Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb er even mijn afrekening van vorig jaar bij genomen (elektriciteitsfactuur).
Zitten jullie allemaal op jullie stoel?

67,3% waren kosten, heffingen en toeslagen voor vanalles en nog wat.
32,7% was het bedrag voor de elektriciteit.
En ik zit bij een leverancier die 100% groene elektriciteit levert (uit hernieuwbare bronnen en geproduceerd in Vlaanderen).

Hey Jan

Zit je ook bij Lampiris? Ze weten daar de klepel niet meer hangen. Ik heb een slimme meter laten plaatsen door Eandis die de injectie van de zonnepanelen op het net kan meten om zo geen 75 euro per maand extra te hoeven betalen aan het prosumententarief. Krijg ik een leuke mail van Lampiris "Sorry wij werken enkel met het prosumententarief en er is geen enkele andere energie leverancier die het wel kan. We gaan het moeten blijven factureren".

Staat natuurlijk haaks op wat Eandis zegt. Heb dan maar een klacht ingediend :cool:
 
Hey Jan

Zit je ook bij Lampiris? Ze weten daar de klepel niet meer hangen. Ik heb een slimme meter laten plaatsen door Eandis die de injectie van de zonnepanelen op het net kan meten om zo geen 75 euro per maand extra te hoeven betalen aan het prosumententarief. Krijg ik een leuke mail van Lampiris "Sorry wij werken enkel met het prosumententarief en er is geen enkele andere energie leverancier die het wel kan. We gaan het moeten blijven factureren".

Staat natuurlijk haaks op wat Eandis zegt. Heb dan maar een klacht ingediend :cool:

Ik denk dat veel huishoudens profijt zouden hebben van een POWERWALL (of iets gelijkaardig van andere merken).
Wijzelf hebben thuis alles elektrisch. Warmtepomp (sanitair en verwarming), koken gebeurt elektrisch, en alle verlichting is LED. Sinds kort is daar een Model S bijgekomen. Dan zit je natuurlijk snel over de 15000KWh.
Heb nu 10000kwh aan zonnepanelen besteld, en daar wil ik dan 1 of 2 POWERWALL's bijzetten. Zelf willen we dus niets terugsturen in het net. Weet niet hoe het dan zit met de pestpremie, hoop dat ze me bij Tesla snel wat verduidelijking kunnen geven. Ik denk niet dat je veel hulp moet verwachten van de elektriciteitsverdelers.
 
Ik denk dat veel huishoudens profijt zouden hebben van een POWERWALL (of iets gelijkaardig van andere merken).
Wijzelf hebben thuis alles elektrisch. Warmtepomp (sanitair en verwarming), koken gebeurt elektrisch, en alle verlichting is LED. Sinds kort is daar een Model S bijgekomen. Dan zit je natuurlijk snel over de 15000KWh.
Heb nu 10000kwh aan zonnepanelen besteld, en daar wil ik dan 1 of 2 POWERWALL's bijzetten. Zelf willen we dus niets terugsturen in het net. Weet niet hoe het dan zit met de pestpremie, hoop dat ze me bij Tesla snel wat verduidelijking kunnen geven. Ik denk niet dat je veel hulp moet verwachten van de elektriciteitsverdelers.

Ik vind die benaming van die pestpremie wat verkeerd. Jullie gebruiken het net als batterij, dus lijkt me normaal dat daar een vergoeding tegenover staat.
Ik zit in een gelijkaardige situatie als jou (warmtepomp, koken en rijden gebeurt elektrisch).
Zelf zie ik ook wel iets om een deel van mijn elektriciteit zelf op te wekken en op te slaan. Zeker nu die elektriciteitsprijzen weer de hoogte in schieten. Ik ben er alleen nog niet uit hoe groots ik het ga aanpakken. Ik verbruikte vorig jaar ongeveer 18.303 kWh. Ik ga onmogelijk alles zelf kunnen opwekken en opslagen. In de wintermaanden kom ik aan een piek dagverbruik van 65kWh (januari 2014). Dus off-grid zal een droom blijven.
 
ik heb op zich geen moeite met de netvergoeding.
Je kan niet verlangen dat de kosten van het net enkel worden gedragen door de mensen die geen zonnepanelen kunnen plaatsen om welke reden dan ook. (terwijl je er zelf dubbel gebruik van maakt)

Wel heb ik moeite met het feit dat men niet op voorhand even nadenkt over eventuele gevolgen van beslissingen die de overheid neemt en dat de spelregels tijdens het spel worden aangepast.
 
Dan hoor ik het graag even uitgelegd van je!

Ok, ik doe een poging met het risico hier OT te geraken.

Naast dat de tarieven obv de aansluiting in Nederland veel hoger zijn moet je in België betalen om opgewekte stroom (tijdelijk) terug te leveren aan het net. In Nederland wordt dat vooralsnog gesaldeerd. Op basis van de huidige regels kan ik in NL in ca.5 jaar de investering in zonnepanelen terugverdienen. Als de salderingsmogelijkheid vervalt is het financieel niet meer interessant. Milieutechnisch uiteraard wel.
 
Ok, ik doe een poging met het risico hier OT te geraken.

Naast dat de tarieven obv de aansluiting in Nederland veel hoger zijn moet je in België betalen om opgewekte stroom (tijdelijk) terug te leveren aan het net. In Nederland wordt dat vooralsnog gesaldeerd. Op basis van de huidige regels kan ik in NL in ca.5 jaar de investering in zonnepanelen terugverdienen. Als de salderingsmogelijkheid vervalt is het financieel niet meer interessant. Milieutechnisch uiteraard wel.

Sorry, maar dat legt nog altijd niet waarom een netvergoeding geen redelijk principe zou zijn? Dat salderen staat daar los van in mijn ogen. Nederland heeft ervoor gekozen om via dat principe de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. Vlaanderen heeft ervoor gekozen dit via groenestroomcertificaten te doen maar recent de overweging gemaakt dat ze kleinschalige zonne-energie projecten niet meer financieel wil steunen. En ja, de consequentie daarvan is dat zonnepanelen in Vlaanderen misschien geen slimme investering meer zijn. Maar dat heeft niets met de redelijkheid van het principe van een netvergoeding te maken maar alles met een politieke keuze waar de overheid de prioriteit wil leggen.
 
Toch weer een klein avontuurtje maar liep dit keer goed af!

Eergisteren stond ik 75 km ten noorden van Stuttgart te laden toen ik zag dat er voor het hotel daar charger mogelijkheid is dus ik besloot er met 100 km capaciteit maar heen te rijden.
Foute boel!
Er stonden twee Smarts te laden met een type 2.
Blijkt dat de Type 2 waarbij staat beschikbaar helemaal niet beschikbaar was want deze Type 2 was één fase aangesloten dus laden was onmogelijk.
e3ecb09fdcc832e42f2ad8e32bc716d1.jpg

Dus s'ochtends hoopte ik dat de rental
Smarts wel weg zouden zijn want met 12km op zoek gaan.......
Echt niet dus want die bezetten als mobiel te huren auto de laadpalen tot er iemand komt om hem te huren.

Tesla bracht de oplossing, er is een SeC, dan wel zonder SuC maar wel een laadstation met een 22kw, en was gelukkig slechts 1km verwijderd van het hotel.

De ontvangst was weer eens als gewenst, of ik koffie wilde, en of ze m'n auto mochten wassen maar dat vond ik te gortig.

Tijdens het wachten kwamen er Porsche eigenaren, blijkt dat is de thuisstad van Porsche de Tesla "Porsche killer" wordt genoemd!

Er kwam ook een BMW I8, prachtige auto (sommige van ons vinden er niets aan) maar het is een sul van een bak, moet op een 3 cyl met bijna 400 pk het afleggen tegen de T omdat het extra elektrische vermogen wegvalt nadat hij z'n batterij binnen 40km leeg heeft gereden, dus kwam de eigenaar toch maar naar een Tesla kijken.
Z'n bewondering was wat verbleekt en hij was zich aan het oriënteren.

Had ik maar wat foto's gemaakt van de Q8, de Porsche en de BMW en hoe deze heren met vrouw terug kwamen voor een tweede gesprek, meestal betekend dat "Kat in het bakje"

Men vertelde mij dat er nu 2000 Model S rijden, tegen 3700 in NL, ( ik denk daar bij aan 50 superchargers locaties in Duitsland tegen 5 in NL)!
2000:50 of 3700:5.

Het was een leuke ervaring.