Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien dubbel want ook ergens in ander draadje maar dit zou mooi voor hen zijn, maar wordt wel grote wandtegel en ze moeten Engels kunnen.

View attachment 327037

Prachtig, de hele 4-jarige opleiding journalistiek samengevat op 1 tegeltje!
Heb sowieso die opleiding nooit helemaal begrepen. De kwaliteit van het werk van veel (de meeste?) journalisten bevestigt dat beeld.
 
Al deze uitgaven worden als investering gekapitaliseerd en vormen dus geen voldoende uitleg waarom de resultaatsrekening onderaan de streep negatief is.

I stand corrected. Maar dit zal gelden voor het onroerend goed, niet voor research & development neem ik aan (de personeelslasten in elk geval niet). En die gekapitaliseerde investeringen zijn niet gratis, dat levert rentelasten op. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat Tesla als relatief nieuwe fabrikant nog weinig auto's heeft om de vaste kosten over te verdelen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
I stand corrected. Maar dit zal gelden voor het onroerend goed, niet voor research & development neem ik aan (de personeelslasten in elk geval niet). En die gekapitaliseerde investeringen zijn niet gratis, dat levert rentelasten op. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat Tesla als relatief nieuwe fabrikant nog weinig auto's heeft om de vaste kosten over te verdelen.
Ik weet het zo net nog niet.

Een voorbeeld: "De winst van de groep is gedaald met 5,6 procent naar een bedrag van 35,2 miljoen euro. De winst wordt volgens het persbericht vooral gedrukt door investeringen ‘voor toekomstige groei’." (Investeringen drukken winst Van de Velde in H1)

Trek dat verder door en een verlies is binnen handbereik.

Ik ben geen boekhouder maar ik denk dat een overmatige investering invloed heeft op het resultaat.
 
I stand corrected. Maar dit zal gelden voor het onroerend goed, niet voor research & development neem ik aan (de personeelslasten in elk geval niet). En die gekapitaliseerde investeringen zijn niet gratis, dat levert rentelasten op. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat Tesla als relatief nieuwe fabrikant nog weinig auto's heeft om de vaste kosten over te verdelen.

Ben zelf ook geen fiscalist, maar als ondernemer binnen een snelgroeiende startup weet ik er wel een beetje van. Naar NL maatstaven kun je investeringen in R&D, waarin ook de desbetreffende personeelskosten kunnen zitten, activeren op je balans ipv deze direct te nemen in de W&V van je onderneming. In NL zijn daar onder strenge voorwaarden nog extra regelingen voor, zoals de WBSO, die “speur- en ontwikkelingswerk” willen bevorderen.

Het op de balans mogen activeren betekent dan dat dit minder ten laste gaat van de W/V in het betreffende boekjaar, maar “uitgesmeerd” kan worden over meerdere jaren. Wat de exacte regels/regelingen voor Amerika of deelnemingen van Tesla buiten Amerika zijn weet ik zo niet. Ik kan me wel voorstellen dat Tesla, gezien het belang en de omvang, zgn “rulings” heeft getroffen met de landen waarin die activiteiten plaatsvinden...
 
  • Like
Reactions: ebullio
I stand corrected. Maar dit zal gelden voor het onroerend goed, niet voor research & development neem ik aan (de personeelslasten in elk geval niet). En die gekapitaliseerde investeringen zijn niet gratis, dat levert rentelasten op. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat Tesla als relatief nieuwe fabrikant nog weinig auto's heeft om de vaste kosten over te verdelen.

R&D is inderdaad expensed (350mlj per kwartaal). Rentelasten zijn relatief klein voor Tesla. Een flink deel van de groei is via equity gefinancierd of via convertibles met een lage rentevoet. (En sommige van de geassocieerde kosten ivm warrants en hedges op zich ook weer gekapitaliseerd). Grosso 160mlj per kwartaal op de winst/verlies rekening. Belangrijker zijn de afschrijvingskosten. Die zijn iets van een 400 a 500 miljoen per kwartaal en schaleren min of meer met aantal geproduceerde auto’s (ook weer niet helemaal, maar toch). Als alles loopt zoals gepland maken we dit kwartaal winst if toch heel kort bij breakeven. Maar dan moet dat verhaal van de overname njet teveel roet in het eten strooien...
 
Ben zelf ook geen fiscalist, maar als ondernemer binnen een snelgroeiende startup weet ik er wel een beetje van. Naar NL maatstaven kun je investeringen in R&D, waarin ook de desbetreffende personeelskosten kunnen zitten, activeren op je balans ipv deze direct te nemen in de W&V van je onderneming. In NL zijn daar onder strenge voorwaarden nog extra regelingen voor, zoals de WBSO, die “speur- en ontwikkelingswerk” willen bevorderen.

Het op de balans mogen activeren betekent dan dat dit minder ten laste gaat van de W/V in het betreffende boekjaar, maar “uitgesmeerd” kan worden over meerdere jaren. Wat de exacte regels/regelingen voor Amerika of deelnemingen van Tesla buiten Amerika zijn weet ik zo niet. Ik kan me wel voorstellen dat Tesla, gezien het belang en de omvang, zgn “rulings” heeft getroffen met de landen waarin die activiteiten plaatsvinden...

Ik niet omdat dit terecht een van de zwaarste schendingen van de US-GAAP zou betekenen.
 
Heeft er iemand nog een (gebruikte) laadkabel voor ModelS liggen? Die van mij werkt niet meer. Opladen deed ik eigenlijk al voor 90% bij superchargers. maar soms is het toch wel handig om ook thuis op te laden.
Nieuw hier hé?:(
Als je zoveel bespaart door 90% bij SuperChargers te laden, kun je waarschijnlijk wel een nieuwe kabel kopen ;)
Weet je trouwens dat als je vaak bij SuperChargers laadt dat je laadsnelheid door Tesla wordt afgeknepen?
 
giphy.gif