Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vond het opvallend. Op weg naar mijn werk heb ik deze week twee keer een model X (twee keer een zwarte, toevallig iemand van hier?) op een trailer zien rijden vanaf de Ring A10 naar het SuC Amsterdam. Slechte week voor de Model X-en dacht ik nog, en vroeg me tegelijk af wat er aan de hand zou zijn, want het leek me iets van 2013 met die 12V accu problemen toen, maar niet meer van nu.

Enfin, gisterenavond rond 19:00 kom ik thuis uit mijn werk, nog 23 km typical range. Ik plug de oplaadkabel in en het laden staat standaard gescheduled om 23:00. Om 23:15 wilde ik naar bed gaan en iets triggerde me. Ik check mijn telefoon en verhip, hij is niet aan het laden. Maar erger nog, de app geeft aan dat de accu stijf leeg is, de typical range werd weergegeven met " ---". Oh, oh....ik naar de auto. Resetten, kabel er uit, kabel er weer in, UMC zelfs geprobeerd...niets. Tesla Support gebeld. Opnieuw resets geprobeerd, wel minutenlang de scrollwieltjes en rem ingedrukt. Nada. Scherm achter het stuur deed het wel, maar center console niet. Geen beweging meer in te krijgen. Issue doorgezet naar een diagnosis specialist in de VS. Die belde uiteindelijk om 01:00 terug. Maar ook van afstand was er niks meer te beginnen. Dus ik ben nu met een kopje koffie aan de eettafel in blijde verwachting van de wegsleepdienst. Zucht...

Het is wel apart trouwens. De app werkt gewoon, de auto reageert nog op de keyfob, het scherm achter het stuur werkt nog, maar de center console werkt niet en hij wil niet meer laden. Maar goed, ik zal wel horen wat er aan de hand is. Mijn grootste vrees is nu de auto weer heel lang kwijt te zijn, in dat opzicht brengt deze model X me nog niet veel geluk sinds september 2017. Playing hard to get deze blauwe dame, maar de liefde is inmiddels diepgeworteld en onomkeerbaar.

Ai Jeffrey, dat is niet om vrolijk van te worden. 23 km typical bij een warme accu betekent dus -0 als ie koud is. Björn had die ervaring met 14 km typical bergop. Viel toen stil, als was het wel onder zware belasting.
Ik had de afgelopen dagen ook wat zorgen, na een melding dat de 'bestuurders rijhulpen' niet meer beschikbaar waren probeerde ik een reset van de beide schermen. Dat had ik beter niet kunnen doen, want nu ging het grote schermen tientallen keren, zeg maar eindeloos rebooten. De auto reed wel, maar geen verwarming, zelfs geen stoelverwarming.

Tesla gebeld en zij zouden de log uitlezen. Keurig door SeC Den Haag op de hoogte gehouden, zelfs het feit dat je naar Spotify luistert wordt gelogd, maar bij een eerste inspectie geen bijzonderheden gevonden. Ze zoeken nog verder.
Het eindeloos rebooten is wel een bekende fout. Deze zal bij een update worden verholpen.

Gelukkig ging de S, ik moest om 6.30 uur onderweg naar Arnhem, vanmorgen goed van start.
Vanmorgen een uur geladen met 22 kW waardoor de auto lekker warm en de regen vrijwel helemaal Ok was.
Met een gemiddelde van 196 wH/km 264 km gereden.
 
Het was al met al toch wel apart en het heeft in mijn geval denk ik toch wel met de 12V accu te maken. Die was vanochtend in elk geval ook redelijk comateus. Toen het bergingsbedrijf eenmaal voor mijn deur stond en de bestuurder een soort startkabels op de 12V accu legde om in elk geval de middenconsole weer aan de praat te krijgen (om daarmee de auto in tow mode te kunnen zetten), bedacht ik me dat ik wel even kon checken of hij misschien wel weer wilde laden op het moment dat de 12V accu aan de kabels lag. En ja hoor! Alleen ging dat met een complete lege en koude accu erg traag (na een half uur stond er 2km range op), en bovendien was het vertrouwen in de 12V accu een beetje verloren gegaan, dus besloten we in overleg met Tesla om de auto toch weg te slepen.

Hij staat nu dus een dagje bij het SeC Amsterdam, ik zie op de app dat ze hem geladen hebben tot zo'n 200km, maar kennelijk hebben ze het probleem nog niet getackeld. Toen ik belde voor een status update vertelden ze dat hij nog gediagnosticeerd moest worden. Eerlijk gezegd begrijp ik dat niet zo goed als een auto zo wordt binnen gebracht...zijn ze nog steeds zo druk daar? Ik ben gewoon als de dood dat mijn auto weer wekenlang bij het SeC staat, wachtend op een onderdeel of zo.

@ebullio je hebt gelijk, ik heb een Mercedes B-klasse gekregen. Ik wil eigenlijk niet klagen en ben blij met vervangend vervoer, maar er zit werkelijk nulkommanul pit in die auto. Jeetje wat zijn we verwend zeg. Wel handig dat alle hendeltjes identiek zijn aan die van Tesla ;-)
 
BADDBCDE-8E80-4549-B7E9-EA66FEAF6849.png
Ik blijf dit een van de heerlijk luxe zaken vinden. Terwijl ik slaap laadt hij voor morgen. Vandaag Tilburg - Weert - Utrecht -Tilburg gedaan wat heel royaal binnen de range valt. Geen seconde aan hoeven denken. En heerlijk samengewerkt met Autopilot.

Morgen Nijmegen.
 
Het was al met al toch wel apart en het heeft in mijn geval denk ik toch wel met de 12V accu te maken. Die was vanochtend in elk geval ook redelijk comateus. Toen het bergingsbedrijf eenmaal voor mijn deur stond en de bestuurder een soort startkabels op de 12V accu legde om in elk geval de middenconsole weer aan de praat te krijgen (om daarmee de auto in tow mode te kunnen zetten), bedacht ik me dat ik wel even kon checken of hij misschien wel weer wilde laden op het moment dat de 12V accu aan de kabels lag. En ja hoor! Alleen ging dat met een complete lege en koude accu erg traag (na een half uur stond er 2km range op), en bovendien was het vertrouwen in de 12V accu een beetje verloren gegaan, dus besloten we in overleg met Tesla om de auto toch weg te slepen.

Hij staat nu dus een dagje bij het SeC Amsterdam, ik zie op de app dat ze hem geladen hebben tot zo'n 200km, maar kennelijk hebben ze het probleem nog niet getackeld. Toen ik belde voor een status update vertelden ze dat hij nog gediagnosticeerd moest worden. Eerlijk gezegd begrijp ik dat niet zo goed als een auto zo wordt binnen gebracht...zijn ze nog steeds zo druk daar? Ik ben gewoon als de dood dat mijn auto weer wekenlang bij het SeC staat, wachtend op een onderdeel of zo.

@ebullio je hebt gelijk, ik heb een Mercedes B-klasse gekregen. Ik wil eigenlijk niet klagen en ben blij met vervangend vervoer, maar er zit werkelijk nulkommanul pit in die auto. Jeetje wat zijn we verwend zeg. Wel handig dat alle hendeltjes identiek zijn aan die van Tesla ;-)
Ze zijn erg druk bij Sec Amsterdam. Mijn MS staat er inmiddels al bijna 3 weken voor het verhelpen van windgeruis bij het raam (kleine droehoekje).
 
Ze zijn erg druk bij Sec Amsterdam. Mijn MS staat er inmiddels al bijna 3 weken voor het verhelpen van windgeruis bij het raam (kleine droehoekje).
Allemachtig dat meen je niet!? Ik ben mijn auto eind september vrij kort na levering twee weken kwijt geweest. Dat voelde als eindeloos. Maar drie weken voor een driehoekje bij je raam, dat is toch niet acceptabel? Het is een bekend probleem dat als er bepaalde onderdelen nodig zijn je soms zomaar weken moet wachten, maar als dit logistieke probleem bij Tesla al volledige aandacht krijgt is het wonderlijk dat het zo lang duurt voordat ze dit weten te verbeteren.

Word je wel goed op de hoogte gehouden van de verwachtingen? Want dat is mijn grootste bezwaar, het gebrek aan communicatie als je auto eenmaal binnen staat. Na het melden van het probleem bij road side assistance belde de vriendelijke engelstalige man van support me bijna elk half uur om te vragen of ik al iets gehoord had, of de bergingsdienst er al was, of de auto al weggesleept was en of ik nog vragen had. Maar nadat de auto eenmaal binnen was bij SeC Amsterdam valt er een oorverdovende stilte. Ik balanceer dan een beetje tussen sympathie voor Tesla en begrip voor hun drukte enerzijds, en de brandende nieuwsgierigheid wat er aan de hand is en onwetendheid wanneer je je auto weer terugkrijgt anderzijds. Ik ben uiteindelijk eerst donderdagmiddag zelf maar eens gaan bellen. "Sorry meneer, maar de auto moet nog gediagnosticeerd worden". Vervolgens vrijdag in de namiddag weer zelf maar gaan bellen. " Sorry meneer, maar de diagnose is nog niet afgerond, misschien is de diagnose vandaag klaar (en dan moet er misschien nog iets gedaan worden), maar het kan ook maandag worden". OK, jammer, maar dan weet je tenminste een beetje waar je aan toe bent. Vervolgens werd ik positief verrast toen ze me vrijdagavond om 19:15 belden met het bericht dat de auto klaar was (en ook dat er eigenlijk niets gevonden was...vreemd) en dat ze de auto best buiten wilden klaar zetten zodat ik hem met het weekend weer terug kon hebben. Daar was ik dan wel weer blij mee. En natuurlijk begrijp je dat ze druk zijn, lange dagen maken enzovoort. Maar als je auto is weggesleept wil je weten wat er aan de hand is, of desnoods een bericht dat ze het verschrikkelijk druk hebben en pas na een paar dagen naar je auto kunnen kijken. Verwachtingen managen.

Succes met het wachten Hans, hoop voor je dat het niet lang meer duurt.
 
Ze zijn erg druk bij Sec Amsterdam. Mijn MS staat er inmiddels al bijna 3 weken voor het verhelpen van windgeruis bij het raam (kleine droehoekje).
Waanzin.
Er zal wel een officiële 'fix’ (lees: aangepast rubber) voor zijn, maar in de tussentijd volstaat het opvullen van het ter plekke holle deurrubber met wat schuimrubber, poetskatoen of een dergelijk materiaal om in ieder geval kunnen blijven rijden.
 
Waanzin.
Er zal wel een officiële 'fix’ (lees: aangepast rubber) voor zijn, maar in de tussentijd volstaat het opvullen van het ter plekke holle deurrubber met wat schuimrubber, poetskatoen of een dergelijk materiaal om in ieder geval kunnen blijven rijden.
Mijn idee. Sinds de aflevering reed ik trouwens al met een doek in de hoek van het ruitje gedrukt tegen het lawaai en tocht. Ik had trouwens ook het idee dat de rubber niet goed was, maar de auto schijnt al 3x naar de bodyshop geweest te zijn voor afstellen van deur....
 
Last edited:
Allemachtig dat meen je niet!? Ik ben mijn auto eind september vrij kort na levering twee weken kwijt geweest. Dat voelde als eindeloos. Maar drie weken voor een driehoekje bij je raam, dat is toch niet acceptabel? Het is een bekend probleem dat als er bepaalde onderdelen nodig zijn je soms zomaar weken moet wachten, maar als dit logistieke probleem bij Tesla al volledige aandacht krijgt is het wonderlijk dat het zo lang duurt voordat ze dit weten te verbeteren.

Word je wel goed op de hoogte gehouden van de verwachtingen? Want dat is mijn grootste bezwaar, het gebrek aan communicatie als je auto eenmaal binnen staat. Na het melden van het probleem bij road side assistance belde de vriendelijke engelstalige man van support me bijna elk half uur om te vragen of ik al iets gehoord had, of de bergingsdienst er al was, of de auto al weggesleept was en of ik nog vragen had. Maar nadat de auto eenmaal binnen was bij SeC Amsterdam valt er een oorverdovende stilte. Ik balanceer dan een beetje tussen sympathie voor Tesla en begrip voor hun drukte enerzijds, en de brandende nieuwsgierigheid wat er aan de hand is en onwetendheid wanneer je je auto weer terugkrijgt anderzijds. Ik ben uiteindelijk eerst donderdagmiddag zelf maar eens gaan bellen. "Sorry meneer, maar de auto moet nog gediagnosticeerd worden". Vervolgens vrijdag in de namiddag weer zelf maar gaan bellen. " Sorry meneer, maar de diagnose is nog niet afgerond, misschien is de diagnose vandaag klaar (en dan moet er misschien nog iets gedaan worden), maar het kan ook maandag worden". OK, jammer, maar dan weet je tenminste een beetje waar je aan toe bent. Vervolgens werd ik positief verrast toen ze me vrijdagavond om 19:15 belden met het bericht dat de auto klaar was (en ook dat er eigenlijk niets gevonden was...vreemd) en dat ze de auto best buiten wilden klaar zetten zodat ik hem met het weekend weer terug kon hebben. Daar was ik dan wel weer blij mee. En natuurlijk begrijp je dat ze druk zijn, lange dagen maken enzovoort. Maar als je auto is weggesleept wil je weten wat er aan de hand is, of desnoods een bericht dat ze het verschrikkelijk druk hebben en pas na een paar dagen naar je auto kunnen kijken. Verwachtingen managen.

Succes met het wachten Hans, hoop voor je dat het niet lang meer duurt.
Dank je.
Ik moest trouwens ook zelf bellen om te vragen waar de auto blijft. Heb ik 2x gedaan en ben er mee gestopt. Het is me wel duidelijk geworden dat ze de enorme stroom aan diverse kleine mankementen op de auto's niet meer aan kunnen. Dit melden de dames bij de receptie ook continue in de telefoongesprekken.Ik heb daar een half uurtje staan wachten op de loaner en hoorde telkens dezefde verhalen en defecten.
Ik vind het knap wat Tesla in een paar jaar uit de grond gestampt heeft, maar ze hebben toch wel serieuze problemen nu. Bij de productie van de auto's hebben ze gewoonweg de kwaliteitscontrole niet op orde en verbeteren kennelijk ook niet op dat punt (kwalitets cirkel van Demel en zo). Het waren allemaal bekende problemen die ik daar gemeld hoorde worden. Moeten met de juiste feedback naar de productie toch met enkele weken structureel opgelost kunnen worden. Daarnaast snap ik ook niet dat nieuwe auto's in Tilburg uitgeleverd worden met zichtbare mankementen (bij mij sloot b.v de chromen strip bij de deur niet aan). Daar is de kwaliteitscontrole dus kennelijk ook niet op orde. Je hoort daar een mooi verhaal over een inpandige testbaan, maar ze hebben daarop kennelijk niet gemerkt dat de rubbers bij de portier niet aansloten. Toch jammer.
Ik heb nu een Classic MS mee als loaner,en heb niet echt reden tot klagen. Hoewel: de banden totaal versleten zijn tot op de slijtnokken (dacht eerst dat het maar voor een of twee dagen zou zijn ,maar vind het nu toch minder leuk en veilig worden). Daanaast mis ik de app om de kachel 's-ochtends al aan te zetten, maar dit is klein leed.
Wat me wel opvalt is dat deze loaner veel meer energie verbruikt dan mijn eigen MS. Met deze 90D heb ik bijna dezelfde range als mijn 75D.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB