You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kreeg je maar één mailing? Ik heb er twee gehad! Misschien kan ik nu 12% rente bedingen.Kreeg vanmorgen wel een mailing van Fastned om obligaties te kopen met 6% rente. Doe t toch maar niet.
Nee, 3.Kreeg je maar één mailing? Ik heb er twee gehad! Misschien kan ik nu 12% rente bedingen.
Ik zie m'n geld graag nog een keer terug.Waarom niet? Ik kreeg die brief ook, op eerste gezicht geen gekke deal. Alleen 5 jaar vastzitten weet ik nog niet zo.
Dit dacht ik vroeger ook, echter Allego en the New Motion lijken hun bezieling kwijt te raken en alleen maar te gaan voor snel geld maken. TNM reageert niet op mijn argumenten dat het onjuist is om 43kW charging op tijd af te rekenen. Beide operators maken snelladen voor motorfietsen en voor mijn Roadster onbetaalbaar. Heb voor 14kWh laden een rekening van 32 euro terwijl op dezelfde paal ik via Plugsurfing 6 euro betaal. Fastned heeft nu veel betere tariefstelling op kWh verbruik, alleen mis ik nog een fatsoenlijke eetgelegenheid in de buurt.Laat ik voorop stellen dat ik de voortrekkersrol van Fastned echt supersympathiek vind. Ze durven hun nek uit te steken en hebben ervoor gezorgd dat je met iedere elektrische auto door heel Nederland kan rijden.
Echter, waar het denk ik fout gaat, heb je helemaal geen landelijk dekkend netwerk nodig! Fastned denkt exclusiviteit te hebben aan de snelwegen maar dat is lariekoek. Niemand is er op tegen om 300 meter van de snelweg af te rijden (zoals de bekende Tesla locaties). Bij mij in de buurt, Heemskerk, staat aan de ene kant van de A9 een Fastned station. En aan de andere kant een Allego. Is het erg dat beiden van een andere leverancier zijn? Ik vind van niet. Met een goede lappendeken aan laadinfra kun je ook goed laden. Jammer dat Fastned zich niet heeft aangesloten op het landelijk uitwisselbare betaalnetwerk.
Echter heeft Fastned dus een hoop centjes in onrendabele locaties gestoken. Die gaan ze nooit meer terugzien. Dat een paar locaties in de toekomst winstgevend zullen zijn dat geloof ik wel. Maar dat die ook de huidige verliezen en andere locaties kan bekostigen? Daar heb ik een hard hoofd in.
Dit dacht ik vroeger ook, echter Allego en the New Motion lijken hun bezieling kwijt te raken en alleen maar te gaan voor snel geld maken. TNM reageert niet op mijn argumenten dat het onjuist is om 43kW charging op tijd af te rekenen. Beide operators maken snelladen voor motorfietsen en voor mijn Roadster onbetaalbaar. Heb voor 14kWh laden een rekening van 32 euro terwijl op dezelfde paal ik via Plugsurfing 6 euro betaal. Fastned heeft nu veel betere tariefstelling op kWh verbruik, alleen mis ik nog een fatsoenlijke eetgelegenheid in de buurt.
De kosten die Fastned maakt zitten hoofdzakelijk in aanleg. Onderhoud en gebruik is weinig. Dus 200.000 euro terug verdienen met gemiddeld 35 ct per kWh maakt 600.000 kWh te leveren. Dat is bij gemiddelde autolading van 30 kWh 20.000 laadbeurten. Bij 10 jaar operationeel is dat 2000 per jaar is 6 per dag. Met de verwachte toename van EV's met name in de goedkopere auto's en de initiatieven in steden komen er echt meer dan 6 auto's per dag. Als er meer auto's gaan komen en dat lijkt zondermeer reëel, wordt er bij bijvoorbeeld 12 auto's per dag per station als het een beetje mee zit 20.000 euro verdient.
Stel dat straks 10.000 klanten iedere maand 24 euro betalen om tegen 19 ct per kWh te kunnen laden, dan zijn de inkomsten zonder wat te doen al 3 miljoen euro. Andere aanbieders kunnen hier niet aan tippen.
Natuurlijk zit er nog wat 4 ct per kWh aan kosten en andere kosten in, maar dit laat zien dat een paar auto's meer per dag al heel snel tot grote winsten kan leiden.
Als ik nu geld vrij zou hebben zou ik hierin investeren.
Overigens zit Fastned wel aan het landelijk betaalnetwerk want je kan ook met TNM pas laden en met tankcard.
Vorige week nog deelgenomen aan een bijeenkomst van hun concurrent - we waren de enige Tesla rijders aldaar, mijn collega en ik - maar de herkenbaarheid kwam daar ook als belangrijkste ding uit de bus ... de 'gele M op de paal' is heel herkenbaar, de gele bogen van Fastned ook maar zoals een van de Zoe's daar aan toevoegde 'die zie je NA het passeren'.Helemaal waar en Fastned is echt wel de slimste van de klas. Waar ze goed in zijn is uitstraling en herkenbaarheid. Niet voor niets zichtbaarheid zoals Mc Donalds. Elke automobilist komt langs de stations en langzaam komt er een link tussen Fastned en elektrisch rijden tot stand in de mindset van de huidige (nog) ICE rijder. Met wat losse laadpalen of alleen die witte aliëns bereik je dat nooit.
maar zoals een van de Zoe's daar aan toevoegde 'die zie je NA het passeren'.
Was het maar zo'n feest! Uit het jaarverslag blijkt dat de meeste kosten weglopen in "administratieve kosten" (1,8 miljoen). Daarvan gaat 1,2M naar salarissen, pensioen, e.d.De kosten die Fastned maakt zitten hoofdzakelijk in aanleg. Onderhoud en gebruik is weinig.
Reken maar dat wanneer er dat soort bedragen in om gaan er bij de olieboeren binnen de kortste keren ook snelladers staan. Vlak naast de restauratie en de toiletten.Dit dacht ik vroeger ook, echter Allego en the New Motion lijken hun bezieling kwijt te raken en alleen maar te gaan voor snel geld maken. TNM reageert niet op mijn argumenten dat het onjuist is om 43kW charging op tijd af te rekenen. Beide operators maken snelladen voor motorfietsen en voor mijn Roadster onbetaalbaar. Heb voor 14kWh laden een rekening van 32 euro terwijl op dezelfde paal ik via Plugsurfing 6 euro betaal. Fastned heeft nu veel betere tariefstelling op kWh verbruik, alleen mis ik nog een fatsoenlijke eetgelegenheid in de buurt.
De kosten die Fastned maakt zitten hoofdzakelijk in aanleg. Onderhoud en gebruik is weinig. Dus 200.000 euro terug verdienen met gemiddeld 35 ct per kWh maakt 600.000 kWh te leveren. Dat is bij gemiddelde autolading van 30 kWh 20.000 laadbeurten. Bij 10 jaar operationeel is dat 2000 per jaar is 6 per dag. Met de verwachte toename van EV's met name in de goedkopere auto's en de initiatieven in steden komen er echt meer dan 6 auto's per dag. Als er meer auto's gaan komen en dat lijkt zondermeer reëel, wordt er bij bijvoorbeeld 12 auto's per dag per station als het een beetje mee zit 20.000 euro verdient.
Stel dat straks 10.000 klanten iedere maand 24 euro betalen om tegen 19 ct per kWh te kunnen laden, dan zijn de inkomsten zonder wat te doen al 3 miljoen euro. Andere aanbieders kunnen hier niet aan tippen.
Natuurlijk zit er nog wat 4 ct per kWh aan kosten en andere kosten in, maar dit laat zien dat een paar auto's meer per dag al heel snel tot grote winsten kan leiden.
Als ik nu geld vrij zou hebben zou ik hierin investeren.
Overigens zit Fastned wel aan het landelijk betaalnetwerk want je kan ook met TNM pas laden en met tankcard.
wanneer er dat soort bedragen in om gaan er bij de olieboeren binnen de kortste keren ook snelladers staan. Vlak naast de restauratie en de toiletten.
Ow helemaal mee eens. Het ging me dan ook om het FastNed model op doorreis langs de snelweg. Destination charging is king.maar reken erop. die plekken langs fe snelweg kosten miljoenen. tenminste dat heb ik altijd gehoord dat overheid daar extra centje mee verdient. dat moet toch ergens terugverdient worden...
persoonlijk laad veel liever in een winkelcentrum of bij een grote winkelketen, tuincentrum of hotel etc etc ergens onderweg van de snelweg af.
veel 'vrolijker' volk, al is het mischien omdat ik er zelf vrolijker van wordt ik ken weinig leuke plekken waar ik graag stop direct langs de snelweg.
maar reken erop. die plekken langs fe snelweg kosten miljoenen. tenminste dat heb ik altijd gehoord dat overheid daar extra centje mee verdient. dat moet toch ergens terugverdient worden...
persoonlijk laad veel liever in een winkelcentrum of bij een grote winkelketen, tuincentrum of hotel etc etc ergens onderweg van de snelweg af.
veel 'vrolijker' volk, al is het mischien omdat ik er zelf vrolijker van wordt ik ken weinig leuke plekken waar ik graag stop direct langs de snelweg.