Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Is er al ergens een draadje over het retrofitten van de nieuwe stuurkolom?

Gisteren even in de Tesla Store op Santana Row (San Jose) geweest.
Daar helaas nog geen auto's met de nieuwe stoelen (die ik graag even wilde proefzitten).

Maar al wel de nieuwe stuurkolom. Echt veel beter. 21ste eeuw zullen we maar zeggen.
Dat rare schuine oubollige versnellingspookje heeft nu een fatsoenlijk vorm (spiegelbeeld van pook links). En de vervanging voor het sullige stokje met vreselijk irritant ledje voor de cruiscontrol is ook veel beter (en uit het zicht).

De vraag is nu natuurlijk of dit zonder al te veel moeite te retrofitten zou zijn. Zal zeker passen, maar dan is het even de vraag of de unit die aan de CANbus hangt herkend gaat worden en op dezelfde manier communiceerd met de rest van de auto.

Cruisecontrol pookje heeft een extra knopje voor automatisch afstand houden. Maar dat zal niet direct een probleem zijn bij geen gebruik.

Retrofit mogelijkheden en onderdelen zijn waarschijnlijk het best bij Mercedes uit te vinden. Maar als er software aanpassing van Tesla vereist is, zal het wel weer een moeilijk verhaal worden.
 


Ik heb laatst een loaner meegekregen (nieuwste model). Daar zat volgens mij al een vernieuwde stuurkolom in met het pookje van de cruisecontrol onder en de richtingaanwijzer boven. Ook het pookje aan de rechterkant zag er anders uit. Ik moest overigens wel wennen aan het feit dat ik nu weer de bovenste pook moest te gebruiken voor het knipperlicht. Als ik links of rechts af ging dan bleef de auto opeens op en bepaalde snelheid rijden :scared:
 
Zoiets heb ik in mijn Model S, ik weet natuurlijk niet beter.
Enig verschil met de foto op Ebay, is dat het cruisecontrol handle te verdraaien is voor Toekomstig ACC
Oh ja, wat ik ook nog wil vermelden, als je op je ruitenwisser/richtingaanwijzer drukt dan gaat de ruitenwisser 1x
Als je ook wil sproeien, dan moet je door een weerstandje klikken.
Dat leek mij anders beschreven voor de eerdere sturrkolom.
 
Zoiets heb ik in mijn Model S, ik weet natuurlijk niet beter.
Enig verschil met de foto op Ebay, is dat het cruisecontrol handle te verdraaien is voor Toekomstig ACC
Oh ja, wat ik ook nog wil vermelden, als je op je ruitenwisser/richtingaanwijzer drukt dan gaat de ruitenwisser 1x
Als je ook wil sproeien, dan moet je door een weerstandje klikken.
Dat leek mij anders beschreven voor de eerdere sturrkolom.

Kun je wat close up foto's posten of PM'en?
Ben wel benieuwd of ik het juiste onderdeel kan vinden (moet in ieder geval het pookje voor de bieding nog bij; die variant ben ik inmiddels ook tegengekomen).

Is de volgende vraag hoe ik de MS volledig uitschakel zodat ik ongestraft (zonder foutmeldingen te creeren) onderdelen kan uitwisselen.
 
c77a001858cd5e82e42e81eb39436d17.jpg

Geschiedenisles in Plaswijkpark