Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry dat ik jullie een paar daagjes in de steek gelaten heb. Oorspronkelijk zou ik gisteren (zaterdag) mijn auto ophalen, maar woensdag werd ik gebeld of ik hem niet al direct (op woensdag dus) op kon halen? Natuurlijk kon dat! :)

Uiteindelijk de auto 's avonds om 20:00 (!) in ontvangst mogen nemen + een rondleiding door de fabriekshal. Uiterst vriendelijk personeel en een prima introductie gehad op de auto door een aardige Amerikaan. Helaas zaten er wel al een aantal krassen op de auto :( Dit hebben ze echter netjes opgelost in de vorm van een full detail op het moment dat het wat rustiger is. Ook was er, zoals bij zovelen, nog geen Rode adapter voorhanden. Ze werken er hard aan en ik heb €300 credit gekregen op toekomstige uitgaven. Daarna de auto verder geïnspecteerd en geen onvolmaaktheden kunnen vinden, gelukkig dus geen constructiefouten. En toen mocht ik er eindelijk mee wegrijden... WAT. EEN. GENIALE. BAK. Echt geweldig. Het is 10x mooier dan wat ik me kan herinneren van mijn proefrit. Zalig om in te rijden, en als techneut heb ik een permanente glimlach op mijn gezicht van al het technisch vernuft waar ik in zit en van mag genieten :)

Op de snelweg natuurlijk meteen geluisterd of de motor een brom had. Oef, gelukkig, óók geen brom. Ook 3G werkt uitstekend. Radio-ontvangst is echter zeer matig. DAB werkt meer niet dan wel, en ook de FM-ontvangst is erg zwak. FM werkt eigenlijk altijd wel, maar begint bij het minste of geringste al te storen. Een stuk minder goed dan in mijn vorige auto in ieder geval (BMW 1-serie). Tot nu toe heb ik vooral in de omgeving Enschede gereden en het stuk Tilburg -> Barneveld -> Enschede. Andere mensen in de omgeving Enschede die wat kunnen zeggen over DAB- en FM-ontvangst? Ik heb ook geprobeerd om muziek te luisten via Spotify (middels Bluetooth op mijn telefoon), ook dat haperde met enige regelmaat!? Zelfs met liedjes die gedownload waren op de telefoon en dus niet gestreamed werden. Ik zag dan ook het artwork e.d. haperen, lijkt dus een hapering in de bluetooth ontvangst. Merkwaardig?

Inmiddels heb ik familie en vele vrienden al een demonstratie mogen geven. Allemaal zijn ze enorm verrast door de extreme power van de Model S. Het huidige setje banden zal het waarschijnlijk niet lang volhouden ;-)

Tenslotte merk ik wel dat het echt nog even wennen is om goed in te kunnen schatten hoever je er mee kunt rijden. Ik ging er vanuit dat met een 85 kW-batterij 350km makkelijk kan en dat je een beetje moeite moet doen voor 400km. (Het was me duidelijk dat de opgegeven ~500km een illusie is). De batterij loopt echter toch wel vrij vlot leeg. Een ritje van 111km van Enschede naar Barneveld kostte me 27 kW, bijna allemaal 120 km/h met wat stukjes 130 km/h en 100 km/h. Verder keurig op cruise control en geen gekke dingen gedaan. Dat betekent dus dat je net 3 enkele reizen kunt maken. Je moet dus toch wel iets meer je best doen dan ik dacht om 350-400km te halen.

All in all een geweldige auto waar ik héél erg blij mee ben.
 
Beste Gert,
Zie mijn post #12514. Heb eveneens dit probleem gehad, waar zelf omdraaien niet werkt. Op het TM forum heb ik ook een kleine uitleg pogen te doen onder het 'Belgium' forum, je kan daar ook eens zien of je daar iets verder mee geraakt.
Op korte termijn denk ik dat je best vrienden of familie opzoekt en daar laadt.
 
Beste forumgangers, sedert vrijdag mag ik me ook een trotse en gelukkige Teslarijder noemen ( 85 kWh, gun metal grey, panoramisch dak, twin charger, air suspension, tech package). Tot nu toe ben ik eerder een leecher geweest op het forum, omdat jullie nu eenmaal veel interessantere dingen te vertellen hebben dan ik, maar nu wil ik toch jullie hulp vragen.
De wagen heeft qua rijden de verwachtingen helemaal waargemaakt (en meer), maar er dreigt toch een probleem in de tweede helft van de week.
ik heb het mezelf namelijk qua laden wel moeilijk gemaakt door te rekenen op een blauwe lader die ik ging installeren...tot bleek dat die niet voorradig was. Mijn in alleijl besteld slim laadpunt komt wellicht pas eind deze week aan. geen nood, ik zou rustig aan het gewone stopcontact opladen in de garage...dácht ik. Jammer genoeg blijkt dit niet te werken ( het signaal is even groen, maar begint dan 4 keer rood knipperen). De kabel werkte nochtans in Woluwe. Te vermelden is dat ook bij de buren de kabel hetzelfde signaal geeft :vermoedelijk ligt het dus aan het elektriciteitsnet in de wijk. Om het helemaal leuk te maken is mijn Blue Corner laadpas nog niet aangekomen, dus het schrikbeeld van een lege batterij is niet zo ver weg ( nog 110 kilometer om precies te zijn)

Zijn er onder jullie die hetzelfde probleem hebben gehad( en het hebben kunnen oplossen)? En zijn er eventueel forumleden in de streek die me kunnen helpen deze eerste dagen te ovebruggen?
alvast bedankt!

Gert

Ik had net dezelfde foutmelding, maar deze avond een stukje draad gemaakt waarbij je de Fase en de neutraal twist. Probleem opgelost!
 
bevindingen na twee dagen model S bezit.

Super blij met mijn keuze van buitenkleur en interieur.
alles werkt en alles zit goed.
als ik kritisch mag zijn hadden de achterdeuren iets beter mogen afgeregeld zijn. en de passagiers deur heeft iets meer kracht nodig om ze dicht te doen.

na de eerste uitleg zag ik door de bomen het bos niet meer met de mogelijkheden van het scherm.
Maar als je alles eens hebt overlopen wijst het zijn eigen uit en nu weet ik alles wel zitten.

één garagepoort werk al perfect met de home link, de tweede probeer ik morgen (maar ga eerst om nieuwe batterijtjes)

laden werkt op de keba perfect. Ik heb ook al eens een full charge gedaan en kwam uit op 376km (60kwh) de gewone stekker werkt ook.

Ik ben ook al aangesproken op straat door een dokter die een tijd geleden ook aan het kijken was naar de model S, maar 100.000 euro te veel vond. Toen ik hem vertelde dat mijn wagen -80.000 was, ging hij vanavond nog eens rekenen.

ik hou zowel van het rustig cruisen als van optrekken als een gek!
morgen neem ik nog een dagje vrij om wat rond te toeren.
het leukste vindt ik, de reactie als ik vraag of ze de motor onder de kap eens willen zien, na het openen reageren ze meestal. Ha, de motor zit achteraan. Daarna laat ik de koffer zien en de "kelder".
op de vraag, waar is de motor? antwoordt ik dan. motoren is enkel voor antieke auto's.
mijn keyfob hoesje is bijna versleten door telkens de sleutel er uit te halen om te laten zien.
Ik heb ook het grote scherm al moeten resetten omdat het internet vast zat (op de TMC pagina. waarschijnlijk te grote fotobestanden)

een aantal dingen heb ik nog niet echt kunnen vinden.
kan je het toetsenbord in "azerty "plaatsen?
een random shuffle functie voor de muziek op mijn usb stick?
als je een adres of locatie opzoekt in Google, kan je dan onmiddellijk navigeren naar die plaats, of moet je het adres overtypen?
 
Last edited:
bevindingen na twee dagen model S bezit.


een aantal dingen heb ik nog niet echt kunnen vinden.
kan je het toetsenbord in "azerty "plaatsen?
een random shuffle functie voor de muziek op mijn usb stick?
als je een adres of locatie opzoekt in Google, kan je dan onmiddellijk navigeren naar die plaats, of moet je het adres overtypen?

Hi Frank - heb de auto sinds 23-09 - vind het nog elke dag fantastisch !
azerty - nee die optie zit er niet in (heb je geprobeerd om de Franse taal te selecteren, zit die er bij overigens ??)
random- nee
je moet adres, lokatie in NAV opzoeken, dan wordt volgens mij op de achtergrond de google search gebruikt. is er ook een tel. nummer dan kan je ook daar voor kiezen ipv navigeren. dit werkt perfect.
 
het leukste vindt ik, de reactie als ik vraag of ze de motor onder de kap eens willen zien, na het openen reageren ze meestal. Ha, de motor zit achteraan. Daarna laat ik de koffer zien en de "kelder".
op de vraag, waar is de motor? antwoordt ik dan. motoren is enkel voor antieke auto's.

Hahaha.. Leuk verhaal.
Zo hoorde ik ook een tijdje terug een anecdote via via van iemand die bij een benzinepomp een sixpack bier haalde, en z'n frunk open gooide om het in te doen terwijl er een dame langsliep. Met open mond van verbazing keek ze naar dat "enorme gat waar de motor hoort te zitten", terwijl hij zei "amazing isn't it? it runs on beer!".

overigens, 11 december is mijn grote dag.. Ik kijk er erg naar uit, voel me weer een klein kind :).
 
Beste Tesla S mensen!

Ik heb nu een week mijn S.. en het is werkelijk een wow wow wow auto...

Effe over het laden op een gewoon huishoudelijk Stopcontact..
In de "reclame" beweert Tesla dus dat laden via een gewoon SK kan.. Maar niets is minder waar...
én dat probleem had ik dus..... Ik kon hem niet laden zoals voorzien (met de Schuko of CEE stekker)... en ben hals over kop een 3,7Kw wall charger moeten gaan aankopen...
Het waarom is veel te ingewikkeld en te uitvoerig om hier effe op 1 2 3 te bespreken, maar als ing. elektriciteit weet ik nu wel voor 95% waarom...

En Tesla en nog 2 andere firma's zijn er nu mee bezig...
Met wat geluk heb ik één van de dagen een oplossing .. vermoedelijk met een andere "intelligente" laadkabel... (een laadkabel die simpel gezegd: een verkleining is van een 3,7Kw wall charger - dus in feite een mobiele "wall charger")...

Indien ik er uit ben ga ik deze oplossing via verschillende wegen communiceren...

Wordt vervolgt!
 
Beste Tesla S mensen!

Ik heb nu een week mijn S.. en het is werkelijk een wow wow wow auto...

Effe over het laden op een gewoon huishoudelijk Stopcontact..
In de "reclame" beweert Tesla dus dat laden via een gewoon SK kan.. Maar niets is minder waar...
én dat probleem had ik dus..... Ik kon hem niet laden zoals voorzien (met de Schuko of CEE stekker)... en ben hals over kop een 3,7Kw wall charger moeten gaan aankopen...
Het waarom is veel te ingewikkeld en te uitvoerig om hier effe op 1 2 3 te bespreken, maar als ing. elektriciteit weet ik nu wel voor 95% waarom...

En Tesla en nog 2 andere firma's zijn er nu mee bezig...
Met wat geluk heb ik één van de dagen een oplossing .. vermoedelijk met een andere "intelligente" laadkabel... (een laadkabel die simpel gezegd: een verkleining is van een 3,7Kw wall charger - dus in feite een mobiele "wall charger")...

Indien ik er uit ben ga ik deze oplossing via verschillende wegen communiceren...

Wordt vervolgt!

Toch graag een beetje uitleg, in 1,2,3,4 dan :wink:



(FYI : ik ben Ir. Electrische Energietechnieken, dus het mag gerust technisch zijn)
 
Last edited:
@S-19910

OKKKKKK... maar zie aub voor verdere discussies op

Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure

Ik heb het gewoon effe op dit algemeen forum gezwierd ter info van iedereen...

en daarom nog effe mijn laatste tekst copy / past:

Voor mij is het heel simpel: als Tesla zegt dat de auto via een gewoon stopcontact (dat in orde is uiteraard) kan geladen worden dan moet dat ook zo...

Toegestaan effe (kort) mijn situatie schetsen:
ik kocht de auto voor vrije tijd stuff... o.a. Chaletjes / B&B / afgelegen hotelletjes / in de zomer: campings... en bedoeling is wagen daar dan steeds wat te kunnen bijladen via gewoon SK... Als dit niet kan.. en ik telkens in zulke afgelegen streken moet gaan zoeken naar één of andere openbare charger ben ik de pineut en kan ik de wagen niet gebruiken zoals ik van plan was..
Trouwens als twee ingenieurs met hun e-Citroën de wereld rond konden trekken (zelfs via China e.d.)... en hem dus vermoedelijk voor het overgrote deel hebben geladen op gewone stopcontacten.. moet dat toch ook met een S kunnen.. Niet?

Via deze weg is een technische uitleg wat moeilijk.. doch kort geschetst: het probleem heeft ergens te maken met het feit dat de Tesla "mobiele charger" (die bij aflevering mee wordt geleverd) op zoek gaat naar een (geaarde) "neuter"... en deze is (in BE) zo goed als niet zal vinden...
Dus kort gezegd: de Tesla mobile charger is zo goed als niet (in BE) te gebruiken...

Maar geen nood: de oplossing komt er.. effe geduld...
 
Beste Tesla S mensen!

Ik heb nu een week mijn S.. en het is werkelijk een wow wow wow auto...

Effe over het laden op een gewoon huishoudelijk Stopcontact..
In de "reclame" beweert Tesla dus dat laden via een gewoon SK kan.. Maar niets is minder waar...
én dat probleem had ik dus..... Ik kon hem niet laden zoals voorzien (met de Schuko of CEE stekker)... en ben hals over kop een 3,7Kw wall charger moeten gaan aankopen...
Het waarom is veel te ingewikkeld en te uitvoerig om hier effe op 1 2 3 te bespreken, maar als ing. elektriciteit weet ik nu wel voor 95% waarom...

En Tesla en nog 2 andere firma's zijn er nu mee bezig...
Met wat geluk heb ik één van de dagen een oplossing .. vermoedelijk met een andere "intelligente" laadkabel... (een laadkabel die simpel gezegd: een verkleining is van een 3,7Kw wall charger - dus in feite een mobiele "wall charger")...

Indien ik er uit ben ga ik deze oplossing via verschillende wegen communiceren...

Wordt vervolgt!
Ik had hetzelfde probleem thuis. Ik kon hem niet laden in het stopcontact (Schuko). Heel raar want de Tesla Roadster laden ging wel in datzelfde stopcontact. Tesla UMC gaf in sommige stopcontacten 3 en andere 4 keer rood. Stekker omdraaien gaat niet in België.

Dus heb ik even snel een e-mail gestuurd naar Electrabel ([email protected]). En de dag erna kwam Electrabel met een CarPlug (1.380€ incl. BTW). Dat ging in het stopcontact en binnen de minuut werkte het. En dat nog wel aan 19km/hr (16A) wat dubbel zo snel is dan als ik de Tesla UMC rechtstreeks in het stopcontact steek.
PS: de connectie tussen de CarPlug en de Model S is via de standaard Type 2 Mode 3 kabel.
Als je Maarten een emailtje stuurt doe het met mijn groeten ;-) Hij zal goed voor je zorgen... Dat is toch mijn ervaring.
 
Ik had hetzelfde probleem thuis. Ik kon hem niet laden in het stopcontact (Schuko). Heel raar want de Tesla Roadster laden ging wel in datzelfde stopcontact. Tesla UMC gaf in sommige stopcontacten 3 en andere 4 keer rood. Stekker omdraaien gaat niet in België.

Dus heb ik even snel een e-mail gestuurd naar Electrabel ([email protected]). En de dag erna kwam Electrabel met een CarPlug (1.380€ incl. BTW). Dat ging in het stopcontact en binnen de minuut werkte het. En dat nog wel aan 19km/hr (16A) wat dubbel zo snel is dan als ik de Tesla UMC rechtstreeks in het stopcontact steek.
PS: de connectie tussen de CarPlug en de Model S is via de standaard Type 2 Mode 3 kabel.
Als je Maarten een emailtje stuurt doe het met mijn groeten ;-) Hij zal goed voor je zorgen... Dat is toch mijn ervaring.

Ik ben elektrisch een onbenul.
Dit klinkt heel goed, heb het geld er ookwel voor over.
Wat ik niet snap is datj em. eer km per uur kunt laden, vliegt de stop er dan ook niet sneller uit?
 
Deze ochtend enorm last gehad van ontwenningsverschijnselen.
Moest plots 3 pedalen bedienen en een pook.
En mijn verbrander vertraagde niet al ik het gas los liet.
Ook de CC en richtingaanwijzers stonden op de verkeerde plaats.
Wat een inspanning!


En dat pas na drie dagen met de model S die ik mocht lenen van een forumlid (nogmaals dank hiervoor)


Het was ook de eerste keer dat ik niet met een full option P85(+) reed.
- De standaard vering is super.
- Standaard 85 is meer dan voldoende en ook veel meer beheersbaar op nat wegdek.
- In België, hoe mooi ze ook zijn, zou ik nooit 21 inch velgen nemen.
- Het tech package is een must.


Ik mis hem …
 
Deze ochtend enorm last gehad van ontwenningsverschijnselen.
Moest plots 3 pedalen bedienen en een pook.
En mijn verbrander vertraagde niet al ik het gas los liet.
Ook de CC en richtingaanwijzers stonden op de verkeerde plaats.
Wat een inspanning!


En dat pas na drie dagen met de model S die ik mocht lenen van een forumlid (nogmaals dank hiervoor)


Het was ook de eerste keer dat ik niet met een full option P85(+) reed.
- De standaard vering is super.
- Standaard 85 is meer dan voldoende en ook veel meer beheersbaar op nat wegdek.
- In België, hoe mooi ze ook zijn, zou ik nooit 21 inch velgen nemen.
- Het tech package is een must.


Ik mis hem …

Gelukkig mag je volgende dinsdag nog eens rijden.