Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zal eens gaan kijken in Geneve dan. Heb vanochtend mijn vlucht geboekt. Ik heb pas net mijn reservering gedaan, heb nog alle tijd om de kleur te kiezen.

- - - Updated - - -

Ik las dit: Tesla Triumphs but Questions Remain - TheStreet
Wachttijd in de US maar 30 dagen? Wat betekent dat voor uitleveren in Europa? Volgens Tesla Eindhoven is de kans dat je een Model S nog dit jaar op kenteken krijgt "vrij zeker". Als er nog 14.000 in de US in de wachtrij staan en 10.000 (??) in Europa, dan zou zo'n uitspraak niet kunnen, wetende dat er ongeveer 20.000 per jaar gebouwd kunnen worden. Het artikel speculeert in allerlei richtingen. Wat denken jullie?

Dat verhaal van The Street klopt van geen kanten en wordt elders op het forum afgekraakt. De bron zou een al te enthousiaste verkoper zijn, maar het zou zelfs gewoon om een misverstand kunnen gaan.

Op dit moment krijgen Amerikanen die hun reservering omzetten in een order nog steeds een levertijd op van 2-4 maanden, afhankelijk van de gekozen uitvoering en kleur. Voor Europa heeft het verder niet zo heel veel invloed, lijkt me. Althans niet op het begin van de afleveringen. Dat wordt echt wel juli en augustus voor de Signatures en najaar voor de gewone productieauto's (2013 moet er wel in zitten).

De productie van de Signatures begint als het goed is volgende maand, maar er gaat heel wat tijd overheen om ze hierheen te vervoeren en vooral gereed te maken. Het zou me niet verbazen als de Europese lader, waar ze nog volop mee bezig zijn, er nog helemaal niet in zit maar pas hier in Tilburg wordt gemonteerd.
 
Voor wat betreft uitnodiging om auto samen te stellen: Weet iemand hoever ze zijn, welk nummer??

Had mail deze week verwacht, hen Sig 347.

Heb ook Misubishi Outlander PHEV besteld als ICE auto. Bij hen alles duidelijk rondom opladen, parkeersensoren etc. Complimenten.

Tesla nog veel niet helder, maar daarom ook veel spannender...en natuurlijk een beauty van een auto.

Gaat erom spannen welke auto het eerst gaat komen.

Wie heeft laatste nummer met uitnodiging te designen?
 
Dat verhaal van The Street klopt van geen kanten en wordt elders op het forum afgekraakt. De bron zou een al te enthousiaste verkoper zijn, maar het zou zelfs gewoon om een misverstand kunnen gaan.

Op dit moment krijgen Amerikanen die hun reservering omzetten in een order nog steeds een levertijd op van 2-4 maanden, afhankelijk van de gekozen uitvoering en kleur. Voor Europa heeft het verder niet zo heel veel invloed, lijkt me. Althans niet op het begin van de afleveringen. Dat wordt echt wel juli en augustus voor de Signatures en najaar voor de gewone productieauto's (2013 moet er wel in zitten).

De productie van de Signatures begint als het goed is volgende maand, maar er gaat heel wat tijd overheen om ze hierheen te vervoeren en vooral gereed te maken. Het zou me niet verbazen als de Europese lader, waar ze nog volop mee bezig zijn, er nog helemaal niet in zit maar pas hier in Tilburg wordt gemonteerd.


Volgens earnings call. 16,000 reservations einde 2012 plus ongeveer 3,500 in EU/Asia is totaal 19,500. Minus cancellations (zullen redelijk deel zijn), plus extra orders in USA 2013 - minus shipped in 2013 tot nu toe.

All is all zal getal waarschijnlijk rond de 15-18,000 units liggen, dus geen reden tot zorgen voor 2013 zitten ze al behoorlijk vol...

In de call melde ze nog dat de gemiddelde wachttijd in de USA nu 5 maanden bedraagt... (voor sommige duurdere modellen kan het nu 6-8 weken zijn maar is niet het gemiddelde!)
 
De rede waarom het in de US zo snel vooruit gaat is omdat het in Europa voor geen meter gaat. Eigenlijk hadden de eerste Sig's al in januari moeten aankomen. Maar aangezien ze ginder nog niet met de productie voor de EU begonnen zijn wordt dit ingenomen door US. Daar staan ze versteld van de snelle levering maar eens de productie voor de EU begint zal alles wel aardig wat vertragen.
Ikzelf heb EU Sig #80 maar heb nog niet mogen bestellen. Blijkbaar waren ze vergeten een vennootschap in België op te richten om de bestellingen en facturatie te kunnen laten gebeuren. Eind januari heb ik daarvoor een telefoon gekregen van TM. Nog steeds ben ik wachtende. Hoop nu binnenkort te mogen gaan bestellen. Ze beweren wel dat de uitgifte van de wagens volgens de # nummering gaat gebeuren.
 
Zojuist het telefoontje gehad waar ik op zat te wachten van Tesla, nl. de upgrade naar een Signature! (ik was 16de op de wachtlijst)

Gefeliciteerd! Die kans zat er dik in, alleen opmerkelijk dat ze al zo snel bij nummer 16 zijn. Ze zijn nu met het configureren bij ongeveer #300 van de 500 Sigs aanbeland, maar die hebben daar wel een maand de tijd voor. Dus schijnbaar zijn er wat mensen die meteen hebben laten weten dat ze toch maar ervan afzien (of liever doorschuiven naar de gewone productie).

Gaat het een Signature Red worden?
 
Gefeliciteerd! Die kans zat er dik in, alleen opmerkelijk dat ze al zo snel bij nummer 16 zijn. Ze zijn nu met het configureren bij ongeveer #300 van de 500 Sigs aanbeland, maar die hebben daar wel een maand de tijd voor. Dus schijnbaar zijn er wat mensen die meteen hebben laten weten dat ze toch maar ervan afzien (of liever doorschuiven naar de gewone productie).

Gaat het een Signature Red worden?

Thnx! Of ze echt bij 16 zijn of dat het komt omdat ik zo nu en dan op bel weet ik niet ;-) Tja nu is het twijfelen inderdaad tussen sig red en zwart...... Voor Antwerpen wist ik zeker dat het zwart zou worden maar daar vond ik sig red toch echt wel mooi.
 
Last edited:
Beste mensen, even een vraagje voor wanneer ik mijn S heb.... (en hopelijk toch niet na september)...

Vraag:
wordt in (komende) GPS systemen waar men dan laadpunten (gewone laders / snelladers / super chagers) mee kan vinden onderscheid gemaakt in b.v. "overdekte" (parkeer garages e.d.) laadpunten...of niet?
Waarom?
Als ik binnenkort b.v. naar Amsterdam / Parijs / Keulen enz.. rijdt en m'n S wenst bij te laden.. wil ik dit niet doen waar hij dan gewoon bloot staat en men hem rustig kan leeg roven... dus liefst (enigsinds) bewaakt laden..
Hem ergens een paar uur aan een semi snellader hangen OK.. maar dan ga je toch wat in de stad of zo… toch geen 4 - 5 - 6 u in de auto wachten..
vandaar...

Dus vraagje:
kan men bij een zoekfunctie e.d. b.v. beveiligd / overdenkt laadpunt ingeven / vinden?????
 
Last edited:
Beste forum-leden,

Voor degene die het interesseert: ik heb de belastingdienst een brief geschreven met de vraag of de kosten van het verhogen van de aansluiting in mijn prive meterkast naar 380 V 32 Amp. als zakelijke kosten gezien mag worden, tevens ook de vraag gesteld of de meerkosten van vastrecht zakelijk zijn.

De belastingdienst heeft als volgt geantwoord:
Op 29 januari 2013 heb ik uw brief ontvangen. In deze brief schrijft u dat u voornemens bent een electrische auto aan te schaffen (Tesla Model S) welke u zakelijk gaat gebruiken. Met betrekking tot deze auto wordt er bij uw woning een laadpaal geplaatst. In de meterkast in de woning worden aanpassingen verricht. Met betrekking tot vorenstaande kan ik u het volgende mededelen.

Indien de elektrische auto tot uw ondernemersvermogen wordt gerekend kunt u alle kosten met betrekking tot deze auto als zakelijke kosten in aftrek brengen. Tot deze kosten behoren tevens de afschrijvingskosten van de aanschaf van de laadpaal, de kosten m.b.t. de aanpassingen in de meterkast en de kosten met betrekking tot het stroomverbruik van de auto.

Indien u de auto tot uw privevermogen rekent kunt u voor de zakelijke kilometers € 0,19 per kilometer als zakelijke kosten in aftrek brengen.

Hoogachtend,
namens de inspecteur


Belastingdienst/Rijnmond/kantoor Dordrecht
 
Beste forum-leden,

Voor degene die het interesseert: ik heb de belastingdienst een brief geschreven met de vraag of de kosten van het verhogen van de aansluiting in mijn prive meterkast naar 380 V 32 Amp. als zakelijke kosten gezien mag worden, tevens ook de vraag gesteld of de meerkosten van vastrecht zakelijk zijn.

De belastingdienst heeft als volgt geantwoord:
Op 29 januari 2013 heb ik uw brief ontvangen. In deze brief schrijft u dat u voornemens bent een electrische auto aan te schaffen (Tesla Model S) welke u zakelijk gaat gebruiken. Met betrekking tot deze auto wordt er bij uw woning een laadpaal geplaatst. In de meterkast in de woning worden aanpassingen verricht. Met betrekking tot vorenstaande kan ik u het volgende mededelen.

Indien de elektrische auto tot uw ondernemersvermogen wordt gerekend kunt u alle kosten met betrekking tot deze auto als zakelijke kosten in aftrek brengen. Tot deze kosten behoren tevens de afschrijvingskosten van de aanschaf van de laadpaal, de kosten m.b.t. de aanpassingen in de meterkast en de kosten met betrekking tot het stroomverbruik van de auto.

Indien u de auto tot uw privevermogen rekent kunt u voor de zakelijke kilometers € 0,19 per kilometer als zakelijke kosten in aftrek brengen.

Hoogachtend,
namens de inspecteur


Belastingdienst/Rijnmond/kantoor Dordrecht
Das mooi, hoe had je exact de vraag gesteld? Ga dan denk ik ook zo'n brief schrijven, dan heb ik persoonlijk antwoord mocht er eens moeilijk over gedaan worden in een later stadium.
 
Vergeet verder niet dat je voor de kosten van de laadpaal en de installatiekosten (dus ook het werk daarvoor in de meterkast) een Milieu Investering Aftrek-aanvraag (MIA) kunt indienen, net als voor de auto zelf. Dus 36% extra afschrijving en de investering zelf meteen al voor 75% afschrijven in het eerste jaar.

Ik vind dit trouwens wel een leuke zin van de belastinginspecteur: ''... en de kosten met betrekking tot het stroomverbruik van de auto.'' Dat is een heel breed begrip. Ik heb zelf zonnepanelen op mijn huis en heb die - yep, zonder overleg met de inspecteur maar wel na advisering door mijn accountant - opgevoerd als zakelijke investering, met EIA-aftrek, omdat ik kan aantonen dat elke kWh die daarmee wordt opgewekt wordt gebruikt voor de zakelijke elektrische auto (op dit moment een andere EV, straks de Model S). Ik hoor uiteindelijk wel of het goed wordt gevonden (áls er ik ooit iets van hoor).