Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
En dan blijft natuurlijk altijd de vraag wie er in wil rijden en het ongetwijfeld veel omslachtiger laden, ook als er veel stations zijn, voor lief nemen.

Ik vrees dat dit net het enige pluspunt en hét argument om de consumenten te overtuigen is om een waterstofauto te kopen: het tanken is min of meer vergelijkbaar met het tanken van diesel of benzine en duurt slechts enkele minuten. Er verandert dus weinig of niks aan zijn routine.
Elektrisch rijden is toch een andere manier van rijden, duurt langer om te laden en vraagt wat plannen bij langere trips. Althans vandaag is dat toch zo. Laat ons hopen dat de superbatterijen, die megasnel laden en bovendien een veel grotere range geven, er vlug komen.
 
Ik vrees dat dit net het enige pluspunt en hét argument om de consumenten te overtuigen is om een waterstofauto te kopen: het tanken is min of meer vergelijkbaar met het tanken van diesel of benzine en duurt slechts enkele minuten. Er verandert dus weinig of niks aan zijn routine.
Elektrisch rijden is toch een andere manier van rijden, duurt langer om te laden en vraagt wat plannen bij langere trips. Althans vandaag is dat toch zo. Laat ons hopen dat de superbatterijen, die megasnel laden en bovendien een veel grotere range geven, er vlug komen.
Er verandert wel degelijk iets aan de routine van een waterstofrijder. Een waterstofrijder moet vooraf een afspraak maken om te tanken. Doet ie dat niet kan ie een half uur wachten tot de tankbuffer weer op 700 bar is gepompt.
 
Er verandert wel degelijk iets aan de routine van een waterstofrijder. Een waterstofrijder moet vooraf een afspraak maken om te tanken. Doet ie dat niet kan ie een half uur wachten tot de tankbuffer weer op 700 bar is gepompt.

Ok, dat is een mij onbekend gegeven. Staat dit dan niet permanent ter beschikking? Ik weet dat de druk in de tank van de auto op 700 moet komen. Je zou verwachten dat die druk op het moment zelf onmiddellijk opgebouwd wordt.
Dit is wel een (nog bijkomend) gigantisch nadeel in het ganse waterstofverhaal. Je kan toch onmogelijk als je op doorreis bent telkens een half uur vooraf je volgende tankstation van je komst verwittigen. En wat als er meer en meer van deze wagens rijden? Hoeveel kunnen er met 1 tankbuffer hun wagen vullen?
 
Ok, dat is een mij onbekend gegeven. Staat dit dan niet permanent ter beschikking? Ik weet dat de druk in de tank van de auto op 700 moet komen. Je zou verwachten dat die druk op het moment zelf onmiddellijk opgebouwd wordt.
Dit is wel een (nog bijkomend) gigantisch nadeel in het ganse waterstofverhaal. Je kan toch onmogelijk als je op doorreis bent telkens een half uur vooraf je volgende tankstation van je komst verwittigen. En wat als er meer en meer van deze wagens rijden? Hoeveel kunnen er met 1 tankbuffer hun wagen vullen?
De waterstofstations in de VS kunnen 1 tot 2 wagens tegelijk tanken. Daarna moet de druk in een klein buffervat weer op 700 bar worden gebracht. Los van het feit dat dit enorm veel energie vraagt, duurt dit compressieproces rond een half uur. Kom je dus onaangekondigd met je waterstofauto bij een station, dan kun je zelfs weggestuurd worden. Als er namelijk meerdere tankbeurten vooraf zijn gepland kun je helemaal niet tanken.
In de VS hebben ze daarom besloten om vaak tot maar tot 350 bar te tanken, je hebt dan een bereik van rond 200 km.
Rijden op waterstof kost drie keer zoveel - elektrische - energie als rijden op direct geladen accu's.
Tenslotte, ik heb het hier al eerder geschreven, kost een waterstof tankstation tussen 2 en 3 miljoen euro.
 
Ok, dat is een mij onbekend gegeven. Staat dit dan niet permanent ter beschikking? Ik weet dat de druk in de tank van de auto op 700 moet komen. Je zou verwachten dat die druk op het moment zelf onmiddellijk opgebouwd wordt.
Dit is wel een (nog bijkomend) gigantisch nadeel in het ganse waterstofverhaal. Je kan toch onmogelijk als je op doorreis bent telkens een half uur vooraf je volgende tankstation van je komst verwittigen. En wat als er meer en meer van deze wagens rijden? Hoeveel kunnen er met 1 tankbuffer hun wagen vullen?
Voorlopig is dit nadeel van 700 bar of 350 bar druk opbouwen klein. Er zijn maar een paar waterstofauto's per tankstation en dat zal ook altijd zo blijven. Vergelijk het maar met het accuwisselen-concept (Better Place, Renault en Tesla); door de ontbrekende business case is het niet levensvatbaar.
Daarom lijkt mij dat je vandaag en in de toekomst voor het totale kostenplaatje van één FCEV (incl. huidige infrastructuur en brandstofkosten) eenvoudig een Model S, BYD e6, Zoe of Leaf incl. chauffeur ter beschikking kunt stellen. (Ook wel taxidienst genoemd.)
 
  • Like
Reactions: Jan85D
Ik had afgelopen zondag een issue met m'n alarm.
Ik liep naar de auto, ontgrendelde de deuren met de keyfob en hup, bijna direct daarna ging het alarm af.
Het rare was dat ik het alarm niet uitkreeg door nog eens op de ontgrendelknop te klikken. Ook auto weer vergendelen en dan weer ontgrendelen hielp niet.
Uiteindelijk na een minuut of 2 of zo (als die klere-herrie afgaat lijkt het natuurlijk een eeuwigheid) stopte het vanzelf.

Heb Tesla maandagochtend gemaild over dit probleem en werd binnen een paar uur al teruggebeld hierover (Complimenten daarvoor, Tesla!).
Uitendelijk werd deze call de dag erna weer opgevolgd en toen werd meverteld dat er al een aantal meldingen over waren binnengekomen en dat dit 'soon' in een nieuwe software-update gefixt zal worden.

Waarom ik dit deel met jullie: mocht dit je overkomen dan weet je dat een oplossing onderweg is.

Noot: op mijn auto zit een extra alarm-optie wat toentertijd te bestellen was, boven op het standaard (?) 'alarm'.
 
  • Informative
Reactions: Jean
Aankomende week komen de eerste 20" T-Sportlines binnen vanuit de vorige velgen groupbuy. Er is op dit moment een enorme vraag naar de 20" wielen. Mocht iemand nog interesse hebben dan ga ik kijken of ik nog een nieuwe groupbuy kan organiseren. 19" is uiteraard ook nog gewoon leverbaar. Stuur even een mail naar [email protected] als je interesse hebt om mee te doen.

tsportline.jpg
 
Ik had afgelopen zondag een issue met m'n alarm.
Ik liep naar de auto, ontgrendelde de deuren met de keyfob en hup, bijna direct daarna ging het alarm af.
Het rare was dat ik het alarm niet uitkreeg door nog eens op de ontgrendelknop te klikken. Ook auto weer vergendelen en dan weer ontgrendelen hielp niet.
Uiteindelijk na een minuut of 2 of zo (als die klere-herrie afgaat lijkt het natuurlijk een eeuwigheid) stopte het vanzelf.

Heb Tesla maandagochtend gemaild over dit probleem en werd binnen een paar uur al teruggebeld hierover (Complimenten daarvoor, Tesla!).
Uitendelijk werd deze call de dag erna weer opgevolgd en toen werd meverteld dat er al een aantal meldingen over waren binnengekomen en dat dit 'soon' in een nieuwe software-update gefixt zal worden.

Waarom ik dit deel met jullie: mocht dit je overkomen dan weet je dat een oplossing onderweg is.

Noot: op mijn auto zit een extra alarm-optie wat toentertijd te bestellen was, boven op het standaard (?) 'alarm'.

Mij is hetzelfde overkomen ongeveer twee weken geleden. Heb ook de uitbreiding op het alarm. Geen actie ondernomen omdat het zich maar 1x voor deed. Fijn dat jij het wel gemeld hebt ;-)
 
Heb deze week ook kennis gemaakt met het alarm. Ik wilde de oplaadkabel unpluggen en klikte op de knop om te ontgrendelen. De auto was op slot en had de sleutel niet bij. Het alarm ging meteen af. Zou denken dat dit normaal gedrag is (of niet?)
Kreeg alarm ook niet meteen af. Misschien toeval maar ging maar uit wanneer ik de sleutel in de auto legde.
 
Ik heb overigens geen extra alarm. Deze is duidelijk luid genoeg
Het waren de verzekeraars die anno 2013 een 'extra' alarm wilden; sedertdien hebben ze begrepen dat de wagen overal localiseerbaar is en is standaard alarm OK; je moet als ik me goed herinner alleen nog bevestigen dat ze toestemming hebben om die localisatiegegevens bij Tesla op te vragen.
 
Ik nu al 2x voorgehad dat de auto niet open ging. Dat ik echt op de sleutel moest drukken toto 2x toe om hem open te krijgen. Remote is nu sinds februari oud, kan toch nog niet plat zijn?

Tim, hoe lang had je niet meer met de auto gereden?
Bij mij staat ie tijdens de week meestal stil, als ik bv. op dinsdag ( na 2 dagen ) in de auto wil ontgrendelt hij automatisch bij naderen met de fob, als het van zondag tot vrijdag duurt gaat ie ook niet open door naderen met de fob, ik moet dubbelklikken om te ontgrendelen.
 
Tim, hoe lang had je niet meer met de auto gereden?
Bij mij staat ie tijdens de week meestal stil, als ik bv. op dinsdag ( na 2 dagen ) in de auto wil ontgrendelt hij automatisch bij naderen met de fob, als het van zondag tot vrijdag duurt gaat ie ook niet open door naderen met de fob, ik moet dubbelklikken om te ontgrendelen.
De auto nog nooit langer dan 8 uur alleen gelaten gok ik :) Leef er zowat in.

Maar op die plek aan de VUB in Etterbeek deed die rare dingen, meerdere keren. Dus ook met de sleutel dat niet werkte en de auto die open ging ook al lag de sleutel gewoon in de drankhouders. Meerdere dagen/keren voorgevallen. Maar inderdaad dat kan met RF interferentie zijn daar. Laadpaal is net aan de engineers, wie weet waren die met dingen aan het spelen ;-)
 
Donderdag 16 juni organiseert het media bedrijf 24 uur in bedrijf een Auto Event. Deze staat geheel in het teken van elektrisch rijden en ik zal hier een presentatie geven. In samenwerking met een aantal dealers wordt er een tocht gereden van Eindhoven naar Automotive Campus Helmond waarbij ondernemers uit de regio kennis maken met elektrisch rijden. Ben jij bereid om je auto voor deze middag ter beschikking te stellen? Vertrek vanaf Evoluon Eindhoven om 15.00 uur en terugkomst rond 18.00 uur.
Contact: Meijke de Greeff-Dorresteijn: [email protected]