Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Last edited:
Even nog wat anders. Ik had op een ander draadje een discussie over de bijtelling van 2013 auto's. Helaas weet ik niet meer waar ik die discussie had. Maar ik zou een brief naar de BD schrijven. Vandaag lag na 3 weken het antwoord op de mat. Ik heb het antwoord integraal hierbij geplaatst.
brief belastingdienst.jpg
 
  • Informative
Reactions: Martijn S
In mijn geval met een auto van bijna 101.000 incl. BTW geldt een bruto bijtelling van € 16.250, dus netto ruim € 8.000 per jaar. Ik heb een vof, dus naar privé halen heeft geen zin. Tenzij ik er minder dan 10% zakelijk mee ga rijden. Dus ik ben bang dat ik de Tesla weg ga doen en tijdelijk in een andere elektrische auto ga rijden, totdat de nieuwe model 3 er is. Iemand nog goede ideeën voor een oplossing?
 
In mijn geval met een auto van bijna 101.000 incl. BTW geldt een bruto bijtelling van € 16.250, dus netto ruim € 8.000 per jaar. Ik heb een vof, dus naar privé halen heeft geen zin. Tenzij ik er minder dan 10% zakelijk mee ga rijden. Dus ik ben bang dat ik de Tesla weg ga doen en tijdelijk in een andere elektrische auto ga rijden, totdat de nieuwe model 3 er is. Iemand nog goede ideeën voor een oplossing?
Ruilen (Obv taxatierapporten) met iemand in dezelfde situatie zodat je hem alsnog allebei naar privé kunt halen?
 
Hoe zit het dan met deze regel ?

Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik
Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.
 
Hoe zit het dan met deze regel ?

Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik
Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.
Dat is de beste oplossing. Maar als je een BV hebt werkt dat niet want dan ben je je eigen werknemer (de BV draagt de kosten en de werknemer de bijtelling). Geen idee trouwens hoe dat bij een VOF zit maar gezien de vraagstelling ging ik er van uit dat dat niet kan.
 
Even nog wat anders. Ik had op een ander draadje een discussie over de bijtelling van 2013 auto's. Helaas weet ik niet meer waar ik die discussie had. Maar ik zou een brief naar de BD schrijven. Vandaag lag na 3 weken het antwoord op de mat. Ik heb het antwoord integraal hierbij geplaatst.View attachment 289642

Aha.
Dus één keer 60 maanden, daarna niet nog een keer 60 maanden maar per jaar bepalen.
Mooi klote.
Aan de andere kant, we rijden al vijf jaar voor (bijna) nop.
Smeer het uit over tien jaar en het is gemiddeld nog steeds erg weinig.
Wat zal ik doen: P85+ nóg vijf jaar doorrijden óf zwichten voor de verleiding van een P100D?:)
 
Gisterenavond toch even wat spannende momenten beleefd. Ik moest een presentatie geven in Assen en kwam vanuit Delft. Daar was ik met 80% vertrokken. Ik kwam netjes met 13% lading aan en had ingecalculeerd dat ik daarmee zonder problemen naar Drachten zou kunnen rijden om weer te laden.
Maar toen ik na drie uur instapte en ging rijden (het is maar 36km) ging het opeens heel snel bergafwaarts met mijn range. Ondanks dat ik 60 km/u ging rijden was mijn verbruik in de buurt van de 250 Wh/km. In de buurt van Veenhuizen heb ik de auto maar aan de kant gezet en heb ik mijn TNM app geopend. Met -2% procent in Drachten aankomen leek me niet echt haalbaar. Stukje omgereden naar Norg en daar midden in het dorp twintig minuten aan een paal gestaan.

20180327_225031.jpg

Bijna anderhalf uur heb ik gedaan over het stukje tussen Assen en Drachten. Dat is vast een record.
 
Gisterenavond toch even wat spannende momenten beleefd. Ik moest een presentatie geven in Assen en kwam vanuit Delft. Daar was ik met 80% vertrokken. Ik kwam netjes met 13% lading aan en had ingecalculeerd dat ik daarmee zonder problemen naar Drachten zou kunnen rijden om weer te laden.
Maar toen ik na drie uur instapte en ging rijden (het is maar 36km) ging het opeens heel snel bergafwaarts met mijn range. Ondanks dat ik 60 km/u ging rijden was mijn verbruik in de buurt van de 250 Wh/km. In de buurt van Veenhuizen heb ik de auto maar aan de kant gezet en heb ik mijn TNM app geopend. Met -2% procent in Drachten aankomen leek me niet echt haalbaar. Stukje omgereden naar Norg en daar midden in het dorp twintig minuten aan een paal gestaan.

Bijna anderhalf uur heb ik gedaan over het stukje tussen Assen en Drachten. Dat is vast een record.

Dat je dacht "was ik maar met 90% vertrokken"