Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

advies gevraagd aanschaf tweedehands M3 2021 LFP

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo, ik ben nieuw hier en heb een M3 SR van 09/2021 op het oog met 14.000 km. Garantie van Tesla loopt dus nog even door terwijl ook de batterij-garantie goed zit (wagen wordt afgeschreven op 5 jaar).
Batterij is dus de 55 kWh en ik heb nagevraagd naar zicht op de degradatie van de batterij waarbij ook bekeken kan worden hoe vaak de auto werd opgeladen via Supercharger, hetgeen niet het meest gunstige blijkt te zijn voor de batterij zo las ik al.

Versie zou versie zonder veel kinderziektes moeten zijn denk ik dan, reden waarom het mij interessant lijkt.

Daarnaast had/heb ik een M3 SR van 12/2021 op het oog met wel al 24.500 km maar die heeft dan weer de 60 kWh-batterij en is een fractie sneller: prijs ligt amper 900 € uit elkaar maar die eerste heeft natuurlijk merkbaar minder kilometers natuurlijk (+ daar heb ik nu een overnamebod op mijn huidige wagen).

Graag advies wat de beste keuze zou zijn: ik twijfel erg hard mocht er bij die tweede alsnog een gunstig overnamebod komen.

Alvast bedankt voor de reacties - dergelijke vraag werd nog niet eerder gesteld dacht ik na doornemen forum.
 
Dan denk ik dat je best voor optie 2 kiest. De jongere generatie SR heeft een net iets grotere batterij en het verschil met LR is hier maar een kleine 100 km. Denk dat de vernieuwde SR zwz is uitgerust met een warmtepomp wat hem ook zuiniger maakt.
 
Om de batterijdegradatie te kennen kan je verschillende zaken doen:
- range in de wagen in km en % bekijken en met beide waarden en de regel van 3 om de range bij 100% te kennen. Daarna nog de range bij nieuw googlen en je kan het percentage degradatie berekenen
- gaan laden, noteren hoeveel kwh er in gaat en hoeveel% er bij gekomen is. Omrekenen naar 100% (kijk daarvoor in de wagen en niet op de laadpaal, in de laadpaal worden ook laadverliezen meegeteld.
- vragen aan de verkoper om de abrp app te installeren. De app connecteren met de wagen en je vind er de degradatie.
Ik begrijp dat er veel fuzz is rond degradatie, maar daar zou ik mij met die km standen geen zorgen om maken. Toen ik mijn MS verkocht let 200000km had hij volgesn methode 1 9,5% degradatie, volgens methode 3 8,7%.
En ik had de helft van de km aan de SuC geladen. De eerste 40000km is de degradatie het grootst (bij mij was dat 4,5-5 %) de volgende 160000 slechts ongeveer evenveel in totaal.
Batterijen gaan plots kapot, niet door geleidelijke degradatie. Het BMS doet daarvoor wonderen. Zelfs aan de SuC wordt het laadvermogen en de batterijtemperatuur zodanig beheerd dat de batterij met fluwelen handschoenen aangepakt wordt.
Als je per sé wil zien hoe vaak de wagen aan de SuC hing, dan kan de verkoper dat tonen in zijn app.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Alvast bedankt voor de reacties: intussen doet de situatie zich voor zoals ik al enigszins 'vreesde': gelijkwaardig overnamebod voor tweede wagen.
Is de (snellere) Unicorn-versie met 60 kWh-batterij en warmtepomp: als ik het zo lees dien ik niet te twijfelen en voor die versie gaan (ondanks 10.000 km meer) ?
 
Ik zou in dat geval ook voor de nieuwere versie gaan. Er wel even van uitgaande dat de auto's beide gelijke staat zijn (interieur en exterieur). 10.000 km is niks voor een auto en je krijgt mijn inziens meer terug.