Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Welkom Jimmy

Om een model drie te kopen zie ik de volgende mogelijkheden...

1. Met je spaargeld betaal je hem net voor het afhalen en dan is die helemaal van jou. Alle bijbehorende kosten (verzekering, onderhoud) komen ook voor jouw rekening. Mijn inziens de goedkoopste manier omdat er geen bank of leasemaatschappij tussenzit die ook hun marge willen. Voor de rest doe je precies met de wagen wat je wil, er zijn geen beperkingen.
Als je dit via een bedrijf doet komt de wagen op je balans terecht, want je bent eigenaar van de wagen.

2. Een gewone autolening aangaan en hiermee de wagen kopen, al dan niet in combinatie met wat eigen spaargeld. Aan de bank betaal je natuurlijk interest maar de interestpercentages staan zo laag dat deze optie dicht aansluit bij optie 1. De enige verplichting die je hebt is dat de maandelijks je afbetaling doet aan de bank, voor de rest zijn er geen beperkingen.
Als je dit doet via een bedrijf komt de wagen op je balans terecht, want je bent eigenaar van de wagen.

3. Een financiële leasing - Je laat een leasemaatschappij jouw wagen kopen en jij huurt hem voor een maandelijks bedrag van de leasemaatschappij. Je moet je hier wel houden aan de regels van de leasemaatschappij, dus er geld een beperking van aantal kilometers. Op het einde van de leasetermijn, heb je de mogelijkheid om de wagen voor een restbedrag over te nemen maar dat moet niet. Voor alle overige kosten zoals onderhoud, verzekering, banden ben je zelf verantwoordelijk. Natuurlijk doet een leasemaatschappij dit niet voor niets, en zit in je maandelijks huurbedrag een bepaalde marge.
Als je dit via een bedrijf komt de wagen niet op de balans terecht, maar maandelijks in je kosten, want je bent geen eigenaar.

4. Een operationele leasing - Idem aan 3 alleen ligt de huurprijs hier wat hoger omdat de leasemaatschappij ook het onderhoud, de banden, de verzekering voor jou beheert. Je moet je ook weer houden aan de regels van de leasemaatschappij en aan het einde kan je de wagen weer overkopen voor een restbedrag.
Als je dit via een bedrijf komt de wagen niet op de balans terecht, maar maandelijks in je kosten, want je bent geen eigenaar.

Deze opties staan ook geordend van 'goedkoopst' naar 'duurst' en eigenlijk is operationele leasing alleen interessant als je echt geen tijd hebt om al die zaken te regelen en een grotere vloot hebt.

Ik heb het zelf op manier 2 gedaan.

Welke manier het beste is, hangt volledig af van jou situatie, maar als ik (particulier) zie staan, lijken opties 1 en 2 het voordeligst.








Hoi iedereen,
Ik woon in Belgie.
Ik ben van plan een model 3 te kopen echter weet ik niet of ik hem zou leasen (particulier) of via gewone bank autolening....
Wat is op termijn het goedkoopste?
Ik begrijp die berekeningen niet als ik bvb die model S prijzen zie.
Welke prijzen zijn excl btw en welke incl.?
Hoeveel rente komt er bij leasen bij?
dbvb,
Jimmy
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Welkom Jimmy

Om een model drie te kopen zie ik de volgende mogelijkheden...

1. Met je spaargeld betaal je hem net voor het afhalen en dan is die helemaal van jou. Alle bijbehorende kosten (verzekering, onderhoud) komen ook voor jouw rekening. Mijn inziens de goedkoopste manier omdat er geen bank of leasemaatschappij tussenzit die ook hun marge willen. Voor de rest doe je precies met de wagen wat je wil, er zijn geen beperkingen.
Als je dit via een bedrijf doet komt de wagen op je balans terecht, want je bent eigenaar van de wagen.

2. Een gewone autolening aangaan en hiermee de wagen kopen, al dan niet in combinatie met wat eigen spaargeld. Aan de bank betaal je natuurlijk interest maar de interestpercentages staan zo laag dat deze optie dicht aansluit bij optie 1. De enige verplichting die je hebt is dat de maandelijks je afbetaling doet aan de bank, voor de rest zijn er geen beperkingen.
Als je dit doet via een bedrijf komt de wagen op je balans terecht, want je bent eigenaar van de wagen.

3. Een financiële leasing - Je laat een leasemaatschappij jouw wagen kopen en jij huurt hem voor een maandelijks bedrag van de leasemaatschappij. Je moet je hier wel houden aan de regels van de leasemaatschappij, dus er geld een beperking van aantal kilometers. Op het einde van de leasetermijn, heb je de mogelijkheid om de wagen voor een restbedrag over te nemen maar dat moet niet. Voor alle overige kosten zoals onderhoud, verzekering, banden ben je zelf verantwoordelijk. Natuurlijk doet een leasemaatschappij dit niet voor niets, en zit in je maandelijks huurbedrag een bepaalde marge.
Als je dit via een bedrijf komt de wagen niet op de balans terecht, maar maandelijks in je kosten, want je bent geen eigenaar.

4. Een operationele leasing - Idem aan 3 alleen ligt de huurprijs hier wat hoger omdat de leasemaatschappij ook het onderhoud, de banden, de verzekering voor jou beheert. Je moet je ook weer houden aan de regels van de leasemaatschappij en aan het einde kan je de wagen weer overkopen voor een restbedrag.
Als je dit via een bedrijf komt de wagen niet op de balans terecht, maar maandelijks in je kosten, want je bent geen eigenaar.

Deze opties staan ook geordend van 'goedkoopst' naar 'duurst' en eigenlijk is operationele leasing alleen interessant als je echt geen tijd hebt om al die zaken te regelen en een grotere vloot hebt.

Ik heb het zelf op manier 2 gedaan.

Welke manier het beste is, hangt volledig af van jou situatie, maar als ik (particulier) zie staan, lijken opties 1 en 2 het voordeligst.
Duidelijk en overzichtelijke uitleg. Dank je.
In mijn situatie zal het waarschijnlijk ook optie 2 worden.
 
Wat is eigenlijk de etiquette ivm vergoeding voor het laden bij hotels die geen specifieke laadpaal hebben maar waar je dus aftapt van een gewoon stopcontact? Moet je wachten tot de eigenaar zelf start over de kostprijs of moet het inbegrepen zijn in de prijs? Als het dan toch geld kost wat is een goed bedrag om een gehele nacht te laden? 5 euro?
 
Wat is eigenlijk de etiquette ivm vergoeding voor het laden bij hotels die geen specifieke laadpaal hebben maar waar je dus aftapt van een gewoon stopcontact? Moet je wachten tot de eigenaar zelf start over de kostprijs of moet het inbegrepen zijn in de prijs? Als het dan toch geld kost wat is een goed bedrag om een gehele nacht te laden? 5 euro?
Ik geef meestal 2 keer wat ik thuis zou betalen en dan naar boven afgerond, dus voor 40kWh 15 Euro.
Is nog steeds goedkoper dan wat ik aan benzine kwijt zou zijn.
Maar er is geen etiquette hiervoor, sommige hotels weigeren er geld voor te ontvangen.
 
Wat is eigenlijk de etiquette ivm vergoeding voor het laden bij hotels die geen specifieke laadpaal hebben maar waar je dus aftapt van een gewoon stopcontact? Moet je wachten tot de eigenaar zelf start over de kostprijs of moet het inbegrepen zijn in de prijs? Als het dan toch geld kost wat is een goed bedrag om een gehele nacht te laden? 5 euro?
Hangt van de omstandigheden af. Ik vroeg een Duits hotel tevoren of ik kon laden en kreeg per email een ondubbelzinnige bevestiging dat het kon. Bij aankomst bleek het toch niet mogelijk en de manager die zou komen om een oplossing te bieden kwam niet opdagen. Toen ben ik achterop het parkeerterrein gaan zoeken naar een stopcontact en dat gevonden. 's Nachts 160 km bijgeladen. Ik heb geen moment de neiging gehad om dat aan de receptie te gaan vertellen.
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik vraag gewoon of ik kan laden - vaak gewoon aan een stopcontact. En zeg uiteraard bereid te zijn de kosten te betalen.. Als ik dan aangeef hoeveel ik denk te laden en voorreken wat de stroomkosten zijn begint men meestal vrolijk te lachten en laat het er bij.. Met name de grotere, "anonieme" hotels hebben geen idee hoe ze hier mee om moeten gaan... de kleinere beschouwen het hoe dan ook als service..
mijn ervaring iig. De verhuurder van ons vakantiehuis in Italië gelooft het ook wel, terwijl ik toch al gauw 400kWh afneem tijdens de de drie weken vakantie.
 
  • Funny
Reactions: FVO
Gezien op Facebook. Wel de grappigste destination charger tot nu toe, maar laten er meer creatief worden. Zoals Puk en Pelle bij Landal, zie vakantiedraadje.

Schermafbeelding 2016-07-11 om 22.17.24.png
 
  • Funny
Reactions: Yoshi and nico180
Gisteren is me pas opgevallen dat de "nachtmodus" van het scherm niet afhankelijk is van het buitenlicht maar van het uur.
Het was me al opgevallen dat in een tunnel de helderheid van het middenscherm (onnodig) omhoog ging. Gisteren om exact 21:30 veranderde het scherm naar "nachtmodus".
Persoonlijk vind ik het een vreemde keuze om dit enkel op uur te baseren ipv gebruik te maken van de lichtsensor en status van de lampen.
 
Als je een nieuwe tesla hebt gekocht en op een gegeven moment zijn je banden versleten, ben je dan verplicht deze bij een Tesla garage te laten vervangen (voor de garantie) of mag je dat kiezen zoals bij elk ander merk?
Ik heb eens ergens gelezen dat dit vrij duur is in een Tesla service center?
Iemand ervaring?
 
Ook een Tesla is maar een auto, J.
Kies je eigen voorkeursbanden bij de bandenspecialist of het Service Center waar je een goed gevoel bij hebt.
Garantie, of beperking daarvan, is niet van toepassing.
Lees het draadje Velgen en banden eens; als je nu alvast begint, heb je dat misschien net doorgelezen tegen de tijd dat je de eerste set versleten hebt.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Waar heb je die ervaring, E?
In Amsterdam hebben ze bij een 40K onderhoudsbeurt netjes mijn auto uitgelijnd en de hoogte van de luchtvering afgesteld. En ik heb zowel voor de winter als voor de zomer aftermarket velgen en een zelf gekozen bandenmerk en -type.