Na 3 weken was het tijd voor de eerste 'road-trip'; met mijn gezin en onze MS; Eindhoven Oma Vlissingen en terug. normaliter 330 km, dankzij een extra trip in omgeving met kennissen (om de MS te showen) toch 362km afgelegd. En ik ben erg blij dat we op locatie 3x 12km per uur ingenomen hebben met een 230V stopcontactje. Want uiteindelijk stonden we met 15km op de teller gisteravond thuis op de oprit.
Mijn conclusie aan het einde van de dag;
zeer comfortabele reis auto, voelt goed, rijd super en je ervaart 'vernieuwing'.
Maar
ik heb nog niet efficiënt genoeg gereden met de Tesla?
Max range geladen, range mode aan, lekker comfortabel gisterochtend het interieur verwarmt terwijl de MS nog aangesloten op onze oprit stond. Op de heenweg netjes aan de snelheid gehouden dus 100 (30%), 120 (40%) en 130 (30%)km/h. Veel thumbs-up en bliekkende ICE-rs onderweg, zelfs een witte Tesla Model S op de terugrit nabij Tilburg. Het spel met de Typical range en het grote energie scherm is erg duidelijk geworden; hoe verhouden de getallen zich tot elkaar en je rechtervoet. Wel bijna alles op cruise control gereden, ja, zacht gas bijgeven met CC = stotterend gas geven. dus daar kan nog een update overeen. Net zoals het volume, na de 5.6 update staat deze lager en pas nadat je de telefoon hebt gebruikt komt het 'echte' volume terug (kortom waar 11 echt hard volume was, is deze na de update niet-meer-echt-hard)
Heenweg ca 243Wh/km, terugweg 225Wh/km.
Aan de ene kant viel het een beetje tegen; deze trip zou goed te doen moeten zijn. Ik had verwacht met tenminste 40km 'over' thuis zou zijn gekomen. Waarbij je nog steeds een van de snellere bakken op de autoweg hebt en dus dominant zou kunnen rijden en geen concessies moet doen. Tegelijkertijd is dit het oude denken; zonder bewustzijn van wat nou energie is in een verbrandingsauto, of wat kosten van benzine zijn of wat je aan afval onderweg achterlaat. Met een 80l tank kan je inderdaad 500km afleggen. En we hebben geen seconde getwijfeld of we de rit gingen halen; geen druppeltje zweet is verspild…
En met de Tesla haalde ik in ieder geval gisteren ca 330km. En het daagde me hoe belangrijk dat is, dat je met een elektrisch voertuig zonder compromissen (daar hebben we thuis na afloop geen meningsverschil meer over, ongeacht deze limieten) daadwerkelijk 330km snel kan afleggen, zonder uitstoot, tegen lage kosten en met een bak comfort. Dat je hier bewust mee om (moet) gaan past eigenlijk naadloos in deze Tijd en past mij persoonlijk ook als mens en ondernemer.
De volgende keer dat we deze trip maken zal het lukken om heen en weer te komen zonder te laden. wellicht heb ik dan een stukje 95 of 115 km/h moeten rijden. Ik vermoed dat de 130km/h echt wel energie kost. Ik verwacht daarmee 5 minuten later aan te komen, nee dat is niet goed. Ik ben nog steeds op dezelfde tijd daar, ik vertrek alleen 5 minuten eerder
.
Of ik maak het mezelf makkelijk; laad even 20km in een kwartier, of een half uur, ergens (Dank Wido voor het aanbod). Ook de mobiele charger was eigenlijk voldoende. Dan neem ik opnieuw mijn haspeltje mee. Want helaas is in Vlissingen geen laadpaal te vinden…
Tips of aanvullingen zijn welkom; komende week gaat de MS naar de service; ook ik heb een brom achterin, laat de banden opnieuw uitlijnen, ben benieuwd of de winterwielen of mistlampen er al zijn , was de auto niet netjes (genoeg) gepoetst tijdens oplevering en ervaar die kleine dingen na de update van vorige week. Als iemand met dezelfde snelheden en afstanden andere Wh/km ervaringen heeft dan kan ik dit meenemen in mijn rij gedrag
En eigenlijk ben ik gewoon simpelweg onder de indruk van de Model S. Wat een cadeau, wat een game-changer...