Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
@daan: mijn charger probleem is vlak voor de update naar 5.6 gerepareerd. Heeft heel even weer 3 x 32 kunnen laden. Na de update doet hij 3x16 op 3x16 palen, en 3 x 26 op 3x32 palen. Mij is verzekerd dat het laatste bij de volgende firmware update weer normaal wordt. Heb vandaag aan een EV box niet verder gekund dan 3 x 13, maar daarna aan andere paal weer 3 x 16. Op 11 kW lijkt dus alles normaal te werken

Dank allemaal voor de reacties. Ik stel vast:
- er is iets met de update en laden. Tesla geeft aan dat dit teruggezet zal worden in de volgende update
- ik hoor niemand over een foutmelding op het dashboard. Dus dat geeft aan dat er bij mij meer aan de hand is
- ik was bij Arthur om mijn lader te testen toen zijn auto voor reparatie weg was, dus voor de software upgrade (als die van mij gelijktijdig is geupdate).
Geloof dus sterk dat er bij mij meer aan de hand is. Op sommige palen laad die van mij maar 5A. Als ik dan max terugzet van 16 naar 13 gaat de stroom omhoog naar 9A (leg het maar uit...)

Goede vraag wat ik nu denk te gaan doen. Ik heb nog niet echt een idee. Wil eigenlijk heel boos worden maar daar gaat de auto ook niet beter van worden.
Over 2 weken zit ik in de Bay Area. Zou graag eens langsgaan bij een van de hoge heren (VP Quality) om te vragen hoe mijn auto de fabriek heeft kunnen verlaten. En verder om ze wat feedback te geven over het algemene gevoel bij Tesla klanten in NL/EU.

To be continued...
 
Dank allemaal voor de reacties. Ik stel vast:
- er is iets met de update en laden. Tesla geeft aan dat dit teruggezet zal worden in de volgende update
- ik hoor niemand over een foutmelding op het dashboard. Dus dat geeft aan dat er bij mij meer aan de hand is
- ik was bij Arthur om mijn lader te testen toen zijn auto voor reparatie weg was, dus voor de software upgrade (als die van mij gelijktijdig is geupdate).
Geloof dus sterk dat er bij mij meer aan de hand is. Op sommige palen laad die van mij maar 5A. Als ik dan max terugzet van 16 naar 13 gaat de stroom omhoog naar 9A (leg het maar uit...)

Goede vraag wat ik nu denk te gaan doen. Ik heb nog niet echt een idee. Wil eigenlijk heel boos worden maar daar gaat de auto ook niet beter van worden.
Over 2 weken zit ik in de Bay Area. Zou graag eens langsgaan bij een van de hoge heren (VP Quality) om te vragen hoe mijn auto de fabriek heeft kunnen verlaten. En verder om ze wat feedback te geven over het algemene gevoel bij Tesla klanten in NL/EU.

To be continued...

Weet je nu ik erover denk, als je op het Tesla bord leest over de problemen is er altijd iemand die zegt dat je Jerome moet mailen. En dan de enthousiaste reactie dat hij reageert en het oplost. Geen idee of dat ook voor Europeanen geldt. Worth a try?
 
Dank allemaal voor de reacties. Ik stel vast:
- er is iets met de update en laden. Tesla geeft aan dat dit teruggezet zal worden in de volgende update
- ik hoor niemand over een foutmelding op het dashboard. Dus dat geeft aan dat er bij mij meer aan de hand is
- ik was bij Arthur om mijn lader te testen toen zijn auto voor reparatie weg was, dus voor de software upgrade (als die van mij gelijktijdig is geupdate).
Geloof dus sterk dat er bij mij meer aan de hand is. Op sommige palen laad die van mij maar 5A. Als ik dan max terugzet van 16 naar 13 gaat de stroom omhoog naar 9A (leg het maar uit...)

Goede vraag wat ik nu denk te gaan doen. Ik heb nog niet echt een idee. Wil eigenlijk heel boos worden maar daar gaat de auto ook niet beter van worden.
Over 2 weken zit ik in de Bay Area. Zou graag eens langsgaan bij een van de hoge heren (VP Quality) om te vragen hoe mijn auto de fabriek heeft kunnen verlaten. En verder om ze wat feedback te geven over het algemene gevoel bij Tesla klanten in NL/EU.

To be continued...

Jouw problemen herken ik - gelukkig - volstrekt niet. Wel zie ik ook rare laadstromen. Soms - en ik denk inderdaad na de f/w update - thuis maar 9A ipv de gebruikelijke 25A - maar dan zet ik 'm alsnog handmatig weer omhoog. Dan zie je niet direct dat het oploopt - het hangt ook van je manier van laden af of - en hoe snel -dat oploopt - maar bij mij (aan een Mennekes C22 Comfort) kom ik dan weer waar ik wezen wil.

Ik laadde laatst bij Porsche Rotterdam (vraag me niet waarom) en daar kon ik niet verder dan 220V, 6a - nog geen 10km/u komen -maar had veel meer nodig.

Ik merkte ook dat een andere laadlocatie waar ik eerder was geweest lang niet meer leverde wat ik eerder had gehad - ook daar omhoog schroeven - wachten - los koppelen - opnieuw (en voor het koppelen de laadlimiet aanpassen) en - voila - ik kreeg weer wat ik wilde.

Probeer dat eens - en wellicht is dan een probleem al iets minder zwaar weegt.

Verder - sterkte !
 
Fok

Fok! Fok! Fok!
(levert dit ook sterretjes op?)

Ik heb net een update gehad over het werk aan mijn MS nav mijn 16 punten lijstje.
Ze hebben het ding 1,5 week. Effectief hebben ze tot nu toe:

  • Remschijven gewisseld (max 1 uur werk)
  • Schuifdak vervangen (max 1 dag werk)
  • Mistlampen ingebouwd (2 a 3 uur werk max)
  • Achterbank wat versteld (2 uur?)
  • De rest bekeken/testritje gemaakt (1 uur)

Hier is heel veel over te zeggen (ga ik later nog doen). Maar voor nu heb ik eerst een vraag.
Het probleem met mijn lader wordt geschoven op de software update (5.6?). Maar als dat zo is dan zou iedereen die de update gehad heeft nu maar max 13A kunnen aan 16A aansluiting. Bovendien zou die willikeurig van het oplaadpunt varieren tussen 5-9-11-13A. Daar bovenop zou iedereen met een foutmelding bij het laden geconfronteerd moeten worden.

Het lijkt me dat het forum er bol van zou staan als dit daadwerkelijk het geval zou zijn geweest.

Helaas kan ik mij niet herinneren of ik dit probleem voor of na de update heb gekregen (Arthur, weet jij het nog?).

Dus als er hier anderen zijn die sind de upgrade problemen hebben met laden dan hoor ik het graag.

Bij Arthur werd (voor dezelfde symptomen) de lader vervangen...

Overigens wordt er ook nog gewacht op een nieuwe motor die nodig is om de brom weg te krijgen. Ook dat verbaasd omdat bij anderen de inverter is vervangen.

Later meer details en meer van mijn frustratie. Maar ik begin de hoop te verliezen dat het goed gaat komen met mijn MS.


Vraagje voor Tessy: bij jou was toch de bumper overgespoten vanwege kleurverschil? Bij mij wordt nu beweerd dat het nooit goed te krijgen is...

Klinkt allemaal niet best. Erg teleurstellend voor je!.

Bij mij is eea gepolijst en behandeld door Fa. Haans en Fa. Protech monte Carlo, St. Michielsgestel. Pm anders maar even, geef ik je exacte dingen door!.

Laden werkt bij mij prima en ook geen brom.

Wel na laatste update trage 3G, lees niet te doen. Gaat goed komen verwacht ik na volgende update wat ik heb gelezen op forum.
Wat verder storend is, is het geruis als je op achterbank zit, komt uit gaten waar gordels in zitten. Ga ik nog werk van maken.
Android app werkt niet, alleen IPad/IPhone. Ga dus maar nieuwe telefoon aanschaffen.

Suc6 en laat het er niet bij zitten ,
 
Vanavond onze maandelijkse Tesla Club Belgium (Nederlanders zijn ook altijd welkom) en Tesla Motors alignment meeting gehad en heb enkele updates: (onder voorbehoud van foutjes)


1) Winterbanden zijn toegekomen en iedereen die winterbanden besteld heeft zal binnenkort gecontacteerd worden.
2) Retrofitten van de power folding zijspiegels is mogelijk maar zou wel een extra kost kunnen zijn. Het Tech Pack met P.F. zijspiegels is ook duurder geworden. Wagens die in "december" (juiste datum is niet gekend) in productie gaan kunnen deze zijspiegels al krijgen als onderdeel van hun Tech Pack.
3) High speed tuning is enkel voor Duitse wagens die in Duitsland zijn ingeschreven. Heeft te maken met de homologatie in Duitsland die anders is dan NL en BE.
4) Het is aan te raden om voor de niet-metaal kleuren zwart en wit een beschermende nano coating te laten aanbrengen. Hiervoor bestaan er verschillende leveranciers en misschien zal het Tesla Service Center Brussel dit in de toekomst ook aanbieden.
5) Grote leveringen verwacht in de maand November. (Ik kan enkel zeggen de NL meer geluk heeft dan BE voor levering in 2013, als je (BE) in de planning staat voor levering November dan zit je goed) Facturatie kan wel voor het einde van het jaar.
6) SIM kaart is de goedkoopste Vodafone leverancier in Europa (Spanje) maar wel met Roaming. En "binnenkort" LTE/4G upgrade. (Datum onbekend)
7) Centraal Beheer blijft de beste deal voor je Tesla te laten verzekeren. Ook geen franchise bij herstellingen door Tesla Service Centers.
8) Het Tesla Service Center kan ook je Coyote inbouwen (kabeltje mooi wegwerken) zolang je het gewoon in je 12v of USB poort aansluit.


Vanaf Dinsdag 5 November organiseert Tesla Club Belgium (Nederlanders ook steeds welkom) een First Tuesdays drink op de eerste dinsdag van de maand vanaf 18:30. (November, December, Maart, April, Mei,...) Max. 50 pers.
En dit voor de leden (Gratis lidmaatschap, ook voor NL, via Tesla Club Belgium membership) en we vragen je wel om in te schrijven per event zodat we weten hoeveel catering we moeten bestellen. Info en locatie (Zaventem/Brussel) binnenkort via de Tesla Club Belgium nieuwsbrief aan de leden. O ja, we bieden de hapjes en drankjes gratis aan dankzij Tesla Motors Belgium. Er zullen ook test ritten mogelijk zijn en voor zij die het echt nodig hebben zijn er 5 laadpalen beschikbaar (2x32A, 3x16A) Tesla cars priority.
 
Fok! Fok! Fok!
(levert dit ook sterretjes op?)

Ik heb net een update gehad over het werk aan mijn MS nav mijn 16 punten lijstje.
Ze hebben het ding 1,5 week. Effectief hebben ze tot nu toe:

  • Remschijven gewisseld (max 1 uur werk)
  • Schuifdak vervangen (max 1 dag werk)
  • Mistlampen ingebouwd (2 a 3 uur werk max)
  • Achterbank wat versteld (2 uur?)
  • De rest bekeken/testritje gemaakt (1 uur)

Hier is heel veel over te zeggen (ga ik later nog doen). Maar voor nu heb ik eerst een vraag.
Het probleem met mijn lader wordt geschoven op de software update (5.6?). Maar als dat zo is dan zou iedereen die de update gehad heeft nu maar max 13A kunnen aan 16A aansluiting. Bovendien zou die willikeurig van het oplaadpunt varieren tussen 5-9-11-13A. Daar bovenop zou iedereen met een foutmelding bij het laden geconfronteerd moeten worden.

Het lijkt me dat het forum er bol van zou staan als dit daadwerkelijk het geval zou zijn geweest.

Helaas kan ik mij niet herinneren of ik dit probleem voor of na de update heb gekregen (Arthur, weet jij het nog?).

Dus als er hier anderen zijn die sind de upgrade problemen hebben met laden dan hoor ik het graag.

Bij Arthur werd (voor dezelfde symptomen) de lader vervangen...

Overigens wordt er ook nog gewacht op een nieuwe motor die nodig is om de brom weg te krijgen. Ook dat verbaasd omdat bij anderen de inverter is vervangen.

Later meer details en meer van mijn frustratie. Maar ik begin de hoop te verliezen dat het goed gaat komen met mijn MS.


Vraagje voor Tessy: bij jou was toch de bumper overgespoten vanwege kleurverschil? Bij mij wordt nu beweerd dat het nooit goed te krijgen is...
Het verbaast mij ook dat er niet meer over geklaagd wordt, maar ik heb inderdaad een tijdje geleden hier aangegeven dat ik niet meer op 3x16A kon laden. Het viel samen met het krijgen van mijn eigen laadpaal (ICU Tulip), dus eerst gaf ik dat ding de schuld, maar later bleek het ook bij laadpalen te zijn waar ik al eerder wel 3x16A op had geladen. Tijdens een toevallig bezoekje bij Tesla in Eindhoven hoorde ik dat dit zonder twijfel aan de 5.6 update lag.

Arthur en nog een ander forum lid hebben inderdaad ook laadproblemen gehad, maar bij hen werd dat vergezeld van foutmeldingen op het dashboard. Dat heb ik niet. Volgens mij horen foutmeldingen en 5-9-11-13A gedrag NIET bij de 5.6 upgrade.

Edit:
Van wat ik ervan begrepen heb: 5.6 heeft tijdelijk het maximum laadvermogen teruggeschroefd, vanwege dreigende oververhittingsproblemen bij het laden in de US. Dit probleem speelt helemaal niet voor de 3 fase laadhardware die we in Europa hebben, maar helaas is deze software aanpassing ook in onze firmware doorgezet.

Effectief betekent het dat je, als je maar een single charger hebt, op max 3x13A kan laden ipv 3x16. Zoals gezegd, geen foutmeldingen, geen "drama", hij geeft ook keurig aan dat er 3x16A beschikbaar is, maar je kan de laadstroom gewoon niet verder dan 13A omhoog klikken. Als je twin chargers hebt, kan je maar 3x26A laden - maar 3x16A is geen enkel probleem, dus op een 11kW paal zou je geen enkele beperking moeten ervaren.
 
Last edited:
Vraagje voor Tessy: bij jou was toch de bumper overgespoten vanwege kleurverschil? Bij mij wordt nu beweerd dat het nooit goed te krijgen is...

Dat zou betekenen dat de schadeherstellers nooit goed werk kunnen afleveren.
Juist op een nieuwe auto zou overspuiten niet moeilijk moeten zijn, bij oudere auto's moet er bij het mengen van de verf rekening gehouden worden met verkleuring van de lak.
 
Tjongejonge gaat lekker zeg. Zachte lak, laad-ellende, niet-werkende apps, tochtgaten, suizende daken, brommende electromotoren, slechte communicatie, etc.etc. Waarom kopen wij dan toch allemaal dit inferieure product?

Mijne heren een auto is emotie. Zo ook een Model S. Als ik een lijstje zou maken van de Fiat met de kleine puntjes zou het minstens zo lang zijn. Voor alle duidelijkheid, met kleine puntjes bedoel ik alles waardoor je niet stil staat. Lampjes gaan aan en lampjes gaan uit, zeg maar. Het principe: 'have you tried turning it off and on again' werkt in de Fiat vrijwel altijd :biggrin:
But do I give a sh*t? Hell, no!
 
Tjongejonge gaat lekker zeg. Zachte lak, laad-ellende, niet-werkende apps, tochtgaten, suizende daken, brommende electromotoren, slechte communicatie, etc.etc. Waarom kopen wij dan toch allemaal dit inferieure product?

Mijne heren een auto is emotie. Zo ook een Model S. Als ik een lijstje zou maken van de Fiat met de kleine puntjes zou het minstens zo lang zijn. Voor alle duidelijkheid, met kleine puntjes bedoel ik alles waardoor je niet stil staat. Lampjes gaan aan en lampjes gaan uit, zeg maar. Het principe: 'have you tried turning it off and on again' werkt in de Fiat vrijwel altijd :biggrin:
But do I give a sh*t? Hell, no!

+1 ! Maar ik heb makkelijk praten, de mijne heeft immers geen enkel probleem. Misschien goed om dat ook even te zeggen...
 
Tjongejonge gaat lekker zeg. Zachte lak, laad-ellende, niet-werkende apps, tochtgaten, suizende daken, brommende electromotoren, slechte communicatie, etc.etc. Waarom kopen wij dan toch allemaal dit inferieure product?

Mijne heren een auto is emotie. Zo ook een Model S. Als ik een lijstje zou maken van de Fiat met de kleine puntjes zou het minstens zo lang zijn. Voor alle duidelijkheid, met kleine puntjes bedoel ik alles waardoor je niet stil staat. Lampjes gaan aan en lampjes gaan uit, zeg maar. Het principe: 'have you tried turning it off and on again' werkt in de Fiat vrijwel altijd :biggrin:
But do I give a sh*t? Hell, no!

Hoe zei jij dat ook alweer, 'hier spreekt ervaring'?
 
Heeft iemand hier een nummer van een DS (in Amsterdam)? Ik kreeg van Lester 10 dagen geleden te horen dat mijn auto begin november geleverd zou worden, maar kan nu Lester of geen enkele van de Tesla nummers op de site telefonisch bereiken (allemaal voicemail). Gaat lekker daar...
 
Heeft iemand hier een nummer van een DS (in Amsterdam)? Ik kreeg van Lester 10 dagen geleden te horen dat mijn auto begin november geleverd zou worden, maar kan nu Lester of geen enkele van de Tesla nummers op de site telefonisch bereiken (allemaal voicemail). Gaat lekker daar...

Ze zullen allemaal in een overall in de werkplaats aan het sleutelen zijn na het lezen van de
Laatsre 2 pagina's hier.......
 
Naar aanleiding van de problemen die ik hier lees die door velen onder jullie bij de aflevering al vastgesteld werden, heb ik de volgende vraag : wanneer moet eigenlijk het eindsaldo voldaan worden ? Is dit nadat je bij de aflevering alles OK hebt bevonden en de auto in eigendom neemt of vraagt Tesla dat de betaling al van tevoren uitgevoerd is ? Maakt uiteindelijk wel het verschil tussen een stok achter de deur te hebben of voor voldongen feiten te staan.

Eerst betalen en dan pas ontvangen. Maar dat is niet zo erg hoor. Het is niet zo dat Tesla bij eventuele problemen de vermoorde onschuld speelt. Als er wat is, wordt er ruimhartig met de klacht omgegaan en kosten noch moeite gespaard om het op te lossen, zo is mijn eigen ervaring. Een motor + inverter vervangen (@LastNLSig: dat is altijd combi) is een dure grap.

Een stok achter de deur is volgens mij niet noodzakelijk. Ook Tesla wil tevreden klanten en zit niet te wachten op slechte publiciteit. Dus als er een probleem is, ben ik ervan overtuigd dat het goed komt. Al zal het soms wat langer duren, zoals het wachten op een softeware-upgrade of andere aanpassing (3G-probleem, laadprobleem).
 
My 2c ivm de verminderde laadstroom bij versie 5.6:
ik vermoed dat men de max 13A per charger toelaat. de mensen met een duo lader kunnen dan maximaal 26A uit het net halen.
Aan een 11kW station zal dan de duo lader 16A krijgen, terwijl de Model S rijders onder ons met een enkele lader er maar 13A uit halen