Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Real world range in Europe (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Laat maar horen als je hier bent. Ik zit veel in het WPC, dus wellicht effe bakkie koffie doen. De oplaadpunten onder het WPC zijn LoLo's 16 A. Inderdaad kunnen de plekken niet gereserveerd worden en bij normale momenten staan ze echt allemaal vol.

Eerstvolgende afspraak daar is op 12 september. In de week van de verwachte levering. Audi of Tesla dus....
 
En volgens mij moet je niet vergeten dat wij in NL en ook in BE best vaak moeten remmen (ik let daar erg op de laatste tijd in de regio Rotterdam (waar ik woon en werk)) en als je dat straks met de re-gen aan, dan laad je ook nog stiekem een beetje bij. De truc is meer rijden volgens het nieuwe rijden en zo weinig mogelijk remmen (wel als je anders op iemand ander knalt natuurlijk). Cruisecontrol zou ook wel helpen, omdat je daarmee een constante snelheid haal wat beter is voor je verbruik. Ja op dat gebied worden we nog eens model chauffeurs. Maar zoals iemand anders al zei, wie rijdt er nu per dag meer dan 300 km (zonder de mogelijkheid om te laden). Ik rij zo'n 120-150 km per dag, dus kan gewoon trappen met die bak.
Uiteraard is regen een mooie optie dat je energie niet weg gooit als je moet remmen, maar het beste is gewoon op snelheid blijven.

Je krijgt namelijk nooit meer energie terug dan dat het kost om weer op snelheid te komen.

Ach, rustig aan doen is best aan te leren idd. Ik was zo'n type dat standaard 160 op de snelweg reed, maar ben daar mee gestopt. Gewoon 100 of 120 op de cruise control. No problem. En rijstijl aanpassen aan de rit van die dag. Heb af en toe vanuit Twente afspraak in de randstad. 400 km heen en weer. Heel rustig rijden dus en zien dat je ter plekke nog wat bijtankt. Wil binnenkort die laders in parkeergarage bij havenbedrijf R'dam gaan testen. M'n relatie bij hbr kon alleen geen vrije lader garanderen.... Wel ritje in vooruitzicht gesteld als dat wel zo is :)

En als actieradius een keer geen thema is: lekker spelen ;-)
Op mijn motor rijd ik ook nog steeds 160, maar in de auto doe ik dat ook al een hele tijd niet meer. Het is puur gewenning.
 
Eens. Zelfs ik ben rustig gaan rijden. 120-130 op de cruise. Dan haal ik zelfs 1 op 9! Soms trap ik 'm aan om even te luisteren naar het gehuil, meestal onder een tunneltje ofzo. Hoef je niet eens te hard voor te rijden. Laatste keer dat ik 160+ reed was in januari, werd ik direct geflitst. Zit nog steeds op de uitnodiging van de OvJ te wachten...
 
Mijn huidige auto (Audi) nodigt ook uit om door te rijden. Meestal rij ik op de snelwegen behoorlijk door (130-140), rij ik voornamelijk langere afstanden (65-100 km), rij ik zelden in de spits en woon ik niet in de Randstad. Desondanks komt de gemiddelde snelheid op mijn boordcomputer niet verder dan circa 80 km per uur. Degene met een snellere auto, M5 etc.. kijk eens naar de gemiddelde snelheid je boordcomputer. Ben dan ook niet zo bang om de actieradius van de Model S.

Ben een late besteller, wilde hem eerst gereden hebben en niet dezelfde fout maken met de Audi, die ik na 3 maanden al beu was.
 
De enige keer dat ik 140+ rijdt is om een paar irritante ik-rij-links-met-100kmh-en-je-moet-je-maar-aanpassen. Daartussen zit ik meestal rond de 120-130km/h.

ik heb constant zulke "ik heb ook verkeersbelasting betaald en rij dus waar ik wil, zo hard ik wil"-chauffeur naast mij :biggrin:

- - - Updated - - -

Eens. Zelfs ik ben rustig gaan rijden. 120-130 op de cruise. Dan haal ik zelfs 1 op 9! Soms trap ik 'm aan om even te luisteren naar het gehuil, meestal onder een tunneltje ofzo. Hoef je niet eens te hard voor te rijden. Laatste keer dat ik 160+ reed was in januari, werd ik direct geflitst. Zit nog steeds op de uitnodiging van de OvJ te wachten...

Tja, 160+... dat kan nog alle kanten uit :biggrin: (ik bedoel : vooral hard vooruit...)
 
Mijn huidige auto (Audi) nodigt ook uit om door te rijden. Meestal rij ik op de snelwegen behoorlijk door (130-140), rij ik voornamelijk langere afstanden (65-100 km), rij ik zelden in de spits en woon ik niet in de Randstad. Desondanks komt de gemiddelde snelheid op mijn boordcomputer niet verder dan circa 80 km per uur. Degene met een snellere auto, M5 etc.. kijk eens naar de gemiddelde snelheid je boordcomputer. Ben dan ook niet zo bang om de actieradius van de Model S.

Ben een late besteller, wilde hem eerst gereden hebben en niet dezelfde fout maken met de Audi, die ik na 3 maanden al beu was.

Welkom Billy. De algemene thread hier geeft je iets meer 'exposure'. Wat is de geschatte leverdatum die ze je gaven? Probeer anders het document op pag.1 van het draadje 'VIN.nrs etc' zo goed mogelijk in te vullen.
 
Welkom Billy. De algemene thread hier geeft je iets meer 'exposure'. Wat is de geschatte leverdatum die ze je gaven? Probeer anders het document op pag.1 van het draadje 'VIN.nrs etc' zo goed mogelijk in te vullen.

Ben hier nog niet zo handig in. Iets te vlot gepost.
besteld en definitief in mei. Levering november of december. MS85, grey, 19", tan leather, pano, tech pack, piano, security, park sensor, active suspension, hoedenplank. Heb nog geen vin.

Ga dat document zoeken.
 
Kwam nog het artikel "Groningen-Maastricht met Tesla S" tegen van Autovisie in het nummer van juni dit jaar.
Autovisie Artikel Tesla Model S.jpg
Heb het gescand om te posten, maar krijg het niet ge-upload. Het is een pdf. Iemand suggesties?

MS85, grey, 19", tan leather, pano, tech pack, piano, security, park sensor, air suspension, parcel shelf.
 
Beperkte range Tesla S bij snelweg kilometers

Een van de belangrijkste issues bij de Tesla S is natuurlijk het bereik. Op deze site is hier al een aantal keren over gediscussieerd. Vandaar dat ik mijn praktijkervaring van gisteren hier graag aan wil toevoegen.
Ik ben van Nijmegen naar Essen (België) gereden en weer terug. Dat is 2 x 138 km = 276 km totaal. Voor vertrek had ik mijn Tesla tot 100 % volgeladen en hij gaf dus 394 km aan. Op de snelweg (A15 en A27) heb ik de heenreis continue tussen de 135 en 150 km p/u gereden. Ik kon deze snelheid ook blijven rijden omdat het op deze zondag heel rustig was op de weg. In Essen had ik nog een bereik van 175 km om weer terug te rijden. Deze terugreis heb ik mijn snelheid aangepast naar 125 km en halverwege zag ik dat ik zo niet thuis zou komen. Vandaar de snelheid verder naar beneden bijgesteld tot zo'n 105 km. Bij thuiskomst had ik nog 2 km range over!
Eerlijk gezegd viel me dat behoorlijk tegen!!
Ik heb wel begrepen dat kou een negatief effect heeft op de range (kachel aan, stoelverwarming aan, etc.).





Allen

Het is uiteraard goed dat Tesla een aantal statistieken over verbruik en bereik deelt met deze community. Echter, en zo ook de reviews en feedback van eigenaars, is het allemaal nogal US centric waar iedereen braafjes aan 55 mph rijdt. Niets is minder waar in Europa/Belgie. Sommige Tesla gegevens gaan tot 80mph, of ongeveer 120km/h. Bereik met de 85kWh batterij is dan iets van een 330km. Nu, de realiteit is dat niemand aan 120km/h rijdt, zeker niet in Belgie, maar eerder in de algemene flow van 130-140km/h of sneller.

Vraag: Wat is het realistische bereik van een volle batterij aan dat soort snelheden?

Ben vandaag naar de nieuwe showroom in Bxl gegaan - ziet er allemaal netjes uit, en het wordt goed uitgelegd. Bravo daarvoor.

Toch een sceptische opmerking: er wordt nogal vergeleken met andere performance cars (op benzine). Ikzelf rijd met een BMW M5 die na jaren trouwe dienst aan vervanging toe is, en toegegeven, aan een verbruik van 25l/100km (model E61) is mijn (praktische) radius met een volle tank nog geen 200km in een mixed stad/snelweg omgeving. Het punt dat ik wil maken is dat als je een "performance car" hebt, je (toch mijn eigen ervaring) ook automatisch je rijstijl aanpast aan deze performance mogelijkheden. Eens je gewend bent aan 4sec/100km.h acceleratie, dan rij je constant zo. Nu, dat wetende, ben ik echt wel bevreesd dat het bereik van de Model S dik tegen zal vallen, en dat "volluit" rijden wel fun zal, maar van korte duur. En dan geen tankstation in de buurt hebben.....

Zijn er al mensen op dit forum die met de wagen hebben kunnen rijden en hun ervaring in deze kunnen delen?

Billy
 
ik snap heel de heisa over bereik niet zo goed.
Die jankers moeten vooral de hand in eigen boezem steken.

Volgende blog is van 9 mei 2012 ! tweeduizend en twaalf. toen had geen enkele Belg of Nederlander al zijn S gekocht (ik bedoel besteld, niet gereserveerd.)
en nu zijn sommigen plots verbaasd dat ze aan 150km/u geen 500 km kunnen rijden ????


ScreenShot111.jpg




http://www.teslamotors.com/nl_NL/blog/model-s-efficiency-and-range
 
ik snap heel de heisa over bereik niet zo goed.
Die jankers moeten vooral de hand in eigen boezem steken.

Volgende blog is van 9 mei 2012 ! tweeduizend en twaalf. toen had geen enkele Belg of Nederlander al zijn S gekocht (ik bedoel besteld, niet gereserveerd.)
en nu zijn sommigen plots verbaasd dat ze aan 150km/u geen 500 km kunnen rijden ????


View attachment 39931



http://www.teslamotors.com/nl_NL/blog/model-s-efficiency-and-range

Dirk, de meeste mensen moeten het eerst ervaren blijkbaar. Ook ik was enigszins ontstemd, maar door de relatief grote batterij en mijn dagelijks gebruik heb ik er geen last van, slechts op mijn roadtrip naar Frankrijk moest ik even rekening houden met de rangebeperkende omstandigheden. Ik denk dat de juichverhalen van sommige Tesla medewerkers iets te positief waren, of zo opgevat werden.

Nu ik de i3 ervaar, merk ik pas echt de range-anxiety, omdat de software me erg weinig informatie geeft over het verbruik... Dan heb je echt geen indicatie wat je moet doen om zuiniger te rijden. Dan is de Tesla echt een zegen. Natuurlijk rijden we niet graag 90, maar ik krijg wel duidelijker informatie over mijn projecten range.
 
Dirk, de meeste mensen moeten het eerst ervaren blijkbaar. Ook ik was enigszins ontstemd, maar door de relatief grote batterij en mijn dagelijks gebruik heb ik er geen last van, slechts op mijn roadtrip naar Frankrijk moest ik even rekening houden met de rangebeperkende omstandigheden. Ik denk dat de juichverhalen van sommige Tesla medewerkers iets te positief waren, of zo opgevat werden.

Nu ik de i3 ervaar, merk ik pas echt de range-anxiety, omdat de software me erg weinig informatie geeft over het verbruik... Dan heb je echt geen indicatie wat je moet doen om zuiniger te rijden. Dan is de Tesla echt een zegen. Natuurlijk rijden we niet graag 90, maar ik krijg wel duidelijker informatie over mijn projecten range.
Helemaal mee eens... zelf reed ik bijna 4 jaar geleden al een half jaar in een omgebouwde VW Golf Stationcar, 100% elektrisch met accupakket 32kWh. Range in de praktijk - zomerperiode - met 80% van de rit over autosnelweg met 120km/u: ongeveer 125km (ook al met regen en geen voetremgebruik).
De Model S 85 haalt bij die rijstijl ongeveer 300km in de winterperiode. Dat is relatief ver en valt mij dus niet tegen.
Maar als je een diesel gewend bent die 1250km rijdt op 1 tank (en als die leeg is vul je 'm in een paar minute bij elk tankstation) dan is de Tesla natuurlijk iets meer dan 'wennen'.
 
Ik ben van Nijmegen naar Essen (België) gereden en weer terug. Dat is 2 x 138 km = 276 km totaal. Voor vertrek had ik mijn Tesla tot 100 % volgeladen en hij gaf dus 394 km aan. Op de snelweg (A15 en A27) heb ik de heenreis continue tussen de 135 en 150 km p/u gereden. Ik kon deze snelheid ook blijven rijden omdat het op deze zondag heel rustig was op de weg. In Essen had ik nog een bereik van 175 km om weer terug te rijden. Deze terugreis heb ik mijn snelheid aangepast naar 125 km en halverwege zag ik dat ik zo niet thuis zou komen. Vandaar de snelheid verder naar beneden bijgesteld tot zo'n 105 km. Bij thuiskomst had ik nog 2 km range over!
Eerlijk gezegd viel me dat behoorlijk tegen!!
Ik heb wel begrepen dat kou een negatief effect heeft op de range (kachel aan, stoelverwarming aan, etc.).

Als je alleen op Typical Range (midden op je dashboard) kijkt zul je inderdaad eerst denken dat je het gaat halen, en dan gaandeweg niet meer.
Je hebt véél meer aan Projected Range van je Energy App over 10-25-50km Average. Dan weet je namelijk al 200km voordat je er bent of je het gaat halen met deze rijstijl.

Snelheid, (tegen)wind, temperatuur. Dat zijn de grootste beïnvloeders, niet je stoelverwarming, radio of kachel.

Was er in Essen/België geen (desnoods 230V 13A Schuko) laadmogelijkheid?
 
Als je alleen op Typical Range (midden op je dashboard) kijkt zul je inderdaad eerst denken dat je het gaat halen, en dan gaandeweg niet meer.
Je hebt véél meer aan Projected Range van je Energy App over 10-25-50km Average. Dan weet je namelijk al 200km voordat je er bent of je het gaat halen met deze rijstijl.
Snelheid, (tegen)wind, temperatuur. Dat zijn de grootste beïnvloeders, niet je stoelverwarming, radio of kachel.

En het overbruggen van hoogteverschillen ! In Nederland niet zo'n punt - maar over de grens wel natuurlijk. Als je heuvel op/heuvel af gaat schiet de projected range in vergelijkbare dalen en pieken. Als je de weg die je nog moet afleggen niet kent kan dat heel verrassend zijn

hoogteverschillen 3.jpg

Dit is een beeld van de projected range op de E40 ten zuiden van de Wilnsdorf Supercharger. Gereden met dezelfde snelheid op de cruise control. Stralend blauwe lucht. Ik kreeg toen in de gaten dat ik de weg verder niet kennend ook niet zoveel meer aan projected range had.
 
Sorry, maar als je met 135 tot 150 km/u vertrekt - ter info, dat zijn illegale snelheden - dan moet je toch snappen dat je ergens in de problemen gaat komen. Vind het een beetje naïeve instelling om zo op pad te gaan.

Trouwens, op de route tussen Nijmegen en Essen - via de A15 en A27 - kom je gewoon langs de Tesla-Supercharger in Oosterhout (N-Br). Even een kwartiertje gratis aftoppen op de terugweg, met ondertussen misschien koffie bij AC of de Mac, en je komt thuis met nog 100 km range op de klok, zelfs als de rit weer met zulke hoge snelheden zou gaan.

Het forum biedt voldoende info voor wie het vinden wil.
 
Last edited:
Sorry, maar als je met 135 tot 150 km/u vertrekt - ter info, dat zijn illegale snelheden - dan moet je toch snappen dat je ergens in de problemen gaat komen. Vind het een beetje naïeve instelling om zo op pad te gaan.

Trouwens, op de route tussen Nijmegen en Essen - via de A15 en A27 - kom je gewoon langs de Tesla-Supercharger in Oosterhout (N-Br). Even een kwartiertje gratis aftoppen op de terugweg, met ondertussen misschien koffie bij AC of de Mac, en je komt thuis met nog 100 km range op de klok, zelfs als de rit weer met zulke hoge snelheden zou gaan.

Het forum biedt voldoende info voor wie het vinden wil.

Eens. Er is echt veel over geschreven.

Maar eh... illegale snelheden? Ze zijn niet illegaal maar gewoon een overtreding van de wet en als je centjes hebt koop je dat gewoon af ;) ik rijd ook graag door, maar niet als ik op 1 lading 378 km wil afleggen.