Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat het gros van de mensen een van deze (al dan niet beide) problemen ondervindt:

- De Model S is te duur
- De range is niet genoeg

Voor beide punten is natuurlijk wat te zeggen. De meeste mensen gaan niet eens uit van een 60kWh batterij en kijken puur naar de 85kWh, de prijs daarvan is flink hoog, en dan zit er niet eens BPM op... Natuurlijk kun je zakelijk wel het e.e.a. aftrekken, maar dan blijft de prijs relatief hoog. Uiteraard verdien je een heel groot deel terug aan het prijsverschil met benzine ten opzichte van elektriciteit, maar het gaat om de aanschafkosten. Wie heeft er in de crisis c.q. net uit de crisis even een ton paraat?

Daarnaast rijdt het gros niet heel veel per dag, maar 'stel je nou eens voor dat je op vakantie moet' of 'naar dat ene familielid aan de andere kant van het land die je eigenlijk nooit ziet'... tja, dan wordt het toch wel lastig om voor een FEV te kiezen als je niet langs SC's komt...

Daarom ben ik nog steeds voor het invoeren van extra's voor FEVs, zodat mensen toch geneigd zijn voor het kiezen van een FEV (resp. Tesla), zoals ik eerder al betoogde in een andere thread, een andere maximum snelheid waar het veilig kan, zoals op de A2, waar je 100 mag door uitstoot, en zo zijn er nog meer snelwegen waar dit zo is. Met maatregelen als deze kan je mensen die het geld wel hebben maar bang zijn voor die ene keer dat ze meer dan 400km rijden op een dag wellicht overhalen...

Sorry Gastogne, ik rij hem nu ruim 3 maanden en ik vindt het een koopje, zelfs los van alle subsidies of voordelen. Met die voordelen ben je echt een volslagen idioot om niet voor de Tesla te gaan. Zet er een fossiel naast met vergelijkbare prestatie en looks. De range daarvan is over het algemeen niet veel meer. De range vind ik ook niet genoeg. Vond ik van m'n X5 ook die wel 600km reed op 85l diesel. Met een paar extra SuperChargers zijn de range problemen snel opgelost. En zeg nou eerlijk als je dagelijks 400km rijdt dan koop je daar toch geen Aston Martin Rapide, of een Porsche Panamera Turbo voor? Laten we ons vooral realiseren dat we een exoot rijden. Daar kom je nog wel achter als je een keer schade rijdt en die zelf voor je rekening wilt nemen. Hou alsjeblieft op met m te vergelijken met een aangeklede middenklasse diesel want dat is ie niet.

Kortom als ik nu voor 120k zou shoppen en geen subsidie op de Tesla zou krijgen verkies ik m nog boven een potente A6, 5- of E-serie.
 
Sorry Gastogne, ik rij hem nu ruim 3 maanden en ik vindt het een koopje, zelfs los van alle subsidies of voordelen. Met die voordelen ben je echt een volslagen idioot om niet voor de Tesla te gaan. Zet er een fossiel naast met vergelijkbare prestatie en looks. De range daarvan is over het algemeen niet veel meer. De range vind ik ook niet genoeg. Vond ik van m'n X5 ook die wel 600km reed op 85l diesel. Met een paar extra SuperChargers zijn de range problemen snel opgelost. En zeg nou eerlijk als je dagelijks 400km rijdt dan koop je daar toch geen Aston Martin Rapide, of een Porsche Panamera Turbo voor? Laten we ons vooral realiseren dat we een exoot rijden. Daar kom je nog wel achter als je een keer schade rijdt en die zelf voor je rekening wilt nemen. Hou alsjeblieft op met m te vergelijken met een aangeklede middenklasse diesel want dat is ie niet.

Kortom als ik nu voor 120k zou shoppen en geen subsidie op de Tesla zou krijgen verkies ik m nog boven een potente A6, 5- of E-serie.

I couldn't agree more!!!
 
De stelling was dat de verkopen na december tegenvielen. Ik gaf niet mijn persoonlijke mening, maar mijn idee waarom dat zo was. In dat idee is dus de denkwijze uitgedrukt van een groot aantal Nederlanders (Belgen), en niet die van mij. Die Nederlanders (Belgen) vergelijken gewoon, inderdaad, een appel en peer.

ik vind het een koopje, zelfs los van alle subsidies of voordelen. Met die voordelen ben je echt een volslagen idioot om niet voor de Tesla te gaan. Zet er een fossiel naast met vergelijkbare prestatie en looks.

Dat is een hele andere tak dan mijn opmerking. Ik had het over de aanschafprijs. Je krijgt er wel veel voor, maar de aanschafprijs is hoog. Vergelijk het met een iPhone/Mac: die vind ik ook een koopje in vergelijking met Android/Windows, maar die spelen op een heel ander veld. Een iPhone/Mac is hoger in aanschafwaarde maar imo krijg je er veel meer voor terug. Zelfde verhaal met een Tesla. Kijk daarnaast eens uit je raam (en dan ga ik er voor het gemak van uit dat je niet in de rijkste buurt van je woonplaats woont). Hoeveel auto's zie je die meer kosten dan €50,000? Of sterker, meer dan €30,000? De BMW of Mercedes die je ziet is hoogstwaarschijnlijk een tweedehands. Het modaal inkomen in Nederland ligt rond de €30,000. Slechts 10% van de Nederlanders verdient meer dan 150k per jaar. Er zijn dus niet veel mensen die even €60,000 tot €120,000 kunnen ophoesten.

De range daarvan is over het algemeen niet veel meer. De range vind ik ook niet genoeg. Vond ik van m'n X5 ook die wel 600km reed op 85l diesel. Met een paar extra SuperChargers zijn de range problemen snel opgelost.

Nogmaals redenerend vanuit het perspectief van het gros dat geen FEV resp. Tesla bezit: Ja, maar die heb je binnen drie minuten weer vol.

Dus om het weer op de stelling te brengen: de vraag is niet waarom jij en ik hem wél kopen, de vraag is waarom Henk & Ingrid (ha-ha) hem níet kopen... Om nog maar even te herhalen: je hebt gelijk dat je veel voor je geld krijgt, maar sommigen kunnen het niet veroorloven en anderen hebben liever voor €115 een volle tank diesel in drie minuten dan voor €15 een volle accu die thuis een nacht duurt (of gratis een volle accu binnen 30min aan de SC for that matter). Het is een kwestie van mindset en angst voor het nieuwe bij deze groep.
 
Last edited:
:scared: Ken jij mijn vrouw:confused:. Wij zijn toevallig wel Henk & Ingrid:biggrin: Maar niet diegene waar jij op doelt. De Tesla is ook niet voor hen bedoeld, daar heb je de Prius voor.

Haha, dan zal die grap zeker vaak gemaakt worden :biggrin:? Dat was inderdaad de strekking van mijn verhaal, dat jij 'm een koopje vond door de verhouding tussen prijs, kwaliteit (gadgetgehalte?), oké, maar de Henk en Ingrid waar ik op doelde kunnen dat niet betalen :wink:.
 
Veel mensen denk dat een EV bij default lelijk is (zie bijna alle andere modellen op de markt), traag is en zeker niet cool is. (De geite-wolle sokken (zoals we in Belgie zeggen) die het puur voor het milieu zouden doen, rijden immers allemaal met een oude auto, die meer CO2 uitstoot dan wat ze thuis door hun schouw blazen.

Denk dat de reacties van de gemiddelde burger op een Tesla duidelijk zijn, iedereen kijkt verbaast naar de auto, en verschieten nog meer als je hun verteld dat dit 100% elektrisch is.

Het is al gemeen geweten dat de Early-Adapter rate zakt vanaf Nederland en hoe lager men gaat hoe minder early men is. ;-)
 
Ik denk dat het gros van de mensen een van deze (al dan niet beide) problemen ondervindt:

- De Model S is te duur
- De range is niet genoeg
...

Ik voeg daar nog bij dat zijn gezicht niet mooi genoeg is.
Hij heeft wel een bekoorlijke zijlijn en aanvaardbaar achterwerk, het is hier al eens gezegd, maar het front is 'vlak' en imagoloos.
Hoogstens een mooie Mazda... en wie bladert nu 100K neer voor een Mazda?
Ik weet niet voor hoeveel procent de looks van een auto en de emotie die ermee samenhangt bepalend zijn voor de aankoop van een wagen maar ik vrees dat het ongesubsidieerde Tesla S-pakket (100K - gebrek aan imago - basic afwerking - range, zeker bij hoge snelheden - lange oplaadtijd - uitmuntende en stille acceleratie - laag verbruik ) geen bestseller zal worden maar eerder gedoemd is tot een nicheproduct.

Ik had er zo graag eentje gekocht maar de vonk wil maar niet overspringen.
En ik ben zeker de enige niet bij wie dat niet wil lukken.
 
Guyjo, als je de Tesla inderdaad niet mooi vind, dan moet je hem zeker niet kopen.
Zeker niet als je van mening bent dat hij slecht is afgewerkt, lange oplaadtijd heeft en een zeer beperkte range heeft. Dan is deze wagen gewoon niet weggelegd voor jou.
Iedereen heeft zo zijn eigen waarden en verlangen.
Misschien is een Opel Astra iets voor jou?
Lage aanschafwaarde, tot 800+ km bereik, basis afwerking, absolute tegenpool qua design van de Tesla, 25% bijtelling en makkelijk tanken bij elk tankstation en 5 jaar garantie.

Ben alleen bang dat je niet veel support vanuit dit forum zult krijgen, hier zitten hoofdzakelijk Tesla liefhebbers.
 
GuyJo, als je nu nog niet hebt besloten, dan gaat het niet ook niet meer gebeuren. Vonken slaan meteen over, of helemaal niet.

Wellicht moet je eens met @ton_aarts op twitter in contact treden. Die heeft ook geen vonk, erger nog, die is getroffen door een blikseminslag en heeft daar toch wat aan overgehouden. :)
Just kidding ;)
 
Ik voeg daar nog bij dat zijn gezicht niet mooi genoeg is.
Hij heeft wel een bekoorlijke zijlijn en aanvaardbaar achterwerk, het is hier al eens gezegd, maar het front is 'vlak' en imagoloos.
Hoogstens een mooie Mazda... en wie bladert nu 100K neer voor een Mazda?
Ik weet niet voor hoeveel procent de looks van een auto en de emotie die ermee samenhangt bepalend zijn voor de aankoop van een wagen maar ik vrees dat het ongesubsidieerde Tesla S-pakket (100K - gebrek aan imago - basic afwerking - range, zeker bij hoge snelheden - lange oplaadtijd - uitmuntende en stille acceleratie - laag verbruik ) geen bestseller zal worden maar eerder gedoemd is tot een nicheproduct.

Ik had er zo graag eentje gekocht maar de vonk wil maar niet overspringen.
En ik ben zeker de enige niet bij wie dat niet wil lukken.

Zoals hierboven al aangegeven: niet voor iedereen is de auto weggelegd. Je hebt imo gelijk dat de neus een van de zwakkere punten is, maar absoluut niet lelijk! Imagoloos zou ik het daarom ook niet noemen (eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat ze niet zijn gegaan voor de neus in een eerdere productieversie, waar het logo op de frunk zit en de 'grill' vrij is: klik).

Een gebrek aan imago bestaat niet, je hebt immers een goed of een slecht imago. Tesla heeft een goed imago: het is een bedrijf dat goede service verleent, een goed product aflevert en bekend staat als innovatief bedrijf. De afwerking vind ik erg mooi en zeker niet basic, ook gezien het feit dat ze onderdelen gebruiken van Mercedes (aangezien Daimler belang heeft in Tesla). Je kunt niet zeggen dat de afwerking van een Mercedes basic is. De range is niet het probleem, dat is de oplaadtijd als je geen SuperCharger in de buurt hebt. Dat heb ik zelf ook eerder aangegeven dat het opladen iets is waardoor mensen toch een andere auto kiezen.

Om toch maar even weer appels met peren te vergelijken: een net zo aangeklede Mercedes of BMW kost meer dan een Model S. Is het niet bij aanschaf, dan is het wel op de lange termijn qua onderhoud en brandstof. Uiteraard is het uiterlijk een kwestie van smaak, maar je kunt niet aan ieder zijn smaak voldoen. De ene vind de Tesla mooier, de ander de BMW. Sommigen vinden een BMW i3 mooi, terwijl ik 'm echt afzichtelijk vind.

Tesla voert met de Model S absoluut geen costleadership strategie, maar een focus differentiatie: de luxe automarkt is de focus, electriciteit de differentiatie. Een nicheproduct is het absoluut niet, gezien de markt voor luxe-auto's zeker niet klein is.

- - - Updated - - -

Is er ook een Opel Astra forum:confused:

Er is voor elk merk wel een forum, ik ben er achter gekomen dat er ook een forum is voor Renault, dus heb ik onze Renault die weg moet maar gelijk te koop gezet op dat forum. Interesse... :biggrin:?
 
Tja, als jij het vraagt, Peter.
560SL_ PaulusdB.jpg
964 uitlaat.jpg

964_PaulusdB.jpg
MSPPlus_PaulusdB.JPG

Er zit een rode draad in, ja. Of een thema zo je wil.