Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Moet zo zijn dat de traction-contole afstond, Heb zelf in de USA mogen rijden in Model S Performance met slecht weer en ook nog op een stuk slechte weg. De Tesla instructeur liet mij verschillende keren super snel acceleren ook in bochten maar geen krimp van uitbreken.
Verder klopt het verhaal, het is een beleving. Alleen is m'n Roadster sneller dus voor mij is het niet direct een super gevoel dat acceleren in de Model S wel als je bedenkt dat je bijna een ton meer gewicht verplaats ( incl 5 personen ) in die 4.4 sec.

Geweldige auto!
 
Wiebe, hoe vond jij de grote van de auto? Ik las in oudere treath de opmerking dat parkeren en zo niet makkelijk wordt. Ben benieuwd hoe jij het inschat. Hij wordt vaak vergeleken met een BMW M5, maar dat is in mijn ogen niet een echt hele grote auto.
Verder echt een goed filmpje, niet zo'n gemaakte reclame film. Kan niet wachten tot de Model S hopelijk eind van het jaar in Eindhoven is om zelf eens te rijden. Gert-Jan gaf eind vorige week aan nog steeds uit te gaan van het feit dat de demomodel eind van het jaar in Nederland is.
 
Ray,

De grootte van de auto heeft mij positief verbaasd, zoals je kunt lezen ben ik nogal van de ruime instap en "lebensraum" in een auto. Ik heb nu een Espace, ter vergelijk. De Model S is zeer ruim van binnen, veel meer ruimte dan in een BMW 5. Mijn compagnon heeft een 5 en daar moet ik in en uit kruipen, de Model S absoluut niet. Geschikt voor grote mensen, zowel voor- als achterin!

Inparkeren heb ik niet echt hoeven doen (na de hellingproef was het wel weer mooi geweest ;-)) omdat we in de garage van Athlon Car Lease parkeerden. De achteruit camera was zeer helder zoals je kunt zien maar echt ervaring met het gebruik ervan heb ik niet. Ik heb wel het gevoel dat de Model S een beetje "vierkant" moet worden gestuurd met in- en uitparkeren, geen korte draaicirkel maar daar kan wen je snel aan is mijn ervaring. Het is enigszins in de film te zien bij het uitsturen van de garage. De voorwielen staan ver naar voren waardoor je de bochten van te voren en wat vierkanter moet nemen. De auto is ook, door z'n ruimte, wat breder dan een BMW 5 maar dat neem ik meer dan graag voor lief.

Persoonlijk had ik een setje parkeersensoren wel op prijs gesteld maar ik vermoed dat de camera zijn werk wel doet. En anders een paar mooie noppen van Halfords op de achterbumper!

Ik heb eerder een Volvo gereden die werkelijk geen draaicirkel heeft. Mijn Espace daarentegen kan bijna om z'n as draaien, ik schat de Model S er tussenin qua draaicirkel. Geen drama dus.

Ook ik hoop dat jullie allemaal snel kunnen proefrijden! Ze zijn in ieder geval in Europa, dat is al een Atlantische Oceaan winst!

@PeterSZ: Heb jij ook proef gereden? Zo ja, jouw bevindingen graag en snel een beetje?!
 
Toen wij in de Model S zaten had ik ook het gevoel dat het qua ruimte juist goed was. Het interieur geeft een zeer ruimtelijk en open tevoel, laatst zat ik in een Volvo V60 en daar schrok ik echt van de breedte, vooral door het interieur.

Puur op papier schrikt te grootte van de wagen mij toch af. Hier in België worden parkeerplaatsen echt niet groot meer geschilderd. Gelukkig mogen we parkeren aan chargers, die plaatsen zijn ofwel amper bezet ofwel iets groter van afmetingen :)
 
@Wiebe + alle Tesla-vrienden alhier:

Jazeker heb ik gereden in de Model S! In de zilvergrijze. Ik doe een poging tot een verhaal - excuus voor de evt. overlap met de Wiebe-story.

Ik ben wel wat gewend qua snelheid en wegligging gezien mijn huidige vervoermiddel - een Maserati Quattroporte. Dat is denk ik (een van) de best sturende grote sedans op de markt. Nog steeds, zelfs ruim zeven jaar na de introductie. De 400pk Ferrari V8 ligt in zijn geheel achter de vooras, strak tegen het schutbord aan. Door een dry-sump oliesysteem ook nog 'ns heel laag in het chassis. De 'duoselect' versnellingsbak, dus gewoon met koppeling en -platen ligt 'transaxle' achterin bij het differentieel. Door al deze maatregelen is de verdeling van de 2000kg zelfs 49/51% over voor- en achteras, ligt het gewicht zeer laag in het chassis en ook nog 'ns heel mooi tussen de assen. De QP stuurt hierdoor echt geweldig. In geen enkele andere auto ben ik dat nog tegengekomen, een zodanige lichtvoetigheid bij zo'n grote zware auto. Afgezien dan van mijn Alfa 75 race-auto, maar dat is geen eerlijk vergelijk. Daarnaast is het een echt serieus snelle auto, 0-100 in ca. 5sec. Niet dat ik bekeuringen spaar (in tegendeel), maar je gaat wel wennen aan die fantastische combinatie van wegligging en acceleratie. "Power corrupts", zeggen de Amerikanen, en daar hebben ze in de Model S dan meteen maar rekening mee gehouden. Want de Model S is sneller dan de Maser, in ieder geval vanuit stilstand en naar mijn gevoel tot ca. 150-160km/u. De Maserati blijft dan echt onbehoorlijk doorsleuren en de bij de S lijkt de fut er dan iets uit te gaan. Maargoed - het was een korte proefrit, mijn roze creditcard is me zeer lief en bovendien zijn dergelijke snelheden vrij zinloos, zeker in NL. Wegligging en insturen ligt zeer dicht bij wat ik gewend ben. Je voelt het gewicht wel, maar het luistert gewoon heel goed naar je input. Het draait allemaal prachtig mee de bocht in en -door, met weinig overhellen. Stuurgevoel vond ik echt boven verwachting goed. De Quattroporte staat bekend om zijn onophoudelijke communiceren via het stuur. Ieder steentje, iedere oneffenheid voel je. Als je niest moet je echt het stuur even loslaten, anders loop je het risico in de vangrail te eindigen. In het begin moest ik er echt aan wennen. De S heeft niet dat hypergevoelige, maar is wel veel beter dan ik had verwacht. Zeer veel gevoel in het stuur. Het stuur zelf ligt ook erg fijn in de hand. Je eerste indruk van het algehele kwaliteitsniveau is ook meteen dat het heel goed in elkaar zit allemaal. Nu is mijn referentie niet Duits dus dat is misschien anders als je (zo'n oersaaie) Audi of BMW hebt. Het dashboard is zo afwijkend en anders dan alles wat je ooit gezien hebt. Nergens metertjes of wijzertjes en knopjes. De totale indruk als je achter het stuur zit en om je heen kijkt is dat je echt in een design-omgeving zit. Strak, clean, modern. Erg ruim en toch zit je er lekker 'in'.

En als je dan gaat rijden... kom je erachter dat dit echt, zeker weten, 100%, geen twijfel, no doubt about it, de toekomst is. Het gaspedaal is direct ook je rempedaal. Voet naar beneden is sneller gaan, voet omhoog is remmen. Het gaat allemaal vanzelf en je bent er na 1 minuut al aan gewend. Het constante bijremmen in je gewone auto, zelfs in mijn vrij sterk op de motor (door de hoge compressie) afremmende auto, is na afloop zelfs storend. Na ruim een kwartier remde ik pas echt met het rempedaal. De rem heb ik verder niet echt getest, maar lijkt voldoende 'bite' en gevoel te hebben. Op constante snelheid bijv. op de snelweg is het een sublieme cruisemachine. Windgeruis en afrolgeluiden zijn het enige wat je hoort en vallen daardoor wel meer op. Maar de stereo stond niet aan. Die zal wel goed zijn, maar daar was ik niet voor gekomen. Volamps (ipv. volgas) vanuit stilstand is echt verbluffend. Ver-bluf-fend. Dat wordt echt lachen bij het stoplicht als we de ene na de andere dikke ICE vernederen. Ik weet wat mijn Maserati kan, maar die gaat dit niet bijhouden. No way in hell. Het is een traploze megaduw, die zo ontzettend direct onder je voet vandaan komt, dat het wel lijkt alsof je hersenen rechtstreeks verbonden zijn met de auto. Een 'mindconnection' als het ware. Zo zal bionica voelen in de toekomst, verwacht ik. Geen enkele vertraging of welke hesitatie of aarzeling dan ook. Geen en-ke-le. Ik zeg dat zo nadrukkelijk omdat je je het gewoon niet voor kan stellen. Zoiets was er nog niet eerder. Iedereen denkt als je dit leest (ik ook natuurlijk) "jahoor, maar als ik 'm in zijn twee zet, lekker op 5000 toeren, en ik geef dan plotseling volgas, dat zit ik ook op maximum vermogen en koppel en spuit ik ook meteen weg." ..Nnnnnnnot..
De nauwelijks waarneembare pauze die er dan toch nog is, ervaar je na je rit in de S als een, nou ja, een zomervakantie. Zeg maar.

En vreemd genoeg mis ik het geluid niet. Terwijl ik toch nog steeds de ramen opendoe als ik onder een mooi viaduct doorrij - wat een fantastische gedragen huil er dan uit die V8 komt... Maar de S is zo nieuw, als model en als merk dat er ook nog geen enkele associatie is qua geluid. Met een Duitse/Amerikaanse/Italiaanse V8 heb je een bepaalde verwachting van het geluid. Dat is bij de S gewoon een non-issue. Geen verwachting dus ook geen teleurstelling. Daarnaast heb je gewoon teveel andere nieuwe dingen die je afleiden. En ik verwacht dat tegen de tijd dat je de auto echt goed kent je al gewend zal zijn aan het ontbreken van motor- en uitlaatgeluid. Voor de zekerheid doe ik de QP niet weg, en heb ik nog een kleine Alfa verzameling om te luisteren en/of rijden. Maar zoals Jay Leno ook zegt in zijn Model S filmpje - ICE-cars zijn straks voor de hobby op zondag. Precies zoals ik het voor me zie.

Dan nog het uiterlijk. Mijn dure Fiat is van de hand van Grootmeester Pininfarina en is naar mijn bescheiden mening een subliem voorbeeld van een werkelijk tijdloze schoonheid. Geen lijntje teveel, geen chroomstripje teveel, de proporties precies goed, sierlijk vanuit iedere hoek. Zelfs bijna acht(!) jaar na de introductie is het nog een mooie auto. Moet je met een BMW van die leeftijd aan komen zetten... Wekelijks krijg ik nog positieve reacties - in ruim vier jaar nog niet een negatieve. Als ze naast elkaar staan zie je hoe breed en laag de Model S is, gegeven het feit dat de QP lager en breder is dan de meeste andere auto's. Donkere lak staat de S beter dan een lichte, vind ik, nu ik ze beiden van dichtbij heb gezien. De S is vooral lager dan je denkt vanaf een plaatje. Forser, ook. Maar dat doet hem wel goed. Verder was die blonde griet zo geschrokken van het stuntwerk van Wiebe dat ze direct is vervangen, want naast mij zat een aardige Tesla jongen. Die net als ik overigens nog niet wist dat de bediening van de ruitenwisser in een Taxi ehhh... Mercedes via draaien aan het stengeltje gaat. En da's misschien het enige nadeel aan die hele Model S, dat er Taxi..ehh Mercedes onderdelen in zitten. Maar het zei ze vergeven. Tesla dan. Verder vertelde hij me weinig nieuws behalve dat de productie voor de EU start in maart en leveringen in de EU beginnen in mei/juni. Productie aantal is tegen die tijd als het goed is ca. 400 per week dus dan komen we allemaal vrij snel aan de beurt, lijkt mij...

Tot slot enkele losse gedachten over de Tesla Model S.
Ik denk nu dat het verschil in 1900 tussen paard&wagen en de eerste auto's kleiner was dan het verschil in 2012 tussen de Model S en al het bestaande. Wachten op de S is alsof je een jaar voor de introductie van de eerste iPhone al een reserveringsnummertje had: niemand snapt waar je het over hebt maar jij weet dat er iets HEEL GROOTS aankomt, dat zo bijzonder is dat het aanzien van de industrie en de wereld ingrijpend zal gaan veranderen. Het doet mij deugd dat ik mij hier bevind tussen gelijkgestemden die er net zo over denken.

Vragen?

Groet,

Peter.
 
Last edited:
Peter,

Chapeau, wat een top verslag! Er is altijd BAAS boven baas, hetgeen maar weer bewezen wordt door een Maserati rijder die een bunkerhard vergelijk trekt met de Model S. Als jij zelfs met jouw referentiekader hetzelfde ervaart als ik eerder dan IS dit een superauto. Als lullige Espace-rijder was ik al onder de indruk en heb ik een vergelijk met een Mercedes-Benz S-klasse en een 911 getrokken. Na jouw recensie zijn we denk ik wel klaar. Volledig klaar, c'est ca.

Botsen we snel keer?

P.S: Die Tesla jongen was er ook al vrijdag, ik hoop en denk niet dat de dame afgehaakt heeft na mijn miniscule momentje...
 
Fantastische verhalen. Ik sta op het punt om een bestelling te gaan doen, exacte specs weet ik nog niet. Ik denk dat ik ff de definitieve NL-prijs afwacht. En wat me nog bezighoudt is de restwaarde aan het einde van de rit. Iemand die daar ook over nadenkt of is het gewoon aanschaffen, aantal jaren knallen en dan zien we 't wel :)?
 
Peter, wiebe,

Dank voor jullie uitvoerige verslagen. Genieten geblazen!

Ben binnenkort toe aan nieuwe telefoon. Welke matcht beste met model S denken jullie: i-Phone of android toestel?

Verder nog benieuwd hoelang opladen duurt van 85 kw versie op gewoon stopcontact en/of geventileerde stoelen een optie is.

Ben Sig.holder nr 348 en ga uit van levering mei/juni. Eerst maar eens proefrijden......

QUOTE=PeterSZ;210316]@Wiebe + alle Tesla-vrienden alhier:

Jazeker heb ik gereden in de Model S! In de zilvergrijze. Ik doe een poging tot een verhaal - excuus voor de evt. overlap met de Wiebe-story.

Ik ben wel wat gewend qua snelheid en wegligging gezien mijn huidige vervoermiddel - een Maserati Quattroporte. Dat is denk ik (een van) de best sturende grote sedans op de markt. Nog steeds, zelfs ruim zeven jaar na de introductie. De 400pk Ferrari V8 ligt in zijn geheel achter de vooras, strak tegen het schutbord aan. Door een dry-sump oliesysteem ook nog 'ns heel laag in het chassis. De 'duoselect' versnellingsbak, dus gewoon met koppeling en -platen ligt 'transaxle' achterin bij het differentieel. Door al deze maatregelen is de verdeling van de 2000kg zelfs 49/51% over voor- en achteras, ligt het gewicht zeer laag in het chassis en ook nog 'ns heel mooi tussen de assen. De QP stuurt hierdoor echt geweldig. In geen enkele andere auto ben ik dat nog tegengekomen, een zodanige lichtvoetigheid bij zo'n grote zware auto. Afgezien dan van mijn Alfa 75 race-auto, maar dat is geen eerlijk vergelijk. Daarnaast is het een echt serieus snelle auto, 0-100 in ca. 5sec. Niet dat ik bekeuringen spaar (in tegendeel), maar je gaat wel wennen aan die fantastische combinatie van wegligging en acceleratie. "Power corrupts", zeggen de Amerikanen, en daar hebben ze in de Model S dan meteen maar rekening mee gehouden. Want de Model S is sneller dan de Maser, in ieder geval vanuit stilstand en naar mijn gevoel tot ca. 150-160km/u. De Maserati blijft dan echt onbehoorlijk doorsleuren en de bij de S lijkt de fut er dan iets uit te gaan. Maargoed - het was een korte proefrit, mijn roze creditcard is me zeer lief en bovendien zijn dergelijke snelheden vrij zinloos, zeker in NL. Wegligging en insturen ligt zeer dicht bij wat ik gewend ben. Je voelt het gewicht wel, maar het luistert gewoon heel goed naar je input. Het draait allemaal prachtig mee de bocht in en -door, met weinig overhellen. Stuurgevoel vond ik echt boven verwachting goed. De Quattroporte staat bekend om zijn onophoudelijke communiceren via het stuur. Ieder steentje, iedere oneffenheid voel je. Als je niest moet je echt het stuur even loslaten, anders loop je het risico in de vangrail te eindigen. In het begin moest ik er echt aan wennen. De S heeft niet dat hypergevoelige, maar is wel veel beter dan ik had verwacht. Zeer veel gevoel in het stuur. Het stuur zelf ligt ook erg fijn in de hand. Je eerste indruk van het algehele kwaliteitsniveau is ook meteen dat het heel goed in elkaar zit allemaal. Nu is mijn referentie niet Duits dus dat is misschien anders als je (zo'n oersaaie) Audi of BMW hebt. Het dashboard is zo afwijkend en anders dan alles wat je ooit gezien hebt. Nergens metertjes of wijzertjes en knopjes. De totale indruk als je achter het stuur zit en om je heen kijkt is dat je echt in een design-omgeving zit. Strak, clean, modern. Erg ruim en toch zit je er lekker 'in'.

En als je dan gaat rijden... kom je erachter dat dit echt, zeker weten, 100%, geen twijfel, no doubt about it, de toekomst is. Het gaspedaal is direct ook je rempedaal. Voet naar beneden is sneller gaan, voet omhoog is remmen. Het gaat allemaal vanzelf en je bent er na 1 minuut al aan gewend. Het constante bijremmen in je gewone auto, zelfs in mijn vrij sterk op de motor (door de hoge compressie) afremmende auto, is na afloop zelfs storend. Na ruim een kwartier remde ik pas echt met het rempedaal. De rem heb ik verder niet echt getest, maar lijkt voldoende 'bite' en gevoel te hebben. Op constante snelheid bijv. op de snelweg is het een sublieme cruisemachine. Windgeruis en afrolgeluiden zijn het enige wat je hoort en vallen daardoor wel meer op. Maar de stereo stond niet aan. Die zal wel goed zijn, maar daar was ik niet voor gekomen. Volamps (ipv. volgas) vanuit stilstand is echt verbluffend. Ver-bluf-fend. Dat wordt echt lachen bij het stoplicht als we de ene na de andere dikke ICE vernederen. Ik weet wat mijn Maserati kan, maar die gaat dit niet bijhouden. No way in hell. Het is een traploze megaduw, die zo ontzettend direct onder je voet vandaan komt, dat het wel lijkt alsof je hersenen rechtstreeks verbonden zijn met de auto. Een 'mindconnection' als het ware. Zo zal bionica voelen in de toekomst, verwacht ik. Geen enkele vertraging of welke hesitatie of aarzeling dan ook. Geen en-ke-le. Ik zeg dat zo nadrukkelijk omdat je je het gewoon niet voor kan stellen. Zoiets was er nog niet eerder. Iedereen denkt als je dit leest (ik ook natuurlijk) "jahoor, maar als ik 'm in zijn twee zet, lekker op 5000 toeren, en ik geef dan plotseling volgas, dat zit ik ook op maximum vermogen en koppel en spuit ik ook meteen weg." ..Nnnnnnnot..
De nauwelijks waarneembare pauze die er dan toch nog is, ervaar je na je rit in de S als een, nou ja, een zomervakantie. Zeg maar.

En vreemd genoeg mis ik het geluid niet. Terwijl ik toch nog steeds de ramen opendoe als ik onder een mooi viaduct doorrij - wat een fantastische gedragen huil er dan uit die V8 komt... Maar de S is zo nieuw, als model en als merk dat er ook nog geen enkele associatie is qua geluid. Met een Duitse/Amerikaanse/Italiaanse V8 heb je een bepaalde verwachting van het geluid. Dat is bij de S gewoon een non-issue. Geen verwachting dus ook geen teleurstelling. Daarnaast heb je gewoon teveel andere nieuwe dingen die je afleiden. En ik verwacht dat tegen de tijd dat je de auto echt goed kent je al gewend zal zijn aan het ontbreken van motor- en uitlaatgeluid. Voor de zekerheid doe ik de QP niet weg, en heb ik nog een kleine Alfa verzameling om te luisteren en/of rijden. Maar zoals Jay Leno ook zegt in zijn Model S filmpje - ICE-cars zijn straks voor de hobby op zondag. Precies zoals ik het voor me zie.

Dan nog het uiterlijk. Mijn dure Fiat is van de hand van Grootmeester Pininfarina en is naar mijn bescheiden mening een subliem voorbeeld van een werkelijk tijdloze schoonheid. Geen lijntje teveel, geen chroomstripje teveel, de proporties precies goed, sierlijk vanuit iedere hoek. Zelfs bijna acht(!) jaar na de introductie is het nog een mooie auto. Moet je met een BMW van die leeftijd aan komen zetten... Wekelijks krijg ik nog positieve reacties - in ruim vier jaar nog niet een negatieve. Als ze naast elkaar staan zie je hoe breed en laag de Model S is, gegeven het feit dat de QP lager en breder is dan de meeste andere auto's. Donkere lak staat de S beter dan een lichte, vind ik, nu ik ze beiden van dichtbij heb gezien. De S is vooral lager dan je denkt vanaf een plaatje. Forser, ook. Maar dat doet hem wel goed. Verder was die blonde griet zo geschrokken van het stuntwerk van Wiebe dat ze direct is vervangen, want naast mij zat een aardige Tesla jongen. Die net als ik overigens nog niet wist dat de bediening van de ruitenwisser in een Taxi ehhh... Mercedes via draaien aan het stengeltje gaat. En da's misschien het enige nadeel aan die hele Model S, dat er Taxi..ehh Mercedes onderdelen in zitten. Maar het zei ze vergeven. Tesla dan. Verder vertelde hij me weinig nieuws behalve dat de productie voor de EU start in maart en leveringen in de EU beginnen in mei/juni. Productie aantal is tegen die tijd als het goed is ca. 400 per week dus dan komen we allemaal vrij snel aan de beurt, lijkt mij...

Tot slot enkele losse gedachten over de Tesla Model S.
Ik denk nu dat het verschil in 1900 tussen paard&wagen en de eerste auto's kleiner was dan het verschil in 2012 tussen de Model S en al het bestaande. Wachten op de S is alsof je een jaar voor de introductie van de eerste iPhone al een reserveringsnummertje had: niemand snapt waar je het over hebt maar jij weet dat er iets HEEL GROOTS aankomt, dat zo bijzonder is dat het aanzien van de industrie en de wereld ingrijpend zal gaan veranderen. Het doet mij deugd dat ik mij hier bevind tussen gelijkgestemden die er net zo over denken.

Vragen?

Groet,

Peter.[/QUOTE]
 
Restwaarde?

Ja wat is een auto waard van 4 jaar oud, die niet roest? Waarop je 8 jaar garantie hebt (batterij), 600 dollar onderhoud per 20.000 KM. O, ja. De auto kan ook nog eens 800.000 KM mee. En een auto die tijdens de vier jaar ook zo nu en dan een software update krijgt met nieuwe opties.

Waarom zou je na 4 jaar de auto wegdoen? Welke betere auto ga je kopen op dat moment?
 
Fantastische verhalen. Ik sta op het punt om een bestelling te gaan doen, exacte specs weet ik nog niet. Ik denk dat ik ff de definitieve NL-prijs afwacht. En wat me nog bezighoudt is de restwaarde aan het einde van de rit. Iemand die daar ook over nadenkt of is het gewoon aanschaffen, aantal jaren knallen en dan zien we 't wel :)?

Ik denk er wel over na maar niet te lang. Je geeft zelf het antwoord al op je eigen vraag;-)
We horen binnenkort wel wat jouw nummer is geworden;-) ;-)
 
Voor mensen die denken aan AWD en trekhaak
In kwartaalrapport word gesproken over nieuwe varianten van Model S volgend jaar!

Speculatie is dat deze 2 het meest probabele zijn!
Dus tegen dat jullie je signature bestellen, zit het er in dat jullie deze opties kunnen kiezen