Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Wel, ik probeer eigenlijk te begrijpen waarom ze klanten hebben, en wat de motieven van die klanten zijn. Volgens mij is de business case van een supermarkt om een laadpaal aan te schaffen diep negatief. Dan blijft als enige reden nog een positief imago en CSR over
 
Het business model voor supermarkten en andere locaties is, naast de uitstraling, best wel te maken. De inkoop van energie van dit soort grootverbruikers is erg laag; als je boven de 50.000 kWh uitkomt betaal je vrijwel geen energiebelasting meer. En dan maak je zo maar een marge van 20 cent per kWh. Ik heb ooit een businesscase geschreven voor een golfbaan - de investering wordt binnen de twee jaar terugverdiend. Nu zal dat bij supermarkten lastiger zijn omdat men daar nu eenmaal wat korter verblijft.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Het business model voor supermarkten en andere locaties is, naast de uitstraling, best wel te maken. De inkoop van energie van dit soort grootverbruikers is erg laag; als je boven de 50.000 kWh uitkomt betaal je vrijwel geen energiebelasting meer. En dan maak je zo maar een marge van 20 cent per kWh. Ik heb ooit een businesscase geschreven voor een golfbaan - de investering wordt binnen de twee jaar terugverdiend. Nu zal dat bij supermarkten lastiger zijn omdat men daar nu eenmaal wat korter verblijft.

Hier heb je dus als klant te maken met twee verdienmodellen. Enerzijds TNM die er aan verdient en anderzijds de uitbater. Daar zit het geniale van de DeC. Tesla levert de (in verhouding ook best goedkope) chargers en "helpt" bij de aansluiting en de uitbater betaalt de stroom wat hem bij het zeer lage tarief nauwelijks meer kost dan een kop koffie.
En de klant is blij want het kost hem niets. Beter service is niet denkbaar.
 
Het business model voor supermarkten en andere locaties is, naast de uitstraling, best wel te maken. De inkoop van energie van dit soort grootverbruikers is erg laag; als je boven de 50.000 kWh uitkomt betaal je vrijwel geen energiebelasting meer. En dan maak je zo maar een marge van 20 cent per kWh. Ik heb ooit een businesscase geschreven voor een golfbaan - de investering wordt binnen de twee jaar terugverdiend. Nu zal dat bij supermarkten lastiger zijn omdat men daar nu eenmaal wat korter verblijft.
Net daarom dat ik niet begrijp dat ziekenhuizen bij ons nog maar amper laadpunten hebben.
 
Ik heb geprobeerd het ziekenhuis in Roosendaal te overtuigen van het nut, maar ze staan allemaal onder financiële druk. De volgende keer als ik met mijn moeder naar de longarts ga zal ik het via hem spelen.
De inkoper van het ziekenhuis in Roosendaal heeft al eens een ritje in mijn Tesla gemaakt. Die hoef je niet meer te overtuigen. Je moet op zoek naar een budgethouder :)
 
Toch zijn niet-loondienst artsen de ideale doelgroep. Mijn tandartsen (sr. en jr.) hadden genoeg aan een paar gemompelde woordjes om te begrijpen hoe aantrekkelijk een Model S voor hen kon uitpakken.
Als dergelijke 'zelfstandige' artsen genoeg morren/lobbyen bij hun ziekenhuizen, komt die laadinfrastructuur er vast wel. Eerst op voor hen gereserveerde plekken, dat dan weer wel.
 
Bij het Wings Hotel bij Rotterdam Airport heb je op de begane grond 1 laadpunt voor 2 plekken wat niet werkt altijd in storing en in de kelder hebben ze ook 2 groene EV plekken met jawel 1 laadpunt waarom daar in hemelsnaam 2 parkeerplekken zijn geen idee als er maar 1 auto kan laden. Stond verleden week een Porsche niet op de EV plek maar via een Porsche UMC te laden aan het lichtnet op 220V.