Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Is er wel keuze voor een duo lader? Weten we al hoe het 3 faseladen gaat?
Wie met het meeste verstand van elektrisch laden voelt zich geroepen slimme vragen te stellen volgende week en dit op Nijntje nivo uit te leggen?
Wat er nu verteld is:

- Enkele lader: 3x16A (11kW)
- Duo lader: 3x32A (22kW)

Je hebt bij de Duo lader dan dus twee 3x16A laders die parallel hun stroom van de fases af halen.

De E-Laad palen in Nederland leveren allemaal 3x16A, dus daar ga je niets winnen. Bijna ALLE palen in Nederland leveren 3x16A, maar bijv een Loloo slechts 1x16A.

Ik weet wel dat er palen van volgens mij Heijmans in Amsterdam zijn die 3x32A leveren, maar dat zijn er maar enkele.

Apologies for posting in English. Does anyone have any recent experience of Roadster public charging in Belgium? I'm traveling from Calais to Saarbrücken and would like to 'fast' charge if possible. I've seen some references to 63A Type 2 in Total Garages (Total Bruxelles Cambre) but wonder if that really exists :smile:
No sorry Kevin! I haven't tried those. But they have a Type 2 socket and you should be able to buy charging credit at the counter.

You'll be limited to 32A since I don't think your cable will do 63A?
 
Is er wel keuze voor een duo lader? Weten we al hoe het 3 faseladen gaat?
Wie met het meeste verstand van elektrisch laden voelt zich geroepen slimme vragen te stellen volgende week en dit op Nijntje nivo uit te leggen?

Als je bij de Tesla site je auto gaat designen (niet goed woord denk ik) dan heb je de optie duo-lader, vandaar mijn vraag. Ook staat op de site dat het type 2 stekker wordt. Of het waar is dat heb ik van de week aan Gert-Jan gevraagd, maar nog niets gehoord.
 
Als je bij de Tesla site je auto gaat designen (niet goed woord denk ik) dan heb je de optie duo-lader, vandaar mijn vraag. Ook staat op de site dat het type 2 stekker wordt. Of het waar is dat heb ik van de week aan Gert-Jan gevraagd, maar nog niets gehoord.
Zie ook mijn post een hier boven.

De Type 2 stekker is door Tesla UK al een paar keer bevestigd, dus laten we het voor nu op 99% zekerheid houden. We weten het pas 100% als het ook echt op de Tesla website staat.
 
Wat er nu verteld is:

- Enkele lader: 3x16A (11kW)
- Duo lader: 3x32A (22kW)

De E-Laad palen in Nederland leveren allemaal 3x16A, dus daar ga je niets winnen. Bijna ALLE palen in Nederland leveren 3x16A, maar bijv een Loloo slechts 1x16A.

Oke, maar in de toekomst komen er wellicht meer laadpalen met 3x 32A en dan kan je wel semi-snelladen. Ik weet niet of hem later zou kunnen laten inbouwen? Weer een vraag voor het get APM tour.
 
Is er wel keuze voor een duo lader? Weten we al hoe het 3 faseladen gaat?
Wie met het meeste verstand van elektrisch laden voelt zich geroepen slimme vragen te stellen volgende week en dit op Nijntje nivo uit te leggen?

Had begrepen dat de keuze van duo lader er zeker is. Enkele lader is 3f 10kW, duo lader is 3f 20kW. Dus je kan altijd 3f laden, heb je 32A beschikbaar en mar 1 lader dan zal je slechts (ongeveer) 15A gebruiken.

Wat ik me nog afvraag is wat er gebeurd als je slechts 1f (3f niet beschikbaar) kan laden met een enkele lader aan boord. Logischerwijs val je dan terug op 1/3 van 10kW? Met dat in achterhoofd neem ik zeker duo lader. Iemand een idee?
 
Zie ook mijn post een hier boven.

De Type 2 stekker is door Tesla UK al een paar keer bevestigd, dus laten we het voor nu op 99% zekerheid houden. We weten het pas 100% als het ook echt op de Tesla website staat.

Heb ook even doorgevraagd naar de 3e rij - de achterwaartse kinderzitjes. Welke lengte daar maximaal op past, want in de diverse US threads lopen de getallen nogal uiteen. Antwoord was dat het nog niet is gehomologeerd voor Europa, dus dat de maten nog niet bekend zijn.
Mijn reactie dat bestellen dan vast ook nog kan wachten werd negatief ontvangen. Je moet direct je auto finalizeren (ook zo'n mooi woord). Ik ga er wel vanuit dat als de specs wijzigen ik alsnog mijn configuratie kan aanpassen - zonder consequenties voor geld of levertijd.
Dit is nog niet bevestigd - maar ook niet ontkend.

toch wel vreemd hoe veel nog 'open' is nu ze in Europa wel aardig serieus begonnen zijn.

Ach - early adopters - het hoort erbij
 
Many thanks... I do have a 63A Type 2 to Roadster Cable (from Henry) but have never seen a 63A Charging Station with a Type 2 socket in the wild (The 63A Type 2's I've seen have cables attached).
Kevin, I think you wil not find a legal charging station on the main land of Europe where you can charge 1 fase 63 amps. Because for the simple reason we are not allowed to pull more than 35 amps from 1 fase. I know in the UK you are allowed on 1 fase up to higher Amps, I believe even up to 70 Amps, you electric system setup is different from ours over here.
 
Last edited:
Hey Kevin,

The picture that is on chargemap.fr website, shows what pretty much look like a Tesla HPC, for the Total charging point that is Namur (on your way to Saarbruken). And I think it is exactly the same that is in Cambes.

total-jambes_870.jpg
 
Een nieuwtje van de presentatie van de Get Amped Tour in München: er komen service centers in Amsterdam, Apeldoorn en Brussel. En voor sommigen aan de grens is de geplande vestiging in Düsseldorf wellicht nog interessant.

De auto's waarmee in München gereden kon worden, waren allemaal Performance-modellen (3 stuks): zwart, gewoon wit, pearl white. Ze hadden in München allemaal 19 inch wielen met winterbanden. Er was ook een Signature Red met 21 inch banden, maar dat was een wat oudere, niet perfect afgewerkte auto die als static display werd gebruikt.
 
Last edited:
Vandaag gebeld door Tesla. Duo lader is 100% zeker. Alle Signatures hebben een duo lader.

Verwachtte leverdatum is juni, alle 500 komen in 1 batch naar Tilburg. Daar worden de accu, body en enkele essentiële onderdelen samengevoegd. Alle specificaties t.b.v. Europese regels worden in de US al meegenomen.

Er komen bijna zeker superchargers in Europa te beginnen bij de Duitse autobahn.
 
Vandaag gebeld door Tesla. Duo lader is 100% zeker. Alle Signatures hebben een duo lader.

Verwachtte leverdatum is juni, alle 500 komen in 1 batch naar Tilburg. Daar worden de accu, body en enkele essentiële onderdelen samengevoegd. Alle specificaties t.b.v. Europese regels worden in de US al meegenomen.

Er komen bijna zeker superchargers in Europa te beginnen bij de Duitse autobahn.

Bijna zeker superchargers in Europa? Dat was toch al helemaal zeker?! Het wordt althans al een tijdje als verkoopargument gebruikt.

De vraag was volgens mij alleen nog waar ze zouden beginnen. Dan lijkt de Autobahn me een logische plek, omdat veel Europeanen via Duitsland de langere vakantie- en zakentrips maken. Met 10-12 stations is heel Duitsland afgedekt. De Autoroute du Soleil in Frankrijk en enkele andere belangrijke Franse snelwegen (6-8 stations), de snelwegen door Zwitserland (2-3 stuks) en Oostenrijk (2-3 stuks) en een paar snelwegen door Noord- en Midden-Italië (4-5 stuks) lijken me ook logische plekken. Als je dan nog een paar superchargers neerzet in Nederland (1-2), België (1-2), Denemarken (1-2), Zuid- en Midden-Noorwegen (2-3) en Zuid-Zweden (2) heb je volgens mij al de reisbehoefte van 90% van de Model S-rijders afgedekt. Dan praat je over zo'n 35-40 stations. Voor de hele VS zijn er al zo'n 100 gepland.
 
Ik volg dagelijks ook het officieel forum.
Ik heb niet de indruk dat de problemen en kinderziektes verminderen.
In tegendeel zelfs. Telkens er een nieuwe software versie gelanceerd word,
Komen er nieuwe en andere problemen boven water.
Mensen die op een bepaald moment niet meer in of uit hun auto kunnen,
Is niet echt bemoedigend. Hopelijk krijgen ze het daar snel een beetje onder controle!

Leuke app voor tesla
Tesla Model S Mobile App - YouTube
 
Last edited:
Ik volg dagelijks ook het officieel forum.
Ik heb niet de indruk dat de problemen en kinderziektes verminderen.
In tegendeel zelfs. Telkens er een nieuwe software versie gelanceerd word,
Komen er nieuwe en andere problemen boven water.
Mensen die op een bepaald moment niet meer in of uit hun auto kunnen,
Is niet echt bemoedigend. Hopelijk krijgen ze het daar snel een beetje onder controle!

Leuke app voor tesla
Tesla Model S Mobile App - YouTube

1 ik vind de app echt super cool

2 het zou niet kloppen als er geen meldingen komen! Er zijn nu zo'n 4 tot 5000 Tesla gebruikers! Dan heb je ook meer klachten/opmerkingen. Ik lig er niet zo wakker van. Ik heb nog nooit een auto gereden zonder problemen! Mercedes problemen met de kabelboom,turbo,achterruitverwarming, a6 automaat en lampen de enige zonder was mijn oude mini maar daar zat geen computer in
 
Wiebe misschien??

- - - Updated - - -


Nope, nog niets gehoord van Athlon. As a matter of fact: we wachten zelfs nog op de lease-offertes. Tesla komt niet af met onderhoudsprijzen etc. Verwachting is dat de auto's rond de zomer beschikbaar zullen zien maar dat neem ik maar niet als harde afspraak.

- - - Updated - - -

Trouwens, nog iets: voor de Model S bestellers die met de billen geknepen zitten omdat de auto mogelijk in 2014 geleverd wordt en daarom bijtelling moeten gaan betalen, dit is NIET zo. Volledig elektrisch auto's zijn vrij van bijtelling, ook na 1 januari 2014. Zie artikel in de Telegraaf hier.


En terecht. Als je de auto's ziet die wel in de 7% bijtelling gaan vallen dan kan je niet anders concluderen dan dat die fiscale straf volledig terecht is. Wegvervuiling!
 
Wiebe misschien??

- - - Updated - - -


Nope, nog niets gehoord van Athlon. As a matter of fact: we wachten zelfs nog op de lease-offertes. Tesla komt niet af met onderhoudsprijzen etc. Verwachting is dat de auto's rond de zomer beschikbaar zullen zien maar dat neem ik maar niet als harde afspraak.

- - - Updated - - -

Trouwens, nog iets: voor de Model S bestellers die met de billen geknepen zitten omdat de auto mogelijk in 2014 geleverd wordt en daarom bijtelling moeten gaan betalen, dit is NIET zo. Volledig elektrisch auto's zijn vrij van bijtelling, ook na 1 januari 2014. Zie artikel in de Telegraaf hier.


En terecht. Als je de auto's ziet die wel in de 7% bijtelling gaan vallen dan kan je niet anders concluderen dan dat die fiscale straf volledig terecht is. Wegvervuiling!
Ik ben bang dat 0% in 2014 niet klopt, zie: Eerste kenteken afgegeven in 2014