Welkom Jimmy
Om een model drie te kopen zie ik de volgende mogelijkheden...
1. Met je spaargeld betaal je hem net voor het afhalen en dan is die helemaal van jou. Alle bijbehorende kosten (verzekering, onderhoud) komen ook voor jouw rekening. Mijn inziens de goedkoopste manier omdat er geen bank of leasemaatschappij tussenzit die ook hun marge willen. Voor de rest doe je precies met de wagen wat je wil, er zijn geen beperkingen.
Als je dit via een bedrijf doet komt de wagen op je balans terecht, want je bent eigenaar van de wagen.
2. Een gewone autolening aangaan en hiermee de wagen kopen, al dan niet in combinatie met wat eigen spaargeld. Aan de bank betaal je natuurlijk interest maar de interestpercentages staan zo laag dat deze optie dicht aansluit bij optie 1. De enige verplichting die je hebt is dat de maandelijks je afbetaling doet aan de bank, voor de rest zijn er geen beperkingen.
Als je dit doet via een bedrijf komt de wagen op je balans terecht, want je bent eigenaar van de wagen.
3. Een financiële leasing - Je laat een leasemaatschappij jouw wagen kopen en jij huurt hem voor een maandelijks bedrag van de leasemaatschappij. Je moet je hier wel houden aan de regels van de leasemaatschappij, dus er geld een beperking van aantal kilometers. Op het einde van de leasetermijn, heb je de mogelijkheid om de wagen voor een restbedrag over te nemen maar dat moet niet. Voor alle overige kosten zoals onderhoud, verzekering, banden ben je zelf verantwoordelijk. Natuurlijk doet een leasemaatschappij dit niet voor niets, en zit in je maandelijks huurbedrag een bepaalde marge.
Als je dit via een bedrijf komt de wagen niet op de balans terecht, maar maandelijks in je kosten, want je bent geen eigenaar.
4. Een operationele leasing - Idem aan 3 alleen ligt de huurprijs hier wat hoger omdat de leasemaatschappij ook het onderhoud, de banden, de verzekering voor jou beheert. Je moet je ook weer houden aan de regels van de leasemaatschappij en aan het einde kan je de wagen weer overkopen voor een restbedrag.
Als je dit via een bedrijf komt de wagen niet op de balans terecht, maar maandelijks in je kosten, want je bent geen eigenaar.
Deze opties staan ook geordend van 'goedkoopst' naar 'duurst' en eigenlijk is operationele leasing alleen interessant als je echt geen tijd hebt om al die zaken te regelen en een grotere vloot hebt.
Ik heb het zelf op manier 2 gedaan.
Welke manier het beste is, hangt volledig af van jou situatie, maar als ik (particulier) zie staan, lijken opties 1 en 2 het voordeligst.
Om een model drie te kopen zie ik de volgende mogelijkheden...
1. Met je spaargeld betaal je hem net voor het afhalen en dan is die helemaal van jou. Alle bijbehorende kosten (verzekering, onderhoud) komen ook voor jouw rekening. Mijn inziens de goedkoopste manier omdat er geen bank of leasemaatschappij tussenzit die ook hun marge willen. Voor de rest doe je precies met de wagen wat je wil, er zijn geen beperkingen.
Als je dit via een bedrijf doet komt de wagen op je balans terecht, want je bent eigenaar van de wagen.
2. Een gewone autolening aangaan en hiermee de wagen kopen, al dan niet in combinatie met wat eigen spaargeld. Aan de bank betaal je natuurlijk interest maar de interestpercentages staan zo laag dat deze optie dicht aansluit bij optie 1. De enige verplichting die je hebt is dat de maandelijks je afbetaling doet aan de bank, voor de rest zijn er geen beperkingen.
Als je dit doet via een bedrijf komt de wagen op je balans terecht, want je bent eigenaar van de wagen.
3. Een financiële leasing - Je laat een leasemaatschappij jouw wagen kopen en jij huurt hem voor een maandelijks bedrag van de leasemaatschappij. Je moet je hier wel houden aan de regels van de leasemaatschappij, dus er geld een beperking van aantal kilometers. Op het einde van de leasetermijn, heb je de mogelijkheid om de wagen voor een restbedrag over te nemen maar dat moet niet. Voor alle overige kosten zoals onderhoud, verzekering, banden ben je zelf verantwoordelijk. Natuurlijk doet een leasemaatschappij dit niet voor niets, en zit in je maandelijks huurbedrag een bepaalde marge.
Als je dit via een bedrijf komt de wagen niet op de balans terecht, maar maandelijks in je kosten, want je bent geen eigenaar.
4. Een operationele leasing - Idem aan 3 alleen ligt de huurprijs hier wat hoger omdat de leasemaatschappij ook het onderhoud, de banden, de verzekering voor jou beheert. Je moet je ook weer houden aan de regels van de leasemaatschappij en aan het einde kan je de wagen weer overkopen voor een restbedrag.
Als je dit via een bedrijf komt de wagen niet op de balans terecht, maar maandelijks in je kosten, want je bent geen eigenaar.
Deze opties staan ook geordend van 'goedkoopst' naar 'duurst' en eigenlijk is operationele leasing alleen interessant als je echt geen tijd hebt om al die zaken te regelen en een grotere vloot hebt.
Ik heb het zelf op manier 2 gedaan.
Welke manier het beste is, hangt volledig af van jou situatie, maar als ik (particulier) zie staan, lijken opties 1 en 2 het voordeligst.
Hoi iedereen,
Ik woon in Belgie.
Ik ben van plan een model 3 te kopen echter weet ik niet of ik hem zou leasen (particulier) of via gewone bank autolening....
Wat is op termijn het goedkoopste?
Ik begrijp die berekeningen niet als ik bvb die model S prijzen zie.
Welke prijzen zijn excl btw en welke incl.?
Hoeveel rente komt er bij leasen bij?
dbvb,
Jimmy