Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Een laadpaal langs de snelweg mijdt je toch altijd het liefst? Niemand wacht voor zijn lol in een laadstation, zelfs niet als het helemaal gratis is. Je gaat er laden omdat je móet, niet omdat je het zo leuk vind. Dus ik denk niet dat met 25 cent/kWh mensen opeens wél massaal bij Fastned gaan laden.

Ik denk dat zeker een groep calculerende gebruikers is die goed doorrekenen waar hun omslagpunt ligt. Blijf in gedachten houden dat niet iedereen thuis voor de deur kan laden. Juiste prijsstelling gaat in mijn beleving ook die gebruikers over de streep trekken.
 
Ik heb ooit een stripverhaal gelezen met goofy in de hoofdrol die kippen had gekocht....

Mickey kwam voorbij met de vraag waarom hij 21 cent vroeg per ei.

Goofy gaf aan dat ze dat in de supermarkt 22 cent kosten en dat hij zo meer kon verkopen.

Mickey vond dat niet zo slim, want Goofy moest toch eerst berekenen wat de kippen, het hok, het voer, zijn tijd, etc. etc. gekost hadden. Vervolgens het aantal eieren per dag etc. etc.
Om zo tot een goede verkoopprijs te komen...

Waarna Goofy het bordje aanpast naar 85 cent per ei.

Als kind hadden we allemaal meteen door dat dat niet de slimste oplossing was, omdat er geen ei (tenzij iemand heeeeel erg veel honger had) meer verkocht zou worden.

Waarom vinden we het nu dan wel logisch :confused:



Ik begrijp het doorrekenen van kosten, maar wellicht is het een idee om bepaalde kosten een tijd voor lief te nemen en een eitje gewoon weer voor 21 cent aan te bieden om de opstartperiode te overleven, te kunnen inspelen op schaalvoordelen en lagere kosten later, uit idealisme uit..(vul maar in).. of omdat je het gewoon leuk vindt om kippen te houden: Bijv. een energiemaatschappij die voor het imago Fastned overneemt....

Ik hoop overigens dat Fastned het redt, en uit idealisme zou ik ook bij Fastned bij gaan laden voor 30 cent, en chademo misschien nog iets meer maar bij de huidige tarieven jagen ze me echt weg.
Indien met een abonnement de tarieven lager worden dan zou dat idd kunnen helpen, maar dan geldt de redenatie ook voor de prijs van het abonnement. Een paar Euro is Oké, evt. wat meer indien er een pas bij zit die ook in het buitenland werkt etc.... dan nog een idealisme toeslag zoals Hans al heeft aangegeven...

Mickey heeft nu een beter idee: heeft nu een nog beter idee..... Als je hem nu 12 Euro per maand geeft, mag je de eieren weer voor ongeveer dezelfde prijs als bij de supermarkt kopen. Goede deal toch? :confused:

- - - Updated - - -

Het is pas echt leuk geworden sinds Mark80 hier veel tegengeluid geeft. Daarvoor was het alleen Wido die het zo nu en dan voorzichtig voor FN opnam. :biggrin:

Prima als iemand het voor FN opneemt, ik heb zelf al eerder aangegeven dat ik het mooi zou vinden als ze er in slagen de infra voor EV's mee uit te breiden....
En toch.... 46 posts op het forum waarvan 46 in dit draadje.... roept bij mij een gevoel op wat toch de reden is dat iemand dit zo fanatiek doet....

Ik blijf mij er over verbazen hoeveel dit draadje mensen bezig houdt.

Voor mij (en ik denk met mij nog wel een paar anderen) is het een manier om aan te geven dat de gekozen insteek m.b.t. prijsopbouw niet logisch vinden.
Dat we blijven reageren, geeft aan dat we nog niet zo ver zijn dat we FN afschrijven, en dat we ze echt wel een goede start toewensen.

Maar, zoals een oud collega van me wel eens zei: You can lead a horse to the water, but you can't make him drink....

- - - Updated - - -

Dure EV stroomleveranciers bashen, volkssport nummer 1!

Ik zie het dus niet als bashen, maar als verwoede pogingen om de richting aan te geven.
 
Last edited:
Dure EV stroomleveranciers bashen, volkssport nummer 1!
Daar ben ik het niet mee eens. Hopelijk zijn we hier positief kritisch richting FN. Opbouwende kritiek waar FN en haar achterban iets mee kunnen, dus.
Zelf probeer ik dat in ieder geval wel.
(En nee, ik geloof nog steeds niet in hun huidige business model, ondanks de abonnementen. De inkomsten uit energieverkoop aan de laadpunten zijn een cijfer achter de komma op de totale exploitatierekening (0,5%). Wat doet de waarde van dat cijfer er dan toe? Eerst maar eens volume en marktaandeel kweken en daarmee bestaansrecht aantonen. Dan hoef je je financiering misschien ook niet tegen woekerrente te verkrijgen. Dat scheelt heel wat meer op de exploitatierekening. In 2014 waren de financieringskosten ca. 10% van de exploitatiekosten.)
 
Mickey heeft nu een beter idee: heeft nu een nog beter idee..... Als je hem nu 12 Euro per maand geeft, mag je de eieren weer voor ongeveer dezelfde prijs als bij de supermarkt kopen. Goede deal toch? :confused:

Nou, als de supermarkt heel ver verwijderd is van het punt waar je je eieren nodig hebt is dat helemaal niet zo'n gekke deal. Bovendien moet je bij je supermarkt veel langer wachten op je eieren. Mickey levert ze snel, en waar je ze nodig hebt :wink:

Prima als iemand het voor FN opneemt, ik heb zelf al eerder aangegeven dat ik het mooi zou vinden als ze er in slagen de infra voor EV's mee uit te breiden....
En toch.... 46 posts op het forum waarvan 46 in dit draadje.... roept bij mij een gevoel op wat toch de reden is dat iemand dit zo fanatiek doet....
Ik ben er eerlijk over dat ik wat heb geïnvesteerd in Fastned. Dat is tevens de enige band die ik met ze heb. Verder heb ik geen Tesla, dus in andere draadjes heb ik niets te zoeken. De discussie over Fastned vind ik interessant, en daar meng ik me graag in.
 
Ff ouderwets ;) maar..... Need to say more??
44150620f8833a43034afc899272ad0b.jpg
 
Ik denk dat zeker een groep calculerende gebruikers is die goed doorrekenen waar hun omslagpunt ligt. Blijf in gedachten houden dat niet iedereen thuis voor de deur kan laden. Juiste prijsstelling gaat in mijn beleving ook die gebruikers over de streep trekken.

Op dit moment is Fastned nog geen goed alternatief voor publieke laadpalen, met max 50 kW gaat laden gewoon nog te traag. Niemand gaat voor zijn lol elke dag een half uur bij Fastned laden ipv van bij een publieke laadpaal. Pas als laden veel sneller wordt zullen mensen de publieke laadpaal willen verruilen voor Fastned, en dan wordt de prijs inderdaad heel belangrijk.
 
Dat de redactie van NOS Teletekst ook het verschil tussen kW en kWh niet weet?
[ Vandaag ook in de Televaag uiteraard. Daar wordt dezelfde prijs genoemd per MegaWatt (MW) ipv MegaWattuur (MWh) ] View attachment 80063

Och is beetje zelfde als spelvouten maken.... Iedereen weet toch wat er bedoeldT wordT... Altijd jammer dat de aandacht dan naar de fouten gaat, ipv de strekking van het verhaal..... Dus..... kW, Kw, kWh.. gaat erom dat een kWh 4,2 cent kost.... toch? Of maak ik de kWh Vout nu wederom...
 
Och is beetje zelfde als spelvouten maken.... Iedereen weet toch wat er bedoeldT wordT... Altijd jammer dat de aandacht dan naar de fouten gaat, ipv de strekking van het verhaal..... Dus..... kW, Kw, kWh.. gaat erom dat een kWh 4,2 cent kost.... toch? Of maak ik de kWh Vout nu wederom...

Tijd dat het clubhuis open gaat. Hoe ver ben je? Het is inmiddels stiekempjes al mei geworden :)
 
Mmm. Wel erg in hun voordeel gerekend. Want als ik 25K investeer in 'gratis' stroom, ga ik niet meer op andere plekken laden. Dus moet ik dat vergelijken met wat ik nu kwijt ben: 21ct. Dan kom ik, met mijn verbruik, op een slordige 450.000 km rijden voor ik het er uit heb. Dat is dus 8 jaar rijden. Ok, ze geven rendement op de investering als ze winst gaan maken, maar voorlopig is dat niet aan de orde. En ik streep dat dan maar even weg tegen de rentekosten van de investering.

Dus vanaf 8 jaar ga ik gratis rijden. Ik denk dat er betere alternatieven zijn.

Ze hebben geld nodig, zoveel is wel duidelijk.
 

Even copy&pasten uit de mail die ik ontving van Fastned:

"<Na de introductie van het nieuwe abonnement enkele weken geleden willen we je graag attenderen op een unieke en eenmalige kans om de rest van je leven gratis te laden bij alle Fastned stations. Dit recht is gekoppeld aan het lidmaatschap van de Fastned Founders Club op basis van een investering van minimaal 2.500 certificaten Fastned. Het is onze manier om iets terug te doen voor grote investeerders die een belangrijke rol spelen in de snelle uitrol van ons netwerk.

We realiseren ons dat een dergelijke investering niet voor iedereen is weggelegd. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat je op de hoogte bent van dit bijzondere aanbod en de mogelijkheid hebt om een dergelijke investering in overweging te nemen. Daarnaast ken je wellicht andere mensen die interesse hebben in dit aanbod? Hoe meer mensen investeren, hoe sneller we het netwerk kunnen uitrollen. En daar profiteren we allemaal van.>"

Het klinkt toch een beetje als: "Heeft u geld over, denk dan eens na over een financiële impuls voor ons bedrijf. U hebt er zelf een klein beetje voordeel van, en daarnaast draagt u bij aan de uitrol van een laadnetwerk dat nodig is om elektrisch rijden tot een succes te maken".

Ik blijft wat sceptisch over de business case; er is best een kans dat je nu 25.000 euro investeert in een bedrijf waarin binnen een paar jaar zoveel geld verdampt dat het failleert, waarna een andere partij zonder alle financieringslasten en aangegane verplichtingen het alsnog rendabel maakt. Het "levenslang laden" duurt dan ineens een stukje minder lang.
 
Kreeg het mailtje ook. Kwam tot soortgelijke berekening. Moet 9,5 jaar lang al mijn laadsessies bij FastNed doen om de investering terug te verdienen (als we er van uitgaan dat het aandeel/certificaat an sich waardeloos is).

Heb ook nog even wat doorgeklikt en kwam bij hun jaarverslag 2014 uit. Erg hun best gedaan / creatief geweest om positieve berichten te genereren.
Zo creatief dat Palmpol in het randstedelijk gebied ligt. Terschuur cq Barneveld associeren jullie natuurlijk ook met de Randstad...

De cijfers in Q4 van 2014:
- er zijn 44.000 potentiele klanten/autos
- er zijn 1.743 geregistreerde gebruikers (4%)
- er is 11.478 kWh getankt.

Dus 6,5 kWh per geregistreerde gebruiker of 0,25 kWh per potentiele gebuiker.

Het huidige (potentiele) klantenbestand toont dus vooral aan FastNed niet nodig te hebben en dat FastNed geen onderdeel vormt van de gewenste/gebruikte laad-infrastructuur.

Een leven lang gratis laden bij FastNed is eerder een straf dan een bonus. En 'levenslang' is 'zolang FastNed leeft'.