Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals reeds een keer getypt vind ik het ook niet echt gepast, maar ja het is gebeurt en ik kan er over blijven zeiken maar dat schiet niks op. Als ze nu maar zorgen dat er snel (lees heeeeeel snel) nieuws komt in de zin van prijsjes en proefrit data,s en lever data dan vind ik het goed.

Ik denk wel dat athlon dit moest doen en dat Tesla graag mee werkt want ik las dat Athlon pas 30 auto' s verleasd heeft dus dat schiet niet op. Lijkt mij ook minder interessant om te leasen want je bent al je voordelen kwijt wat betreft aftrekpost

Ik vond de prijsstelling van Athlon ook een beetje aan de hoge kant 70000 euro voor de basis en ruim over een ton voor de volledig volle! Ik kom net onder de 100000 euro als ik de Canadese berekening los laat op de euro
Iemand anders al doorgerekend?
 
gisteren heb ik met Tesla gesproken. Zij hebben mij verteld dat de prijzen zijn in de laaste week van november of de eerste week van december gepubliceerd. En wij kunnen verwachten vooldende autos in nederland in januari zodat wij hebben niet te lang voor een proefrijte te wachten (over de laatste punt ben ik niet zeker voor ik ben P1403 en ik denk er zijn te veel mensen voor mij zodat ik moet meer maanden wachten...). Ook proberen zij alle de autos besteld t/m 2012 in 2013 te leveren.
(Excuses over mijn nederlands - mijn moeder taal is engels)
 
Hopelijk kloppen de data dat je zegt. Wij zitten nog op een appartement en zouden snel moeten beslissen of we hier weggaan of niet (de Tesla en een appartement zonder garage is geen goede combinatie ...). Ik word er ongeduldig van!
 
Athlon 30 bestellingen. Je moet je toch schamen. Nadat ik een app-je had gemaakt met een duidelijk overzicht van de kosten en (belastingvoordelen) wilde al snel iedere ondernemer waarmee ik sprak zo"n auto.
Als je het allemaal goed doorrekend (op basis van dollarprijzen) dan kan je niet om de auto heen. Per kilometer ongeveer 14 cent goedkoper dan een BMW 5 serie.
 
gisteren heb ik met Tesla gesproken. Zij hebben mij verteld dat de prijzen zijn in de laaste week van november of de eerste week van december gepubliceerd. En wij kunnen verwachten vooldende autos in nederland in januari zodat wij hebben niet te lang voor een proefrijte te wachten (over de laatste punt ben ik niet zeker voor ik ben P1403 en ik denk er zijn te veel mensen voor mij zodat ik moet meer maanden wachten...). Ook proberen zij alle de autos besteld t/m 2012 in 2013 te leveren.
(Excuses over mijn nederlands - mijn moeder taal is engels)

...met daarbij wel de nadruk op proberen, want de persoon die ik vanmiddag sprak was daar allesbehalve zeker van. Ik heb gebeld over levering voor 1/1/14 (okee okee, ik weet het. Het is maar 7%, maar het gaat om het idee). De verkoper in hem wilde geen nee zeggen, maar de productie start naar alle waarschijnlijkheid pas in de loop van Q2 plus levering 6 maanden daarna. Ik zeg: dat wordt spannend en gezien het tempo van nu zal het mij niet verbazen als er nog een correctie op de levertjes komt. Als ik Musk was zou ik ook zeggen dat ik het dieptepunt te boven was, maar de realiteit is dat ze nog steeds niet op stoom zijn. Kortom, ik twijfel nog alhoewel ik alleen nog maar hoef te dokken.

- - - Updated - - -

...met daarbij wel de nadruk op proberen, want de persoon die ik vanmiddag sprak was daar allesbehalve zeker van. Ik heb gebeld over levering voor 1/1/14 (okee okee, ik weet het. Het is maar 7%, maar het gaat om het idee). De verkoper in hem wilde geen nee zeggen, maar de productie start naar alle waarschijnlijkheid pas in de loop van Q2 plus levering 6 maanden daarna. Ik zeg: dat wordt spannend en gezien het tempo van nu zal het mij niet verbazen als er nog een correctie op de levertjes komt. Als ik Musk was zou ik ook zeggen dat ik het dieptepunt te boven was, maar de realiteit is dat ze nog steeds niet op stoom zijn. Kortom, ik twijfel nog alhoewel ik alleen nog maar hoef te dokken.

*levertijd*
 
@Evre, voor ZZP'ers is het niet alleen 7% bijtelling maar ook de MIA en Vamil vervallen per 1-1-2014, dus dan is ook het fiscale voordeel weg van de aanschaf en dan wordt het toch weer een hele dure auto. Je bespaart dan alleen nog op de ' brandstofkosten' maar of dit voldoende is voor de meeste ZZP'ers?? Hopelijk besluit onze regering dat de 0% bijtelling doorloopt voor 100% electrische auto's en de range-extenders naar 7%. Wel een beetje voordeel als je een auto met aggregaat heb, maar niet zoals wij Tesla Model S aspirant rijders.

Laten we hopen dat ze de prijzen over twee weken hebben incl. wellicht extra kosten zoals door een ander aangegeven, dan kan iedereen op basis van echte prijzen een besluit nemen. Ook ik wil ergens proberen om vast te leggen dat de deal niet meer doorgaat als er niet voor 1-1-2014 geleverd wordt.

@ jackie, did you talk with Tesla America or Tesla Eindhoven??

- - - Updated - - -

Athlon 30 bestellingen.

Het zou wel schelen als Athlon ' slechts' 30 auto's wil, dat houd in dat wij 120 plaatsen opschuiven, en dat is dan weer goed voor ons toch??

- - - Updated - - -

Bij de aanschaf van de auto je accountant even wakker schudden. Ik denk dat veel van de eerste rijders DGA of ZZP - er zijn. Je krijgt te maken met KIA, MIA en Vamil. Alles bij elkaar kan het belastingvoordeel oplopen tot 10k€. Zelf heb ik een app gemaakt waarmee je de verschillen inclusief de belastingvoordelen kunt zien. Je bent echt heel voordelig uit! WEL BINNEN 3 MAANDEN AANVRAGEN.

Mocht er aanvullingen zijn of opmerking, voel vrij om het verhaal aan te vullen of te corrigeren..ik leer graag!

@ The Froq: ik heb voor Renault een excel gemaakt om te laten zien wat de fiscale voordelen zijn. Ik ben zelf ZZP'er en val in de 52% belastingschijf als ik dan de gegevens invul op basis van een aanschafprijs van € 85.000 incl. BTW dan komt het volgende eruit:
Deze berekening is een indicatie en er kunnen geen rechten aan worden ontleent. Deze berekening is uitsluitend voor 100% elektrische auto's
Model autoPrijs (incl. BTW)Prijs (excl. BTW)
Tesla Model S €85.000,00 €70.247,93








Kosten overheid (is zo bij de Twizy, wellicht niet of anders bij de Tesla Model S) € 122,25 € 101,03
Totaal


€ 5.122,25 €70.348,97






Aftrek jaar 1




Kleinschalig investeringsaftrek28%van €70.348,97 €15.740,00
(max bedrag)
Milieu investeringsaftrek36%van €70.348,97 €25.325,63






Afschrijving75%van €70.348,97 €52.761,73
Totaal aftrekbaar52%van
€93.827,35 €48.790,22






Aftrek jaar 2




Afschrijving25%van €70.348,97 €17.587,24
Totaal aftrekbaar52%van
€17.587,24 € 9.145,37






Totaal aftrekbaar in twee jaren



€57.935,59






De auto kost u netto



€12.413,38
Het is een indicatie en alleen geldig als je 52% belasting betaal over je winst en je ZZP' er bent die een eenmanszaak/vof heeft. Voor de BV is het een andere berekening door de lagere belastingpercentage, maar die betalen ook minder belasting over de winst. Zowel mijn accountant als ook Renault geven aan dat deze redenering klopt. Het is niet zo dat je al dit geldt op je rekening ontvang, maar je moet het meer zien als dat je minder belasting betaal. Mocht iemand toch een denkfout bij mij zien, dan hoor ik het ook graag natuurlijk.
 
Last edited:
ik vond het ook niet erg slim wat TESLA hier deed!
Goodwil van mensen die er reeds een bestelde hebben ze in ieder geval een beetje verspeelt!
Wie beter als een bestaande klant weet wie hij moet uitnodigen voor een testrit!
Voor Athlon is het gewoon een cadeautje aan klanten, waarvan 9 op 10 daarna toch weer een merc, bmw of audi bestellen!

Waarom geen "europe got amped"-tournee
dat had veel nuttiger geweest

Ik heb mijn ritje kunnen regelen via de Rabo omdat ik daar iemand ken en het geluk had de juiste vraag op het juiste moment aan de juiste persoon te stellen. En het mag duidelijk zijn dat ik zeker geen ICE gebakje meer ga bestellen.... De meeste andere mensen die ik er zag waren duidelijk geïnteresseerd in de Model S en leken geen oppervlakkig geïnteresseerden. Maar ik kan me de teleurstelling wel voorstellen; zou ik ook zijn als ik drie jaar geleden al dertig(!) mille had overgemaakt en dan komen er zomaar even twee gasten die voorkruipen... Sorry guys.

En nu ik dat ding onder mijn kont heb kunnen voelen, en de ultracoolness heb meegemaakt weet ik 1 ding zeker: ik ga die S hoe dan ook rijden. Ook in 2014 en ook met 7% bijtelling. Wat dat betreft moeten ze inderdaad iedereen zo snel mogelijk laten rijden - geen beter recept voor bestellingen/ reserveringen dan dat.
 
Ik ga er niet over blijven beginnen, maar ik ben door deze actie van Tesla en Athlon gewoon érg teleur gesteld.

"We don't bump anyone in the queue, not even Elon", dat was een uitspraak van George Blankenship een tijdje terug, meen ergens in Mei dit jaar.

Ik heb in Mei 2010 zonder ook maar enige garantie 4000 euro richting Tesla gestuurd met de boodschap: "Bouw een auto, ik zie hem ooit wel verschijnen!"

Nu ben ik maar een P en geen S, maar toch, het is gewoon niet netjes dat Athlon met een primeur mag pronken en bobo's laat rijden (sorry Peter en Wiebe, jullie begrijpen vast wat ik bedoel!) in plaats van de mensen die écht achter hun merk staan.

Ik laat het hier verder ook bij, ga er niet over zeuren bij Tesla. Ze hebben dit gewoon snel recht te zetten door ons te laten rijden.

Hoe veel mensen ik al niet naar een Model S heb laten kijken door ze gek te maken met foto's en verhalen, dat kan ik inmiddels niet meer tellen.
 
@Evre, ik begin ook te twijfelen. Kan het niet meer vinden. Er staat totdat het geld op is. Dus ook na 1-1-2014 recht op MIA en VAMIL. Ik zie wel dat je vanaf 2014 dan ook 100% in het eerste jaar mag afschrijven. Mocht iemand het helder hebben of deze regelingen een einddatum hebben dan hoor ik het graag. Overigens als we allemaal hier gebruik van gaan maken is het geld wellicht snel op?? Dit jaar is het budget 101.000.000 euro voor alle duurzaamheidszaken, dus niet alleen auto's.
 
Hierbij een deel van de tekst uit de folder van het agentschap NL

Ondernemers die investeren in elektrische voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur kunnen (naast de afschrijvingen) een deel van het investeringsbedrag van de winst aftrekken via de investeringsaftrek. Investeringen kunnen voor zowel de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) als de MIA (milieu-investeringsaftrek) in aanmer- king komen. De KIA is bedoeld om investeringen van een beperkte omvang (tot €306.931) te bevor- deren en is hierdoor vooral gericht op het midden- en kleinbedrijf. Voor een investering in een elektri- sche auto bedraagt de aftrek via de KIA-regeling in de meeste gevallen 28% van de aanschafwaarde. Voor de MIA komen investeringen tot € 25 miljoen in aanmerking en daarmee is het mogelijk tot 36% van de investeringskosten af te trekken van de winst. Met de VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-investeringen) kunt u 75% van de investe-
ring op een willekeurig moment afschrijven. Hoe snel of hoe langzaam bepaalt u zelf. Dat levert een liquiditeits- en rentevoordeel op. Ook op de aanschaf van scooters zijn de MIA en VAMIL van toepassing, maar alleen voor scooters met een lithiumaccu. Voor elektrische scooters is 13,5% van de investering aftrekbaar van de winst via de MIA. Alle Nederlandse ondernemers die inkomsten- of vennootschapsbelasting betalen, kunnen gebruik maken van de KIA, MIA en VAMIL. Aanvragen kan eenvoudig via het digitale loket van Agentschap NL (eLoket | Agentschap NL). Voor meer informatie kunt u ook terecht op de websites van de Rijksoverheid en Agentschap NL.
Wanneer de elektrische auto ook privé wordt gebruikt, profiteert de gebruiker ook van het feit dat er tot en met 2013 geen bijtelling geldt voor auto’s die minder dan 50 g/km uitstoten. Elektrische voertuigen die vóór 1 januari 2014 op kenteken worden gezet, behouden deze 0% bijtel- ling voor een periode van 60 maanden. Dit levert een voordeel van enkele duizenden euro’s per jaar op en maakt elektrisch vervoer interessant voor bedrijfsvoertuigen waarmee ook privé wordt gereden.


De folder ging over de situatie 2012. Aangezien we politiek nogal een raar jaar achter de rug hebben (voor de boeg?) is er weing nieuws bekend. Behalve dat er vanaf 2014 weer 7% bijtelling moet worden betaald op EVs. Aanpassingen in 2014 over MIA,KIA of Vamil heb ik nog nergens concreet gelezen.
 
...Nu ben ik maar een P en geen S, maar toch, het is gewoon niet netjes dat Athlon met een primeur mag pronken en bobo's laat rijden (sorry Peter en Wiebe, jullie begrijpen vast wat ik bedoel!) in plaats van de mensen die écht achter hun merk staan...
.

100% akkoord, al kan je de mensen die er mee gereden hebben en die van Athlon, niets verwijten. iedereen in hun plaatst zou hetzelfde doen. De enige schuldige in dit verhaal is Tesla.
Wat mij het meest stoort aan Tesla is het systematisch opschuiven met telkens enkele weken en maanden en voor je het beseft, ben je weer een jaar verder.

hier een filmpje van bij Athlon:
deze "autokenner" heeft misschien 2 maand zijn rijbewijs:smile:
Tesla Model S testdrive - YouTube
 
Last edited:
Als Athlon verwacht dat deze jochies een Model S kopen.....

ik belde naar de Sales manager van Athlon in het weekend van de testritten.......voicemail! Ze was die dag (vrijdag) en de maandag erop niet bereikbaar!

Nooit meer wat van terug gehoord! Tesla, Athlon gaat jullie niet gelukkig maken.
 
De folder ging over de situatie 2012. Aangezien we politiek nogal een raar jaar achter de rug hebben (voor de boeg?) is er weing nieuws bekend. Behalve dat er vanaf 2014 weer 7% bijtelling moet worden betaald op EVs. Aanpassingen in 2014 over MIA,KIA of Vamil heb ik nog nergens concreet gelezen.

Ik heb het in de zomer gelezen bij het Agentschap, ik heb toen de Renault Twizy onder dezelfde regeling aangeschaft en toen stond er nog dat dit alleen voor 2012 en 2013 gold, maar nu las ik ook dat in oktober de regering heeft besloten dat electrische auto's gestimuleerd moeten worden, dus waarschijnlijk daarom de electrische auto voorlopig nog onder de MIA en VAMIL. Wel veranderd er per 1-1-2014 iets in de manier van verrekenen:

Regeling
20142012



MIA40%36%
30%27%
15%13,5%
VAMIL100%75%
Maar met deze regering weet je het niet.

- - - Updated - - -

@Widodh, ik heb een offerteaanvraag gedaan naar EV-box. We zullen zien we er met de beste voorstellen komen. Overigens iemand een idee wat het meer gaat kosten als je een 3-fase aansluiting laat maken in je huis t.o.v. een 1-fase aansluiting. Kan er bij Eneco niet echt iets over vinden. Over de aansluiting zullen we in de loop van deze of volgende maand meer horen van Tesla denk ik, als de eerste deze kant op komen. Overigens op welke manier werden de twee test Tesla eigenlijk opgeladen in Almere bij Athlon? Iemand die erbij was een idee?

Ik heb vandaag EV-box gesproken en een goed gesprek gehad. Ook zij weten nog niets van de oplaadmogelijkheden van de Model S. Met hun afgesproken dat we weer contact hebben als de Model S oplaadmogelijkheden bekend zijn. Dan kunnen zij een prijsindicatie maken wat het gaat kosten om bij mij een oplaadpaal te zetten. Zij hebben nog wel iets moois vond ik zelf, en dat is dat je de paal ter beschikking kan stellen aan iedereen en dat de afgenomen stroom aan jou betaald wordt tegen een door jezelf ingevoerde prijs (binnen bepaalde bandbreedtes), hierdoor kunnen de mensen die toch al op straat parkeren of net als ik een oprit naast een openbaar parkeerterrein hebben liggen, ervoor zorgen dat er meer openbare palen komen in de woonwijk en dit hoeft je dus niets te kosten (wellicht zelfs iets op te leveren).
 
Als Athlon verwacht dat deze jochies een Model S kopen.....

Ik ben wel iets ouder als deze 2 denk ik maar ik zie der best jong uit! ( ben 32) het is meer wat ze doen! Kan best geloven dat ze potentieel leaser zijn want hij werkt bij hnr ( het nieuwe rijden) daar zit geld zat om campagne te voeren en dus ook iets nieuws te proberen! Vind de communicatie van Tesla gewoon jammer! Beter gezegd welke communicatie meld zulke dingen gewoon dan voel ik me niet genaaid! Weet wel 1 ding, hoop dat een dame van Tesla mijn auto afleverde dan kan ik een kus vragen . Naaien zonder kussen doe ik niet :cool: is 1 van men motto's maar kus liever niet met een man ( sorry heren bij tesla)
 
Dames, Heren,

Het moet me toch van het hart dat jullie andermaal Athlon gaan lopen bashen terwijl zij er niets aan kunnen doen. Ik begrijp jullie teleurstelling over de proefritten maar Athlon had de kans de auto's twee dagen te laten proefrijden voor (potentiele) klanten. Dat zijn jullie niet en ik toevallig wel omdat ik na reservering besloot te gaan leasen. Bij mijn moment van reservering bestond de mogelijkheid van leasen nog niet, vandaar. Later wel dus klant bij Athlon. PeterSZ heeft zich er natuurlijk slinks tussen gedraaid, chapeau!

Athlon kan hier niets aan doen. Zij hadden zeer beperkte beschikbaarheid en hebben die ingezet. Het zou zot zijn dit aan rijders ter beschikking te stellen die niet overwegen bij hen klant te worden. Denk ff na?

Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat Athlon veel meer dan 30 Model S' inmiddels geleased hebben. En dat is alleen Nederland, want let wel: die 150 resveringen is een Europese deal! Ik ga er dus van uit dat men het leeuwendeel al gecontracteerd heeft met potentiële leaserijders in Europa. In Almere al twee in ieder geval.

Over de communicatie van Tesla en het al dan niet op gang komen van productie? Daar heb ik al wat pittige stukken over geschreven en daar sta ik nog immer vierkant achter. -2 voor PR weer in deze, andermaal gemiste kans. Doe dan 4 van die dingen voor Europa! 2 voor grote klanten a la Athlon en 2 voor de lokale dealers waar de reserveringshouders in kunnen gummen. Niet dus.

Voor 3 keer Balkenende kom ik het PR en communicatiebeleid daar wel even oppoetsen in twee maanden tijd. Is 6 Signatures extra verkopen (dat lukt me zeker) dan zijn ze al uit de kosten!

Wat mij al veel langer zorgen baart is de afleverdata in 2013. Ik heb er echt geen goed gevol bij dat dit voor eind 2013 gecompleteerd wordt en dat kost ons milieugekkies (DUH...) centjes. NAdat die communicatie eerst schimmig was wordt die nu ontwijkend en vertragend. Het zou wel eens later kunnen worden...

Dat zou echt jammer zijn! Ik ben het met PeterSZ eens, die 7% kan er ook nog wel bij. Maar dat is voor mijn geprojecteerde S Signature Performance (+/- € 90.000) toch een goeie 270 ballen netto per maand! Dat is toch 1,5 keer middelmatig uit eten met de familie en dat maakt mij weer populair. Maar zonder dollen: ruim € 3.275 NETTO PER JAAR. Daar moeten heel veel mensen meer dan een maand of zelfs nog langer voor werken!

Doet Tesla inmiddels ook aan nivelleren? Is het een pact met Signature Rood? Staat die S toch voor Samson of Spekman? De Model S is een feestje, maar dat dit afschuwelijk PvdA voorzittende linksmensch dit bedoelde had ik niet even kunnen bevroeden. Ach, laten we dan maar hopen dat Elon Musk naast Superchargers ook verzorgingstehuizen gaat bouwen, met energiezuinige billenwassers. Komt het weer helemaal goed. En als je het zat bent: even aan de 400V/40A, scheelt weer een duurbetaalde pil van Drion (of zit die nog in het basispakket?).

Joehoe Gert-Jan! Kom er eens in? Doe eens wat licht schijnen over de leverdata? Je hebt mijn nummer...

P.S: Ik ben geen complotdenker. Maar zou de Model X een teken zijn voor Marx Rutte?
 
Last edited:
Wiebe, jammer dat je je verhaal eindigd met een oproep aan Gert-Jan. De hele PR bij Tesla loopt voor Europa voor geen meter.
Er is echter 1 lichtpunt en dat is juist Gert-Jan, hij doet het fantastisch. Reageert snel en positief en "voelt" zich echt verbonden met zijn klanten.

Ik begrijp niet dat je juist hem oproept om het PR probleem op te lossen. Als je onderdaad verstand hebt van PR zoals je schrijft dan begrijp je dat hij er onmogelijk wat aan kan doen en heel, heel graag meer voor ons zou willen betekeken.

Volgens mij hebben we allemaal ( ook ik) gewoon een beetje last van het Sinterklaas- gevoel.