Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Gaat nergens over... waar betaal je 2k voor? Om te starten en te finishen voor wat? Er rijd geen hulp auto mee iedereen moet zelf maar kijken hoe hij rijd de een doet er 4 dagenn over en de ander 12....lekker spannend. Zit geen overnachting bij..
Op zich gaaf om te doen, maar 2 mille dokken om zelf daarheen te mogen rijden... Wat krijg je nu eigenlijk? Dit kan ik toch ook morgen zelf doen...
 
VOORINSCHRIJVING OPEN! SUB-ZERO RACE 2015
Eindelijk de ultieme test voor jouw EV. De Sub-Zero Race is de allereerste recordpoging onder extreme condities voor volledig elektrische auto’s. Met temperaturen ver onder nul. Het doel is om als eerste te finishen op de Noordkaap, Noorwegen. De start is vrijdag 20 februari 2015. Iedereen met een volledig elektrische auto kan zich inschrijven. De ultieme droom voor iedere EV eigenaar die haar elektrische auto wil testen tot de max. Inschrijven is mogelijk op Sub-zero | een race naar de noordpool!
Ik begrijp die inschrijfkosten ook niet. Hetzelfde team organiseert trouwens nog veel meer challenges:
Amsterdam Dakar Challenge
Noordkaap, Mongol, Siberia, Peking, Red sea, Bombay,
 
Mijn voornaamste bezwaar: het is in februari het grootste gedeelte pikdonker, dus er valt ook weinig van het natuurschoon te genieten.

Ja, dat het veel donker is klopt wel. Maar er zit volgens mij wel een spanningsboog in, je rijdt in je eigen klassement tegen gelijke auto's om het record neer te zetten. De Tesla zal er waarschijnlijk wel sneller zijn dan de Nissan Leaf, dus de finish is langere tijd open. Je moet inderdaad je eigen route slim bepalen, zo win je. De auto's worden voorzien van registratie apparatuur, er worden supportauto's op de weg gezet, start- en finish ceremonie, hotelovernachtingen bij de finish en nog veel meer. De Sub-Zero Race is voor degenen die van een uitdaging houden en het maximale uit zichzelf en hun EV willen halen! Iedereen die meer wil weten kan me ook mailen op [email protected], waar we bezig zijn met de voorbereidingen. Groet! Marcia
 
Te gek!

- - - Updated - - -

Mannen, de organisatie van de Sub-Zero Race wordt heel grondig aangepakt en er wordt natuurlijk wel goed gezorgd voor de teams; niet in de vorm van overnachtingen want dat past niet bij het doen van een record poging, maar wel op andere vlakken, zoals track & trace en support. Heb je interesse om er meer over te weten, mail ons dan even op [email protected]. Oja, we organiseren inderdaad ook andere Challenges maar niet alles wat hierboven genoemd is, is actueel (Red Sea Challenge is bijv. niet haalbaar door de politieke omstandigheden daar, Bombay was eenmalig). Tot horens!
 

Autobelasting op de schop

DEN HAAG - Het belastingsysteem voor auto’s voor 2016 gaat volledig op de schop. Zo wordt de vrijstelling voor volledig elektrische auto’s voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) geschrapt. Zij gaan in 2016 de helft betalen. Verder gaan relatief schone auto’s meer bijtelling betalen.




Wiebes+Dijkstra.jpg
Foto: Dijkstra



De autobranche is niet blij met het voorstel van staatssecretaris Wiebes (Financiën). Volgens onder andere de Rai Vereniging en de Bovag werken de ingrepen marktverstorend en betalen bestuurders van kleine auto’s de rekening van vergroening.
Wiebes, zo staat in het voorstel, schrapt de laagste bijtellingcategorie van 4 procent. Die wordt 7 procent en geldt voor voertuigen die 0 gram CO2 uitstoten, oftewel volledig elektrische auto’s. Voertuigen die 1 to 50 gram uitstoten gaan 14 procent bijtelling betalen. Wagens als de Mitsubishi Outlander en de Toyota Prius Plugin Hybrid vallen daaronder. Voor auto’s van 51 tot 79 gram CO2 geldt straks een bijtelling van 20 procent. De rest zal 25 procent moeten betalen.

bron: Telegraaf 23-10
 
Nog een aanvulling: Voor elektrische auto’s blijft de correctie in de MRB voor het gewicht van het accupakket (125 kg) in 2016 ongewijzigd.

Domme vraag misschien: Zijn deze nieuwe bijtellingsregels op iedereen van toepassing, of alleen op nieuwe kentekenregistraties?

EDIT: Lees net het antwoord op de RAI website:

Lopende leasecontracten

Voor de bestaande contracten worden de oude bijtellingpercentages gerespecteerd, voor een looptijd van 60 maanden. Alle nieuw in te zetten auto’s van de zaak, met uitzondering van de 25 procent categorie, gaan dus méér bijtelling betalen. Dat levert de schatkist 37 miljoen euro op.
 
Wat een onzin allemaal zeg. Staat overal lease contracten.. Maar mag toch aannemen als je een auto koopt als bedrijf, je ook 60 maanden nog het lagere tarief mag hanteren. Maar het is wel erg hoor dit. Wegenbelasting op een FEV, ook al is het maar de helft is nog steeds te veel ivm zware accu's. Bijtelling naar 7%. Het verschil tussen 7 en 14 is te weinig om te besluiten voor ful EV te gaan. Ik ben bang dat er nu juist erg veel PHEV gaan bijkomen welke allemaal gewoon lekker brandstof gaan tanken, en de parkeerplaatsen van de FEV gaan bezetten.
 
en geldt er nog een overgangsregeling voor MRB voor FEV? Gaan wij per 1-1-2016 MRB betalen of niet?

Ja, per 1 januari 2016 gaan we betalen, als het door de kamer word goedgekeurd.

Heb net uitgerekend in Zuid Holland wat ik moet gaan betalen... €654 per jaar.... lekker weer. Je moet het gewicht van je auto nemen, er 125 kg van aftrekken, dan hier: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/ kijken, en gewicht na aftrek invullen, provincie kiezen, benzine en dat de uitkomst door 2en delen... Lekker dus.......
 
Ja, per 1 januari 2016 gaan we betalen, als het door de kamer word goedgekeurd.

Heb net uitgerekend in Zuid Holland wat ik moet gaan betalen... €654 per jaar.... lekker weer. Je moet het gewicht van je auto nemen, er 125 kg van aftrekken, dan hier: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/ kijken, en gewicht na aftrek invullen, provincie kiezen, benzine en dat de uitkomst door 2en delen... Lekker dus.......

Kan even niet bij die genoemde site, maar weet je zeker dat het 654 per jaar is? Ik had verwacht dat het zoiets per kwartaal zou worden...
 
Als ik het uitreken kom je op een iets lager bedrag:

- Massa rijklaar volgens mijn kenteken 2175 kg
- Massa ledig voertuig (= basis voor MRB) 2075 kg
- Aftrek voor accupack -125 kg = 1950 kg
- Voor Noord-Holland krijg je dan Euro 286 per kwartaal
- EV's betalen 50% = Euro 143 per kwartaal
- Volgens sommige berichten hoeven EV's geen provinciale opcenten te betalen. Dat zou 15 Euro per maand schelen, en zou je op Euro 128 per kwartaal uitkomen.

Op zich vind ik dit een redelijk bedrag, en ik ben graag bereid bij te dragen aan onze mooie veilige Nederlandse wegen. Ik ben het met eerdere posters eens dat het verschil tussen echte EV's en (nep)PHEV's ook fiscaal veel beter tot uitdrukking moet komen.
 
De vraag is of ze op zoek zijn naar geld, of het gedrag willen beïnvloeden.
In de meeste gevallen is het geld en volgens mij kunnen ze niet echt goed rekenen :)
De (PH)EV base is nog steeds verwaarloosbaar klein, dus de percentages veranderen levert bijna niets op, maar geeft het signaal dat Elektrisch rijden misschien toch niet zo belangrijk is om verder te stimuleren (misschien lopen we te ver uit de pas bij Europa?)
De C02 waardes iets aanpassen, waardoor auto's in een andere categorie vallen levert denk ik meer op en als je 25 naar 26% brengt levert dat waarschijnlijk ook veel meer op.
Toch nog maar een beetje vertrouwen hebben dat in de tegenvoorstellen dat punt ook gaan zien en dat de stimulans voor elektrisch rijden op de agenda blijft en de doestellingen ook nog overeind blijven vwb groei van Elektrisch rijden.