Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Laat ik voorop stellen dat ik de voortrekkersrol van Fastned echt supersympathiek vind. Ze durven hun nek uit te steken en hebben ervoor gezorgd dat je met iedere elektrische auto door heel Nederland kan rijden.

Echter, waar het denk ik fout gaat, heb je helemaal geen landelijk dekkend netwerk nodig! Fastned denkt exclusiviteit te hebben aan de snelwegen maar dat is lariekoek. Niemand is er op tegen om 300 meter van de snelweg af te rijden (zoals de bekende Tesla locaties). Bij mij in de buurt, Heemskerk, staat aan de ene kant van de A9 een Fastned station. En aan de andere kant een Allego. Is het erg dat beiden van een andere leverancier zijn? Ik vind van niet. Met een goede lappendeken aan laadinfra kun je ook goed laden. Jammer dat Fastned zich niet heeft aangesloten op het landelijk uitwisselbare betaalnetwerk.
Echter heeft Fastned dus een hoop centjes in onrendabele locaties gestoken. Die gaan ze nooit meer terugzien. Dat een paar locaties in de toekomst winstgevend zullen zijn dat geloof ik wel. Maar dat die ook de huidige verliezen en andere locaties kan bekostigen? Daar heb ik een hard hoofd in.
 
Zolang als diegenen die hun geld erin gestoken hebben het niet morgen (of binnnen 5 tot 10 jaar) terug willen zien, en ze intussen genoeg geld blijven ophalen om het personeel en het onderhoud te kunnen betalen kan het lang goed blijven gaan... Laten we hopen dat dat het geval is.
 
Laat ik voorop stellen dat ik de voortrekkersrol van Fastned echt supersympathiek vind. Ze durven hun nek uit te steken en hebben ervoor gezorgd dat je met iedere elektrische auto door heel Nederland kan rijden.

Echter, waar het denk ik fout gaat, heb je helemaal geen landelijk dekkend netwerk nodig! Fastned denkt exclusiviteit te hebben aan de snelwegen maar dat is lariekoek. Niemand is er op tegen om 300 meter van de snelweg af te rijden (zoals de bekende Tesla locaties). Bij mij in de buurt, Heemskerk, staat aan de ene kant van de A9 een Fastned station. En aan de andere kant een Allego. Is het erg dat beiden van een andere leverancier zijn? Ik vind van niet. Met een goede lappendeken aan laadinfra kun je ook goed laden. Jammer dat Fastned zich niet heeft aangesloten op het landelijk uitwisselbare betaalnetwerk.
Echter heeft Fastned dus een hoop centjes in onrendabele locaties gestoken. Die gaan ze nooit meer terugzien. Dat een paar locaties in de toekomst winstgevend zullen zijn dat geloof ik wel. Maar dat die ook de huidige verliezen en andere locaties kan bekostigen? Daar heb ik een hard hoofd in.
Dit dacht ik vroeger ook, echter Allego en the New Motion lijken hun bezieling kwijt te raken en alleen maar te gaan voor snel geld maken. TNM reageert niet op mijn argumenten dat het onjuist is om 43kW charging op tijd af te rekenen. Beide operators maken snelladen voor motorfietsen en voor mijn Roadster onbetaalbaar. Heb voor 14kWh laden een rekening van 32 euro terwijl op dezelfde paal ik via Plugsurfing 6 euro betaal. Fastned heeft nu veel betere tariefstelling op kWh verbruik, alleen mis ik nog een fatsoenlijke eetgelegenheid in de buurt.
De kosten die Fastned maakt zitten hoofdzakelijk in aanleg. Onderhoud en gebruik is weinig. Dus 200.000 euro terug verdienen met gemiddeld 35 ct per kWh maakt 600.000 kWh te leveren. Dat is bij gemiddelde autolading van 30 kWh 20.000 laadbeurten. Bij 10 jaar operationeel is dat 2000 per jaar is 6 per dag. Met de verwachte toename van EV's met name in de goedkopere auto's en de initiatieven in steden komen er echt meer dan 6 auto's per dag. Als er meer auto's gaan komen en dat lijkt zondermeer reëel, wordt er bij bijvoorbeeld 12 auto's per dag per station als het een beetje mee zit 20.000 euro verdient.
Stel dat straks 10.000 klanten iedere maand 24 euro betalen om tegen 19 ct per kWh te kunnen laden, dan zijn de inkomsten zonder wat te doen al 3 miljoen euro. Andere aanbieders kunnen hier niet aan tippen.
Natuurlijk zit er nog wat 4 ct per kWh aan kosten en andere kosten in, maar dit laat zien dat een paar auto's meer per dag al heel snel tot grote winsten kan leiden.
Als ik nu geld vrij zou hebben zou ik hierin investeren.
Overigens zit Fastned wel aan het landelijk betaalnetwerk want je kan ook met TNM pas laden en met tankcard.
 
Dit dacht ik vroeger ook, echter Allego en the New Motion lijken hun bezieling kwijt te raken en alleen maar te gaan voor snel geld maken. TNM reageert niet op mijn argumenten dat het onjuist is om 43kW charging op tijd af te rekenen. Beide operators maken snelladen voor motorfietsen en voor mijn Roadster onbetaalbaar. Heb voor 14kWh laden een rekening van 32 euro terwijl op dezelfde paal ik via Plugsurfing 6 euro betaal. Fastned heeft nu veel betere tariefstelling op kWh verbruik, alleen mis ik nog een fatsoenlijke eetgelegenheid in de buurt.
De kosten die Fastned maakt zitten hoofdzakelijk in aanleg. Onderhoud en gebruik is weinig. Dus 200.000 euro terug verdienen met gemiddeld 35 ct per kWh maakt 600.000 kWh te leveren. Dat is bij gemiddelde autolading van 30 kWh 20.000 laadbeurten. Bij 10 jaar operationeel is dat 2000 per jaar is 6 per dag. Met de verwachte toename van EV's met name in de goedkopere auto's en de initiatieven in steden komen er echt meer dan 6 auto's per dag. Als er meer auto's gaan komen en dat lijkt zondermeer reëel, wordt er bij bijvoorbeeld 12 auto's per dag per station als het een beetje mee zit 20.000 euro verdient.
Stel dat straks 10.000 klanten iedere maand 24 euro betalen om tegen 19 ct per kWh te kunnen laden, dan zijn de inkomsten zonder wat te doen al 3 miljoen euro. Andere aanbieders kunnen hier niet aan tippen.
Natuurlijk zit er nog wat 4 ct per kWh aan kosten en andere kosten in, maar dit laat zien dat een paar auto's meer per dag al heel snel tot grote winsten kan leiden.
Als ik nu geld vrij zou hebben zou ik hierin investeren.
Overigens zit Fastned wel aan het landelijk betaalnetwerk want je kan ook met TNM pas laden en met tankcard.

Helemaal waar en Fastned is echt wel de slimste van de klas. Waar ze goed in zijn is uitstraling en herkenbaarheid. Niet voor niets zichtbaarheid zoals Mc Donalds. Elke automobilist komt langs de stations en langzaam komt er een link tussen Fastned en elektrisch rijden tot stand in de mindset van de huidige (nog) ICE rijder. Met wat losse laadpalen of alleen die witte aliëns bereik je dat nooit.
De dekking neemt toe, men zit al boven de 25% van het geplande aantal (wat snelwegen betreft). En ze hebben nog dik een jaar.

Want dan komt Model 3 en in de eerste helft van 2018 zal de bups in NL worden afgeleverd. Naar schatting 25.000 en wellicht nog wel meer wegens het uitblijven van alternatieven. We zien nu aan de verkopen dat de rest, inclusief de PHEV's flink aan het inleveren is dus zet daar straks de afleveringen van Model 3 tegenover en het is duidelijk wat dan het plaatje zal zijn.

Dat zal ook het moment zijn dat er Tesla stekkers komen (60 Kw en ongetwijfeld dan hoger als er gebufferd wordt in Powerpacks) in de plaats van de huidige Type 2 en wellicht komen er nog meer bij per locatie.

Had ik het geld, dan zou ik het daar insteken. Zou men in Den Haag de oude beleidsnoities actualiseren zouden ze ook daar ervoor zorgen dat Fastned snel wordt afgebouwd.
 
Helemaal waar en Fastned is echt wel de slimste van de klas. Waar ze goed in zijn is uitstraling en herkenbaarheid. Niet voor niets zichtbaarheid zoals Mc Donalds. Elke automobilist komt langs de stations en langzaam komt er een link tussen Fastned en elektrisch rijden tot stand in de mindset van de huidige (nog) ICE rijder. Met wat losse laadpalen of alleen die witte aliëns bereik je dat nooit.
Vorige week nog deelgenomen aan een bijeenkomst van hun concurrent - we waren de enige Tesla rijders aldaar, mijn collega en ik - maar de herkenbaarheid kwam daar ook als belangrijkste ding uit de bus ... de 'gele M op de paal' is heel herkenbaar, de gele bogen van Fastned ook maar zoals een van de Zoe's daar aan toevoegde 'die zie je NA het passeren'.
Wat daar wel aangegeven werd, en wat ik van alle aanbieders niet goed begrijp (ondanks dat het ongetwijfeld met politiek te maken heeft) is waarom de stations niet als 'Autohof' net naast de afrit staan. Ik heb hier in de buurt een prachtig FastNed station maar nog steeds geen case om er te laden. Het is hier nog geen 3km vandaan maar het kost me het tienvoudige om er heen te gaan en in de middle of nowhere te laden. Ik was ongetwijfeld abonnee geweest en had de openbare paal hier (thuisladen niet mogelijk, consultant dus laden bij de klant geen zekerheid) niet nodig gehad als die stations niet naast een olieboer hadden gestaan. Bovendien had dat FastNed zelf de discussie 'verkeerde kant van de weg' bespaard :)
 
maar zoals een van de Zoe's daar aan toevoegde 'die zie je NA het passeren'.

Nou ja, planning is toch niet zo moeilijk? De App van Fastned heeft een prachtige routeplanner.

De bekende en geprezen Autohofen aan de Autobahn zijn een gevolg van het vasthouden aan de monopolies van de vergunninghouders van Raststätten e.d.
Die hebben zich in de voet geschoten want een Autohof kan veel goedkoper worden ingericht, is van beide zijden bereikbaar en heeft in de regel meer oppervlakte beschikbaar.
Zou hier trouwens ook best kunnen maar dat kan Fastned niet regelen. Lokaties waar niets te doen is zijn ook niet zo handig want je staat er stil.
 
Last edited:
De kosten die Fastned maakt zitten hoofdzakelijk in aanleg. Onderhoud en gebruik is weinig.
Was het maar zo'n feest! Uit het jaarverslag blijkt dat de meeste kosten weglopen in "administratieve kosten" (1,8 miljoen). Daarvan gaat 1,2M naar salarissen, pensioen, e.d.
Er gaat ook 1,14M naar "other operating expenses"; waarvan een ruime 3 ton "advieskosten".
Afschrijvingen van apparatuur vallen veel lager uit (ongeveer 0,6M).

Ik wil geen zuurpruim zijn, maar binnen 5 jaar maken ze zeker geen winst en dan zijn er inmiddels tientallen miljoenen verbrand.
En dat is best een groot bedrag om ooit weer in te lopen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dit dacht ik vroeger ook, echter Allego en the New Motion lijken hun bezieling kwijt te raken en alleen maar te gaan voor snel geld maken. TNM reageert niet op mijn argumenten dat het onjuist is om 43kW charging op tijd af te rekenen. Beide operators maken snelladen voor motorfietsen en voor mijn Roadster onbetaalbaar. Heb voor 14kWh laden een rekening van 32 euro terwijl op dezelfde paal ik via Plugsurfing 6 euro betaal. Fastned heeft nu veel betere tariefstelling op kWh verbruik, alleen mis ik nog een fatsoenlijke eetgelegenheid in de buurt.
De kosten die Fastned maakt zitten hoofdzakelijk in aanleg. Onderhoud en gebruik is weinig. Dus 200.000 euro terug verdienen met gemiddeld 35 ct per kWh maakt 600.000 kWh te leveren. Dat is bij gemiddelde autolading van 30 kWh 20.000 laadbeurten. Bij 10 jaar operationeel is dat 2000 per jaar is 6 per dag. Met de verwachte toename van EV's met name in de goedkopere auto's en de initiatieven in steden komen er echt meer dan 6 auto's per dag. Als er meer auto's gaan komen en dat lijkt zondermeer reëel, wordt er bij bijvoorbeeld 12 auto's per dag per station als het een beetje mee zit 20.000 euro verdient.
Stel dat straks 10.000 klanten iedere maand 24 euro betalen om tegen 19 ct per kWh te kunnen laden, dan zijn de inkomsten zonder wat te doen al 3 miljoen euro. Andere aanbieders kunnen hier niet aan tippen.
Natuurlijk zit er nog wat 4 ct per kWh aan kosten en andere kosten in, maar dit laat zien dat een paar auto's meer per dag al heel snel tot grote winsten kan leiden.
Als ik nu geld vrij zou hebben zou ik hierin investeren.
Overigens zit Fastned wel aan het landelijk betaalnetwerk want je kan ook met TNM pas laden en met tankcard.
Reken maar dat wanneer er dat soort bedragen in om gaan er bij de olieboeren binnen de kortste keren ook snelladers staan. Vlak naast de restauratie en de toiletten.
 
wanneer er dat soort bedragen in om gaan er bij de olieboeren binnen de kortste keren ook snelladers staan. Vlak naast de restauratie en de toiletten.

maar reken erop. die plekken langs fe snelweg kosten miljoenen. tenminste dat heb ik altijd gehoord dat overheid daar extra centje mee verdient. dat moet toch ergens terugverdient worden...

persoonlijk laad veel liever in een winkelcentrum of bij een grote winkelketen, tuincentrum of hotel etc etc ergens onderweg van de snelweg af.

veel 'vrolijker' volk, al is het mischien omdat ik er zelf vrolijker van wordt :) ik ken weinig leuke plekken waar ik graag stop direct langs de snelweg.
 
maar reken erop. die plekken langs fe snelweg kosten miljoenen. tenminste dat heb ik altijd gehoord dat overheid daar extra centje mee verdient. dat moet toch ergens terugverdient worden...

persoonlijk laad veel liever in een winkelcentrum of bij een grote winkelketen, tuincentrum of hotel etc etc ergens onderweg van de snelweg af.

veel 'vrolijker' volk, al is het mischien omdat ik er zelf vrolijker van wordt :) ik ken weinig leuke plekken waar ik graag stop direct langs de snelweg.
Ow helemaal mee eens. Het ging me dan ook om het FastNed model op doorreis langs de snelweg. Destination charging is king.
 
maar reken erop. die plekken langs fe snelweg kosten miljoenen. tenminste dat heb ik altijd gehoord dat overheid daar extra centje mee verdient. dat moet toch ergens terugverdient worden...

persoonlijk laad veel liever in een winkelcentrum of bij een grote winkelketen, tuincentrum of hotel etc etc ergens onderweg van de snelweg af.

veel 'vrolijker' volk, al is het mischien omdat ik er zelf vrolijker van wordt :) ik ken weinig leuke plekken waar ik graag stop direct langs de snelweg.

We moeten niet teveel naar de situatie van nu kijken. Nu is het zo dat er nauwelijks EV's zijn die daar gebruik van maken omdat die gewoon niet geschikt zijn voor de wat langere afstand. Natuurlijk roept men anders maar als je met een tankbeurt diesel 600 km kunt rijden sta je een beetje voor joepie als je met een EV dan 5 keer minimaal een half uur stil moet staan en in de praktijk wel meer.
Daarnaast zijn er de EV's die een zo groot bereik hebben dat ze met thuis/nachtladen in de regel voldoende hebben om de dag door te komen.

Maar straks komt de massa met ook wel groot bereik maar die waarschijnlijk wat minder gemakkelijk thuis kan laden. Ik kan er inmiddels over meepraten.

Neem even mijn verhaal in het draadje over openbare laadinfra. Stel, ik heb straks een Model 3 en Fastned is mee opgeschaald naar 150 of meer Kw.
Bij Waalwijk staat aan de A59 een Fastned station. Ik zou dan die plaats gaan gebruiken om te laden zodat ik thuis en in de onmiddelijke omgeving daarvan niets meer hoef te zoeken. Er komen er natuurlijk nog meer in andere richtingen van hier.

Ofwel, de eigenaar van een Model 3 die niet gemakkelijk thuis of dicht in de buurt langzaam kan laden zal bij Fastned gaan laden. Als hij per week zo'n 200 tot 300 km rijdt zal hij maar één keer hoeven te laden. Fastned wil ook graag in de steden zelf snellaadstations neerzetten en dat zal een groot succes worden.
 
  • Like
Reactions: Duke-U
Vooruit dan maar, nog maar een keer herhaald: de huidige cijfers van FasNed bewijzen dat de EV rijders met voldoende range FastNed niet nodig hebben. Het statement dat het straks beter wordt omdat er dan veel EV-rijders zijn die niet thuis kunnen laden en (dus) dan bij Fastned komen laden is utopie. De realiteit is dat mensen die geen praktische laadoplossing hebben (bij huis/werk) gewoon niet electrisch gaan rijden.
Om dan de hoop op de toekomstige snelle laders te gooien is wel heel optimistisch.Dat FastNed daar de de enige aanbieder van zou zijn al helemaal. Bovendien waarom zouden deze snelladers dan niet op destination charging achtige locaties beschikbaar zijn?