Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
er worden er maandag en dinsdag ook geleverd die +100 na mij zitten. de auto is reeds ingeschreven en mijn nummerplaat is toegekend. dat doen ze niet als de auto er niet is hé.
Dat doen ze dus blijkbaar wel. De mijne is juist ingeschreven. Misschien dat mijn levering nog een dag vervroegd wordt naar maandag.
Ze moeten er morgen 9!! uitleveren... Druk dagje in Woluwe
 
Zonet een heel uitgebreide toelichting gegeven over mijn eerste week met de Model S via mijn eerste post op Forum. Verschijnt helaas niet. Kreeg melding dat Forum administrator dit moest goedkeuren? Iemand hier weet van want volgende postings verschijnen we onmiddellijk.
 
Eerste poging om te posten mislukt. Nu tweede keer. (Een half uur typewerk foetsjie)

Eerst mezelf even voorstellen. Ik ben sinds vorige week trotse eigenaar van Roodkapje. Een Multi-coat Red P85 Model S. Volgens DS zelfs de eerste die in deze kleur werd uitgeleverd in België. Graag deel ik met jullie mijn ervaringen over de eerste week met specifieke opmerkingen over rijden met de S in België. Mijn Roodkapje-sprookje vertelt oa. over Apu de Indiër, Michael Jackson, Het beloofde land België en eindigt niet zo happy met de traagste testrit ooit ter wereld gereden met een Model S.

Eerst en vooral, ik ben supertevreden over de wagen. Het overtreft zelfs mijn torenhoge verwachtingen. Bloedmooi, supersnel, revolutionair en a-typisch. Ik begin met enkele negatieve punten maar laat het duidelijk zijn dat ik heel tevreden ben en de wagen iedereen aanbeveel.

  • Bluetooth pairing
Mijn Samsung Galaxy S4 mini slaagt er niet in om te pairen met de Tesla Bluetooth. Met andere toestellen lukt dit wel. Na wat opzoekwerk blijken de S3 en S4 van Samsung regelmatig problemen te geven met de initiële pairing. Zou oplosbaar moeten zijn in het Service Center.

  • Laden
Al veel over geschreven maar ik zou graag mijn ervaringen hierover willen delen met iets andere bewoordingen. Ik heb op aanraden van Tesla thuis drijfkracht geïnstalleerd (3x 16A) voor de rode stekker. Voorlopig heb ik geen laadstation.

Omdat de rode stekker pas in januari kan worden uitgeleverd door Tesla en er geen laadstations in de buurt bij mijn thuis of werk zijn (Belgie is veel slechter uitgerust dan NL) ben ik dus aangewezen op een klassieke 220V aansluiting. Deze laadt bij mij (twincharger optie) 11 km (typcal range) per uur. Indien je dus dagelijks in totaal meer dan 150 km zou rijden op en af naar het werk en onderweg niet kan opladen kom je er dus mogelijk niet wegens te weinig beschikbare oplaadtijd! Het ontbreken van de rode connector is dus een heel groot probleem. Tesla zou een mail hebben rondgestuurd voor een tegoedbon van 300€ maar men is België vergeten.

Hier iets waarover nog relatief weinig werd geschreven. Een groot deel van de 220V stopcontacten werken voor Tesla niet in Belgie! Blijkbaar maakt Tesla (en alleen Tesla) een probleem om te laden als de stopcontacten op een bepaalde manier zijn aangesloten. Iets met de verbinding van de twee polen die dan omgedraaid moeten worden. Geen enkele installateur houdt rekening met richtlijnen op dit vlak (mochten er zelfs richtlijnen zijn) omdat dit voor alle andere stroomvoorzieningen niet uitmaakt.Voor Tesla dus wel en er komt dan geen stroom door. In alle landen (behalve België) kan dit simpel opgelost worden door de stroomkabel omgekeerd in het stopcontact te steken.
Alleen geldt in België de verplichting dat elk stopcontact een aarding moet hebben (Het metalen pinnetje in het midden). Hierdoor past de stekker niet als je hem omdraait.
Je kan dit oplossen door het stopcontact te demonteren. De polen te verwisselen en terug te plaatsen maar je moet hiervoor een klein beetje technisch aangelegd zijn. (Niet bij mij het geval)


Ik heb thuis een 3x16a aansluiting waar ik zonder de rode connector-kabel niets mee kan doen en in mijn tuin en garage in totaal zeven 220V contacten. zes ervan werkten niet wegens dit “pool-probleem”. Gelukkig de laatste wel. Ik had dus bijna niets kunnen doen met mijn Tesla todat de elctricien opnieuw zou kunnen langskomen. Hou hier dus in België zeker rekening mee als je geen laadstation thuis hebt.

De rest van het verhaal volgt zo.
 
Eerste poging om te posten mislukt. Nu tweede keer. (Een half uur typewerk foetsjie)

Een groot deel van de 220V stopcontacten werken voor Tesla niet in Belgie! Blijkbaar maakt Tesla (en alleen Tesla) een probleem om te laden als de stopcontacten op een bepaalde manier zijn aangesloten. Iets met de verbinding van de twee polen die dan omgedraaid moeten worden. Geen enkele installateur houdt rekening met richtlijnen op dit vlak (mochten er zelfs richtlijnen zijn) omdat dit voor alle andere stroomvoorzieningen niet uitmaakt.Voor Tesla dus wel en er komt dan geen stroom door. In alle landen (behalve België) kan dit simpel opgelost worden door de stroomkabel omgekeerd in het stopcontact te steken.
Alleen geldt in België de verplichting dat elk stopcontact een aarding moet hebben (Het metalen pinnetje in het midden). Hierdoor past de stekker niet als je hem omdraait.
Je kan dit oplossen door het stopcontact te demonteren. De polen te verwisselen en terug te plaatsen maar je moet hiervoor een klein beetje technisch aangelegd zijn. (Niet bij mij het geval)

Welkom! Ik verwacht dat die missende post nog wel een keer opduikt, iemand moet dat ergens goedkeuren :)

Dit herken is heel erg van het laden op kantoor, waar we ook nog wachten op een aansluiting. Ik adviseer je om een Nederlands verlengsnoer te nemen, althans eentje zonder die centrale 'pin', die je forceert om op één manier je stekker ergens in te steken. Met zo'n verlengsnoer heb je dan een stuk meer flexibiliteit, ik heb die ook gekocht om bij mijn schoonfamilie in België te kunnen laden....
 
Hier iets waarover nog relatief weinig werd geschreven. Een groot deel van de 220V stopcontacten werken voor Tesla niet in Belgie! Blijkbaar maakt Tesla (en alleen Tesla) een probleem om te laden als de stopcontacten op een bepaalde manier zijn aangesloten. Iets met de verbinding van de twee polen die dan omgedraaid moeten worden. Geen enkele installateur houdt rekening met richtlijnen op dit vlak (mochten er zelfs richtlijnen zijn) omdat dit voor alle andere stroomvoorzieningen niet uitmaakt.Voor Tesla dus wel en er komt dan geen stroom door. In alle landen (behalve België) kan dit simpel opgelost worden door de stroomkabel omgekeerd in het stopcontact te steken.
Alleen geldt in België de verplichting dat elk stopcontact een aarding moet hebben (Het metalen pinnetje in het midden). Hierdoor past de stekker niet als je hem omdraait.
Je kan dit oplossen door het stopcontact te demonteren. De polen te verwisselen en terug te plaatsen maar je moet hiervoor een klein beetje technisch aangelegd zijn. (Niet bij mij het geval)

Koop even een 230V verlengsnoer waarbij je wel even een van de stekers kunt omdraaien, zoals een Nederlandse uitvoering.
Koop er wel een met een 2,5 mm2 draaddikte.. en (zeker indien het verlengsnoer wat langer is) altijd volledig uitrollen.
 
Rdevries en GerardF. Bedankt voor de tip! Ik raad dit zeker aan voor alle Belgen. Hier volgt mijn verslagje over Range. Ook rest volgt.


  • Range
Er is niets zo onduidelijk als de beschikbare range. Ook hier al veel over geschreven maar ik ga het zo simpel mogelijk proberen toe te lichten.
De kilometerteller geeft aan hoeveel kilometer je nog kan rijden. Hier kunnen twee verschillende bedragen staan afhankelijk van je instellingen bij units en maateenheden in je control panel. Rated bedraagt voor een 85KW batterij ongeveer 475km en is enkel een theoretische afstand waar je in praktijk helemaal niets mee bent. Typical is NIET zoals de DS me zei de afstand gebaseerd op je gemiddeld verbruik maar wel de afstand bij een gemiddeld verbrui van 200Wu (dat is kalmpjes rijden maar doenbaar).

Er is nog een derde berekening van de werkelijke beschikbare kilometers maar die moet je echt gaan zoeken. Je kan deze terugvinden op de middenconsole bij de tab rond energie. Daar zie je een grafiek met je verbruik. Je kan daar gemiddelden instellen van de laatste 10, of 25 of 50 km en op basis wat je hebt ingesteld wordt hierop helemaal rechts een getal berekend wat weergeeft hoeveel echte kilometers je nog kan rijden met jou rijstijl en op basis van de weersomstandigheden. Dezelfde vereenvoudigde grafiek kan je eventueel ook tevoorschijn toveren naast je kilometerteller maar daar staan je werkelijke kilometers dan niet bij. Met andere woorden je nog werkelijke beschikbare kilometers zie je bijna nooit op de kilometerteller.

Bovendien spelen de weersomstandigheden een grote rol op je bereik. Als de batterij koud is (onder de 5 graden) verbruikt de motor aanzienlijk meer. Er doen een aantal misverstanden de ronde dat de batterij via de app remote kan verwarmd worden. Dit verwarmt enkel het interieur en amper de batterij. De batterij wordt verwarmd worden door met de wagen te rijden of hem op te laden voor zover ik weet. Ik moet nog testen als je hem in neutraal zet ook verwarmt.
Als de batterij koud is, wordt de acceleratie en regeneratie gelimiteerd maar zeker niet te storend. Als je toch vlotjes rijdt binnen de limieten vliegen de zogezegde nog beschikbare kilometers eraf. Als je er geen rekening mee houdt en het is heel koud zou je met een volle 85Kw batterij wel maar eens een 200km max. kunnen halen.

Rest van het verhaal volgt