Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend zat de raam aan de bestuurderszijde vastgevroren waardoor de deur niet meer open wilde. Na lang wachten en pielen toch open gekregen. Ook gaf de auto vandaag de melding dat regeneratief melden is uitgeschakeld. Hebben meer mensen daar last van?
rubberspray gebruiken om te voorkomen dat de rubbers vastvriezen... uiteraard ook droogmaken na wasbeurt. in Amsterdam schijnt t zonnetje:)
 
Ik heb het ook! stapte in en de ruiterwissers gingen vanzelf aan maar zaten vast, hoor nu alleen nog maar knakknakbzzzzzzz maar de wissers doen niets meer :(

Als zoveel mensen dit hebben zou dit wel eens een terugroepactie kunnen worden, de ruitenwissers zijn nogal cruciaal namelijk.

Of een aanpassing in de software dat de wissers de eerste keer pas na een fysieke "opdracht daartoe" in werking gaan en dat ze tot het zover is niet op de sensoren reageren.
 
zijn er nog gekken die 2.5 uur aan de auto gepoetst hebben vandaag om morgen een tour van 300km te gaan rijden in de sneeuw:redface:
20141228_141148.jpg
 
Last edited:
Auto reageert heel anders dan vorig jaar. Er is dus veel in de software veranderd, waarschijnlijk om de levensduur van de accu te verbeteren. Regeneratief remmen is bij koude veel minder en duurt langer voordat het weer op een normaal niveau is. Je raakt in een koude nacht zomaar 30km range kwijt. Waarschijnlijk klopt dat allemaal wel maar zou beter zijn als Tesla deze wijzigingen in de release notes zou bekend maken. Ben benieuwd hoe b.v. de Noren hier mee om gaan. Een optie ik ga om xx.xx uur weg en dan is de auto geheel (interieur, accu, ramen) voorverwarmd zou een goede optie zijn.


Zonder of met een beetje regen is het alsof je met een ICE in zijn vrij rijdt. Je moet dan zelfs meer remmen dan een ICE die in zijn versnelling staat. Dat is in een Tesla best een vreemde ervaring.

Bij mij is de regen pas volledig (60kW) nadat ik 30-35 km heb gereden (vertrek met koude accu). Dit betekent dat je er op wintersport niet op moet rekenen dat je van boven op de berg naar beneden met regen kunt rijden om de accu nog wat op te laden. Waarschijnlijk moet je dan het hele stuk remmen.

De enige remedie is om voor vertrek nog 15-30 minuten met 3x16A te laden, waardoor je de accu opwarmt. Ik weet niet of de accu wel voldoende opwarmt als je maar met 1x16A kunt laden.

Van vorige winter (nou ja) herinner ik me nog dat bij temperaturen onder de nul de mededeling ' accuverwarming ingeschakeld' op het display verscheen. Dat lijkt nu vervangen te zijn door 'regen uitgeschakeld'.
 
Ik heb het ook! stapte in en de ruiterwissers gingen vanzelf aan maar zaten vast, hoor nu alleen nog maar knakknakbzzzzzzz maar de wissers doen niets meer :(

Als zoveel mensen dit hebben zou dit wel eens een terugroepactie kunnen worden, de ruitenwissers zijn nogal cruciaal namelijk.

hier ook van dat..

Auto is ondertussen sneeuw- en ijsvrij maar ruitenwissers beperken zich tot een stuipachtige poging om in beweging te komen.
Auto staat wel buiten dus heeft nog geen kans gekregen om helemaal te ontdooien.
Morgen waarschijnlijk naar SC (een geluk dat ik verlof heb, wat zou een mens anders doen in zijn verlof).
 
Auto reageert heel anders dan vorig jaar. Er is dus veel in de software veranderd, waarschijnlijk om de levensduur van de accu te verbeteren. Regeneratief remmen is bij koude veel minder en duurt langer voordat het weer op een normaal niveau is. Je raakt in een koude nacht zomaar 30km range kwijt.

Die van mij staat nu bijna twee weken buiten (ik ben op vakantie naar de zon) met energy saving ingeschakeld. In de afgelopen 5 dagen ben ik 20 km range verloren. Lijkt er op dat de accu dus niet of amper wordt verwarmd.
 
Iets om bedacht op te zijn. Sinds januari hebben wij het dak op het zuiden vol liggen met zonnepanelen. Gezien dat deze onder een dikke laag sneeuw waren verdwenen. Vandaag zonnige dag en op een gegeven moment is alles in een lawine naar beneden gekomen, 2 van de vier sneeuwpoppen van de meiden verpulverend. Was echt een behoorlijk geweld.

Het is te zien wanneer het ongeveer gebeurde.

lawine.jpg


Als jullie ze ook hebben is het goed om hier rekening mee te houden. Is niet lekker om op het hoofd te krijgen. Was trouwens vanochtend even in de Efteling en daar waren delen rondom de entree afgezet vanwege... Lawinegevaar.
 
Juist niet lijkt me. Remmen op de motor is veel veiliger dan remmen met de remblokken.
nou uhm dat geldt alleen als je van een berg afrijdt en je je remmen niet wilt oververhitten... maar anders is remmen met 4 wielen tegelijkertijd het veiligst (daarbij krijg je dan ook assistentie van het ABS systeem die de remdruk over de 4 wielen kan beïnvloeden). Qua grip is het analoog aan het optrekken met een 4x4 of een achterwielaandrijver op sneeuw...

Daarnaast is het ook nogal onnatuurlijk als de auto door de regen begint uit te breken terwijl je gas los laat, de neiging is dan om nog verder het gas los te laten of te gaan remmen in plaats van gas bij te geven. Ik heb op het amerikaanse deel van het forum wel wat klachten gelezen van mensen die erdoor overvallen waren (dat zijn natuurlijk wel mensen die alleen maar automaat gewend zijn).
 
nou uhm dat geldt alleen als je van een berg afrijdt en je je remmen niet wilt oververhitten... maar anders is remmen met 4 wielen tegelijkertijd het veiligst (daarbij krijg je dan ook assistentie van het ABS systeem die de remdruk over de 4 wielen kan beïnvloeden). Qua grip is het analoog aan het optrekken met een 4x4 of een achterwielaandrijver op sneeuw...

Daarnaast is het ook nogal onnatuurlijk als de auto door de regen begint uit te breken terwijl je gas los laat, de neiging is dan om nog verder het gas los te laten of te gaan remmen in plaats van gas bij te geven. Ik heb op het amerikaanse deel van het forum wel wat klachten gelezen van mensen die erdoor overvallen waren (dat zijn natuurlijk wel mensen die alleen maar automaat gewend zijn).

Heb het allemaal nog niet mogen uitproberen op glad wegdek. Maar remmen op de motor geeft een ander gedrag dan met de normale rem. En in sommige gevallen kun je daar je voordeel mee doen.
Bijremmen in een (lange) bocht bijvoorbeeld (wil je niet, maar soms moet je vanwege medeweggebruikers) gaat veel mooier (veiliger) met de re-gen (alleen achter) dan dat je hem met zijn neus naar voren laat duiken door de gewone rem).

Leek me dat remmen op de motor de kans op blokkeren aanzienlijk kleiner maakt (onmogelijk?) en dus veiliger (even buiten ABS gerekend; ingrijpende ABS is overigens ook niet echt prettig).

Hebben de mannen die in Eindhoven zijn wezen slippen/glijden hier nog iets zinnigs (specifiek Tesla) over geleerd?
 
Heb het allemaal nog niet mogen uitproberen op glad wegdek. Maar remmen op de motor geeft een ander gedrag dan met de normale rem. En in sommige gevallen kun je daar je voordeel mee doen.
Bijremmen in een (lange) bocht bijvoorbeeld (wil je niet, maar soms moet je vanwege medeweggebruikers) gaat veel mooier (veiliger) met de re-gen (alleen achter) dan dat je hem met zijn neus naar voren laat duiken door de gewone rem).

Leek me dat remmen op de motor de kans op blokkeren aanzienlijk kleiner maakt (onmogelijk?) en dus veiliger (even buiten ABS gerekend; ingrijpende ABS is overigens ook niet echt prettig).

Hebben de mannen die in Eindhoven zijn wezen slippen/glijden hier nog iets zinnigs (specifiek Tesla) over geleerd?

Remmen met uitsluitend re-gen betekent allereerst alleen maar vertraging op de achterwielen. Een vertraging van 60 kW zonder hulp van ABS is echt zeer veel gevaarlijker dan gelijktijdig remmen op de vier wielen waar ABS precies de juiste maximale dosering regelt.
 
Heeft er iemand het locken van de achterwielen al ervaren?
Ik vraag me af waarom abs niet zou werken bij regen remmen, het is toch 'fly-by-wire'.

zowat omgekeerd : twee keer gehad dat de standaard remmen het niet (goed) deden wegens nat.
meteen een nadeel gevonden aan een EV : bij een ICE moet je meer en sneller remmen, en heb je sneller door dat het niet goed gaat.
Nu was het twee keer spannend. Eerste keer (kruising) kwam er gelukkig niemand aan; de tweede keer kon ik nog net naast de voorligger langs.