Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanpassing verkeersregels

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,285
2,320
Naarden, NL
Ik hoop dat de wetgever al in gesprek is met leveranciers van (semi) FSD voertuigen. Ik denk dat door aanpassingen aan de verkeersregels, borden en belijning het rijden voor zowel mensen als FSD voertuigen een stuk veiliger kan. De meeste voorstellen (zie onderstaand) maken het ook voor mensen eenvoudiger en gezien de laatste testen van de ANWB over onze kennis van de verkeersborden is dat geen luxe!

Als eerste: ik denk dat een constante 100 km/uur op de snelweg veiliger, zuiniger en eenvoudiger is dan binnen twee kilometer vier verschillende snelheden van 80 tot 130 te hebben. Ruim de borden eens goed op, kan best.

Ten tweede: maximum snelheid. Waarschijnlijk maak ik mij hier niet populair mee, maar het optrekken naar 130 heeft voor veel extra complexiteit gezorgd. Niet alleen een extra limiet (na de standaard 30 / 50 /80 / 100 / 120), maar ook het feit dat met onderborden overal weer uitzonderingen (oa qua tijdstip) zijn aangegeven. Dat is een behoorliijk dingetje voor FSD.

Drie: belijning. Heel simpel, vanuit de wegwerkzaamheden meer aandacht voor aanbrengen en vooral van opruimen van tijdelijke / afwijkende belijning.

Ik zou zeggen: vul maar aan......
 
Als eerste: ik denk dat een constante 100 km/uur op de snelweg veiliger, zuiniger en eenvoudiger is dan binnen twee kilometer vier verschillende snelheden van 80 tot 130 te hebben. Ruim de borden eens goed op, kan best.

Dit heeft weinig met FSD te maken. Of juist in omgekeerde richting. Met FSD kan je sneller rijden zonder dat de veiligheid in gevaar komt. En je kan ook nog eens dichter op elkaar rijden wat de zuinigheid ten goede komt.

Ten tweede: maximum snelheid. Waarschijnlijk maak ik mij hier niet populair mee, maar het optrekken naar 130 heeft voor veel extra complexiteit gezorgd. Niet alleen een extra limiet (na de standaard 30 / 50 /80 / 100 / 120), maar ook het feit dat met onderborden overal weer uitzonderingen (oa qua tijdstip) zijn aangegeven. Dat is een behoorliijk dingetje voor FSD.

Juist omgekeerd. Het is een dingetje omdat we net geen werkende FSD hebben. Maar een echte FSD wagen kan eenvoudig veel complexere verkeersregels aan. Bv, snelheidslimiet in functie van totale geluidsuitstoot. Passeer je op de A13 in Overschie net wanneer er een vliegtuig opstijgt, dan gaat je auto 65 rijden, terwijl op ieder ander tijdstip van de dag de limiet 100 is (ik zeg maar wat als voorbeeld). Dat soort dingen kan je van een menselijke bestuurder niet verlangen, maar is voor een FSD wagen slechts een kwestie van implementatie.

Uiteraard spreek ik hier over een toekomst waarin FSD verplicht is.
 
Mijn excuus, ik was niet duidelijk. Het gaat mij om de komende periode als FSD samen met mensen gaat rijden.

Helemaal eens dat, bij 100% FSD, de snelheid omhoog kan en de afstand verkort.

Je laatste voorbeeld snap ik wel, maar vraag mij af of dat zinvol is. In die toekomst zal de uitstoot (electrisch rijden) veel minder een issue zijn.
 
Het zou handig zijn als er een Europese standaard komt voor wat betreft weginrichting. Van woonerven tot vijfbaans snelwegen. Dat kunnen best honderd(en) verschillen inrichtingen zijn, als ze maar geclassificeerd zijn.
Vervolgens zou er een Europese digitale kaart van alle wegen moeten komen waarin deze weginrichtingen en snelheden staan geregistreerd. Wijzigingen (evt. tijdelijke) registreren in de kaart/database, anders geen vergunning voor de uitvoering.
Deze standaard kan dan door alle AP of FSD auto’s gebruikt worden.

Nu wordt er (in ieder geval in Nederland) voor N-wegen per provincie bedacht hoe de weginrichting eruit ziet. Niet echt een ideale situatie; ook niet voor menselijke bestuurders.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
In feite onbetaalbaar, er staan tientallen miljoenen verkeersborden in Europa. Een sta daard afspreken kan en deze invoeren enkel bij vervanging of toevoegen van nieuwe borden zou kunnen maar zorgt voor minstens tien a twintig jaar voor nog meer verschillende borden. Ik ben in Europa eerlijk gezegd nog geen borden tegen gekomen waarbij ik echt niet wist wat ze betekenden.
 
In feite onbetaalbaar, er staan tientallen miljoenen verkeersborden in Europa. Een sta daard afspreken kan en deze invoeren enkel bij vervanging of toevoegen van nieuwe borden zou kunnen maar zorgt voor minstens tien a twintig jaar voor nog meer verschillende borden. Ik ben in Europa eerlijk gezegd nog geen borden tegen gekomen waarbij ik echt niet wist wat ze betekenden.

Het gaat niet zozeer om de verkeersborden denk ik. Die zijn voor een groot deel gestandaardiseerd, hoewel de onderborden met een specifieke toelichting wel vaak onduidelijkheid veroorzaken, zeker als die in de lokale taal geschreven zijn.
Denk dat belijning, voorrangsregels, matrixborden, spitsstroken en andere speciale rijstroken meer onduidelijkheid geven.
En zelfs als het nodig zou zijn alle verkeersborden te vervangen dan nog zou het een kostenpost zijn die we bereid zouden moeten zijn te nemen. De ontwikkeling naar FSD lijkt me daarvoor te belangrijk.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
In feite onbetaalbaar, er staan tientallen miljoenen verkeersborden in Europa. Een sta daard afspreken kan en deze invoeren enkel bij vervanging of toevoegen van nieuwe borden zou kunnen maar zorgt voor minstens tien a twintig jaar voor nog meer verschillende borden. Ik ben in Europa eerlijk gezegd nog geen borden tegen gekomen waarbij ik echt niet wist wat ze betekenden.

Ik zou het laten samenvallen met een grondige rationalisering van de echt benodigde borden. Het kan best stap-voor-stap. En qua geld is het mi helemaal geen issue: ten eerste moeten borden toch eens in de x jaar vervangen worden en het bedrag valt echt wel in het niet bij andere uitgaven.

En niet alleen borden, maar harmoniseren van belijning en regels.
 
Denk dat belijning, voorrangsregels, matrixborden, spitsstroken en andere speciale rijstroken meer onduidelijkheid geven.

Eens: er is nog heel wat werk aan de winkel! Wat je nu ziet is dat er problemen gaan ontstaan met FSD (achtige) auto's die zich 100% aan de regels houden en het menselijke verkeer die borden vaak meer als richtlijn zien <grin>.

Het eerste issue, het niet meer rechts inhalen', is inmiddels al een feit. Regel lijkt duidelijk, maar is in de praktijk best wel lastig. Filerijden kan ook met maximum snelheid en dan mag je dus wel rechtsinhalen (nagezocht bij ANWB).

En de NL uitvinding (zover ik weet althans) van de spitsstrook is natuurlijk ook vrij uniek. Uiteraard kan heel veel geprogrammeerd worden, maar maken we het onszelf niet vreselijk moeilijk?

We moeten helaas een moeilijke 20-30 jaar door, waar mensen en auto's (als bestuudrers) samen de weg delen. Daarna, met alleen FSD auto's is het probleem opgelost. En dan zijn er waarschijnlijk minder auto's nodig (auto's in de vloot, op afroep beschikbaar) en kan de snelheid op snelwegen fors omhoog.
 
Dat soort vreemde regels hebben ze in Californie wel ervaring mee: HOV lanes

Dat is USA variant van de carpoolstrook die in NL (dacht ik) bij Muiden richting Amsterdam ooit operationeel was. Minimaal twee personen was dat, uit mijn hoofd gezegd.

Voordeel van de USA versie (zoasl ik het vanWikipedia begrijp) is dat de zijlijnen hun functie behouden en er alleen een extra diamand op de baan staat.

Onze spitsstroken zijn 'mis'bruikte vluchtstroken, waarbij (matrix) borden ahw voorrang hebben boven de standaard verkeersregels .....
 
Vraagje:

Hoe zouden jullie willen dat Tesla omgaat met adviessnelheden op de snelweg?

Ik zou graag willen dat de snelheid wordt verminderd, maar de vraag is dan: wanneer moet er worden teruggeschakeld naar de maximum snelheid.

En wat doen we met die rare borden die alleen gelden als het regent?
 
Adviessnelheden *heel* graag herkenning en toepassen. Bijvoorbeeld bij drempels knalt de Tesla lekker door! Adviessnelheid voor bochten meestal niet nodig want de bochtsnelheid is meestal comfortabel.

Maar AP2 moet eerst eens snelheids- en matrixborden gaan herkennen.

Uiteraard moet de snelheid comfortabel aangepast zijn direct na het passeren van het bord zoals de wet aan voorschrijft. Niet zoals nu dat de Tesla bijvoorbeeld van 80 naar 50 even in de ankers gaat. Ik zou er nog mee kunnen leven dat de snelheid niet volkomen is aangepast direct na het bord maar voor het bord moet hij echt al uitrollen en puur op enkel regeneratie en niet middels de rem.

Dan inderdaad de onderschriften. Die teksten zijn redelijk standaard en lijkt me voor een computer en event driven architecture super simpel te implementeren

speedLimit = (rainProbability>0.1 && hasRainSpeedLimit) ? rainSpeedLimit : regularSpeedLimit

Zelfde uiteraard met dynamische max snelheid op basis van tijd.

De variabelen laten reageren on regen sensor, tijd pulses en herkende borden.

Dan zit je enkel nog met de remweg. Ik kan me voorstellen dat de Tesla weet wat de huidige max decellaratie is op basis van beschikbare regen en hoe comfortable je dit wilt. Weet te berekenen wat de afstand is tot het bord of GPS aangegeven limiet en dus simpelweg kan berekenen over hoeveel meter de auto moet gaan afremmen. Hier ook allemaal super simpele wiskunde nadat het bord object en de inhoud is bepaald.
 
Toch is het apart want mijn ervaring is juist dat hij bij snelweg bochten maar ook op N-wegen extreem afremd wanneer er een bocht of rotonde opdoemd. Ik laat hem hier op de AP staan richting de rotondes en ruim voor de rotonde begint hij dan al met afremmen zodat ik hem een paar meter voor de rotonde van de AP af gooi en dan na de rotonde de AP er weer op kan zetten. Ook als er geen andere auto voor mij rijdt uiteraard.
Voor borden met een snelheidsverlaging remt hij dan soms niet en soms wel. Dit terwijl de snelheidsbeperking wel op het dashboard vermeld wordt.
 
Nog een lastige: belijning op sommige smallere wegen aan weerszijden met onderbroken strepen. Nu interpreteert EAP deze als een weg met maar één rijstrook. Bij een tegenligger gaat het alarm, wordt deze rood op het scherm en wordt stevig geremd. Daardoor is EAP onbruikbaar op dit soort wegen en daar zijn er heel veel van in Nederland. Zelfde probleem is er trouwens bij TACC.
 
Gisteren op de terugweg van Eindhoven kwam ik verschillende stroken tegen met onderstaand verkeersbord.
Dit lijkt me ook aan vernieuwing toe...
bb06.png

Of gaat het hier om een gezellig plekje om de picknick uit de frunk te nemen?