Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Slippen kan ontstaan in een fractie van een seconde. Stel je rijdt 80 km/u op een weg die spiegelglad is. Uiteraard weet je dat niet want anders zou dit niet doen. Op het moment dat je dan abrupt van het gas afgaat gaat de auto proberen stroom terug te winnen en gaat in de re-gen. Ik verzeker je dat de dan optredende 'remkracht' van maximaal 60 kW meer dan voldoende is om de achterwielen te laten slippen.
Als de auto 'gewoon' wordt afgeremd wordt ieder wiel afzonderlijk, ongeacht hoe hard je op de rem trapt, aan het draaien gehouden en voorkomt daarmee een slip.

De essentie van mijn verhaal is nu juist dat die 60 kW remkracht er niet (of slechts heel kort is) als de wielen geen grip hebben.

De boosdoener is het tweede door basvk genoemde issue: het verschil in grip tussen links en rechts die voor een zwabberende of uitbrekende kont kan zorgen.
 
Het tweede deel van je reactie maakt een hoop zin. Verschil tussen de wielen had ik nog niet over nagedacht.

Het eerste deel is echt niet correct. Er wordt niet 'actief' geremd op de motor. Dat zou immers energie kosten en geen energie opleveren (regenereren).
De aandrijfas ondervindt weerstand van de motor die bij re-gen als dynamo functioneerd. De kinetische energie van de (rijdende) auto wordt (via de weerstand tussen band en wegdek en de aandrijfas) in de dynamo omgezet in electrische energie.
Zou er even over na moeten denken wat er nu precies gebeurd als de achterwielen (beide) geen grip meer hebben. Dan stopt de energie toevoer aan de achteras en zal alleen de in de wielen/achteras aanwezige kinetische energie over zijn en deze zal snel afnemen door de weerstand in de dynamo tot het moment dat de weerstand van de dynamo lager is dan de op dat moment aanwezige wrijvingsweerstand/kracht tussen wielen en wegdek. Dan draait de achteras weer en zal de regen weer toenemen.
Dus (kort door de bocht) kan blokkeren door re-gen helemaal niet.

Actief remmen op de motor kan door de versnelling in reverse te zetten. Dan kun je door 'gas' te geven de auto afremmen. Er zijn mensen die dit op afdalingen hebben geprobeerd. Blijkt te werken.

Ah ok nu begrijp ik wat je wilde zeggen, je hebt gelijk dat je de as niet hard kunt blokkeren met regeneratie. Je zult inderdaad geen volledig stilstaande wielen krijgen in zo'n geval. Maar voor slip heb je geen volledig blokkerende wielen nodig (vandaar dat ik de nadruk op blokkeren in je post niet helemaal begreep). Zodra er een verschil is tussen snelheid van de oppervlakte van de band en van de oppervlakte van de weg is er sprake van slip en van verlies van grip.
 
mijn stressmomentje van de dag. Bij aankomst in Aartselaar had er één of ander individu op mijn auto gesch.... (of moest dit nu in het schade topic?)
View attachment 67483View attachment 67484

Toch altijd even schrikken...

Moest vandaag eerste keer ondergronds parkeren met mijn MS... man die auto is breed...

verschillende open plaatsen gelaten voor wat ze waren en een plek gezocht langs een paal (iets meer ruimte). Ooit komt dat eerste krasje er - dat weet je - maar toch...
 
Toch altijd even schrikken...

Moest vandaag eerste keer ondergronds parkeren met mijn MS... man die auto is breed...

verschillende open plaatsen gelaten voor wat ze waren en een plek gezocht langs een paal (iets meer ruimte). Ooit komt dat eerste krasje er - dat weet je - maar toch...
Hij is zelfs 4cm breder dan een Flying Spur. En dat is een enorme auto met een stuk minder bagageruimte en nog een paar verschilletjes:smile:
 
Via Evannex 2 reportages over het voorzichtig uiteen halen van een (geaccidenteerde) Model S.

Wellicht het interessants voor de techneuten onder ons, maar al bij al toch indrukwekkend om te zien met welke technologische snufjesdoos we onderweg zijn:
http://youtu.be/10YZ6-VKFQs en http://youtu.be/onO21e_8EvA

Omdat we in 2014 toch 25 jaar val van Berlijnse Muur meemaakten, doet mij dit toch een beetje denken aan "Mister Gobatsjov, tear dow, this wall!".
 
Via Evannex 2 reportages over het voorzichtig uiteen halen van een (geaccidenteerde) Model S.

Wellicht het interessants voor de techneuten onder ons, maar al bij al toch indrukwekkend om te zien met welke technologische snufjesdoos we onderweg zijn:
http://youtu.be/10YZ6-VKFQs en http://youtu.be/onO21e_8EvA

Omdat we in 2014 toch 25 jaar val van Berlijnse Muur meemaakten, doet mij dit toch een beetje denken aan "Mister Gobatsjov, tear dow, this wall!".

Erg interesssant, ook voor een niet techneut :)
 
er is er 1tje jarig: 29.000 km @ 6300 kWh

IMG_3486.JPG
 
We hebben ons best gedaan, maar het is helaas niet gelukt. We gaan een jaartje wachten om het dan wereldwijd met de Amerikaanse (en aziatische) vrienden te combineren. Gegarandeerd dat we dan ook persaandacht krijgen en de andere autoconstructeurs met verstomming slaan. Wil je weten wat er gebeurd is of je nu al opgeven, PM me dan maar even. Het gaat te ver om er hier op in te gaan.
Hi,

Ik lees nu pas over de actie voor de sec medewerkers. Count me in voor volgend jaar.


De beste wensen allemaal! En nog vele stille veilige KM in onze geweldige auto...
 
De P85 is verdwenen uit het gamma?
Er gaapt nu een gat tussen de (Belgische) basisprijzen van 78.600 en 102.900 euro?
Niets meer tussen 385 en 700 PK?
Niets meer tussen van 0-100 in 3,4 en 5,4 s?
Ik dacht hier uitvoerig de redenen daarvoor te vernemen.
Heeft het iets te maken met de brom van de P85?
Is die inmiddels onder controle bij de eigenaars met een 3de of 4de drive-unit?
 
De P85 is verdwenen uit het gamma?
Er gaapt nu een gat tussen de (Belgische) basisprijzen van 78.600 en 102.900 euro?
Niets meer tussen 385 en 700 PK?
Niets meer tussen van 0-100 in 3,4 en 5,4 s?
Ik dacht hier uitvoerig de redenen daarvoor te vernemen.
Heeft het iets te maken met de brom van de P85?
Is die inmiddels onder controle bij de eigenaars met een 3de of 4de drive-unit?

Om het logistieke proces te vereenvoudigen en hierdoor meer wagens te kunnen produceren heeft Tesla in Q4 2014 beslist om het aantal variaties te beperken. Er gebeurden verschillende ingrepen waaronder het stopzetten van de kleuren groen en bruin (minst aantal bestellingen in die kleuren). Bij de introductie van de P85D hebben mensen massaal hun P85 en P85+ bestellingen gecancelled om up te graden naar een P85D. Er blijven dus nu nog 4 opties over: S60 / S85 / S85D / P85D. Deze ingreep moet helpen met het halen van 50% groei in de productiecapaciteit in 2015.

De P85D gebruikt achteraan dezelfde performance motor als de P85 dus het staat los van mogelijke technische issues. Ook de motor gebruikt in de S60 en S85 is dezelfde als voorheen. De S85D heeft 2 next gen (kleinere en efficiëntere) motoren en de P85D heeft ook een next gen exemplaar vooraan.