Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot in vliegtuigen (achtergrond info)

This site may earn commission on affiliate links.
klopt, volgens mijn bron:wink:, zou de tesla gewoon stil komen te staan op de rijweg, wanneer je de vraag om de contole over te nemen zou negeren.

Lijkt mij een mooie feature als je bijvoorbeeld in slaap valt of een (hopelijk niet natuurlijk) toeval krijgt of zoiets.
Feit blijft dat dit niet het vangnet (safeguarding system) is zoals in de vliegtuig/proces industrie in gebruik is bij een system failure of bij bijzondere afwijkingen die niet in het controle systeem zijn opgenomen.
Als alle Tesla rijders met Auto pilot "blind" gaan varen op dit systeem kunnen er ongelukken van komen. Herby heeft volkomen gelijk dat in-spe auto piloten op de risico's gewezen moeten worden middels bijvoorbeeld een instructie filmpje van Tesla welke de risico's duidelijk maakt. Ik ben trouwens bijzonder geïnteresseerd in het risk assessment van Tesla betreffende autopilot. Is er ergens wat meer over te lezen?
 
...
Als alle Tesla rijders met Auto pilot "blind" gaan varen op dit systeem kunnen er ongelukken van komen. Herby heeft volkomen gelijk dat in-spe auto piloten op de risico's gewezen moeten worden middels bijvoorbeeld een instructie filmpje van Tesla welke de risico's duidelijk maakt.
...
Ik was gisteren bij Tesla AMS en heb gesproken met een manager daar. Hij vod het een top idee, om de Autosteer functie pas te activeren nadat de eigenaar in MyTesla een filmpje gezien heeft en instructies gelezen heeft, inclusief verklaart dat de systemen gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn.
Hij heeft ook geen zin in ongevallen die door de autostier functie gemaakt zijn, of beter gezegd; door verkeerd gebruik ervan.
 

Hier een stukje uit VB (Venture Beat) van een interview met Elon over autonoom rijden:

6. More sensors may be needed to get to full autonomy

In response to a question from Mike Ramsey of The Wall Street Journal, Musk suggested that the existing sensor suite might not be sufficient to provide today’s Model S cars with full autonomy capabilities in future years.
Those cars’ “sensor suite is not a full-autonomy suite,” he said.
“You would need redundant forward cameras and computing hardware, and 360-degree cameras,” among other sensor additions, he suggested.
In addition, a totally autonomous vehicle would require “a redundant steering rack” and additional redundancy for any “computer systems that could fail” in use.
It’s possible, Musk said, to “do it all with passive optical and one forward radar if driving fast into rain, snow, and dust.”
But, he said, Tesla cars don’t need Lidar for full autonomy. “I’m not a big fan of it, and you don’t need in this use,” he stated, adding, “We do use it in Dragon spacecraft, but I don’t think it makes sense in a car context; it’s unnecessary.”
 
Last edited:
Blijf t bijzonder vinden om de autopilot van Tesla te vergelijken met die van een vliegtuig. Waarom niet wat er zou gebeuren als je dezelfde domme acties uithaalt als in een auto zonder autopilot? O en op de achterbank zitten zonder een flinke zak aardappelen op de bestuurdersstoel te zetten al je niet ver brengen. Test t nu maar eens door je van de voorstoel te lichten tijdens t parkeren:smile:
 
Blijf t bijzonder vinden om de autopilot van Tesla te vergelijken met die van een vliegtuig. Waarom niet wat er zou gebeuren als je dezelfde domme acties uithaalt als in een auto zonder autopilot? O en op de achterbank zitten zonder een flinke zak aardappelen op de bestuurdersstoel te zetten al je niet ver brengen. Test t nu maar eens door je van de voorstoel te lichten tijdens t parkeren:smile:

Nog stoerder vind ik het dat Elon kan zeggen dat hij met zijn Dragon al ervaring heeft met Lidar. En op basis daarvan dat minder geschikt vind voor een auto. Wat een baas!