Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Pas maar op. Ik zie reclame. Voor je het weet heb je een ban te pakken.

Ik zie ten eerste dat ik de post tweemaal gedaan heb. Allereerst dus excuus voor mijn dubbel post. Ik kan nog inloggen dus gelukkig (nog) geen ban. Uiteindelijk hebben we in eerste instantie ook maar 4 mensen nodig voor deze technische test met Tennet. Wellicht niet goed over nagedacht dat dit ook gezien kan worden als reclame:)

En dan mag je naar Putin toe in Moskou ;)

Haha ja dat moeten we natuurlijk niet hebben he:)
 
Hi all,

Mijn naam is Erik van Aalzum en ik ben werkzaam bij Jedlix. Ik werd gewezen op deze posts en het leek me goed om duidelijkheid te scheppen omtrent de verschillen. In het kort is er feitelijk geen verschil tussen wat Jedlix doet en wat Vandebron wil gaan doen. Jedlix is namelijk ook indirect actief op dezelfde markt waar Vandebron actief wil worden (de secundaire regelmarkt). Deze markt is direct gekoppeld aan de onbalansmarkt die prijzen vaststelt op kwartierniveau. Wij zorgen dat we de momenten kiezen die het goedkoopst zijn op een passieve manier (we worden niet afgeroepen door Tennet) maar balanceren het net zonder dat Tennet er op dit moment expliciet om vraagt. Maar het betekent wel dat ook wij er voor zorgen dat de traditionele energiecentrales niet bij hoeven te springen als er opeens veel vraag is.

Met betrekking tot de besparing zit het ook net iets anders. Wij zien nu een besparing (voor de klant) van max 3.5 cent per kWh wat een besparing oplevert van rond de 175 euro (25k kilometers). Check ook onze topladers van de maand op onze website.

Inmiddels zijn we aanbeland om ook actief sturing aan te gaan bieden aan Tennet. Om dit te kunnen doen zijn namelijk 'veel' auto's nodig omdat er een minimale capaciteit ingeboden moet worden. Dit punt hebben we nu bereikt en we gaan dit dus ook niet meer via een pilot doen maar gelijk voor het 'echie'. Wij verwachten hierdoor een nog grotere besparing te zien. De gesprekken met Tennet lopen nu en we hopen daar zeer snel duidelijkheid over te kunnen geven.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!

Groet,

Erik
Hi Erik e.a.,

Mijn naam is Matthijs en ik werk voor Vandebron, als oprichter. JedLix stuurt, voor zover ik dat van buitenaf kan zien, op basis van day-ahead spotprijzen en 'verwachte' onbalansprijzen de auto's aan. Het echt 'balanceren' van het net is in dat geval (ook niet indirect) niet aan de orde, sorry. Feitelijk is het dus compleet anders. Wel is het zo dat bij lage spotprijzen er vaak veel wind is (dus veel aanbod -> lagere prijs), waardoor het aannemelijk is dat op de momenten dat er door JedLix als gevolg van die prijzen geladen wordt dit in ieder geval duurzaam is.

Binnen het project met TenneT levert Vandebron geen 'besparing' op maar een 'betaling/vergoeding'. Deelnemers van Vandebron worden door TenneT betaalt om actief bij te dragen aan de balanshandhaving. Een besparing is, in tegenstelling tot een betaling door TenneT, niet eenduidig en sterk afhankelijk van de prijzen in het energiecontract. Als de prijs voor de daltarieven bijv. hoger is dan die in de piektarieven en er afgerekend wordt tegen de tijdens het slim laden geldende kwartierprijzen kan de besparing kunstmatig hoog uitvallen (auto's laden thuis nl meestal gedurende de daltarieven/nacht).

Passief 'slim' laden voorbeeld:
Leverprijs is 7ct voor daltarief; moment van 'slim' laden (03:00) staan de energieprijzen op 3ct -> besparing 4ct;
echter wanneer de leverprijs 5ct is voor daltarief; moment van 'slim' laden (03:00) staan de energieprijzen op 3ct -> besparing 2ct.

Twee dezelfde acties, maar verschillende 'besparingen'.

De actieve aansturing van TenneT maakt hier echter geen verschil in. De inkomsten zullen altijd (ongeacht leverprijzen etc.) hetzelfde zijn.

Het is mooi om te zien dat er op dit vlak veel innovatie plaatsvindt, het is hard nodig om de fossiele centrales zo snel mogelijk uitgeschakeld te krijgen!

Voor meer informatie kunnen jullie hier nog de relevante artikelen vinden over het project met TenneT:

Zo verdien je straks geld met je autobatterij
PressReader.com - Connecting People Through News

Voor de mensen die zich nog niet hebben aangemeld -> Vandebron TenneT pilot

Mvg, Matthijs
 
Heb de laatste tijd last van trillingen tijdens het remmen (niet regeneratief).
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Voel het vooral bij hogere snelheid, wat me logisch lijkt.
Ik vermoed dat het niet aan de banden kan liggen, dus denk dan eerder richting velgen of remschijven.

Dacht vraag het hier voordat ik SeC lastigval.
 
Heb de laatste tijd last van trillingen tijdens het remmen (niet regeneratief).
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Voel het vooral bij hogere snelheid, wat me logisch lijkt.
Ik vermoed dat het niet aan de banden kan liggen, dus denk dan eerder richting velgen of remschijven.

Dacht vraag het hier voordat ik SeC lastigval.

Als ik mij niet vergis, kan (door vooral regeneratief te remmen) er een laagje ontstaan op remschijven dat zorgt voor trillingen. Een paar keer goed stevig remmen zou veel moeten helpen. Dit is tenminste wat ik mij herinner van ervaringen die eerder hier zijn gedeeld.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ook Cohere (Maxem) en Energiedirect gaan nu een proef doen met het balanceren van het net.
Tachtig elektrische auto's testen slimme laadstrategie - Bits&Chips
Iemand van hier die daar aan mee doet ?

Neen, maar indirect weet ik wel dat er een veel groter project aan zit te komen. Een netwerkbeheerder schijnt in overleg te zijn met Tesla (uiteraard omdat Tesla de meeste kWh'tjes laadt door grotere batterij, hoog kilometrage en met straks 30 tot 50.000 Model 3 en vanaf 2019 ook nog de komst van Model Y zodat je bijna van een monopoliepositie kunt spreken). Je moet het je dan als volgt voorstellen. Optioneel, dus je zegt ja of neen, krijgt het netwerk via de Tesla cloud de mogelijkheid om het laden te beheren. Je komt thuis om zeg 18.00 uur en je hebt de auto de volgende morgen om 8 uur weer nodig met een SoC van 90%. Dan plug je in en het net zal dan het laden starten en stoppen, rekening houdend met pieken en dalen zodat er een balancering op grote schaal kan plaatsvinden. Het is geen V2G dus er wordt geen stroom uit de auto gehaald. En je beslist zelf om mee te doen.
Op zich een goed idee. Daar moet dan wat tegenoverstaan, vindt men. Dat zal dan weer via een derde partij moeten gebeuren, dus de energiemaatschappij.
Persoonlijk zou ik liever zien dat men iets verrekend rechtstreeks via Tesla door degenen die betaald superchargen er wat credits voor te geven zodat ze goed op vakantie kunnen.
Ik heb gratis SuC en zou het dan leuk vinden als mijn deel dan vervalt als dank voor gratis SuC.
De meest eenvoudige manier. Nu afwachten hoe men het ingewikkeld gaat maken :) met extra poppetjes.