Peter, wiebe,
Dank voor jullie uitvoerige verslagen. Genieten geblazen!
Ben binnenkort toe aan nieuwe telefoon. Welke matcht beste met model S denken jullie: i-Phone of android toestel?
Verder nog benieuwd hoelang opladen duurt van 85 kw versie op gewoon stopcontact en/of geventileerde stoelen een optie is.
Ben Sig.holder nr 348 en ga uit van levering mei/juni. Eerst maar eens proefrijden......
QUOTE=PeterSZ;210316]@Wiebe + alle Tesla-vrienden alhier:
Jazeker heb ik gereden in de Model S! In de zilvergrijze. Ik doe een poging tot een verhaal - excuus voor de evt. overlap met de Wiebe-story.
Ik ben wel wat gewend qua snelheid en wegligging gezien mijn huidige vervoermiddel - een Maserati Quattroporte. Dat is denk ik (een van) de best sturende grote sedans op de markt. Nog steeds, zelfs ruim zeven jaar na de introductie. De 400pk Ferrari V8 ligt in zijn geheel achter de vooras, strak tegen het schutbord aan. Door een dry-sump oliesysteem ook nog 'ns heel laag in het chassis. De 'duoselect' versnellingsbak, dus gewoon met koppeling en -platen ligt 'transaxle' achterin bij het differentieel. Door al deze maatregelen is de verdeling van de 2000kg zelfs 49/51% over voor- en achteras, ligt het gewicht zeer laag in het chassis en ook nog 'ns heel mooi tussen de assen. De QP stuurt hierdoor echt geweldig. In geen enkele andere auto ben ik dat nog tegengekomen, een zodanige lichtvoetigheid bij zo'n grote zware auto. Afgezien dan van mijn Alfa 75 race-auto, maar dat is geen eerlijk vergelijk. Daarnaast is het een echt serieus snelle auto, 0-100 in ca. 5sec. Niet dat ik bekeuringen spaar (in tegendeel), maar je gaat wel wennen aan die fantastische combinatie van wegligging en acceleratie. "Power corrupts", zeggen de Amerikanen, en daar hebben ze in de Model S dan meteen maar rekening mee gehouden. Want de Model S is sneller dan de Maser, in ieder geval vanuit stilstand en naar mijn gevoel tot ca. 150-160km/u. De Maserati blijft dan echt onbehoorlijk doorsleuren en de bij de S lijkt de fut er dan iets uit te gaan. Maargoed - het was een korte proefrit, mijn roze creditcard is me zeer lief en bovendien zijn dergelijke snelheden vrij zinloos, zeker in NL. Wegligging en insturen ligt zeer dicht bij wat ik gewend ben. Je voelt het gewicht wel, maar het luistert gewoon heel goed naar je input. Het draait allemaal prachtig mee de bocht in en -door, met weinig overhellen. Stuurgevoel vond ik echt boven verwachting goed. De Quattroporte staat bekend om zijn onophoudelijke communiceren via het stuur. Ieder steentje, iedere oneffenheid voel je. Als je niest moet je echt het stuur even loslaten, anders loop je het risico in de vangrail te eindigen. In het begin moest ik er echt aan wennen. De S heeft niet dat hypergevoelige, maar is wel veel beter dan ik had verwacht. Zeer veel gevoel in het stuur. Het stuur zelf ligt ook erg fijn in de hand. Je eerste indruk van het algehele kwaliteitsniveau is ook meteen dat het heel goed in elkaar zit allemaal. Nu is mijn referentie niet Duits dus dat is misschien anders als je (zo'n oersaaie) Audi of BMW hebt. Het dashboard is zo afwijkend en anders dan alles wat je ooit gezien hebt. Nergens metertjes of wijzertjes en knopjes. De totale indruk als je achter het stuur zit en om je heen kijkt is dat je echt in een design-omgeving zit. Strak, clean, modern. Erg ruim en toch zit je er lekker 'in'.
En als je dan gaat rijden... kom je erachter dat dit echt, zeker weten, 100%, geen twijfel, no doubt about it, de toekomst is. Het gaspedaal is direct ook je rempedaal. Voet naar beneden is sneller gaan, voet omhoog is remmen. Het gaat allemaal vanzelf en je bent er na 1 minuut al aan gewend. Het constante bijremmen in je gewone auto, zelfs in mijn vrij sterk op de motor (door de hoge compressie) afremmende auto, is na afloop zelfs storend. Na ruim een kwartier remde ik pas echt met het rempedaal. De rem heb ik verder niet echt getest, maar lijkt voldoende 'bite' en gevoel te hebben. Op constante snelheid bijv. op de snelweg is het een sublieme cruisemachine. Windgeruis en afrolgeluiden zijn het enige wat je hoort en vallen daardoor wel meer op. Maar de stereo stond niet aan. Die zal wel goed zijn, maar daar was ik niet voor gekomen. Volamps (ipv. volgas) vanuit stilstand is echt verbluffend. Ver-bluf-fend. Dat wordt echt lachen bij het stoplicht als we de ene na de andere dikke ICE vernederen. Ik weet wat mijn Maserati kan, maar die gaat dit niet bijhouden. No way in hell. Het is een traploze megaduw, die zo ontzettend direct onder je voet vandaan komt, dat het wel lijkt alsof je hersenen rechtstreeks verbonden zijn met de auto. Een 'mindconnection' als het ware. Zo zal bionica voelen in de toekomst, verwacht ik. Geen enkele vertraging of welke hesitatie of aarzeling dan ook. Geen en-ke-le. Ik zeg dat zo nadrukkelijk omdat je je het gewoon niet voor kan stellen. Zoiets was er nog niet eerder. Iedereen denkt als je dit leest (ik ook natuurlijk) "jahoor, maar als ik 'm in zijn twee zet, lekker op 5000 toeren, en ik geef dan plotseling volgas, dat zit ik ook op maximum vermogen en koppel en spuit ik ook meteen weg." ..Nnnnnnnot..
De nauwelijks waarneembare pauze die er dan toch nog is, ervaar je na je rit in de S als een, nou ja, een zomervakantie. Zeg maar.
En vreemd genoeg mis ik het geluid niet. Terwijl ik toch nog steeds de ramen opendoe als ik onder een mooi viaduct doorrij - wat een fantastische gedragen huil er dan uit die V8 komt... Maar de S is zo nieuw, als model en als merk dat er ook nog geen enkele associatie is qua geluid. Met een Duitse/Amerikaanse/Italiaanse V8 heb je een bepaalde verwachting van het geluid. Dat is bij de S gewoon een non-issue. Geen verwachting dus ook geen teleurstelling. Daarnaast heb je gewoon teveel andere nieuwe dingen die je afleiden. En ik verwacht dat tegen de tijd dat je de auto echt goed kent je al gewend zal zijn aan het ontbreken van motor- en uitlaatgeluid. Voor de zekerheid doe ik de QP niet weg, en heb ik nog een kleine Alfa verzameling om te luisteren en/of rijden. Maar zoals Jay Leno ook zegt in zijn Model S filmpje - ICE-cars zijn straks voor de hobby op zondag. Precies zoals ik het voor me zie.
Dan nog het uiterlijk. Mijn dure Fiat is van de hand van Grootmeester Pininfarina en is naar mijn bescheiden mening een subliem voorbeeld van een werkelijk tijdloze schoonheid. Geen lijntje teveel, geen chroomstripje teveel, de proporties precies goed, sierlijk vanuit iedere hoek. Zelfs bijna acht(!) jaar na de introductie is het nog een mooie auto. Moet je met een BMW van die leeftijd aan komen zetten... Wekelijks krijg ik nog positieve reacties - in ruim vier jaar nog niet een negatieve. Als ze naast elkaar staan zie je hoe breed en laag de Model S is, gegeven het feit dat de QP lager en breder is dan de meeste andere auto's. Donkere lak staat de S beter dan een lichte, vind ik, nu ik ze beiden van dichtbij heb gezien. De S is vooral lager dan je denkt vanaf een plaatje. Forser, ook. Maar dat doet hem wel goed. Verder was die blonde griet zo geschrokken van het stuntwerk van Wiebe dat ze direct is vervangen, want naast mij zat een aardige Tesla jongen. Die net als ik overigens nog niet wist dat de bediening van de ruitenwisser in een Taxi ehhh... Mercedes via draaien aan het stengeltje gaat. En da's misschien het enige nadeel aan die hele Model S, dat er Taxi..ehh Mercedes onderdelen in zitten. Maar het zei ze vergeven. Tesla dan. Verder vertelde hij me weinig nieuws behalve dat de productie voor de EU start in maart en leveringen in de EU beginnen in mei/juni. Productie aantal is tegen die tijd als het goed is ca. 400 per week dus dan komen we allemaal vrij snel aan de beurt, lijkt mij...
Tot slot enkele losse gedachten over de Tesla Model S.
Ik denk nu dat het verschil in 1900 tussen paard&wagen en de eerste auto's kleiner was dan het verschil in 2012 tussen de Model S en al het bestaande. Wachten op de S is alsof je een jaar voor de introductie van de eerste iPhone al een reserveringsnummertje had: niemand snapt waar je het over hebt maar jij weet dat er iets HEEL GROOTS aankomt, dat zo bijzonder is dat het aanzien van de industrie en de wereld ingrijpend zal gaan veranderen. Het doet mij deugd dat ik mij hier bevind tussen gelijkgestemden die er net zo over denken.
Vragen?
Groet,
Peter.[/QUOTE]