Hans (Amsterdam)
Active Member
Even los van de discussie over het wel of niet schuld zijn.
Een geluid bij de auto voegt, naar mijn mening, geen extra voordeel en geen extra veiligheid.
Indien ze een extra (idioot) geluid bij de auto willen hebben, dan kun je net zo goed eisen dat de voetganger, fietsers, etc geen oorpluggen inhebben. Oorpluggen als zijnde mp3-players, oorverwarmers kortom alles dat eventueel ervoor kan zorgen dat je oren bedekt zijn en niet optimaal kunnen functioneren.
Het argument : Ik ben overgestoken omdat ik geen auto hoorde aankomen is in principe al fout. Je moet kijken voordat je doet oversteken.
Van kinds af aan wordt je aangeleerd te kijken voordat je iets doet in het verkeer.
Argumenten over gehoor etc moeten snel de kop in worden gedrukt. Geeft alleen maar problemen.
Sinds 2008 rij ik elektrisch, in alle gevallen zonder een extra geluid.
Ik kan uit ervaring melden dat geluid toevoegen in de stad (omgeving met veel geluid van andere weggebruikers) geen enkele zin heeft.
Het geluid van een auto gaat volledig verloren in het omgevingsgeluid.
Sterker nog, als ik met de Kangoo ZE in de stad rij is er werkelijk niemand die opmerkt dat het een elektrische auto is.
Voetgangers die oversteken zullen dat niet op gehoor maar op zicht doen.
Wel kan het op parkeerplaatsen voorkomen dat je niet wordt opgemerkt, echter hier is geen enkel gevaar zolang je langzaam rijdt.
Op rustige buitenwegen blijken banden meestal voldoende geluid te maken om een elektrische auto te horen aankomen.
Wat dat betreft is het merkwaardig dat de EU wil dat autobanden minder geluid gaan maken.
Dit gaat lijnrecht in tegen het voornemen om elektrische auto's juist weer geluid te laten maken.
M.b.t. het geluid dat fossielen maken: omwille van efficiëntie hebben moderne motoren hebben hoog koppel bij laag toerental, rijden zoveel mogelijk in de hoogste versnelling en maken daardoor steeds minder geluid.