Hi all,
Mijn naam is Erik van Aalzum en ik ben werkzaam bij Jedlix. Ik werd gewezen op deze posts en het leek me goed om duidelijkheid te scheppen omtrent de verschillen. In het kort is er feitelijk geen verschil tussen wat Jedlix doet en wat Vandebron wil gaan doen. Jedlix is namelijk ook indirect actief op dezelfde markt waar Vandebron actief wil worden (de secundaire regelmarkt). Deze markt is direct gekoppeld aan de onbalansmarkt die prijzen vaststelt op kwartierniveau. Wij zorgen dat we de momenten kiezen die het goedkoopst zijn op een passieve manier (we worden niet afgeroepen door Tennet) maar balanceren het net zonder dat Tennet er op dit moment expliciet om vraagt. Maar het betekent wel dat ook wij er voor zorgen dat de traditionele energiecentrales niet bij hoeven te springen als er opeens veel vraag is.
Met betrekking tot de besparing zit het ook net iets anders. Wij zien nu een besparing (voor de klant) van max 3.5 cent per kWh wat een besparing oplevert van rond de 175 euro (25k kilometers). Check ook onze topladers van de maand op onze website.
Inmiddels zijn we aanbeland om ook actief sturing aan te gaan bieden aan Tennet. Om dit te kunnen doen zijn namelijk 'veel' auto's nodig omdat er een minimale capaciteit ingeboden moet worden. Dit punt hebben we nu bereikt en we gaan dit dus ook niet meer via een pilot doen maar gelijk voor het 'echie'. Wij verwachten hierdoor een nog grotere besparing te zien. De gesprekken met Tennet lopen nu en we hopen daar zeer snel duidelijkheid over te kunnen geven.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!
Groet,
Erik
Hi Erik e.a.,
Mijn naam is Matthijs en ik werk voor Vandebron, als oprichter. JedLix stuurt, voor zover ik dat van buitenaf kan zien, op basis van day-ahead spotprijzen en 'verwachte' onbalansprijzen de auto's aan. Het echt 'balanceren' van het net is in dat geval (ook niet indirect) niet aan de orde, sorry. Feitelijk is het dus compleet anders. Wel is het zo dat bij lage spotprijzen er vaak veel wind is (dus veel aanbod -> lagere prijs), waardoor het aannemelijk is dat op de momenten dat er door JedLix als gevolg van die prijzen geladen wordt dit in ieder geval duurzaam is.
Binnen het project met TenneT levert Vandebron geen 'besparing' op maar een 'betaling/vergoeding'. Deelnemers van Vandebron worden door TenneT betaalt om actief bij te dragen aan de balanshandhaving. Een besparing is, in tegenstelling tot een betaling door TenneT, niet eenduidig en sterk afhankelijk van de prijzen in het energiecontract. Als de prijs voor de daltarieven bijv. hoger is dan die in de piektarieven en er afgerekend wordt tegen de tijdens het slim laden geldende kwartierprijzen kan de besparing kunstmatig hoog uitvallen (auto's laden thuis nl meestal gedurende de daltarieven/nacht).
Passief 'slim' laden voorbeeld:
Leverprijs is 7ct voor daltarief; moment van 'slim' laden (03:00) staan de energieprijzen op 3ct -> besparing 4ct;
echter wanneer de leverprijs 5ct is voor daltarief; moment van 'slim' laden (03:00) staan de energieprijzen op 3ct -> besparing 2ct.
Twee dezelfde acties, maar verschillende 'besparingen'.
De actieve aansturing van TenneT maakt hier echter geen verschil in. De inkomsten zullen altijd (ongeacht leverprijzen etc.) hetzelfde zijn.
Het is mooi om te zien dat er op dit vlak veel innovatie plaatsvindt, het is hard nodig om de fossiele centrales zo snel mogelijk uitgeschakeld te krijgen!
Voor meer informatie kunnen jullie hier nog de relevante artikelen vinden over het project met TenneT:
Zo verdien je straks geld met je autobatterij
PressReader.com - Connecting People Through News
Voor de mensen die zich nog niet hebben aangemeld ->
Vandebron TenneT pilot
Mvg, Matthijs