Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Nu is het zo dat het een 'refurbished' battery pack betreft. Daar ben ik niet zo blij mee, aangezien ik altijd erg zuinig ben met het opladen van de batterij. Bijvoorbeeld niet de auto met een 100% lading een tijd laten staan, etc. Wie weet wat er allemaal met het refurbished pack is gebeurd. Hebben anderen hier al ervaring mee?

Ik dacht hier ook ergens gelezen te hebben dat ook de drive units (de elektrische motor, zeg maar) vervangen worden door 'refurbished' exemplaren. En ook daar krijg ik wel wat rillingen van. Maar inderdaad, je hebt volgens mij een punt: met het battery pack moet de manier waarop het door de vorige eigenaar "behandeld" werd, nog bepalender zijn voor een wagen als de Tesla.
 
Woensdag kreeg ik het 12V accu probleem, waarbij de auto aangaf dat hem langs de kant moest zetten, aangezien de auto uitgeschakeld ging worden. Dat werd toen net voor het viaduct op de vluchtstrook bij splitsing A12/A20. Tesla gebeld, auto netjes opgehaald en een leenauto gekregen. Alles verder goed geregeld. Vanavond krijg ik mijn Model S weer terug, met vervangen battery pack. Nu is het zo dat het een 'refurbished' battery pack betreft. Daar ben ik niet zo blij mee, aangezien ik altijd erg zuinig ben met het opladen van de batterij. Bijvoorbeeld niet de auto met een 100% lading een tijd laten staan, etc. Wie weet wat er allemaal met het refurbished pack is gebeurd. Hebben anderen hier al ervaring mee?

Ik zou daar ook echt problemen mee hebben, al dan niet reëel!
 
Ik dacht hier ook ergens gelezen te hebben dat ook de drive units (de elektrische motor, zeg maar) vervangen worden door 'refurbished' exemplaren. En ook daar krijg ik wel wat rillingen van. Maar inderdaad, je hebt volgens mij een punt: met het battery pack moet de manier waarop het door de vorige eigenaar "behandeld" werd, nog bepalender zijn voor een wagen als de Tesla.

Oh dat wist ik niet?!?
Ik heb net een nieuwe motor gekregen. Ik mag toch hopen dat ie echt nieuw is?
Toch maar een mailtje aan wagen...
 
Ik dacht hier ook ergens gelezen te hebben dat ook de drive units (de elektrische motor, zeg maar) vervangen worden door 'refurbished' exemplaren. En ook daar krijg ik wel wat rillingen van. Maar inderdaad, je hebt volgens mij een punt: met het battery pack moet de manier waarop het door de vorige eigenaar "behandeld" werd, nog bepalender zijn voor een wagen als de Tesla.
Ik lig er niet echt wakker van dat ik een refurbished motor heb in mijn auto, over een accu zou ik eveneens niet wakker liggen.

Zeker een drivetrain, hij moet werken, daar gaat het om. Of hij nou al 10k km gelopen heeft, maar weinig uit. Zeker de drivetrain slijt erg weinig en Tesla zal je echt wel garantie blijven geven.
 
Ik lig er niet echt wakker van dat ik een refurbished motor heb in mijn auto, over een accu zou ik eveneens niet wakker liggen.

Zeker een drivetrain, hij moet werken, daar gaat het om. Of hij nou al 10k km gelopen heeft, maar weinig uit. Zeker de drivetrain slijt erg weinig en Tesla zal je echt wel garantie blijven geven.

De drive train is in het begin al vervangen... Maar dat vind ik een ander verhaal. Ik houd zeker mijn garantie op de batterij, maar toch is het wel degelijk anders. Ik weet nu totaal niet wat voor een batterij ik ga krijgen. Hoeveel is er al mee gereden, hoe vaak is er mee gesupercharged, hoe vaak is hij tot 100% opgeladen en vervolgens een tijd blijven staan? Heeft allemaal impact op de range op dit moment, al is het nu nog klein, ik zal het op termijn wel merken. Het kan natuurlijk ook de andere kant op zijn, dat ik nu meer range heb. Maar het punt blijft dat je niet weet wat je krijgt en dat voelt niet goed.
 
Last edited:
Dat valt te betwijfelen. Neem als voorbeeld een BMW 3-serie (las net toevallig de verbruiksmonitor op AutoWeek, dus verbruik daarvandaan ). Deze rijdt 1:21,5, ofwel 4,65L per 100km. 100km rijden met die prijzen kost dus 4,65*0,97=$4,51

Een Tesla rijdt (ideaal) 200Wh/km. Bij mij is dat in de praktijk 220Wh/km. Op 100km is dit dus 22.000Wh, ofwel 22kWh. Een kWh kost bij mij €0,2125 (gemiddeldenprijs met verbruik boven 10.000kWh op aansluiting niet meegerekend). 22*0,2125 = €4,68

PUUR naar verbruik gekeken is, met die benzineprijzen, rijden op benzine toch een stuk aantrekkelijker. Ik heb dingen als onderhoud, rijplezier etc. niet meegenomen. Ook de prijs van electra boven een verbruik van 10.000kWh is niet meegenomen, dus zal het nog wat goedkoper worden op jaarbasis. Ook dingen als bijtelling, belastingvoordelen etc. heb ik niet meegenomen, maar je snapt het punt


Bron: Verbruik BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2012) | Verbruiksmonitor - AutoWeek.nl

Het verbruik van 4,7l voor de BMW lijkt mij weinig realistisch en enkel haalbaar op kousenvoeten. Volgens http://www.werkelijkverbruik.nl/ bedraagt het verbruik van die wagen 5,7l.
 
Hier wil ik toch even aandacht aan besteden.
Een initiatief om uit te pakken met een autodeelsysteem met elektrische voertuigen staat op stapel in mijn thuisstad.
Het mag dan wel niet met Tesla zijn, maar kan de milieu-overlast maar helpen naar beneden brengen en bekendheid met - en vertrouwen in EV's ten goede komen.
Heb wel nog geen zicht hoe concreet (timing) initiatief is: http://www.partago.eu/
 
Woensdag kreeg ik het 12V accu probleem, waarbij de auto aangaf dat hem langs de kant moest zetten, aangezien de auto uitgeschakeld ging worden. Dat werd toen net voor het viaduct op de vluchtstrook bij splitsing A12/A20. Tesla gebeld, auto netjes opgehaald en een leenauto gekregen. Alles verder goed geregeld. Vanavond krijg ik mijn Model S weer terug, met vervangen battery pack. Nu is het zo dat het een 'refurbished' battery pack betreft. Daar ben ik niet zo blij mee, aangezien ik altijd erg zuinig ben met het opladen van de batterij. Bijvoorbeeld niet de auto met een 100% lading een tijd laten staan, etc. Wie weet wat er allemaal met het refurbished pack is gebeurd. Hebben anderen hier al ervaring mee?

welkom bij de '12V club': http://www.teslamotorsclub.com/show...rlands-(Dutch)?p=690455&viewfull=1#post690455

voor alle duidelijkheid: deze batterij levert stroom voor de instrumenten en andere 'prularia' van de wagen (vandaar dat rijden niet meer kan).
Dit is niet de batterij waarop de wagen rijdt (zo volgens mij moeilijk worden op 12V) en heeft dus weinig te maken met het feit of je nu telkens 100% laadt of niet: geen zorgen dus, je doet niets 'fout'.

In mijn geval werd de batterij vervangen door een nieuwe omdat naar zeggen van de monteur de 'oude' onbetrouwbaar blijken. Een nieuwe leverancier levert nu andere batterijen, die trouwens verdacht veel weg hebben van wat je in een 'klassieke' ICE vindt (ik mocht geen foto nemen in het atelier...) en trouwens ook vooraan in de frunk zit.

- - - Updated - - -

Ik heb een ander batterypack, maar ik haal daar meer kilometers uit dan uit mijn oude, na 25k. Ik heb echt de indruk dat ik een nieuw pack heb gekregen.

dit is dus wel de batterij die voor de aandrijving zorgt, maar niks te maken heeft met de 12V batterij voor de instrumenten..
Volgens mij praten jullie over 2 verschillende dingen
 
Deel van de verwarring komt voort uit melding van de Tesla die aangeeft dat de 12v batterij niet goed is. In veel gevallen blijkt later dat de oorzaak zit in het grote pack.

mijn inziens heeft het vervangen van het grote pack te maken dat de elektronica om van 400V 12V te maken in dit groot pack zit. als dit stuk gaat en bijgevolg de 12V batterij niet meer word bijgeladen, is het volgen mij niet aan een SC om dit waterdichte pack open te maken om te vervangen wat stuk is, maar vervangt men liever het ganse pack. terwijl er eigenlijk niets mis in met de li-ion cellen.
 
Hej,

Is er iemand die reeds VisibleTesla ergens in de Cloud draait ? Kwestie dat we een gewone PC niet altijd draaiende moeten houden. Dacht om deze eventueel bij Amazon te laten draaien. iemand ervaring ?

Ik heb VisibleTesla op mijn server draaien, die ook mijn Exchange en fileserver is.
Maar het lijkt me niet erg ingewikkeld om het in Azure of bij Stratus te draaien....
 
mijn inziens heeft het vervangen van het grote pack te maken dat de elektronica om van 400V 12V te maken in dit groot pack zit. als dit stuk gaat en bijgevolg de 12V batterij niet meer word bijgeladen, is het volgen mij niet aan een SC om dit waterdichte pack open te maken om te vervangen wat stuk is, maar vervangt men liever het ganse pack. terwijl er eigenlijk niets mis in met de li-ion cellen.

Het is inderdaad juist dat als de 12V accu niet meer wordt bijgeladen, uiteindelijk het 400V hoofdrelais in de accupack zal uitschakelen (deze heeft 12V voeding over het contact) waardoor de auto abrupt stopt.
Echter de DC-DC 400/12V converter zit niet in de accupack maar vlakbij het rechter voorwiel gemonteerd.
Bij een storing aan de DC/DC converter zou deze (zonder de accupack te hoeven verwijderen) eenvoudig vervangen kunnen worden.
Het lijkt dan eerder op een storing van de 400V voeding voor de DC-DC converter vanuit het accupack (zekering of relais ?)

Bij mijn zelf gebouwde elektrische Smart waren dit soort dingen nooit een probleem, ik kon er gewoon bij komen om een onderdeeltje te vervangen.

Schermafbeelding 2014-07-06 om 9.02.48 AM.png
Schermafbeelding 2014-07-06 om 9.32.12 AM.png
 
Last edited:
mijn inziens heeft het vervangen van het grote pack te maken dat de elektronica om van 400V 12V te maken in dit groot pack zit. als dit stuk gaat en bijgevolg de 12V batterij niet meer word bijgeladen, is het volgen mij niet aan een SC om dit waterdichte pack open te maken om te vervangen wat stuk is, maar vervangt men liever het ganse pack. terwijl er eigenlijk niets mis in met de li-ion cellen.
Zo ver ik weet gaan inderdaad de Lithium cellen niet kapot, maar is het een probleem met het relais wat in het pack zit.

Het SC mag daar niet aan zitten, dus verwisselen ze het gehele pack en gaat de andere ter reparatie terug.
 
Vraagje over cruise control: indrukken was toch aan? (Lampje aan).
Ik kom net terug van vakantie en nu gaat het lampje (en cc) juist aan als de hendel naar buiten is (niet ingedrukt). Vergis ik me dat dat eerst anders was? Komt misschien doordat de auto 'uit' heeft gestaan met cc geactiveerd? Dat deze na opstarten default uit staat, ongeacht de positie van de hendel?
 
Vraagje over cruise control: indrukken was toch aan? (Lampje aan).
Ik kom net terug van vakantie en nu gaat het lampje (en cc) juist aan als de hendel naar buiten is (niet ingedrukt). Vergis ik me dat dat eerst anders was? Komt misschien doordat de auto 'uit' heeft gestaan met cc geactiveerd? Dat deze na opstarten default uit staat, ongeacht de positie van de hendel?

De hendel verandert toch nooit van positie? Drukken is aan en drukken is uit, de stand na het drukken voor aan als voor uit is bij mij hetzelfde. Alleen het lampje brand that's it