Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eerste LR trip met Y LR

This site may earn commission on affiliate links.
Blijft dat ik ervan uitgaan dat het in Spanje volgende zomer dikke doffe ellende wordt met publieke laadpalen. Ik ben vandaag terug van 14 dagen in ons vakantiehuis met onze Y(2de Tesla al) in Playa d'Aro, Costa Brava en kom nog maar eens tot de vaststelling dat publiek laden een ramp blijft. Staan misschien wel wat palen her en der maar vorige 14 dagen werkte 85% daarvan ofwel niet ofwel met allerlei obscure apps, abonnementen en andere locale ellende. In Tossa de Mar bijvoorbeeld waar duizenden Vlamingen en Nederlanders deze zomer op vakantie gaan met hunne blinkende nieuwe EV, staan er denk ik 3 en deze week hingen op 2 een papiertje 'no fontiona'.En als ze werken 7,5kw.... Er wordt bijgebouwd, maar slechts weinige beschikbaar met een gewone laadkaart. Langs de autosnelweg zijn ze er bij aan het zetten bij de tankstations van Galp en Repsol, max 80kw! En dan maximum 2of 3 stuks per station. Momenteel waren ze nog ingepakt. Ik prijs mezelf gelukkig met mijn laadpaal thuis. De Spaanjaarden zijn nog helemaal niet bezig met electromobiliteit.
Wees gewaarschuwd als je op vakantie gaat in Spanje...
 
  • Like
Reactions: NielsA and Hbrink
De reden dat ik alleen SuC’s gebruikt onderweg naar Spanje en in Spanje zelf. Dit jaar hadden we een Iberdrola 50kW lader om de hoek. Eén keer gebruikt om af te toppen voor de terugreis. Gelukkig komen er steeds meer V3/4 SuC’s bij.
 
Blijft dat ik ervan uitgaan dat het in Spanje volgende zomer dikke doffe ellende wordt met publieke laadpalen. Ik ben vandaag terug van 14 dagen in ons vakantiehuis met onze Y(2de Tesla al) in Playa d'Aro, Costa Brava en kom nog maar eens tot de vaststelling dat publiek laden een ramp blijft. Staan misschien wel wat palen her en der maar vorige 14 dagen werkte 85% daarvan ofwel niet ofwel met allerlei obscure apps, abonnementen en andere locale ellende. In Tossa de Mar bijvoorbeeld waar duizenden Vlamingen en Nederlanders deze zomer op vakantie gaan met hunne blinkende nieuwe EV, staan er denk ik 3 en deze week hingen op 2 een papiertje 'no fontiona'.En als ze werken 7,5kw.... Er wordt bijgebouwd, maar slechts weinige beschikbaar met een gewone laadkaart. Langs de autosnelweg zijn ze er bij aan het zetten bij de tankstations van Galp en Repsol, max 80kw! En dan maximum 2of 3 stuks per station. Momenteel waren ze nog ingepakt. Ik prijs mezelf gelukkig met mijn laadpaal thuis. De Spaanjaarden zijn nog helemaal niet bezig met electromobiliteit.
Wees gewaarschuwd als je op vakantie gaat in Spanje...
Die ervaring heb ik dan weer helemaal niet. Ik heb alleen een Shell Recharge, die werkt bij vrij veel aanbieders. Ik moet de eerste dit jaar nog tegen komen die niet werkt. Weinig SuC's in de onmiddellijke omgeving en de eerste is op een dikke 50km in Malaga of Granada, dus we gaan al wel al eens "vreemd".
In mijn ervaring is het hier de laatste 2 tot 3 jaar zeer snel in positieve zin geëvolueerd, zowel onderweg als ter plaatse. (Al wil ik hier in de zomer/hoogseizoen niet zitten maar dit terzijde.)
 
  • Like
Reactions: JuanF1
Dat is ook weer waar maar dan is hij wel heeel gevoelig want ik spuit niet op die klep, zeker niet rechtstreeks. Volgende keer eens extra op letten. Wasstraat modus is een beetje link daar, die plateautjes hellen af
als je je auto met een hogedrukreiniger afspuit en er blijft iemand inzitten, gewoon je telefoon in de auto laten en de 'zittenblijver' op het hangslotje laten klikken (op slot). Dan gaat de laadklep niet open. Na het wassen vriendelijk vragen of je er weer in mag.
 
  • Funny
Reactions: TM3LR
Blijft dat ik ervan uitgaan dat het in Spanje volgende zomer dikke doffe ellende wordt met publieke laadpalen. Ik ben vandaag terug van 14 dagen in ons vakantiehuis met onze Y(2de Tesla al) in Playa d'Aro, Costa Brava en kom nog maar eens tot de vaststelling dat publiek laden een ramp blijft. Staan misschien wel wat palen her en der maar vorige 14 dagen werkte 85% daarvan ofwel niet ofwel met allerlei obscure apps, abonnementen en andere locale ellende. In Tossa de Mar bijvoorbeeld waar duizenden Vlamingen en Nederlanders deze zomer op vakantie gaan met hunne blinkende nieuwe EV, staan er denk ik 3 en deze week hingen op 2 een papiertje 'no fontiona'.En als ze werken 7,5kw.... Er wordt bijgebouwd, maar slechts weinige beschikbaar met een gewone laadkaart. Langs de autosnelweg zijn ze er bij aan het zetten bij de tankstations van Galp en Repsol, max 80kw! En dan maximum 2of 3 stuks per station. Momenteel waren ze nog ingepakt. Ik prijs mezelf gelukkig met mijn laadpaal thuis. De Spaanjaarden zijn nog helemaal niet bezig met electromobiliteit.
Wees gewaarschuwd als je op vakantie gaat in Spanje...
Ik ben vaker in Spanje geweest en nog nooit een probleem gehad om te kunnen laden. Je bent toch niet aangewezen op de laadpalen in alleen Tossa de Mar? In de omgeving zijn heel veel andere laadpalen te vinden. Je hoeft ook niet elke dag te laden, dus er is altijd wel een moment dat je onderweg ergens kunt laden. In Spanje is het voor zover ik weet zelfs mogelijk om een tijdslot voor een laadpaal te reserveren. De dekking van Shell Recharge is in Spanje niet overal even goed, maar er zijn voldoende alternatieven te vinden. Ik kan mij het draadje Stau aan de SuC in Duitsland nog herinneren en daar heeft ook vrijwel niemand last van gehad.
 
  • Like
Reactions: Krisja and Koifim
In Spanje is het voor zover ik weet zelfs mogelijk om een tijdslot voor een laadpaal te reserveren
Klopt

Hier vind je een lijst waar je met ShellRecharge terecht kan in heel Europa

 
Klopt, ik overleef in de buurlanden al 5 jaar met ShellRecharge en Plugsurfing (als backup voor mijn standaard laadkaart), in 99% van die gevallen doet een van beiden het wel steeds.
Inderdaad, Shell Recharge is inderdaad de meest geaccepteerde laadkaart en werkt in 99% van de gevallen. Als de laadpaal werkt tenminste. En dat is nu net het probleem dat ik de voorbije tijd in Spanje ondervond. De laadpalen werken niet. In onze omgeving was ongeveer 80% simpelweg kapot, buiten gebruik, nog niet in gebruik etc. Ook al staan ze in de Shell Recharge app aangeduid als in functie. Zeker wat verder van de autosnelweg is dit een echt probleem. Je kan toch moeilijk elke keer naar Girona luchthaven rijden om je wagen op te laden. In Playa D'aro staan hoop en al 3 , 4 werkende laadpalen, maar in Juli, Augustus rijden minstens 5,000 Nederlanders en Belgen rond waarvan een steeds groter deel met een EV. Ik voorzien grote problemen deze zomer.
 
In onze omgeving was ongeveer 80% simpelweg kapot...

Zeg je nu dat al deze laadplaatsen op een steenworp van Platja d'Aro buiten gebruik zijn.
Op enkele exotische merken na, zie ik er zeer veel Endesa staan, die hebben een deftige helpdesk en misschien wachten ze gewoon op een melding (moesten ze buiten dienst zijn).

Schermafbeelding 2024-04-18 om 07.49.46.png
 
Gisteren op weg naar Arboleas voor de eerste keer vreemd gegaan.
Naar aanleiding van bovenstaande verhalen, en omdat we de rondrit van +400km toch niet met één lading gingen halen besloten om "vreemd" te gaan.
Bij een Endesa, die Shell recharge zou aanvaarden kwamen we van een kale kermis thuis. De 2 laadpalen stonden uitdagend te wachten.... tussen twee afgesloten hekwerken. Onbereikbaar dus.
Door naar een Ionity laadplaats waar me meer geluk hadden. slechts 4 van de 6 laadpalen waren buiten gebruik 😂

Lukt het met de concurrentie? Ja
Geeft het hetzelfde gevoel als het SuC netwerk? zeer zeker niet.
 
Deze wil ik toch nog even in de groep smijten want ik kan er niet aan uit.
TACC: ik krijg er geen lijn in getrokken wanneer hij beslist om te vertragen of te versnellen naar de max toegelaten snelheid. De ene keer doet hij dat wel altijd, bijv op afritten of aankomen bij een rond punt etc.. Op de snelweg soms ook als de snelheid van 110 naar 90 gaat bijvoorbeeld of omgekeerd. Maar daar is echt niet aan uit te kunnen, soms wel, meestal niet. Ondanks dat de TACC op het scherm verspringt van 110 naar 90 blijft hij 110 rijden.

Toch denk ik eraan de Enhanced AP te nemen. Ik denk dat die een meerwaarde kan zijn op de langere stretches, zoals in Spanje, lijkt me leuk. Misschien is ie momenteel niet volledig en feilloos maar zal dat ongetwijfeld worden, toch? Wie weet wordt het duurder als alles (bijna) perfect en beschikbaar is..

Voor de rest, prachtige ervaring geweest, kan niet wachten om terug te vertrekken in het najaar..
Meestal ruim genoeg laadplaatsen bij de SuC's zowel in Fr als Sp, soms zelfs niemand. Eens terug in België veel, veel drukker en minder leuke locaties. Gelukkig hoef ik hier 95% van de tijd niet te laden aan SuC
Bij deze mijn broertje nog bedanken voor het kopen van een Model3 Highland (op mijn aanraden en mijn referral) zodat ik de terugreis en de volgende heenreis gratis mag tanken.. :cool:
 
TACC: ik krijg er geen lijn in getrokken wanneer hij beslist om te vertragen of te versnellen naar de max toegelaten snelheid. De ene keer doet hij dat wel altijd, bijv op afritten of aankomen bij een rond punt etc.. Op de snelweg soms ook als de snelheid van 110 naar 90 gaat bijvoorbeeld of omgekeerd. Maar daar is echt niet aan uit te kunnen, soms wel, meestal niet. Ondanks dat de TACC op het scherm verspringt van 110 naar 90 blijft hij 110 rijden.
Is het je wel opgevallen dat het gedrag anders is wanneer je Autosteer (AS) ook ingeschakeld hebt? TACC alleen wil best wel harder rijden dan toegestaan. Zet je AS erbij aan, dan probeert ie je (vaak) naar de maximale snelheid + een marge te sturen. Die marge verandert dan weer per software versie. TACC alleen wil soms bij afritten of bochten ineens besluiten langzamer dan je ingestelde snelheid te gaan rijden, maar laat je verder vrij in de snelheidskeuze.

Dit is wat ik in bijna 1 jaar (alweer) Tesla rijden denk te begrijpen, hoewel ik ook nog steeds wel eens verrast wordt.

Wat betreft de marge die Autopilot (=TACC+AS) gebruikt, verandert er nogal eens wat bij software updates.

In je Autopilot-settings kun je kiezen welke snelheid TACC overneemt als je de stalk 1 keer naar beneden drukt. Dat is ofwel de maximale snelheid + marge X, ofwel de huidige snelheid. Die X kan je instellen als relatief of absoluut. Samen met Tesla's idee van de maximum snelheid op een wegdeel geeft dat een Vmax. Als je met een andere ingestelde snelheid rijdt, kun je de Vmax activeren door op het snelheidbordje te tikken of door de hendel een paar tellen omlaag te houden.

Zo werkte het in ieder geval vanaf vorig jaar mei toen ik deze auto kocht, tot ergens in september na een update tijdens onze vakantie. Ik had TACC op "huidige snelheid" staan en had de marge op 5% staan. Als AP een bordje 100 zag, ging de auto 105 rijden ongeacht de instelling "huidig" of "maximum". Met deze update werd echter de marge bovenop "maximum" naar 0 gereset op het moment dat je in het menu voor "huidige snelheid" kiest. Die marge hoorde immers bij "maximum" en niet bij "huidig", dus heeft ergens iemand bedacht dat dat een bug was die moest worden opgelost.

Jammer, want dat betekende dus dat ik met "huidige snelheid" en AP geen kilometer harder dan 100 kon rijden. Op de GPS is dat zelfs 99. Wil je toch harder, dan moet je kiezen voor "maximum", want dan mag je wel een marge opgeven. Maar als je dan de TACC wil activeren op een snelweg waar je 130 mag, maar de matrixborden 70 aangeven, dan springt ie op 135 en mag je als een dolle aan het scrollwieltje gaan draaien om terug naar 75 te draaien..

Tot ergens vorige maand, dus waarschijnlijk met de 2024.8.9 update, de marge voor AP blijkbaar ineens +10 is geworden, onafhankelijk van je instellingen in het menu! Maar... bij wijzigingen gaat hij wel naar +0. Als ik dus met 100 km/u een bordje 80 voorbij rijdt, dan springt ie op 80, maar kan ik met het wieltje versnellen tot 90. Ik heb TACC nu weer op "huidige snelheid" staan en vind het wel prima zo. Ik ben wel benieuwd wat een volgende update weer gaat opleveren...

Samenvatting van deze lap text: "het ligt eraan..." :cool:
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM