Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
zowat omgekeerd : twee keer gehad dat de standaard remmen het niet (goed) deden wegens nat.
meteen een nadeel gevonden aan een EV : bij een ICE moet je meer en sneller remmen, en heb je sneller door dat het niet goed gaat.
Nu was het twee keer spannend. Eerste keer (kruising) kwam er gelukkig niemand aan; de tweede keer kon ik nog net naast de voorligger langs.
Werd dit veroorzaakt doordat de remmen vuil of te weinig gebruikt waren (omdat je meestal op de motor remt)?
 
Ik denk water. Bij de tweede rempoging ging het telkens wel goed.
Probleem was in beide gevallen dat er geen tijd meer was voor een tweede poging, enkel nadat de situatie al voorbij was kon ik de remmen nog eens testen.

Misschien moeten we proberen om er een gewoonte van te maken om de remmen bij nat weer al snel na vertrek een keer te testen. Anders blijft het een kwestie van geluk hebben:)
 
Lijkt me toch dat dit technische problemen zijn? We rijden niet in volledig nieuwe modellen en bestaande rem problemen zouden onderhand toch wel opgemerkt moeten zijn?

Bij mijn vorige auto's moest ik de rem al gebruiken bij het verlaten van de oprit, bij de eerste bocht en na een paar honderd meter bij het eerste stoplicht. Vocht is daarmee dan al weggewerkt.

Nu rem ik maar heel af te toe en ik kan me best voorstellen dat de remmen dan nat kunnen blijven en hun werk de eerste keer niet zo goed doen. Dat kan dan net vervelend uitpakken.

Ik zie het niet als een gebrek aan de remmen. Als ik vroeger door een flinke plas reed wist ik ook dat het goed is om daarna de rem even te gebruiken om droog te worden. Ook na het autowassen, met drukspuit, remde ik altijd even na het wegrijden om verrassingen te voorkomen.
 
Natte remschijven zijn van alle tijden. Het zou in de software op te lossen zijn door de remmen onderweg bij gebruik van de ruitenwisser af en toe even tegen de schijven te drukken. Dan druk je het water er gelijk tussenuit. Als je het water er tussen hebt, helpt harder trappen trouwens ook, maar je merkt het meestal te laat...

Trommels hebben er geen last van, maar die hebben weer andere problemen... :wink:
 
Natte remschijven zijn van alle tijden. Het zou in de software op te lossen zijn door de remmen onderweg bij gebruik van de ruitenwisser af en toe even tegen de schijven te drukken. Dan druk je het water er gelijk tussenuit. Als je het water er tussen hebt, helpt harder trappen trouwens ook, maar je merkt het meestal te laat...

Trommels hebben er geen last van, maar die hebben weer andere problemen... :wink:

Inderdaad. Wat de wintertips betreft kunnen we nog het advies toevoegen om de ruitenwissers bij het langer parkeren op een koude plek helemaal "uit" te zetten. Dat voorkomt dat ze spontaan willen gaan werken terwijl de wisserbladen vast zitten gevroren of onder de sneeuw zitten en dan kapot gaan.
 
Lijkt me toch dat dit technische problemen zijn? We rijden niet in volledig nieuwe modellen en bestaande rem problemen zouden onderhand toch wel opgemerkt moeten zijn?

de oplossing rijdt al jaren rond, alleen niet in veel merken/modellen: auto dry brakes. De Tesla remmen zijn fantastisch maar vrij basic en zonder allerlei pre-safe voorzieningen. Iets om rekening mee te houden, met name brake assist is wel een gemis voor de gemiddelde automobilist zoals ik: vol in de ankers sneller dan je zelf kunt/durft.

http://www.thecarconnection.com/news/1068271_2012-family-cars-with-auto-dry-brakes
 
Remmen met uitsluitend re-gen betekent allereerst alleen maar vertraging op de achterwielen. Een vertraging van 60 kW zonder hulp van ABS is echt zeer veel gevaarlijker dan gelijktijdig remmen op de vier wielen waar ABS precies de juiste maximale dosering regelt.

De grap is volgens mij nu juist dat de remkracht snelheid (en ik mag aannemen dat dit rotatiesnelheid van de as is) afhankelijk is. Blokkeren kan dus helemaaam niet. Dan zou je actief kracht op de as moeten zetten. (maar dan ben je niet aan het regenereren).
 
De grap is volgens mij nu juist dat de remkracht snelheid (en ik mag aannemen dat dit rotatiesnelheid van de as is) afhankelijk is. Blokkeren kan dus helemaaam niet. Dan zou je actief kracht op de as moeten zetten. (maar dan ben je niet aan het regenereren).
Ik volg je formulering hierboven niet helemaal, maar bij regeneratie wordt wel degelijk (aan de rijrichting tegengestelde) kracht op de as gezet. De motor probeert als het ware achteruit te draaien en remt dus het differentieel en daarmee de aandrijfassen en wielen af.
Het punt is nu dat een S geen sperdiff heeft, dus als er 1 wiel weinig grip heeft, dan zal het differentieel de regen-remkracht niet evenredig over de twee wielen kunnen verdelen, het wiel met weinig grip zal dan veel langzamer gaan draaien dan het andere wiel, met een zwabberende kont als gevolg.
Bij remmen met ABS zal de ABS de remkracht naar het slippende wiel verkleinen (en/of bij geavanceerde systemen de remkracht op andere wielen vergroten) zodat alle wielen ongeveer even snel blijven draaien en de auto bestuurbaar blijft.
 
hier ook van dat..

Auto is ondertussen sneeuw- en ijsvrij maar ruitenwissers beperken zich tot een stuipachtige poging om in beweging te komen.
Auto staat wel buiten dus heeft nog geen kans gekregen om helemaal te ontdooien.
Morgen waarschijnlijk naar SC (een geluk dat ik verlof heb, wat zou een mens anders doen in zijn verlof).

het was dus een of andere aandrijfstang die afgebroken was.
Op een uur vervangen in het SC te Zaventem: mooi !
 
zijn er nog gekken die 2.5 uur aan de auto gepoetst hebben vandaag om morgen een tour van 300km te gaan rijden in de sneeuw:redface:
View attachment 67277

Frank, is dat nu slagroom op je auto?
imagejpeg
 
Ik volg je formulering hierboven niet helemaal, maar bij regeneratie wordt wel degelijk (aan de rijrichting tegengestelde) kracht op de as gezet. De motor probeert als het ware achteruit te draaien en remt dus het differentieel en daarmee de aandrijfassen en wielen af.
Het punt is nu dat een S geen sperdiff heeft, dus als er 1 wiel weinig grip heeft, dan zal het differentieel de regen-remkracht niet evenredig over de twee wielen kunnen verdelen, het wiel met weinig grip zal dan veel langzamer gaan draaien dan het andere wiel, met een zwabberende kont als gevolg.
Bij remmen met ABS zal de ABS de remkracht naar het slippende wiel verkleinen (en/of bij geavanceerde systemen de remkracht op andere wielen vergroten) zodat alle wielen ongeveer even snel blijven draaien en de auto bestuurbaar blijft.

Het tweede deel van je reactie maakt een hoop zin. Verschil tussen de wielen had ik nog niet over nagedacht.

Het eerste deel is echt niet correct. Er wordt niet 'actief' geremd op de motor. Dat zou immers energie kosten en geen energie opleveren (regenereren).
De aandrijfas ondervindt weerstand van de motor die bij re-gen als dynamo functioneerd. De kinetische energie van de (rijdende) auto wordt (via de weerstand tussen band en wegdek en de aandrijfas) in de dynamo omgezet in electrische energie.
Zou er even over na moeten denken wat er nu precies gebeurd als de achterwielen (beide) geen grip meer hebben. Dan stopt de energie toevoer aan de achteras en zal alleen de in de wielen/achteras aanwezige kinetische energie over zijn en deze zal snel afnemen door de weerstand in de dynamo tot het moment dat de weerstand van de dynamo lager is dan de op dat moment aanwezige wrijvingsweerstand/kracht tussen wielen en wegdek. Dan draait de achteras weer en zal de regen weer toenemen.
Dus (kort door de bocht) kan blokkeren door re-gen helemaal niet.

Actief remmen op de motor kan door de versnelling in reverse te zetten. Dan kun je door 'gas' te geven de auto afremmen. Er zijn mensen die dit op afdalingen hebben geprobeerd. Blijkt te werken.
 
Last edited:
Het tweede deel van je reactie maakt een hoop zin. Verschil tussen de wielen had ik nog niet over nagedacht.

Het eerste deel is echt niet correct. Er wordt niet 'actief' geremd op de motor. Dat zou immers energie kosten en geen energie opleveren (regenereren).
De aandrijfas ondervindt weerstand van de motor die bij re-gen als dynamo functioneerd. De kinetische energie van de (rijdende) auto wordt (via de weerstand tussen band en wegdek en de aandrijfas) in de dynamo omgezet in electrische energie.
Zou er even over na moeten denken wat er nu precies gebeurd als de achterwielen (beide) geen grip meer hebben. Dan stopt de energie toevoer aan de achteras en zal alleen de in de wielen/achteras aanwezige kinetische energie over zijn en deze zal snel afnemen door de weerstand in de dynamo tot het moment dat de weerstand van de dynamo lager is dan de op dat moment aanwezige wrijvingsweerstand/kracht tussen wielen en wegdek. Dan draaid de achteras weer en zal de regen weer toenemen.
Dus (kort door de bocht) kan blokkeren door re-gen helemaal niet.

Actief remmen op de motor kan door de versnelling in reverse te zetten. Dan kun je door 'gas' te geven de auto afremmen. Er zijn mensen die dit op afdalingen hebben geprobeerd. Blijkt te werken.

Slippen kan ontstaan in een fractie van een seconde. Stel je rijdt 80 km/u op een weg die spiegelglad is. Uiteraard weet je dat niet want anders zou dit niet doen. Op het moment dat je dan abrupt van het gas afgaat gaat de auto proberen stroom terug te winnen en gaat in de re-gen. Ik verzeker je dat de dan optredende 'remkracht' van maximaal 60 kW meer dan voldoende is om de achterwielen te laten slippen.
Als de auto 'gewoon' wordt afgeremd wordt ieder wiel afzonderlijk, ongeacht hoe hard je op de rem trapt, aan het draaien gehouden en voorkomt daarmee een slip.
 
Hier is er wat over te lezen. Maar het echte antwoord zie ik er ook niet.

- - - Updated - - -

Een ander raar ding met de re-gen vanmogen was dat ik maar de helft van de door de stippellijn aangegeven gereduceerde re-gen kreeg. Lijn stond op 16 kW maar ik kreeg er maar 8 a 9. Dit lijkt structureel zo te zijn.

Anderen dit ook? Software foutje?

We weten het niet, eerlijk gezegd. Voor hetzelfde geld zou het zo kunnen zijn dat vanwege de weersomstandigheden, dat kan de auto detecteren door bijv. enkele malen "aanslaan"van traction control, veiligheidshalve de regen beperkt wordt. Dat is een andere beperking dan die vanuit de batterijcondities wordt aangegeven. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Ik had het trouwens ook, naast een beperking van het "op te nemen vermogen".
 
Het is mij ook regelmatig wel opgevallen dat de regen niet maximaal gaat. Maximaal wil hierbij zeggen: tot het stippellijntje. Ik zie regelmatig dat als de regen gelimiteerd is tot 30 kW en ik op zo'n 50 km/u het acceleratiepedaal volledig loslaat, de regen maar tot zo'n 25 kW gaat. Er is dus een duidelijke ruimte zichtbaar tussen de max. regen en datgene dat daadwerkelijk wordt geregenereerd.

Volgens mij had het niet te maken met veiligheid, want ook op wegdek met goed grip had ik dat nog. Maar het kan best zijn dat er een andere reden is natuurlijk.

Maar hoe dan ook kan ik mij niet voorstellen dat Tesla mij voor de gek houd (om het even bot uit te drukken). Het is alleen maar in hun voordeel om de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan. En dat is ook weer in mijn eigen voordeel.