Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, ik ben vorige week door tunnels van 9km lang gereden met de airco uit zoals altijd in tunnels=want 2014 S, en nog krijg ik die vieze walm van verbrandingsgassen binnen. Alleen daarom al zou ik voor een nieuwe S gaan.
Hier hetzelfde met een eind maart 2014 exemplaar. Ik heb er een keer over geklaagd, ze hebben toen het inlaatfilter vervangen en sindsdien veel minder last (alleen bij hele erge stinkers ruik ik nog wel iets).
 
Hier hetzelfde met een eind maart 2014 exemplaar. Ik heb er een keer over geklaagd, ze hebben toen het inlaatfilter vervangen en sindsdien veel minder last (alleen bij hele erge stinkers ruik ik nog wel iets).

bij de eerste Model-S was er enkel een papieren luchtfilter. Die hield dus absoluut geen geurtjes tegen.
Ik heb deze meteen vervangen door een andere filter van Mann met actief kool (moest wel wat op lengte gesneden worden - niets dat duct-tape niet kan oplossen) - dan was de stank die ICE uitstoot weg.
Intussen levert Tesla deze gelukkig ook.
 
Nope, helemaal niets. Is iets met luchtdruk door koeling. Ik heb een S uit 2013, op naam maart 2014. Jouw S is uit 2016. Zal mij niets verbazen als ze het later hebben gefixed met een hardware update...

Mijn S is ook van 2013 - en ik heb het toenmalig optionele alarmpack.
Ik zette de airco automatisch aan een kwartiertje voor ik naar huis vertrok, via de scheduler van VisualTesla.
Alarm is nooit afgegaan.
 
Even een fiscaal vraagje aan de Nederlanders die hun 2013 model al hebben verkocht voor een nieuwere. De fiscale voordelen die we destijds hebben genoten (KIA, MIA) moet je bij verkoop van de auto naar rato over de verkoopwaarde weer bij je inkomen bijtellen, toch?

En wat is er nu eigenlijk overgebleven van die fiscale voordelen (behalve vrij van wegenbelasting), alleen de MIA over maximaal 50k?
 
Kleine toevoeging:
Desinvesteringsbijtelling voor MIA (en evt. KIA) toepassen moet alleen bij verkoop binnen 5 jaar.
Daarna bij je daarvan vrij.

Dus zeker als je ook kia hebt genoten, is het ondertussen financieel zeer aantrekkelijk om nog die laatste (max.) 1,5 jaar vol te maken.
Zelfs als je perse nu een nieuwe wilt, kan je inmiddels beter nog je oude ernaast aanhouden tot die 5 is.
 
Ik ben met een bijzondere passagier op stap ( naar het vogel opvang centrum);)
IMG-20170623-WA0005.jpg
IMG-20170623-WA0004.jpg
IMG-20170623-WA0003.jpg
IMG-20170623-WA0002.jpg
 
Kleine toevoeging:
Desinvesteringsbijtelling voor MIA (en evt. KIA) toepassen moet alleen bij verkoop binnen 5 jaar.
Daarna bij je daarvan vrij.

Dus zeker als je ook kia hebt genoten, is het ondertussen financieel zeer aantrekkelijk om nog die laatste (max.) 1,5 jaar vol te maken.
Zelfs als je perse nu een nieuwe wilt, kan je inmiddels beter nog je oude ernaast aanhouden tot die 5 is.
Dank je Martijn. Ik was inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen. Vijf jaar na het begin van het kalenderjaar van de investering (in mijn geval 1-1-2013 dus) ben ik daar vanaf. Conclusie, ik wacht nog een half jaartje.
 
Dank je Martijn. Ik was inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen. Vijf jaar na het begin van het kalenderjaar van de investering (in mijn geval 1-1-2013 dus) ben ik daar vanaf. Conclusie, ik wacht nog een half jaartje.
Weet je dat zeker? Ik heb die van mij in Dec 2013 geleverd gekregen. Ben ik januari 2018 'verlost'? Ik heb gezocht naar de regelgeving maar kon het niet vinden. Mocht je een link hebben..
 
Weet je dat zeker? Ik heb die van mij in Dec 2013 geleverd gekregen. Ben ik januari 2018 'verlost'? Ik heb gezocht naar de regelgeving maar kon het niet vinden. Mocht je een link hebben..
Zeker weten, nee dat niet. Maar wel vrijwel zeker. Ik kwam het vanmiddag tegen na diverse artikelen aangeklikt te hebben (na googlen op 'desinvesteringsbijtelling'). Ik heb het volgens mij wel twee keer gelezen. Sorry, heb nu even geen link paraat en alleen even mijn smartphone bij me. Als ik later nog iets vind laat ik het weten.

Edit: toch even een laptop te pakken nu. Dit staat op de site van de belastingdienst:
"U bent verplicht een deel van de aftrek terug te betalen als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

  • U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed.
  • De waarde van die bedrijfsmiddelen is gezamenlijk hoger dan € 2.300."
En deze vind ik ook ergens:
"Voorbeeld: U investeerde op 4 maart 2012 voor €20.000 in een professionele filmcamera, en ontving hiervoor 28% investeringsaftrek, ofwel €5.600. Verkoopt u deze filmcamera in 2016 voor €10.000, dan moet u 28% x €10.000 ofwel €2.800 bij de winst optellen. Verkoopt u de camera in 2017, dus vijf jaar na aanschaf, heeft u geen desinvesteringsbijtelling."

Lijkt er dus echt op dat er naar het kalenderjaar wordt gekeken. Jij hebt, net als ik, je investering gedaan in 2013. Per 1-1-2018 ben je van je desinvesteringsplicht af, ongeacht of je de investering in februari of december 2013 hebt gedaan. Maar wellicht is er hier nog een fiscalist die dit kan bevestigen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: SofaSogo
Paar weken geleden een ongelukje gehad. Ruim twee-en-halve week ben ik mijn auto kwijt geweest aan het schadeherstelbedrijf. Valt achteraf best mee. Wat niet meeviel was het schadebedrag. Een nieuwe motorkap, een nieuwe bumper en ongetwijfeld nog wat andere materialen. Ruim 11 duizend euro schade. Allemachtig! Dat is toch absurd?! Heeft die motorkap een kern van verrijkt uranium of zo? Vind je het gek dat die verzekeringspremies de bocht uit vliegen. Nou, daar draag ik dus aan bij nu. Sorry jongens.

Wel erg blij dat ik hem weer terug heb. Na bijna drie weken in een ICE met schakelbak te hebben gereden voelde ik vanmiddag weer wat een zware bak die S is, en toch zo soepel. Je vergeet dat als je er dag in dag uit in rijdt, maar ik was geheel ontnuchterd kennelijk. Dat ik bij thuiskomst even ging 'ontkoppelen' en daarmee zowat door de voorruit vloog vertel ik er maar niet bij.
 
Kleine toevoeging:
Desinvesteringsbijtelling voor MIA (en evt. KIA) toepassen moet alleen bij verkoop binnen 5 jaar.
Daarna bij je daarvan vrij.

Dus zeker als je ook kia hebt genoten, is het ondertussen financieel zeer aantrekkelijk om nog die laatste (max.) 1,5 jaar vol te maken.
Zelfs als je perse nu een nieuwe wilt, kan je inmiddels beter nog je oude ernaast aanhouden tot die 5 is.
Precies wat ik gedaan heb:)
 
Ik heb net mijn v60 pih ingeruild voor een nieuwe tesla s 70d die geleverd wordt in september. Dat is 14 maanden te vroeg voor de maximale kia. Maar Tesla financiering is 0.4% en je hebt 4% bijtelling voor de volle 5 jaar op de totale aanschaf waarde van de Tesla. Volgens mijn boekhouder was dat geen verkeerde deal. En daarbij komt dat die volvo's nu al bijna niks meer waard zijn en als je er volgend jaar vanaf wil er waarschijnlijk geld bij moet :).
 
Zeker weten, nee dat niet. Maar wel vrijwel zeker. Ik kwam het vanmiddag tegen na diverse artikelen aangeklikt te hebben (na googlen op 'desinvesteringsbijtelling'). Ik heb het volgens mij wel twee keer gelezen. Sorry, heb nu even geen link paraat en alleen even mijn smartphone bij me. Als ik later nog iets vind laat ik het weten.

Edit: toch even een laptop te pakken nu. Dit staat op de site van de belastingdienst:
"U bent verplicht een deel van de aftrek terug te betalen als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

  • U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed.
  • De waarde van die bedrijfsmiddelen is gezamenlijk hoger dan € 2.300."
En deze vind ik ook ergens:
"Voorbeeld: U investeerde op 4 maart 2012 voor €20.000 in een professionele filmcamera, en ontving hiervoor 28% investeringsaftrek, ofwel €5.600. Verkoopt u deze filmcamera in 2016 voor €10.000, dan moet u 28% x €10.000 ofwel €2.800 bij de winst optellen. Verkoopt u de camera in 2017, dus vijf jaar na aanschaf, heeft u geen desinvesteringsbijtelling."

Lijkt er dus echt op dat er naar het kalenderjaar wordt gekeken. Jij hebt, net als ik, je investering gedaan in 2013. Per 1-1-2018 ben je van je desinvesteringsplicht af, ongeacht of je de investering in februari of december 2013 hebt gedaan. Maar wellicht is er hier nog een fiscalist die dit kan bevestigen.

De tekst op de site van de belastingdienst lijkt me duidelijk, investering in 2013 gedaan en verkoop op of na 1-1-2018 zorgt ervoor dat je niet aan de voorwaarden voldoet voor desinvesteringsbijtelling.

Sterker nog, ook voor het geval dat je in 2013 besteld en aanbetaald hebt maar pas in 2014 geleverd en op kenteken hebt gekregen geldt de datum van 1-1-2018... Het moment dat je de investeringsverplichting bent aangegaan is leidend, niet het moment van in gebruikname of betaling (die moet wel binnen een jaar na het aangaan van de investeringsverplichting plaatsgevonden hebben).
 
  • Informative
Reactions: Alain13
De tekst op de site van de belastingdienst lijkt me duidelijk, investering in 2013 gedaan en verkoop op of na 1-1-2018 zorgt ervoor dat je niet aan de voorwaarden voldoet voor desinvesteringsbijtelling.

Sterker nog, ook voor het geval dat je in 2013 besteld en aanbetaald hebt maar pas in 2014 geleverd en op kenteken hebt gekregen geldt de datum van 1-1-2018. Het moment dat je de investeringsverplichting bent aangegaan is leidend, niet het moment van in gebruikname of betaling (die moet wel binnen een jaar na het aangaan van de investeringsverplichting plaatsgevonden hebben).

Dat is niet helemaal accuraat. Alleen het deel wat je hebt aangemerkt in de aangifte als investering, vervalt. Als je in 2013 een aanbetaling gedaan hebt, en in 2014 geleverd is, dan mag je alleen dat deel wat betaald is aftrekken in 2013 en dus alleen dat deel valt onder 5 kalenderjaar regeling gerekend vanaf 1-1-2013. Let op, als je niet binnen 12 maanden na de aanbetaling het bedrijfsmiddel in gebruik neemt dan moet je desinvestering toepassen indien je deze wel hebt afgetrokken in 2013, behalve als je minstens 25% hebt aanbetaald. De rest mag je pas aftrekken in het jaar dat je het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Dat was voor mij dan ook de reden om €55.000 aan te betalen in 2013, en de rest in 2014. Met name 2013/2014 overgang was een belangrijke. Aangezien je de investering aan bent gegaan in 2013, gelden de regels van 2013 ook voor 2014 dus had ik geen last van de beperking van €50.000 aftrek op de MIA, en vervallen VAMIL regeling op EV.

Dus concreet: Het deel wat aanbetaald is, hoef je géén desinvesteringsaftrek op toe te passen op MIA/KIA/VAMIL en niet te vergeten je reguliere jaarlijkse aftrek, mits het binnen 12 maanden ligt van de levering in dit geval, of na 12 maanden maar dan diende er wel minstens 25% aanbetaald te zijn. Voor het deel in 2014 dien je dus voor 2018 wel degelijk desinvesteringsaftrek toe te passen .
 
Alleen het deel wat je hebt aangemerkt in de aangifte als investering, vervalt. Als je in 2013 een aanbetaling gedaan hebt, en in 2014 geleverd is, dan mag je alleen dat deel wat betaald is aftrekken in 2013 en dus alleen dat deel valt onder 5 kalenderjaar regeling gerekend vanaf 1-1-2013.
Heb je een bron hiervoor? Ik heb hier ook naar gezocht maar kon geen link vinden tussen hoe de aftrek over twee jaar is verdeeld en het bepalen van de desinvesteringsbijtelling. Ik heb geen verband gevonden hiertussen.

Op de site van de belastingdienst staat:
"U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed."
(Desinvesteringsbijtelling)

"Voor de investeringsregelingen betekent investeren: het aangaan van een verplichting ter zake van de aanschaf of verbetering van een bedrijfsmiddel"
(Voorwaarden investeringsregelingen)

Ik heb dus nergens gevonden dat die 5 jaar afhangt van het moment waarop je welk deel van de investeringsaftrek hebt genoten. Voor zover ik kan vinden is alleen het moment van aangaan van de investeringsverplichting bepalend...