Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Op het energy scherm kun je zien:
Energy consumption: 10, 25,50
Projected range: average, instant

Nu begrijp ik dat je het gemiddelde energie verbruik kunt berekenen over 10, 25 en 50km
Dat op basis van dat gemiddelde een average projected range kan worden uitgerekend, snap ik ook.
Kan iemand mij uitleggen wat de instant projected range nu inhoudt?

Deze komt er op neer dat aan de hand van het verbruik van dat moment wordt aangegeven wat het bereik zal zijn als je precies dat verbruik zult aanhouden. Of het nuttig of handig is beoordeel ik niet. Maar kijk maar eens bij een lange periode "regen" in combinatie met een afrit. Dan schiet hij al gauw naar 999.
 
Deze komt er op neer dat aan de hand van het verbruik van dat moment wordt aangegeven wat het bereik zal zijn als je precies dat verbruik zult aanhouden. Of het nuttig of handig is beoordeel ik niet. Maar kijk maar eens bij een lange periode "regen" in combinatie met een afrit. Dan schiet hij al gauw naar 999.


snap het nog steeds niet :)
instant verandert namelijk ook als je Energy consumption: 10, 25,50 wijzigt
 
Instant pakt vlgs mij het laatste pixel in de grafiek. En dat is natuurlijk ook een gemiddelde maar dan over een veel kortere afstand. Mij komt voor dat die kortere afstand voor dat ene pixel verschilt tussen 10 25 en 50 km. In 50 zijn immers minder hoge pieken en dalen in beeld dan bij 10. Dat verklaart ook het verschil in instant...
 
In mijn verslag van mijn reis naar Italië, (met de s op vakantie ) beschrijf ik al hoe ik de "instant" gebruikte om 80 km met 68 typical af te leggen. De ervaring van de mitsubishi imiev die ik sinds 2011 reed en heb die alleen maar instant aangeeft , hielp me !


Als je instant 10 aantikt, zie je hoeveel kilometer je kunt afleggen met de rijstijl en omstandigheden, van de laatste 1o km, als je 25 , of 50 aantikt zie je de afstand die hoort bijde rijstijl enomstandigheden van de laatste 25 of 50.
Dus typical zegt 70, je moetnog 90, dan kijk je naar 50, niet genoeg dan naar 25 , en eventueel naar 10,
Vaak betekent het dus rustiger dus langzamer rijden, waarbij je dus niet stapvoets hoeft te gaan omdat je opsafe wilt spelen!
(Dus instant is hier.. per direct, of meteen berekend, zonder gemiddelden etc)
 
In mijn verslag van mijn reis naar Italië, (met de s op vakantie ) beschrijf ik al hoe ik de "instant" gebruikte om 80 km met 68 typical af te leggen. De ervaring van de mitsubishi imiev die ik sinds 2011 reed en heb die alleen maar instant aangeeft , hielp me !


Als je instant 10 aantikt, zie je hoeveel kilometer je kunt afleggen met de rijstijl en omstandigheden, van de laatste 1o km, als je 25 , of 50 aantikt zie je de afstand die hoort bijde rijstijl enomstandigheden van de laatste 25 of 50.
Dus typical zegt 70, je moetnog 90, dan kijk je naar 50, niet genoeg dan naar 25 , en eventueel naar 10,
Vaak betekent het dus rustiger dus langzamer rijden, waarbij je dus niet stapvoets hoeft te gaan omdat je opsafe wilt spelen!
(Dus instant is hier.. per direct, of meteen berekend, zonder gemiddelden etc)

Bedankt voor je uitleg. Maar nog steeds snap ook ik dan niet het verschil tussen instant 10 en average 10. Of tussen instant 25 en average 25.... ?
 
Het valt me overigens op dat recent (sinds v6.0) als ik de auto instap, de muziek niet verder gaat waar 'het afspelen' de vorige keer was gebleven? Was voorheen wel altijd zo.

Ik heb energy saving staan op 'nightly' met 'always connected'. Ook overdag tussen 2 ritjes in gebeurt dit me.
 
snap het nog steeds niet :)
instant verandert namelijk ook als je Energy consumption: 10, 25,50 wijzigt
Geef toe dat dit inderdaad een beetje raar is. Volgens mij komt het omdat de data gefilterd is met een eerste orde filter, om de erge pieken en dalen eruit te halen. De filtertijd is langer bij de 50 instelling, het kortst bij de 10 instelling. Daarom ziet deze laatste grafiek er ook veel grilliger uit, met hogere pieken en dalen, dan de grafiek bij de 50 instelling.
En omdat de data eerst gefilterd word voordat er een punt in de grafiek bij komt, zie je dit terug in de Instant instelling.
 

Wat een slecht artikel weer. Ik vind het echt anti reclame voor de elektrische auto als je op dit moment nog gaat beweren dat opladen een hoop gedoe is en lang duurt. Ik laad alleen publiek en heb nog nooit een probleem gehad met laden de afgelopen 38.000 km. Met een bezineauto was ik meer tanktijd kwijt geweest dan nu met een elektrische auto, de incidentele roadtrip met oplaadstops meegerekend.
Dit is echt het verhaal voor mensen die zelf geen elektrische auto hebben en nog in tankstations denken. Het is veel belangrijker dat het netwerk op bestemming / binnen de steden verder uitgebreid wordt en flexibeler wordt (keuze langzaam en snel laden). Fastned zal volgens mij alleen een rol vervullen in een transitiefase waarbij het batterijvermogen nog beperkt is en het normale laadnetwerk nog gaten vertoont.