Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
onderweg.PNG


Eerste datum was december, onlangs gebeld met Tilburg daar stond de auto genoteerd voor 30-11. 18-10 in productie gegaan en een dag of 10 later gereed. Over een dag of tien wordt mijn krachtstroom oplaadpunt thuis gerealiseerd. Ik ben er dus klaar voor.

Ben nog wel in dubio over de banden. Zouden de standaard 19" banden voor onze Nederlandse winters voldoende zijn. Och en anders stap ik nog maar weer een keer in mijn A4 of A3.
 
Volgens een aantal forummers hier zijn de geleverde standaardbanden 19" onder de Model S (de All-Weather) zo slecht dat ze er niet eens op willen rijden.

Het is verstandig dat soort sterke uitspraken met een korreltje zout te nemen. Het probleem met all-weather banden is dat ze in warm weer minder goed presteren dan zomerbanden en in (erg) koud weer of op sneeuw minder goed dan winterbanden. Dus wil je onder alle omstandigheden het beste rijgedrag, dan zul je twee sets banden aanschaffen. Maar niet iedereen heeft het beste van het beste nodig. In mijn voorwiel aangedreven Mazda rijd ik het hele jaar door op zomerbanden en dat gaat met een aangepast rijgedrag prima, zelfs op sneeuw.

Ik kijk er met smart naar uit om de winter op die all-weather banden te gaan rijden. Op basis van die ervaring komt er dan of een set winterbanden of juist zomerbanden. Of misschien wel allebei, als dat nodig blijkt te zijn.

Mijn Model S proefrit was op de 19" all weather banden, dat reed prima. Maar die rit was veel te kort om er een goed beeld bij te vormen. Daarom mijn voornemen om er eerst een langere periode op te gaan rijden.
 
View attachment 34618

Eerste datum was december, onlangs gebeld met Tilburg daar stond de auto genoteerd voor 30-11. 18-10 in productie gegaan en een dag of 10 later gereed. Over een dag of tien wordt mijn krachtstroom oplaadpunt thuis gerealiseerd. Ik ben er dus klaar voor.

Ben nog wel in dubio over de banden. Zouden de standaard 19" banden voor onze Nederlandse winters voldoende zijn. Och en anders stap ik nog maar weer een keer in mijn A4 of A3.

Ik heb over dezelfde keuze lopen twijfelen. Uiteindelijk voor de MS de "grote" velgen voor de zomer en de 19" velgen met winterbanden gekozen voor de winter. Één keer in het verleden goed in de diepe sneeuw in Enschede terecht gekomen. Daarna volledig overtuigd van het nut van winterbanden. Bij de Phaeton altijd losse winterbanden gehad, die ik elk jaar probleemloos op dezelfde velgen heb laten zetten. Nu dus voor het eerst twee soorten velgen, waarbij ik ivm keuzevrijheid voor de winterbanden maar voor de 19" heb gekozen. En dus ook meer gemak bij wisselen...

Aflevering staat volgens Tesla op eind november-begin december gepland, ik laat er direct maar de 19" onder zetten. Weet iemand of je de de keuze krijgt tussen Tilburg en Amsterdam?
 
Eerste datum was december, onlangs gebeld met Tilburg daar stond de auto genoteerd voor 30-11. 18-10 in productie gegaan en een dag of 10 later gereed. Over een dag of tien wordt mijn krachtstroom oplaadpunt thuis gerealiseerd. Ik ben er dus klaar voor.

Ben nog wel in dubio over de banden. Zouden de standaard 19" banden voor onze Nederlandse winters voldoende zijn. Och en anders stap ik nog maar weer een keer in mijn A4 of A3.

Nadat ik hier op TMC las over een set winterbanden voor €2500 heb ik DS Thomas maar eens een mailtje gestuurd. Ik had er eigenlijk weinig over nagedacht... all weather banden, niet waar? Volgens Thomas krijg je voor dat bedrag de banden gemonteerd om dezelfde velgen incl tpms sensoren. Best een hoop geld zo zonder extra velgen. Op internet kosten de banden rond de 340 per stuk, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel die tpms sensoren moetrn kosten (geen zin om steeds naar een boodschap op het scherm te staren).
De standaard banden zijn goedgekeurd voor onze en Duitse winters.
 
Nadat ik hier op TMC las over een set winterbanden voor €2500 heb ik DS Thomas maar eens een mailtje gestuurd. Ik had er eigenlijk weinig over nagedacht... all weather banden, niet waar? Volgens Thomas krijg je voor dat bedrag de banden gemonteerd om dezelfde velgen incl tpms sensoren. Best een hoop geld zo zonder extra velgen. Op internet kosten de banden rond de 340 per stuk, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel die tpms sensoren moetrn kosten (geen zin om steeds naar een boodschap op het scherm te staren).
De standaard banden zijn goedgekeurd voor onze en Duitse winters.

Iets klopt er niet in bovenstaand bericht denk ik... als je andere banden krijgt om dezelfde velgen, dan heeft dat niets met TPMS-sensors te maken. Die zitten aan/in de velgen, andere banden daarin verandert niets.
Meermalen bericht langs zien komen dat een set 19" velgen + winterbanden bij Tesla NL 2.600 euro kost.
 
Iets klopt er niet in bovenstaand bericht denk ik... als je andere banden krijgt om dezelfde velgen, dan heeft dat niets met TPMS-sensors te maken. Die zitten aan/in de velgen, andere banden daarin verandert niets.
Meermalen bericht langs zien komen dat een set 19" velgen + winterbanden bij Tesla NL 2.600 euro kost.

Dat klopt volgens mij nog steeds, ik heb ze ook voor die prijs besteld. Ga er maar vanuit dat er een moment komt dat die prijs de hoogte in gaat, 01-01-14 zou mij niets verbazen. Over de levertijd kunnen ze niets zeggen, zelfs niet dat ze voor de lente komen...
 
Ik probeer de nederlandstalige handleiding te downloaden van mytesla op een ipad en krijg een zip file in mijn dropbox. Eens die uitgepakt is krijg ik steeds een foutmelding dat dit type file niet leesbaar is. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? Thx
 
dat de 21" velgen en banden beter grip hebben bij droog weer dan de 19" kan ik gerust geloven, dit is ook normaal. Alleen vlieg je met de 19" wielen al uit je stoel als je keihard de bocht in gaat, met 21" vlieg je gewoon uit je auto :)

ik heb geen klagen van de banden, de traktiecontrole werkt perfect :)