Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit suggereert dat je de rode Tesla net daarvoor hebt zien aan komen rijden...maar dan had je hem direct kunnen vragen of hij van hier was en had je het niet via het forum hoeven doen... ra ra..

Neen, stond er al toen we aankwamen. Had nog geen bekeuring tussen de ruitenwissers zitten, dus zo lang stond hij er wellicht nog niet.
We zijn om vijf voor tien de parking opgereden en er was nog geen kat, ben doorgereden tot eind van tweede parking om het veilig plekje op de hoek te hebben, heb daarna de foto's gemaakt. Toen we om 1205 langskwamen was hij weg, stond de parking tjokvol én de 2 laadplaatsen waren vrij ( geen EV's, zelfs geen ICEs ).

Als je vindt dat dit ongepast was, mij goed, dan bespaar ik me in het vervolg de moeite... .
 
Het AD was weer lekker bezig vandaag. Ik heb er maar eens een mail naar de stukjesschrijvers aan gewaagd:

----

Beste Gea en Niek.

Drie keer kwam Tesla voorbij in de krant van vandaag. En helaas weer drie keer in negatieve zin, wat de laatste tijd helaas vaste prik is. Terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn met wat meer genuanceerde berichtgeving.

1. Het artikel over het zware jaar van Elon Musk. Daarin wordt gesproken over het missen van de deadline van eind 2017 om 5.000 Model 3’s per week te produceren. Het waren er slechts 800. Helemaal waar. Maar waarom niet even de nuance aanbrengen? Namelijk dat een half jaar laten alsnog die wekelijkse productie van 5.000 stuks is gehaald en dat er momenteel zo’n 5.500 per week van de band rollen – zelfs volgens onverdachte bron Bloomberg – en dat het er waarschijnlijk eind deze maand al 6.000 zijn.

2. Het artikel over de ‘vette winst van Ferrari’. Daarin wordt gemeld dat Tesla het grootste verlies maakt per auto: 11.000 euro. Maar waarom niet even de nuance aanbrengen? Namelijk dat Tesla als nieuwste fabrikant aan het firmament in een heel andere positie verkeert dan de gevestigde fabrikanten. Het bedrijf moet van de grond af opgebouwd worden: tegenover de inkomsten van nog pas enkele honderdduizenden auto’s per jaar (afgelopen kwartaal trouwens met een gemiddelde winstmarge van 20,5%!) staan de hoge investeringen in de autofabriek in Californië, ‘s wereld grootste accufabriek in Nevada, de uitbreiding van het modellenaanbod en de uitbouw van een servicenetwerk en duizenden snelladers over de hele wereld.

3. Het artikel over de Jaguar I-Pace. Daarin wordt gemeld dat het bereik van 400-450 km van die auto vergelijkbaar is met dat van een Tesla. “Tesla doet het niet beter”. Maar waarom niet even de nuance aanbrengen dat je daarna in je I-Pace op zoek moet naar een laadpaal waar je met een beetje pech een paar uur lang staat te laden vanwege de lage laadsnelheid. Nee dan Tesla. Dat heeft wereldwijd een netwerk met 11.000 superchargers opgebouwd, waarvan honderden in Nederland. De auto stuurt je er automatisch heen, de meeste bezitters kunnen er gratis laden en vanwege de hoge laadsnelheid ben je vaak na een kwartier tot half uur al weer op weg voor honderden extra kilometers. Een rit naar bijvoorbeeld Oostenrijk of Frankrijk duurt nauwelijks langer dan met een gewone auto. Dus een Tesla doet het qua 'bereik' wel degelijk beter dan een Jaguar I-Pace.

Negatieve verhalen schrijven is makkelijk. De nuance aanbrengen is echt niet zo veel moeilijker.

Vriendelijke groet,
....

Oud-journalist AD/De Dordtenaar, Tesla Model S-rijder, AD-abonnee sinds enkele maanden (dat is een veel fijnere krant geworden dan vroeger, nu alleen de Tesla-berichtgeving nog).

-------

Ik heb niet de illusie dat het heel veel uithaalt. Bij De Volkskrant heb je er ook twee die er een potje van maken en bij hen kreeg ik weinig tractie (Peter de Waard is de ergste van het stel). Maar misschien gaan ze toch iets beter nadenken....
 
Last edited:
Het bedrijf moet van de grond af opgebouwd worden: tegenover de inkomsten van nog pas enkele honderdduizenden auto’s per jaar (afgelopen kwartaal trouwens met een gemiddelde winstmarge van 20,5%!) staan de hoge investeringen in de autofabriek in Californië, ‘s wereld grootste accufabriek in Nevada, de uitbreiding van het modellenaanbod en de uitbouw van een servicenetwerk en duizenden snelladers over de hele wereld.

Al deze uitgaven worden als investering gekapitaliseerd en vormen dus geen voldoende uitleg waarom de resultaatsrekening onderaan de streep negatief is.
 
Eerder deze week een demo gegeven acceleratie Ludicrous plus. Na de sprint en het uitstappen van de passagiers ben ik in deze modus doorgereden. Verscheen na een paar minuten het onderstaande op mijn dashboard.....is dit al eens eerder voorbij gekomen hier?
IMG_4966.JPG
 
Hier kan ik gelukkig nog wel melden dat de vervanger in aantocht is (zie aub signature). Want collega’s, buren, “vrienden”, snappen niet dat ik in juni weer dezelfde auto heb besteld? Vertel het nu ook niet meer na de vraag “en bevalt ie nog?”. Tesla is toch bijna failliet, andere komen nu ook met iets en dat wordt een “Tesla Killer”. Mijn bevriende VW dealer heeft de e-tron gepusht, maar wanneer en lange afstand laden? Toen hij over zijn E-Golf begon heb ik hem “gedwongen” in mijn bijna 4 jaar oude basis S te rijden. Ja daar ben je stil van hè? Tja, dan de Jaguar, idem.

Ja mijn S is vaak bij Tesla geweest, accu (niet de 12V) nr. 2, motor/inverter nr. 5 en veel wat ik inmiddels vergeten ben. Maar ik heb in 28 jaar nog nooit zoveel plezier van een auto gehad. Wat een genot om in te rijden, lekker koelen vantevoren, even inhalen, alle onnodige zaken voor mijn dames op vakantie gewoon meenemen. Als late early adapter in dit forum, lenen van kabels voor road-trips, de contacten, spontane gesprekken met de bekende vragen onderweg en niet te vergeten lage bijtelling. Heb ik met Elon te doen nu, wat een missie, met al die lui die de stoelpoten onder je vandaan willen schoppen. Dus ik hoop dat één extra toch helpt met het knal kwartaal 4 in Nederland.
 
Hier kan ik gelukkig nog wel melden dat de vervanger in aantocht is (zie aub signature). Want collega’s, buren, “vrienden”, snappen niet dat ik in juni weer dezelfde auto heb besteld? Vertel het nu ook niet meer na de vraag “en bevalt ie nog?”. Tesla is toch bijna failliet, andere komen nu ook met iets en dat wordt een “Tesla Killer”. Mijn bevriende VW dealer heeft de e-tron gepusht, maar wanneer en lange afstand laden? Toen hij over zijn E-Golf begon heb ik hem “gedwongen” in mijn bijna 4 jaar oude basis S te rijden. Ja daar ben je stil van hè? Tja, dan de Jaguar, idem.

Ja mijn S is vaak bij Tesla geweest, accu (niet de 12V) nr. 2, motor/inverter nr. 5 en veel wat ik inmiddels vergeten ben. Maar ik heb in 28 jaar nog nooit zoveel plezier van een auto gehad. Wat een genot om in te rijden, lekker koelen vantevoren, even inhalen, alle onnodige zaken voor mijn dames op vakantie gewoon meenemen. Als late early adapter in dit forum, lenen van kabels voor road-trips, de contacten, spontane gesprekken met de bekende vragen onderweg en niet te vergeten lage bijtelling. Heb ik met Elon te doen nu, wat een missie, met al die lui die de stoelpoten onder je vandaan willen schoppen. Dus ik hoop dat één extra toch helpt met het knal kwartaal 4 in Nederland.

Gisteren vertelde iemand hier op de verjaardag van mijn vrouw dat Elon wel niet lang meer te leven had. Kranten en lezers etc.
 
  • Funny
Reactions: HWS
Eerder deze week een demo gegeven acceleratie Ludicrous plus. Na de sprint en het uitstappen van de passagiers ben ik in deze modus doorgereden. Verscheen na een paar minuten het onderstaande op mijn dashboard.....is dit al eens eerder voorbij gekomen hier?
View attachment 327001

Een foto van is3 waarbij de cruisecontrole ingesteld is op 117km/u ? en die netjes 102km/u rijdt ?
Neen, dat hebben we voor zover ik mij herinner niet eerder voorbij zien komen.

Alles oké Sander ?

;)
 
Eerder deze week een demo gegeven acceleratie Ludicrous plus. Na de sprint en het uitstappen van de passagiers ben ik in deze modus doorgereden. Verscheen na een paar minuten het onderstaande op mijn dashboard.....is dit al eens eerder voorbij gekomen hier?
View attachment 327001

Ja, toevallig gisteren hier
Eerste sprintje na de batterij-upgrade, en toch aardig wat pk's losgelaten:
View attachment 327017

Leuk aan de beide plaatjes is dat je het vermogen kan zien welke uit de batterij wordt getrokken; naast de motorvermogens.
Zo kan je ook zien wat de andere verbruiken zijn.
En even uitgaande van de veronderstelling dat de motorvermogen effectief het vermogen naar de motor is (dus uitgaande van de drive, niet inkomend) zit daar ook het rendement van de frequentiedrives in.

Bij is3 gaat 6.2 kw naar andere gebruikers (daar zal de koeling van de motor/drive bijzitten), bij KrisB 2.8 kw.
 
Leuk aan de beide plaatjes is dat je het vermogen kan zien welke uit de batterij wordt getrokken; naast de motorvermogens.
Zo kan je ook zien wat de andere verbruiken zijn.
En even uitgaande van de veronderstelling dat de motorvermogen effectief het vermogen naar de motor is (dus uitgaande van de drive, niet inkomend) zit daar ook het rendement van de frequentiedrives in.

Bij is3 gaat 6.2 kw naar andere gebruikers (daar zal de koeling van de motor/drive bijzitten), bij KrisB 2.8 kw.
Bij accelereren is mooi om te zien hoe inderdaad het vermogen over de 2 motoren wordt verdeeld en wanneer je met 1 of met 2 motoren rijdt.

En ja Dirk, ik rij altijd uiterst voorzichtig (als ik foto's maak :cool:)
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Het AD was weer lekker bezig vandaag. Ik heb er maar eens een mail naar de stukjesschrijvers aan gewaagd:

----

Beste Gea en Niek.

Drie keer kwam Tesla voorbij in de krant van vandaag. En helaas weer drie keer in negatieve zin, wat de laatste tijd helaas vaste prik is. Terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn met wat meer genuanceerde berichtgeving.

1. Het artikel over het zware jaar van Elon Musk. Daarin wordt gesproken over het missen van de deadline van eind 2017 om 5.000 Model 3’s per week te produceren. Het waren er slechts 800. Helemaal waar. Maar waarom niet even de nuance aanbrengen? Namelijk dat een half jaar laten alsnog die wekelijkse productie van 5.000 stuks is gehaald en dat er momenteel zo’n 5.500 per week van de band rollen – zelfs volgens onverdachte bron Bloomberg – en dat het er waarschijnlijk eind deze maand al 6.000 zijn.

2. Het artikel over de ‘vette winst van Ferrari’. Daarin wordt gemeld dat Tesla het grootste verlies maakt per auto: 11.000 euro. Maar waarom niet even de nuance aanbrengen? Namelijk dat Tesla als nieuwste fabrikant aan het firmament in een heel andere positie verkeert dan de gevestigde fabrikanten. Het bedrijf moet van de grond af opgebouwd worden: tegenover de inkomsten van nog pas enkele honderdduizenden auto’s per jaar (afgelopen kwartaal trouwens met een gemiddelde winstmarge van 20,5%!) staan de hoge investeringen in de autofabriek in Californië, ‘s wereld grootste accufabriek in Nevada, de uitbreiding van het modellenaanbod en de uitbouw van een servicenetwerk en duizenden snelladers over de hele wereld.

3. Het artikel over de Jaguar I-Pace. Daarin wordt gemeld dat het bereik van 400-450 km van die auto vergelijkbaar is met dat van een Tesla. “Tesla doet het niet beter”. Maar waarom niet even de nuance aanbrengen dat je daarna in je I-Pace op zoek moet naar een laadpaal waar je met een beetje pech een paar uur lang staat te laden vanwege de lage laadsnelheid. Nee dan Tesla. Dat heeft wereldwijd een netwerk met 11.000 superchargers opgebouwd, waarvan honderden in Nederland. De auto stuurt je er automatisch heen, de meeste bezitters kunnen er gratis laden en vanwege de hoge laadsnelheid ben je vaak na een kwartier tot half uur al weer op weg voor honderden extra kilometers. Een rit naar bijvoorbeeld Oostenrijk of Frankrijk duurt nauwelijks langer dan met een gewone auto. Dus een Tesla doet het qua 'bereik' wel degelijk beter dan een Jaguar I-Pace.

Negatieve verhalen schrijven is makkelijk. De nuance aanbrengen is echt niet zo veel moeilijker.

Vriendelijke groet,
....

Oud-journalist AD/De Dordtenaar, Tesla Model S-rijder, AD-abonnee sinds enkele maanden (dat is een veel fijnere krant geworden dan vroeger, nu alleen de Tesla-berichtgeving nog).

-------

Ik heb niet de illusie dat het heel veel uithaalt. Bij De Volkskrant heb je er ook twee die er een potje van maken en bij hen kreeg ik weinig tractie (Peter de Waard is de ergste van het stel). Maar misschien gaan ze toch iets beter nadenken....

Fantastische reactie, zeker omdat je de energie hebt gevonden om te reageren. Veel negatief commentaar is helaas ook nog steeds onwetendheid. Echter is dit geen excuus om je niet eerst in te lezen. Liefst meer dan de top hits van Google. Vroeger moest je naar de bibliotheek hiervoor.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Fantastische reactie, zeker omdat je de energie hebt gevonden om te reageren. Veel negatief commentaar is helaas ook nog steeds onwetendheid. Echter is dit geen excuus om je niet eerst in te lezen. Liefst meer dan de top hits van Google. Vroeger moest je naar de bibliotheek hiervoor.
Misschien dubbel want ook ergens in ander draadje maar dit zou mooi voor hen zijn, maar wordt wel grote wandtegel en ze moeten Engels kunnen.

IMG_2540 (1).jpg
 
  • Like
Reactions: Ronald_ and Gaston