Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
waarom zou je je een extra carplug bestellen ?
kijk eerst even na of je die nodig hebt.

Tesla levert een UMC mee, die je zowel op 1faze als 3fazig kan gebruiken. Op voorwaarde dat je een 3*380V+neuter netwerk hebt.
kan je zo navragen bij uw netbeheerder. (Eandis of Infrax)

laat ons eerst dat eens weten, dan kunnen we je zeggen wat je nodig hebt.

Ik heb eens naar Eandis gebeld en ik heb wel degelijk 3*380V+neuter netwerk. Dus daar zit ik goed.
Ze leveren 20 amp . Is dat genoeg of moet ik naar 40 amp gaan ?
 
Het is voldoende om de auto te laden. Je hebt echter maar weinig meer over voor andere zaken in huis. De umc kan 3x16 laden en dat betekent dat je nog 3x4A over hebt voor de woning.

Een wasmachine, droger of boiler gebruikt ook al snel 1x15A. Dan wordt het dus donker in huis....

Aan de andere kant gaat het hier al 6 maanden goed met een 3x25A aansluiting. :)
 
Het is voldoende om de auto te laden. Je hebt echter maar weinig meer over voor andere zaken in huis. De umc kan 3x16 laden en dat betekent dat je nog 3x4A over hebt voor de woning.

Een wasmachine, droger of boiler gebruikt ook al snel 1x15A. Dan wordt het dus donker in huis....

Aan de andere kant gaat het hier al 6 maanden goed met een 3x25A aansluiting. :)

Ikzelf heb ook 3x25A. Laadstation staat op 3x16A.
Ik kan droger, wasmachine, vaatwasser en auto laden allemaal tegelijk. Zonder probleem.
Wel rekening mee houden, de zekeringen die Essent plaatst kunnen iets meer dan 25A leveren voordat ze springen.

Natuurlijk, de apparaten zoveel mogelijk over de groepen verdelen helpt natuurlijk ook veel :)
 
Ik heb eens naar Eandis gebeld en ik heb wel degelijk 3*380V+neuter netwerk. Dus daar zit ik goed.
Ze leveren 20 amp . Is dat genoeg of moet ik naar 40 amp gaan ?


Bij Single Charger is 20 OK - 40 bij Dual Charger - hangt dan wel nog af over er eventueel andere toestellen zijn ingeschakeld (vaatwas, wasmachine, droogkas) dan heb je misschien meer nodig.
Ik heb zelf in ons kantoor 40A, dus nog een 8A over - genoeg voor computers, printer
 
Bij Single Charger is 20 OK - 40 bij Dual Charger - hangt dan wel nog af over er eventueel andere toestellen zijn ingeschakeld (vaatwas, wasmachine, droogkas) dan heb je misschien meer nodig.
Ik heb zelf in ons kantoor 40A, dus nog een 8A over - genoeg voor computers, printer

Ik heb thuis 32A en de laadpaal staat op 25A ingesteld. Maar het laden zet ik in de Model S op 20A. Bij mij is de zekering er al 2 keer uitgesprongen als ik op 25A laad. Dit omdat droogkast en/of afwasmachine op zelfde moment draaiden. Ik gebruik de mogelijkheid om 25A alleen maar als ik het echt nodig heb en zeker weet dat er geen andere zware apparaten draaien.

Je zal de afweging zelf moeten maken. Denk je soms bijna leeg thuis te komen terwijl je weer snel weg moet?
Als je toch zou verhogen kan je beter direct naar 63A gaan. Stel dat je in de toekomst nog een elektrische wagen zou kopen.
 
Let wel op de kosten! Als je in Nederland voor het af en toe snel kunnen laden van je EV een 63A aansluiting neemt, dan betaal je een enorm bedrag aan vastrecht. Dan kun je voor die paar keer per jaar dat je snel weer weg moet beter een limousine voor laten rijden. (Een Bently of zo....)

3x35 is al zowat 10x zo duur als een standaard 3x25 aansluiting....

Ik ga er nu al vanuit dat we binnen enkele jaren geen vergoeding meer krijgen voor teruggeleverde stroom en de hoofdprijs gaan betalen voor piekbelastingen. Dat betekent dus dat je thuis moet gaan bufferen...
 
Ik had begrepen dat bij mij het vastrecht per jaar 700 euro duurder wordt. Maar als ik het goed heb begrepen kan ik straks bijna 100 km per uur laden. Voor mij toch wel heel prettig als mijn vrouw al 100 km heeft gereden maar ik moet 's avonds weer ergens vergaderen. (Dan hoef ik niet met de Volvo...)
 
Ik heb eens naar Eandis gebeld en ik heb wel degelijk 3*380V+neuter netwerk. Dus daar zit ik goed.
Ze leveren 20 amp . Is dat genoeg of moet ik naar 40 amp gaan ?

- 3*380+N : dat wil meteen zeggen dat je met de Tesla-UMC kan laden, geen directe noodzaak om de carplug aan te kopen.
Tenzij je nog een tweede UMC wil.

- 20A is niet veel, ik stel voor dat je nakijkt welke kabel gebruikt is (tussen straat en uw meterkast).
als die zwaar genoeg is, beter naar 32A of 40A. dat blijft het licht branden als je de S oplaadt, en de vrouw :wink: aan het koken, wassen en strijken gaat.




Let wel op de kosten! Als je in Nederland voor het af en toe snel kunnen laden van je EV een 63A aansluiting neemt, dan betaal je een enorm bedrag aan vastrecht. Dan kun je voor die paar keer per jaar dat je snel weer weg moet beter een limousine voor laten rijden. (Een Bently of zo....)

3x35 is al zowat 10x zo duur als een standaard 3x25 aansluiting....

Ik ga er nu al vanuit dat we binnen enkele jaren geen vergoeding meer krijgen voor teruggeleverde stroom en de hoofdprijs gaan betalen voor piekbelastingen. Dat betekent dus dat je thuis moet gaan bufferen...

Wat dat betreft leven we wel degelijk in twee verschillende landen ! Geen enkele vergelijking tussen NL en B hier.
 
- 3*380+N : dat wil meteen zeggen dat je met de Tesla-UMC kan laden, geen directe noodzaak om de carplug aan te kopen.
Tenzij je nog een tweede UMC wil.

- 20A is niet veel, ik stel voor dat je nakijkt welke kabel gebruikt is (tussen straat en uw meterkast).
als die zwaar genoeg is, beter naar 32A of 40A. dat blijft het licht branden als je de S oplaadt, en de vrouw :wink: aan het koken, wassen en strijken gaat.

Bedankt voor alle super interessante feedback!
Ik denk dat ik eerst eens zal proberen om op 20A te blijven want ik zal alleen de Tesla S opladen om de 2 dagen 's nachts.

Moest het niet genoeg zijn en ik moet naar 40A dan heeft EANDIS mij laten weten dat ik dan mijn electriciteitkast moet laten herkeuren en dat ze dan een offerte zullen maken om naar 40A over te schakelen.

Ik ben niet echt een electricien .. ik versta daar allemaal niet zo heel erg veel van maar als ik echt merk dat de 20A niet genoeg is zal ik waarschijnlijk moeten kiezen tussen de upgrade naar 40A of wel een laadstation.
 
Last edited:
Ik ben niet echt een electricien .. ik versta daar allemaal niet zo heel erg veel van maar als ik echt merk dat de 20A niet genoeg is zal ik waarschijnlijk moeten kiezen tussen de upgrade naar 40A of wel een laadstation.

je bedoelt een openbaar laadstation, toch ?

(want uiteraard zal een huis-laadstation het probleem van beperkt vermogen niet oplossen.)

tip : Tesla Club Belgium First Tuesdays (3 June 2014) Tickets, Waarloos - Eventbrite (via Tesla Club Belgium )
 
Leuk om de evolutie van Belgisch/Nederlandse forum eens te analyseren. Er zijn periodes waarin bepaalde mensen toonaangevend zijn. We zitten inmiddels in de 1700 qua posts, en als ik terug ga naar de eerste pagina's van deze thread zie je namen die toch erg actief waren maar die je hier nu nooit meer ziet. Het waren tijden dat we nog niet of nauwelijks een Model S in het echt hadden gezien, Frank postte nog iets bijzonders bij elke 100 posts en bepalende personen als Wiebe en PeterSZ waren nog actief. Maar ook veel andere namen zie je (bijna) niet meer terug. Sommige mensen zijn na levering van de auto de binding met het forum verloren. Het is ook bijna niet bij te houden. Het lijkt ook allemaal zo lang geleden dat we speculeerden over de leveringen en ik op het amerikaanse deel van het forum elke dag zat te kijken naar foto's en nog geen idee had welke kleur of versie ik ging nemen. Mooie tijd.
 
Leuk om de evolutie van Belgisch/Nederlandse forum eens te analyseren. Er zijn periodes waarin bepaalde mensen toonaangevend zijn. We zitten inmiddels in de 1700 qua posts, en als ik terug ga naar de eerste pagina's van deze thread zie je namen die toch erg actief waren maar die je hier nu nooit meer ziet. Het waren tijden dat we nog niet of nauwelijks een Model S in het echt hadden gezien, Frank postte nog iets bijzonders bij elke 100 posts en bepalende personen als Wiebe en PeterSZ waren nog actief. Maar ook veel andere namen zie je (bijna) niet meer terug. Sommige mensen zijn na levering van de auto de binding met het forum verloren. Het is ook bijna niet bij te houden. Het lijkt ook allemaal zo lang geleden dat we speculeerden over de leveringen en ik op het amerikaanse deel van het forum elke dag zat te kijken naar foto's en nog geen idee had welke kleur of versie ik ging nemen. Mooie tijd.
Mooie tijd was het wel, maar ik prefereer toch de periode dat er een echte MS op de stoep staat waarvan ik de "sleutels" in het bezit heb... :biggrin:
 
Leuk om de evolutie van Belgisch/Nederlandse forum eens te analyseren. Er zijn periodes waarin bepaalde mensen toonaangevend zijn. We zitten inmiddels in de 1700 qua posts, en als ik terug ga naar de eerste pagina's van deze thread zie je namen die toch erg actief waren maar die je hier nu nooit meer ziet. Het waren tijden dat we nog niet of nauwelijks een Model S in het echt hadden gezien, Frank postte nog iets bijzonders bij elke 100 posts en bepalende personen als Wiebe en PeterSZ waren nog actief. Maar ook veel andere namen zie je (bijna) niet meer terug. Sommige mensen zijn na levering van de auto de binding met het forum verloren. Het is ook bijna niet bij te houden. Het lijkt ook allemaal zo lang geleden dat we speculeerden over de leveringen en ik op het amerikaanse deel van het forum elke dag zat te kijken naar foto's en nog geen idee had welke kleur of versie ik ging nemen. Mooie tijd.


blijft toch nog steeds één van de hoogtepunten hoe Frank er telkens in slaagde die 1000-ste post binnen te halen; met telkens weer een schitterend photoshop.