Ik vond het opvallend. Op weg naar mijn werk heb ik deze week twee keer een model X (twee keer een zwarte, toevallig iemand van hier?) op een trailer zien rijden vanaf de Ring A10 naar het SuC Amsterdam. Slechte week voor de Model X-en dacht ik nog, en vroeg me tegelijk af wat er aan de hand zou zijn, want het leek me iets van 2013 met die 12V accu problemen toen, maar niet meer van nu.
Enfin, gisterenavond rond 19:00 kom ik thuis uit mijn werk, nog 23 km typical range. Ik plug de oplaadkabel in en het laden staat standaard gescheduled om 23:00. Om 23:15 wilde ik naar bed gaan en iets triggerde me. Ik check mijn telefoon en verhip, hij is niet aan het laden. Maar erger nog, de app geeft aan dat de accu stijf leeg is, de typical range werd weergegeven met " ---". Oh, oh....ik naar de auto. Resetten, kabel er uit, kabel er weer in, UMC zelfs geprobeerd...niets. Tesla Support gebeld. Opnieuw resets geprobeerd, wel minutenlang de scrollwieltjes en rem ingedrukt. Nada. Scherm achter het stuur deed het wel, maar center console niet. Geen beweging meer in te krijgen. Issue doorgezet naar een diagnosis specialist in de VS. Die belde uiteindelijk om 01:00 terug. Maar ook van afstand was er niks meer te beginnen. Dus ik ben nu met een kopje koffie aan de eettafel in blijde verwachting van de wegsleepdienst. Zucht...
Het is wel apart trouwens. De app werkt gewoon, de auto reageert nog op de keyfob, het scherm achter het stuur werkt nog, maar de center console werkt niet en hij wil niet meer laden. Maar goed, ik zal wel horen wat er aan de hand is. Mijn grootste vrees is nu de auto weer heel lang kwijt te zijn, in dat opzicht brengt deze model X me nog niet veel geluk sinds september 2017. Playing hard to get deze blauwe dame, maar de liefde is inmiddels diepgeworteld en onomkeerbaar.
Ai Jeffrey, dat is niet om vrolijk van te worden. 23 km typical bij een warme accu betekent dus -0 als ie koud is. Björn had die ervaring met 14 km typical bergop. Viel toen stil, als was het wel onder zware belasting.
Ik had de afgelopen dagen ook wat zorgen, na een melding dat de 'bestuurders rijhulpen' niet meer beschikbaar waren probeerde ik een reset van de beide schermen. Dat had ik beter niet kunnen doen, want nu ging het grote schermen tientallen keren, zeg maar eindeloos rebooten. De auto reed wel, maar geen verwarming, zelfs geen stoelverwarming.
Tesla gebeld en zij zouden de log uitlezen. Keurig door SeC Den Haag op de hoogte gehouden, zelfs het feit dat je naar Spotify luistert wordt gelogd, maar bij een eerste inspectie geen bijzonderheden gevonden. Ze zoeken nog verder.
Het eindeloos rebooten is wel een bekende fout. Deze zal bij een update worden verholpen.
Gelukkig ging de S, ik moest om 6.30 uur onderweg naar Arnhem, vanmorgen goed van start.
Vanmorgen een uur geladen met 22 kW waardoor de auto lekker warm en de regen vrijwel helemaal Ok was.
Met een gemiddelde van 196 wH/km 264 km gereden.