Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Laadpaal-ZWART!.jpg


Zo, die staat op de zaak! 2 x 3 fasen 32A. En speciaal voor de liefhebber: in ZWART!
 
Dit was zoals ik had verwacht! Komt mij goed uit is 10 min rijden
Zeker goed nieuws! Scheelt mij uit Middelburg een heel stuk rijden!
Zo, die staat op de zaak! 2 x 3 fasen 32A. En speciaal voor de liefhebber: in ZWART!
Jij begrijpt hem! Huppa, 2x 3-fase 32A, dat is lekker!

Waar staat hij? Kan je hem submitten op:
* Open Charge Map - The global public registry of electric vehicle charging locations
* Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto

Vooral de eerste ben ik fan van. Een centrale database waar iedereen (site/app) vrij gebruik van mag maken!

Verder mooie paal van Mennekes, die duitsers weten wel hoe zoiets te maken.


In concept SER energieakkoord: bijtelling 8% voor plug in hybride, 3% voor full electric. Hoofdpunten concept-energieplan - NOS Nieuws
Klinkt goed! 3% is mee te leven :)
 
Als het inderdaad "slechts" 3% wordt dan is dat goed nieuws voor de Tesla verkoop in Nederland.
Volgens mijn snelle berekening zal het een euro of 100 netto in de maand zijn voor een 85kWh van rond de €90k cataloguswaarde, of heb ik het nu mis?
Rond de 100 euro inderdaad. Dat is een zeer goede deal.

Ook een Leaf of ZOE is zo nog steeds leuk om te rijden.
 
In concept SER energieakkoord: bijtelling 8% voor plug in hybride, 3% voor full electric. Hoofdpunten concept-energieplan - NOS Nieuws

Mooi zo. Die geplande mails aan regering/politieke partijen over een onderscheid tussen hybride en vol-elektrisch laat ik nu maar achterwege (niet dat het wat had uitgehaald). Ik lees alleen dat de minister nog niet zover is. Maar als zoveel organisaties hier achter staan dan kun je als regering moeilijk achterblijven, toch? Want dan kunnen ze het poldermodel gelijk meteen begraven.
 
In concept SER energieakkoord: bijtelling 8% voor plug in hybride, 3% voor full electric. Hoofdpunten concept-energieplan - NOS Nieuws

Ik vind toch dat hiermee het probleem niet wordt opgelost. Vanaf volgend jaar kun je voor 8% bijtelling een plug-in rijden, of je daar nu volledig elektrisch mee rijdt of nooit een laadpaal van dichtbij ziet.

Ik zat zelf te denken aan de volgende maatregelen om verkeerd gebruik van een plug-in te voorkomen:

Pas de fiscale regelgeving zodanig aan dat voor plug-in hybrides geldt dat kosten voor fossiele brandstoffen door de onderneming niet meer kunnen worden opgevoerd als aftrekbare kosten en de btw op deze fossiele brandstoffen niet kunnen worden verrekend. Daarmee wordt het rijden op fossiele brandstoffen in een plug-in hybride een aanzienlijk prijziger gelegenheid, wat er vermoedelijk toe zal leiden dat werkgevers, zzp'ers en dga's toch zoveel mogelijk hun plug-in hybrides zullen willen laten rijden op elektriciteit. De ratio voor deze maatregel is alleszins redelijk: de onderneming heeft gebruik kunnen maken van de extra aanschafsubsidies op grond van het gegeven dat het (theoretische) brandstofverbruik van een dergelijke auto nihil tot zeer laag is. Daar hoort dan tegenover te staan dat er dus ook geen kosten voor fossiele brandstoffen als aftrekposten kunnen worden opgevoerd.

Ook aan de kant van de werknemer/gebruiker zou een maatregel kunnen worden geïntroduceerd. Een werknemer/gebruiker betaalt 0% bijtelling vanuit de veronderstelling dat de door hem bereden auto niet tot nauwelijks fossiele brandstoffen zal verbruiken. Als dat desondanks toch wel het geval is, is het in essentie niet onredelijk om de kosten voor deze fossiele brandstoffen (die dus door de werkgever/onderneming worden betaald) als loon in natura op te tellen bij het inkomen van de werknemer/gebrukker zodat daarover IB verschuldigd
is.

Ik kan niet inschatten of de twee hiervoor beschreven maatregelen ter voorkoming van "onjuist" gebruik van zeer zuinige personenauto's door de Belastingdienst makkelijk implementeerbaar zijn. Kijkend naar mijn eigen onderneming denk ik niet dat de maatregelen aan de kant van ondernemers zouden leiden tot onredelijke administratieve lasten.

Ik hoor graag jullie meningen ver deze gedachten!

Met vriendelijke groet,

Daniel
 
Ik vind toch dat hiermee het probleem niet wordt opgelost. Vanaf volgend jaar kun je voor 8% bijtelling een plug-in rijden, of je daar nu volledig elektrisch mee rijdt of nooit een laadpaal van dichtbij ziet.

Ik zat zelf te denken aan de volgende maatregelen om verkeerd gebruik van een plug-in te voorkomen:

Pas de fiscale regelgeving zodanig aan dat voor plug-in hybrides geldt dat kosten voor fossiele brandstoffen door de onderneming niet meer kunnen worden opgevoerd als aftrekbare kosten en de btw op deze fossiele brandstoffen niet kunnen worden verrekend. Daarmee wordt het rijden op fossiele brandstoffen in een plug-in hybride een aanzienlijk prijziger gelegenheid, wat er vermoedelijk toe zal leiden dat werkgevers, zzp'ers en dga's toch zoveel mogelijk hun plug-in hybrides zullen willen laten rijden op elektriciteit. De ratio voor deze maatregel is alleszins redelijk: de onderneming heeft gebruik kunnen maken van de extra aanschafsubsidies op grond van het gegeven dat het (theoretische) brandstofverbruik van een dergelijke auto nihil tot zeer laag is. Daar hoort dan tegenover te staan dat er dus ook geen kosten voor fossiele brandstoffen als aftrekposten kunnen worden opgevoerd.

Ook aan de kant van de werknemer/gebruiker zou een maatregel kunnen worden geïntroduceerd. Een werknemer/gebruiker betaalt 0% bijtelling vanuit de veronderstelling dat de door hem bereden auto niet tot nauwelijks fossiele brandstoffen zal verbruiken. Als dat desondanks toch wel het geval is, is het in essentie niet onredelijk om de kosten voor deze fossiele brandstoffen (die dus door de werkgever/onderneming worden betaald) als loon in natura op te tellen bij het inkomen van de werknemer/gebrukker zodat daarover IB verschuldigd
is.

Ik kan niet inschatten of de twee hiervoor beschreven maatregelen ter voorkoming van "onjuist" gebruik van zeer zuinige personenauto's door de Belastingdienst makkelijk implementeerbaar zijn. Kijkend naar mijn eigen onderneming denk ik niet dat de maatregelen aan de kant van ondernemers zouden leiden tot onredelijke administratieve lasten.

Ik hoor graag jullie meningen ver deze gedachten!

Met vriendelijke groet,

Daniel

wat is er mis met het gebruiken van de bestaande regelgeving ? op het gebied van IB worden de meeste van ons toch al genaaid. En denk eraan dat zonder de hybride voertuigen wij geen laadpalen gehad zouden hebben, laat staan belasting voordeel.

dus l.....van mijn part alle auto s met een accu dezelfde regels op toepassen en laat iedereen maximaal gebruik maken van de wet
 
Ik zit eraan te denken om aan Tesla te vragen of het niet mogelijk is om de factuur van de Model S op 30 september gedateerd te krijgen, hiermee krijg ik (als ondernemer met een 3-maandelijkse aangifte) zo'n € 17.000 in oktober terug/verrekening ipv in januari 2014. Scheelt weer een stukje voor financiering. Betaling van de factuur dan voor/bij aflevering. Iemand enig idee of dit mag? Ik heb delivery-window van sept/okt, dus heel raar is het niet denk ik.

Als meer mensen voor zijn, dan ga ik het aan Tesla Benelux voorleggen.
 
Ik zit eraan te denken om aan Tesla te vragen of het niet mogelijk is om de factuur van de Model S op 30 september gedateerd te krijgen, hiermee krijg ik (als ondernemer met een 3-maandelijkse aangifte) zo'n € 17.000 in oktober terug/verrekening ipv in januari 2014. Scheelt weer een stukje voor financiering. Betaling van de factuur dan voor/bij aflevering. Iemand enig idee of dit mag? Ik heb delivery-window van sept/okt, dus heel raar is het niet denk ik.

Als meer mensen voor zijn, dan ga ik het aan Tesla Benelux voorleggen.

Je kan bij de belastingdienst ook vragen om eerder je btw aangifte te doen