Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Kon natuurlijk niet uitblijven dit. Ik ben er bij de aanschaf (geen lease) wel van uit gegaan dat ik in ieder geval 5 jaar dezelfde regels kan toepassen: 4% bijtelling en geen MRB. Dat stond ook zo te lezen op de website van de Belastingdienst.
Ik zou het schandalig vinden als dat tussentijds wijzigt.

Overigens is de impact van een wijziging in de bijtelling veel groter dan een MRB wijziging.
 
Gisteren kwam ik weer terug op Schiphol, loop naar mijn auto, zie je ineens hoe VEEL Model S'en er op Schiphol rijden. Als taxi's zie je ze overal, maar de parkeerplaats (P1) stond ook bomvol.

dagje Amsterdam... één, welgeteld één enkele Model-S gezien ! En dan nog wel een taxi !

parking Zeeburg geprobeerd (thx Maurice :wink:)
3 laadpunten op beide parkings samen ! 2 fake-EV's (Outlanders :cursing:); en één Zoë :cool:.


gelukkig moest ik niet laden... range anxiety : niet in een Tesla !:smile:


...

MIA, KIA, VAMIL, BPM, MRB... waar hebben jullie het toch over ?
Opdracht voor de politici aan beide zijden van de grens, of bij uitbreiding : alle politici : KISS !

 
Als ik het uitreken kom je op een iets lager bedrag:

- Massa rijklaar volgens mijn kenteken 2175 kg
- Massa ledig voertuig (= basis voor MRB) 2075 kg
- Aftrek voor accupack -125 kg = 1950 kg
- Voor Noord-Holland krijg je dan Euro 286 per kwartaal
- EV's betalen 50% = Euro 143 per kwartaal
- Volgens sommige berichten hoeven EV's geen provinciale opcenten te betalen. Dat zou 15 Euro per maand schelen, en zou je op Euro 128 per kwartaal uitkomen.

Op zich vind ik dit een redelijk bedrag, en ik ben graag bereid bij te dragen aan onze mooie veilige Nederlandse wegen. Ik ben het met eerdere posters eens dat het verschil tussen echte EV's en (nep)PHEV's ook fiscaal veel beter tot uitdrukking moet komen.

Als je daar nog aan toevoegd dat voor al die zakelijke rijders de netto kosten nog een keer 20 tot 52% lager zijn dan blijft er weinig over om over te jammeren.

Jammer blijft wel dat de regeling weinig doordacht lijkt. Als we Outlanders boven 'gewone' auto's blijven stimuleren blijven we tegen hoge kosten achteruit boeren (naast de forens waarvoor de Outlander (het electrische deel) nog enige zin maakt, gaat het percentage dieselende Outlanders toenemen). Kost wel geld, levert niets op.
Gezien de kennelijk nog hoge barriere om 100% electrisch te gaan rijden maakt het een hoop meer zin om dat nog een tijdje (fiscaal) erg aantrekkelijk te houden. Dat budget heb je zo bij elkaar als je de outlanders gewoon gaat belasten.
 
Als je daar nog aan toevoegd dat voor al die zakelijke rijders de netto kosten nog een keer 20 tot 52% lager zijn dan blijft er weinig over om over te jammeren.

Jammer blijft wel dat de regeling weinig doordacht lijkt. Als we Outlanders boven 'gewone' auto's blijven stimuleren blijven we tegen hoge kosten achteruit boeren (naast de forens waarvoor de Outlander (het electrische deel) nog enige zin maakt, gaat het percentage dieselende Outlanders toenemen). Kost wel geld, levert niets op.
Gezien de kennelijk nog hoge barriere om 100% electrisch te gaan rijden maakt het een hoop meer zin om dat nog een tijdje (fiscaal) erg aantrekkelijk te houden. Dat budget heb je zo bij elkaar als je de outlanders gewoon gaat belasten.

Je zou willen dat vooral het elektrisch rijden (al dan niet met een hybride auto) gestimuleerd wordt. Om dat te bereiken zou het kostenverschil tussen elektriciteit en benzine/diesel groter moeten worden. Maar zolang accijnzen etc. nationaal geregeld worden en daar geen Europese afspraken over zijn, wordt het moeilijk de brandstofprijzen hier nog verder te verhogen. Wel zou de overheid iets kunnen doen aan de hoge aansluitkosten voor laadpalen, waardoor in ieder geval het publiek laden voordeliger kan worden. Daarnaast zou het mooi zijn, om volledig elektrisch vervoer te stimuleren, als de MRB voor FEV 0 zou blijven, omdat dat (naast BPM) een van de weinige voordelen is waarvan ook particulieren profiteren.
 
Huidige P85+ in twee jaar afschrijven en in december 2015 een P85D kopen.....mis ik 3 jaar geen bijtelling maar heb ik nog 5jaar 4% ipv 7%. Volgens mij kan je na 2 jaar weer de hele riedel Vamil, Kia en Mia aanvragen.......

Lekker kunnen we het niet maken!
 
Huidige P85+ in twee jaar afschrijven en in december 2015 een P85D kopen.....mis ik 3 jaar geen bijtelling maar heb ik nog 5jaar 4% ipv 7%. Volgens mij kan je na 2 jaar weer de hele riedel Vamil, Kia en Mia aanvragen.......

Lekker kunnen we het niet maken!

KIA en VAMIL gelden niet meer op personenauto's. MIA is gewoon 50.000, daarvan 36% mag je van de winst afschrijven.
 
Huidige P85+ in twee jaar afschrijven en in december 2015 een P85D kopen.....mis ik 3 jaar geen bijtelling maar heb ik nog 5jaar 4% ipv 7%. Volgens mij kan je na 2 jaar weer de hele riedel Vamil, Kia en Mia aanvragen.......

Lekker kunnen we het niet maken!

Ik weet niet of dit serieus bedoeld was, maar ik ben bang dat je dan wel wat uit te leggen hebt aan de belastingdienst: je mag normaliter max. 20% afschrijven per jaar op een bedrijfsmiddel (met VAMIL is dat dan een willekeurige afschrijving van 75% wanneer je maar wilt en gedurende vijf jaar een afschrijving van 20% van de resterende 25%). En als je de auto binnen vijf jaar verkoopt krijg je te maken met desinvesteringsbijtelling, dan moet je een evenredig deel van de genoten MIA/KIA weer terug betalen...
Voor een tweede auto MIA aanvragen mag natuurlijk altijd.

Mocht je dit serieus van plan zijn, check het dan even met je boekhouder... (of je moet iets weten wat ik niet weet, dan ben ik daar zeker benieuwd naar)
 
Ik weet niet of dit serieus bedoeld was, maar ik ben bang dat je dan wel wat uit te leggen hebt aan de belastingdienst: je mag normaliter max. 20% afschrijven per jaar op een bedrijfsmiddel (met VAMIL is dat dan een willekeurige afschrijving van 75% wanneer je maar wilt en gedurende vijf jaar een afschrijving van 20% van de resterende 25%). En als je de auto binnen vijf jaar verkoopt krijg je te maken met desinvesteringsbijtelling, dan moet je een evenredig deel van de genoten MIA/KIA weer terug betalen...
Voor een tweede auto MIA aanvragen mag natuurlijk altijd.

Mocht je dit serieus van plan zijn, check het dan even met je boekhouder... (of je moet iets weten wat ik niet weet, dan ben ik daar zeker benieuwd naar)

Klopt, VAMIL is in één keer 75% afschrijven, het is eigenlijk niet echt een voordeel, dan alleen een rente voordeel aangezien je een bedrag van de winst afschrijft en hierover dan géén belasting betaald = cashflow = rente (fictief) en meer investeringsruimte om te ondernemen. Je mag dan naast de 75% 4 jaren erna het gedeelte van de overige 25% afschrijven. Je kan er dus ook voor kiezen om gewoon per jaar 20% af te schrijven, en niet de VAMIL te gebruiken als je het nog niet gedaan hebt, en anders moet je weer het gedeelte bij je winst optellen. Dus de truc is eigenlijk om een hoge winst te maken in het jaar dat je VAMIL gebruikt, en een lage winst in het jaar dat je de VAMIL moet terugbetalen. Dat akan je netto best erg veel schelen, zeker als ZZPer.

Vraag is alleen of de MIA ook niet verder uitgekleed gaat worden aangaande EV. Als nu al de VVD begint te zeuren dat ze het vreemd vinden dat een FEV nog steeds niet volledig wegenbelasting moet betalen, (ze willen dus juist 100%!) en ze maken nu al 7% bijtelling dan ben ik bang dat we"als FEV rijders het befaamde "haasje" gaan zijn. Vervelend is ook nog eens, je auto welke je in 2013 hebt aangeschaft, zal dus in 2018 7% bijtelling worden. Dat is voor het topmodel als snel €700 bijtelling per maand. Met zo een €50 wegenbelasting gaat het best vervelend worden. Je 2de hands Tesla is dan een stuk minder interessant dan een Tesla met nog 4% voor bijvoorbeeld 3 jaar op dat moment. De Tes is jonger, nog 5 jaar garantie ipv 3 bij die uit 2013 en zeker veel meer snufjes.

Ik denk dat er erg veel Tesla's zullen worden verkocht nog voor 2016. Als je het topmodel nog in 2016 op naam krijgt, dan scheelt dat je €4000 bijtelling per jaar voor 5 jaren is dit €20.000 en je "verliest" feitelijk maar één jaar 0% bijtelling op je oude. Als je hem begin 2017 verkoopt dan hoef je ook je KIA en MIA niet meer terug te betalen meen ik, of max 1 jaar wat echt niet veel is.

Al met al moet je even goed berekenen wat het je gaat kosten.... dat het je gaat kosten is zeker. Restwaarde zal relatief laag zijn, alleen nog interessant voor particuliere verkoop en maandkosten zullen nieuw voor je zijn...
 
Ik heb die nota van Wiebes door zitten lezen en kan niets vinden over dat de 5 jaars overgangsregeling alleen voor lease contracten zou gelden. Deo vergangsregeling is voor alle auto's tenaamgesteld vóór 2016. Alle media gaan er maar voor het gemak vanuit dat iedereen leased....

Ja, dat zit ingebakken in het spraak gebruik.
heb je een leaseauto?

Weten zij veel dat je een auto ook gewoon kunt betalen :)
 
Gisteren kwam ik weer terug op Schiphol, loop naar mijn auto, zie je ineens hoe VEEL Model S'en er op Schiphol rijden. Als taxi's zie je ze overal, maar de parkeerplaats (P1) stond ook bomvol.

Vertwijfeld keek de eens zo succesvolle ZZW-er de verwachtingsvolle Jaguar-verkoper aan. Met net een ronkende proefrit in een 'classic green cat' achter de rug, sloeg de twijfel toe. De begeerlijk priemende ogen van zijn vrouw maakten het er niet makkelijker op. Wat te doen? Kiezen voor classic style & class, of toch die rebelse MVO-mobiel waarbij je steeds moet uitleggen dat de TCO echt echt verantwoord is. De Tesla Experience Specialist had het hem haarfijn laten voelen. Hij streek nog eens door het dunnende haar en voor hij het wist, floepte het eruit: "Ik zou toch graag nog een keer een rit in een Tesla willen maken!" De Jaguar-dealer begreep dat als geen ander en draaide zich dedain om: "Joke, wil je voor meneer een taxi bellen?"
 
Vertwijfeld keek de eens zo succesvolle ZZW-er de verwachtingsvolle Jaguar-verkoper aan. Met net een ronkende proefrit in een 'classic green cat' achter de rug, sloeg de twijfel toe. De begeerlijk priemende ogen van zijn vrouw maakten het er niet makkelijker op. Wat te doen? Kiezen voor classic style & class, of toch die rebelse MVO-mobiel waarbij je steeds moet uitleggen dat de TCO echt echt verantwoord is. De Tesla Experience Specialist had het hem haarfijn laten voelen. Hij streek nog eens door het dunnende haar en voor hij het wist, floepte het eruit: "Ik zou toch graag nog een keer een rit in een Tesla willen maken!" De Jaguar-dealer begreep dat als geen ander en draaide zich dedain om: "Joke, wil je voor meneer een taxi bellen?"
Doe me denken aan een BMW advertentie lang geleden op oudjaarsdag (ik kan het plaatje nu even niet vinden)
"Laat vanavond uw verstand spreken" [foto van Mercedes met taxi bordje]
"en morgen weer uw hart" [foto van BMW]
 
Vertwijfeld keek de eens zo succesvolle ZZW-er de verwachtingsvolle Jaguar-verkoper aan. Met net een ronkende proefrit in een 'classic green cat' achter de rug, sloeg de twijfel toe. De begeerlijk priemende ogen van zijn vrouw maakten het er niet makkelijker op. Wat te doen? Kiezen voor classic style & class, of toch die rebelse MVO-mobiel waarbij je steeds moet uitleggen dat de TCO echt echt verantwoord is. De Tesla Experience Specialist had het hem haarfijn laten voelen. Hij streek nog eens door het dunnende haar en voor hij het wist, floepte het eruit: "Ik zou toch graag nog een keer een rit in een Tesla willen maken!" De Jaguar-dealer begreep dat als geen ander en draaide zich dedain om: "Joke, wil je voor meneer een taxi bellen?"
Lol