Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Eindelijk hier ook in transit!! Ik heb alleen nog een vraag over het opladen, heb totaal geen verstand van elektra of laadmogelijkheden en (als het goed is) wordt mijn auto medio december geleverd. Hoogste tijd om toch eens wat te laten installeren. Ik woon in een appartementen complex waar ik de auto in een gemeenschappelijke privé garage parkeer. Als ik het goed heb begrepen, stelde mijn installateur voor om simpelweg een krachtstroom punt aan te leggen zonder zo'n slim kastje en uiteraard met een meter die mijn verbruik bijhoudt.

Mijn vraag is eigenlijk, wat raden jullie mij aan om aan te schaffen? Ondanks dat ik een duo oplader heb, kan ik thuis maar 400 volt/16a, 3 fase laden. Is het raadzaam, om naast alle kosten die ik maak voor het aanleggen van zo'n krachtstroom punt, ook nog eens zo'n kastje erbij te doen? Ik heb een flink aantal pagina's gelezen over opladen op dit forum, en hoe meer ik lees, des te gekker ik wordt :smile: . Er zijn zoveel aanbieders en zoveel verschillende mogelijkheden om op te laden, (keba, mennekes, evbox etc etc).

Hoop dat iemand mij kan adviseren en/of informeren in een niet al te technische taal :smile:
 
Eindelijk hier ook in transit!! Ik heb alleen nog een vraag over het opladen, heb totaal geen verstand van elektra of laadmogelijkheden en (als het goed is) wordt mijn auto medio december geleverd. Hoogste tijd om toch eens wat te laten installeren. Ik woon in een appartementen complex waar ik de auto in een gemeenschappelijke privé garage parkeer. Als ik het goed heb begrepen, stelde mijn installateur voor om simpelweg een krachtstroom punt aan te leggen zonder zo'n slim kastje en uiteraard met een meter die mijn verbruik bijhoudt.

Mijn vraag is eigenlijk, wat raden jullie mij aan om aan te schaffen? Ondanks dat ik een duo oplader heb, kan ik thuis maar 400 volt/16a, 3 fase laden. Is het raadzaam, om naast alle kosten die ik maak voor het aanleggen van zo'n krachtstroom punt, ook nog eens zo'n kastje erbij te doen? Ik heb een flink aantal pagina's gelezen over opladen op dit forum, en hoe meer ik lees, des te gekker ik wordt :smile: . Er zijn zoveel aanbieders en zoveel verschillende mogelijkheden om op te laden, (keba, mennekes, evbox etc etc).

Hoop dat iemand mij kan adviseren en/of informeren in een niet al te technische taal :smile:
Als ik je verhaal zo lees en maximaal 3*16A laden mogelijk is is zogenaamde rode mennekes voldoende, zeker als je de laadkabel van Tesla zelf gaat gebruiken waarin intelligentie van Laadpaal al in verwerkt zit en aanname dat gemeenschappelijke ruimte binnen en droog is. Vanuit gemak zou ik anders Laadpaal met vaste kabel overwegen dat scheelt een klein beetje gehannes dagelijks met kabel uit auto en in laadpunt stoppen.
Houd het simpel en vooral gemakkelijk want er zit meer dan voldoende intelligentie in auto voor het laden!
 
Als ik je verhaal zo lees en maximaal 3*16A laden mogelijk is is zogenaamde rode mennekes voldoende, zeker als je de laadkabel van Tesla zelf gaat gebruiken waarin intelligentie van Laadpaal al in verwerkt zit en aanname dat gemeenschappelijke ruimte binnen en droog is. Vanuit gemak zou ik anders Laadpaal met vaste kabel overwegen dat scheelt een klein beetje gehannes dagelijks met kabel uit auto en in laadpunt stoppen.
Houd het simpel en vooral gemakkelijk want er zit meer dan voldoende intelligentie in auto voor het laden!


Het is dus vooral het gemak die je hebt van een vaste laadpaal met een vaste kabel. En de bijgeleverde kabel van Tesla, past deze direct op zo'n krachtstroom punt? Of moet ik ook nog een kabel bestellen. Had ergens gelezen dat een bepaalde kabel niet werd meegeleverd, maar waarvan wordt aangeraden om deze wel te bestellen?

Dank u voor het snelle en duidelijke antwoord!!
 
Eindelijk hier ook in transit!! Ik heb alleen nog een vraag over het opladen, heb totaal geen verstand van elektra of laadmogelijkheden en (als het goed is) wordt mijn auto medio december geleverd. Hoogste tijd om toch eens wat te laten installeren. Ik woon in een appartementen complex waar ik de auto in een gemeenschappelijke privé garage parkeer. Als ik het goed heb begrepen, stelde mijn installateur voor om simpelweg een krachtstroom punt aan te leggen zonder zo'n slim kastje en uiteraard met een meter die mijn verbruik bijhoudt.

Mijn vraag is eigenlijk, wat raden jullie mij aan om aan te schaffen? Ondanks dat ik een duo oplader heb, kan ik thuis maar 400 volt/16a, 3 fase laden. Is het raadzaam, om naast alle kosten die ik maak voor het aanleggen van zo'n krachtstroom punt, ook nog eens zo'n kastje erbij te doen? Ik heb een flink aantal pagina's gelezen over opladen op dit forum, en hoe meer ik lees, des te gekker ik wordt :smile: . Er zijn zoveel aanbieders en zoveel verschillende mogelijkheden om op te laden, (keba, mennekes, evbox etc etc).

Hoop dat iemand mij kan adviseren en/of informeren in een niet al te technische taal :smile:

Dag "hotmint",

Een nadeel van een normale krachtstroomaansluiting is dat je dan moet werken met de UMC, een kabel met ingebouwde kast met regelelektronica. De UMC is vrij lomp en bovendien wordt deze niet vergrendeld aan de laadpaal. Ik zou het niet fijn vinden om met de UMC in een publieke omgeving te moeten laden ivm vandalisme. Nu is daar naar ik aanneem in jouw private garage geen sprake van.

Ik ga zelf laden op mijn boerderij erf waar geen onbekenden kunnen komen. Dat ga ik doen met een normale krachtstroomaansluiting.

Verder wordt gesteld dat een laadpaal veiliger is omdat dan de stroom niet continu op het stopcontact staat. Dat is inderdaad het geval, maar dit risico is mi verwaarloosbaar als de krachtstroomaansluiting zoals het hoort is voorzien van een aardlekschakelaar.

Met vriendelijke groet,

Daniel
 
Dag "hotmint",

Een nadeel van een normale krachtstroomaansluiting is dat je dan moet werken met de UMC, een kabel met ingebouwde kast met regelelektronica. De UMC is vrij lomp en bovendien wordt deze niet vergrendeld aan de laadpaal. Ik zou het niet fijn vinden om met de UMC in een publieke omgeving te moeten laden ivm vandalisme. Nu is daar naar ik aanneem in jouw private garage geen sprake van.

Ik ga zelf laden op mijn boerderij erf waar geen onbekenden kunnen komen. Dat ga ik doen met een normale krachtstroomaansluiting.

Verder wordt gesteld dat een laadpaal veiliger is omdat dan de stroom niet continu op het stopcontact staat. Dat is inderdaad het geval, maar dit risico is mi verwaarloosbaar als de krachtstroomaansluiting zoals het hoort is voorzien van een aardlekschakelaar.

Met vriendelijke groet,

Daniel

Dag Daniel,

Door jouw bericht begin ik dan toch weer een beetje te twijfelen, het is inderdaad een privé parkeer garage, maar ik deel deze wel met zo'n 120 medebewoners van het complex. Misschien toch eens handig voor mij om te gaan kijken naar een zeer eenvoudig maar kwalitatief oplaadpunt. Zat al bij de producten van Mennekes te kijken, maar van die prijzen word ik ook niet super gelukkig :smile:.

Groet,

Michael
 
Het is dus vooral het gemak die je hebt van een vaste laadpaal met een vaste kabel. En de bijgeleverde kabel van Tesla, past deze direct op zo'n krachtstroom punt? Of moet ik ook nog een kabel bestellen. Had ergens gelezen dat een bepaalde kabel niet werd meegeleverd, maar waarvan wordt aangeraden om deze wel te bestellen?

De rode verloopstekker van de UMC (meegeleverde Tesla laadkabel) naar het krachtstroom stopcontact is momenteel niet op voorraad. Een type 2 => type 2 kabel moet je zelf aanschaffen om bij een openbaar laadpunt te kunnen laden.
 
Het is dus vooral het gemak die je hebt van een vaste laadpaal met een vaste kabel. En de bijgeleverde kabel van Tesla, past deze direct op zo'n krachtstroom punt? Of moet ik ook nog een kabel bestellen. Had ergens gelezen dat een bepaalde kabel niet werd meegeleverd, maar waarvan wordt aangeraden om deze wel te bestellen?

Dank u voor het snelle en duidelijke antwoord!!

Hotmint, als je auto in een publieke omgeving staat zou ik altijd voor een laadpaal kiezen. Deze is vele malen veiliger omdat er op de rode stekker altijd stroom zit, dat is vooral leuk als er iemand over de kabel struikelt of met opzet je kabel eruit trekt (kinderen). Bij een laadpaal wordt de stroom pas ingeschakeld als de stekker van de auto erin zit en de auto het go! teken gegeven heeft. Daarnaast vergrendeld de kabel aan beide kanten, en kan er pas uit als je de auto ontgrendeld. De eenvoudigste Keba is bij 16A meer dan voldoende, gelden zei dat hij bij conraad te koop is op het moment met -10%. (Yup ik lees je posts af en toe Maurice). Hij schijt ook bij Bosch te bestellen zijn. (Rond 800 euro ex)

Verder is het zo dat als er geen vast kabel aan de laadpaal zit je een Type 2 kabel nodig hebt, deze zou ik sowieso aanschaffen omdat je elders ook laden wilt en dan heb je hem al gauw nodig. Onze mede forummer luckyluke heeft. Een mooie site en de kabels zijn goed (keb dr ook een) Homepagina LaadKabelWinkel.
 
Last edited:
Hotmint, als je auto in een publieke omgeving staat zou ik altijd voor een laadpaal kiezen. Deze is vele malen veiliger omdat er op de rode stekker altijd stroom zit, dat is vooral leuk als er iemand over de kabel struikelt of met opzet je kabel eruit trekt (kinderen).bij een laadpaal wordt de stroom pas ingeschakeld als de stekker van de auto erin zit en de auto het go! teken gegeven heeft. Daarnaast vergrendeld de kabel aan beide kanten, en kan er pas uit als je de auto ontgrendeld. De eenvoudigste Keba is bij 16A meer dan voldoende, gelden zei dat hij bij conraad te koop is op het moment met -10%. (Yup ik lees je posts af en toe Maurice)

verder is het zo dat als er geen vast kabel aan zit je een Type 2 kabel nodig hebt, deze zou ik sowieso aanschaffen omdat je elders ook laden wilt en dan heb je hem al gauw nodig. Onze mede forummer luckyluke heeft. Een mooie site en de kabels zijn goed (keb dr ook een) Homepagina LaadKabelWinkel.

Bedankt voor je reactie en informatie. Ik zal sowieso een type 2 kabel aanschaffen. (bedankt voor de link) En inderdaad, met oog op veiligheid is een kastje wel zo verstandig, er lopen vaak genoeg kinderen in deze parkeergarage, dus zo'n automatische vergrendeling is niet verkeerd. Wordt al met al dan alsnog een duur grapje thuis dan, alleen al krachtstroom op mijn eigen plekje, 800 euro. Had ik maar iets beter mijn best moeten doen op school, kon ik het zelf in elkaar knutselen :smile:. Zal de site van Conrad zo even bekijken!
 
Hier inmiddels ook in transit en ook een mailtje ontvangen van Michael, mijn DS. Verwachte levering bijgesteld van begin december naar eind november. Snel alle benodigde formaliteiten regelen, zodat ik zelf niet de vertragende factor ben. Ben benieuwd of het inderdaad allemaal gaat lukken.
Gisteren overigens even binnengelopen op de keienbergweg. Binnen was het akelig leeg, maar buiten stonden zeker 10 S'en te wachten. Voornamelijk zwarte, donkergrijze en rode. Alleen al in Amsterdam worden nu dagelijks een aantal auto's uitgeleverd. Erg actief zag het er allemaal echter niet uit...
 
@Hotmint

De bijgeleverde kabel / Universal Mobile Connector / UMC wordt in dit filmpje mooi uitgelegd:
http://www.teslamotors.com/en_EU/mo...6595f4b54b302493b456548c1&elqCampaignId=459#2

Voor je aansluiting in het appartementencomplex zou je kunnen overwegen eerst de nodige bekabeling te laten aanleggen en een rode CEE16 krachtstroom socket te laten monteren. Mocht je dan later willen upgraden naar een "echt" laadstation zoals een Keba,Evbox,etc. dan is dat niet veel extra werk meer dus dan zijn de kosten beperkt tot de aanschaf van het laadpunt en een uurtje montage.
 
image.jpg


Hotmint, ik gebruik thuis een 3x16A krachtstroom punt in een afsluitbaar kastje. Hierin past de standaard meegeleverde kabel met UCM. Als hij dicht zit kan de stekker er niet worden uitgetrokken. Aan de kant van de auto is hij sowieso vergrendeld. Voor laden aan publieke palen en bij bedrijven enzo moet je idd nog een aanvullende type 2 kabel kopen.
 
Hier inmiddels ook in transit en ook een mailtje ontvangen van Michael, mijn DS. Verwachte levering bijgesteld van begin december naar eind november. Snel alle benodigde formaliteiten regelen, zodat ik zelf niet de vertragende factor ben. Ben benieuwd of het inderdaad allemaal gaat lukken.
Mooi is dat :p Michael is ook mijn DS, bij mij is het precies andersom: het was eind november, nu begin december :(