zeldzame bezoeken aan de SUC’s in mijn afgelopen 6 jaar Tesla-ervaring had ik altijd wel de nieuwste versie. Daar op de parkeerplaats testen zou dus de moeite waard kunnen zijn, maar een “echt” service-bezoek zou mijn gretigheid naar de nieuwste update wel eens waar kunnen maken.

Bovendien had ons tuinhekje een nieuw haakje nodig. Een lullige aankoop, maar de lokale Gamma bevindt zich schuin tegenover dit SUC en op die manier wist ik de rit naar het SUC ook daarmee ecologisch voor mijzelf te verantwoorden. Kleine overpeinzingen allemaal, mijn excuses, maar soms moet je wat als je tijd over hebt…

Daarmee stond ik de volgende ochtend vrolijk op de parkeerplaats van SUC Hengelo. Hoopvol de optie “software” aanklikkend. Zonder resultaat: er werd geen update aangekondigd. Nog steeds 2024.20.3. Dus naar binnen. Vriendelijk te woord gestaan door een medewerker waarvan ik de naam ben vergeten. Hij hoorde me geduldig aan, inclusief mijn wens om het stootrubber, indien op voorraad, meteen te laten plaatsen. En zou die update ook dan even kunnen? Hij deed zijn best, liep mee naar de auto, maakte een foto van het ontbrekende deel. Zou kijken of ze het daar op voorraad hadden.

Hij kwam al snel terug met goed nieuws en slecht nieuws.

“We hebben het hier niet op voorraad, maar kunnen het wel snel hier krijgen. De kosten zijn 47 cent”.

Mijn antwoord: “Wat is dan het goede nieuws, en wat het slechte nieuws?”

De man moet wel een Twentenaar zijn geweest die de humor snapte. Zonder enige glimlach en met een stalen gezicht ontspon een discussie of dit wel of niet onder garantie viel. Volgens hem zou ik moeten bewijzen dat dit rubber bij de aflevering al ontbrak. Ik gaf hem aan dat dit bewijs wellicht moeilijk te leveren was en liet enigszins teleurgesteld blijken dat deze onverwachte kostenpost in de garantieperiode voor mij toch wel een tegenvaller was.

Na een wat pijnlijke stilte gaf ik aan:

“Ik zal met de bank moeten praten”

Waarop hij, met dezelfde onderkoelde humor en zonder een glimp te vertrekken zei: “Ik weet niet zeker of Tesla termijnbetalingen mogelijk maakt.”

Hij heeft mij geholpen om een service-afspraak in te plannen en bestelde ter plekke het onderdeel. Het bleek een “Chuck Block left hand” te zijn. Kosten inderdaad 47 cent, zo bleek toen ik ter plekke in mijn app een kostenraming kreeg waarvoor ik toestemming moest geven voordat ik een afspraak kon inplannen. Maar dan exclusief BTW; er zou nog 10 cent bijkomen! Omdat de situatie al pijnlijk genoeg was heb ik hier maar niet te veel ophef over gemaakt. Bovendien kon ik de BTW terugvorderen omdat de auto op de zaak staat. Maar toch…

De afspraak heb ik nog niet gepland. Ik moet maandag naar Duitsland en weet nog niet wanneer ik terug ben. In de tussentijd heb ik voldoende gelegenheid om te overdenken of deze onverwachte kostenpost zinvol is.

Ondanks deze wat teleurstellende ervaring ben ik toch positief over de wijze waarop dit Twentse SUC zich aanpast aan de regionale humor. Voor de westerlingen misschien niet te begrijpen, maar voor mij een reden om hier wel weer terug te komen. Aanrader dus!

(Overigens is 2024.20.6.2 gisteravond binnengekomen en inmiddels geïnstalleerd. Straks meteen even testen!)
 
Last edited:
Een rammeltje. Tenminste, dat dacht ik te horen. Ergens achterin.

Subliminaal heb ik die gedachte verdrongen, totdat ik, al maanden geleden, bij toeval zag dat in de achterklep van mijn relatief nieuwe model Y (aug 2023) een stootrubber aan de bovenkant ontbrak. Dat mocht natuurlijk niet. Ondanks dit gevaarlijke gebrek, zonder twijfel een gebrek bij de oplevering die ik over het hoofd had gezien, bleef ik verder rijden. Wellicht roekeloos, maar soms moet je wat…

Eergisteren viel mijn oog in dit forum op een topic over de nieuwste versie 2024.20.6, waarin uitgebreid werd gesproken over de verwachtingen van het automatisch inparkeren. Een optie die ik, eerlijk gezegd, al enigszins uit mijn geheugen had verdrongen maar die inmiddels (nu 58 jaren oud en met de dreiging van potentiële dementie in mijn achterhoofd) toch relevanter leek en met meer dan gemiddeld belangstelling heb gelezen. Gretig naar die update, met in mijn achterhoofd mijn blijdschap over de laatste adaptieve verlichting waar ik urenlang plezier van had, heb ik mijn Tesla-app meerdere keren geactiveerd in de hoop dat hierdoor de update sneller zou plaatsvinden.

Tevergeefs…

Woonachtig in het schitterende Hengelo, comfortabel in de buurt van het relatief nieuwe SUC Hengelo, bedacht ik mij dat ik de volgende dag voldoende tijd had om het SUC daar te bezoeken. Ooit heb ik eens gehoord dat bij een bezoek aan een SUC automatisch een software-update volgt als je verbinding maakt met het wifi-netwerk van dat SUC. Of het klopte wist ik niet zeker, maar na mijn zeldzame bezoeken aan de SUC’s in mijn afgelopen 6 jaar Tesla-ervaring had ik altijd wel de nieuwste versie. Daar op de parkeerplaats testen zou dus de moeite waard kunnen zijn, maar een “echt” service-bezoek zou mijn gretigheid naar de nieuwste update wel eens waar kunnen maken.

Bovendien had ons tuinhekje een nieuw haakje nodig. Een lullige aankoop, maar de lokale Gamma bevindt zich schuin tegenover dit SUC en op die manier wist ik de rit naar het SUC ook daarmee ecologisch voor mijzelf te verantwoorden. Kleine overpeinzingen allemaal, mijn excuses, maar soms moet je wat als je tijd over hebt…

Daarmee stond ik de volgende ochtend vrolijk op de parkeerplaats van SUC Hengelo. Hoopvol de optie “software” aanklikkend. Zonder resultaat: er werd geen update aangekondigd. Nog steeds 2024.20.3. Dus naar binnen. Vriendelijk te woord gestaan door een medewerker waarvan ik de naam ben vergeten. Hij hoorde me geduldig aan, inclusief mijn wens om het stootrubber, indien op voorraad, meteen te laten plaatsen. En zou die update ook dan even kunnen? Hij deed zijn best, liep mee naar de auto, maakte een foto van het ontbrekende deel. Zou kijken of ze het daar op voorraad hadden.

Hij kwam al snel terug met goed nieuws en slecht nieuws.

“We hebben het hier niet op voorraad, maar kunnen het wel snel hier krijgen. De kosten zijn 47 cent”.

Mijn antwoord: “Wat is dan het goede nieuws, en wat het slechte nieuws?”

De man moet wel een Twentenaar zijn geweest die de humor snapte. Zonder enige glimlach en met een stalen gezicht ontspon een discussie of dit wel of niet onder garantie viel. Volgens hem zou ik moeten bewijzen dat dit rubber bij de aflevering al ontbrak. Ik gaf hem aan dat dit bewijs wellicht moeilijk te leveren was en liet enigszins teleurgesteld blijken dat deze onverwachte kostenpost in de garantieperiode voor mij toch wel een tegenvaller was.

Na een wat pijnlijke stilte gaf ik aan:

“Ik zal met de bank moeten praten”

Waarop hij, met dezelfde onderkoelde humor en zonder een glimp te vertrekken zei: “Ik weet niet zeker of Tesla termijnbetalingen mogelijk maakt.”

Hij heeft mij geholpen om een service-afspraak in te plannen en bestelde ter plekke het onderdeel. Het bleek een “Chuck Block left hand” te zijn. Kosten inderdaad 47 cent, zo bleek toen ik ter plekke in mijn app een kostenraming kreeg waarvoor ik toestemming moest geven voordat ik een afspraak kon inplannen. Maar dan exclusief BTW; er zou nog 10 cent bijkomen! Omdat de situatie al pijnlijk genoeg was heb ik hier maar niet te veel ophef over gemaakt. Bovendien kon ik de BTW terugvorderen omdat de auto op de zaak staat. Maar toch…

De afspraak heb ik nog niet gepland. Ik moet maandag naar Duitsland en weet nog niet wanneer ik terug ben. In de tussentijd heb ik voldoende gelegenheid om te overdenken of deze onverwachte kostenpost zinvol is.

Ondanks deze wat teleurstellende ervaring ben ik toch positief over de wijze waarop dit Twentse SUC zich aanpast aan de regionale humor. Voor de westerlingen misschien niet te begrijpen, maar voor mij een reden om hier wel weer terug te komen. Aanrader dus!

(Overigens is 2024.20.6.2 gisteravond binnengekomen en inmiddels geïnstalleerd. Straks meteen even testen!)
En wie draait er weer op voor die BTW? De hard werkende Brabander!
 
  • Funny
Reactions: Karel and Krisja