Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beschikbaarheid jong tweedehands tegen eind 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Beste,

Ik hou reeds enkele maanden de bewegingen in de gaten qua mogelijkheden voor een nieuwe auto. In het verleden koos ik steeds voor jong tweedehands modellen (BMW premium selection ed..).

Nu geraak ik steeds meer overtuigd van een Model 3, maar vrees gezien de recente lancering in België dat er tegen eind 2019 nog maar weinig jong tweedehandse zullen beschikbaar zijn.

Het is sowieso gezien de fiscale wijzigingen in Belgie vanaf 01/01/2020 de bedoeling om de volledige factuur voor 31/12/2019 te kunnen ontvangen & de auto te kunnen inschrijven voor 31/12/2019.

Wat is jullie mening hieromtrent? Maak ik een kans voor een Model 3 met klein aantal kilometers voor eind 2019 of zet ik dit idee beter uit m'n hoofd en kies ik voor een beschikbaar stockmodel in november/december?
 
Er zijn wel wat tweedehands exemplaren beschikbaar, en dat zal richting einde van het jaar niet minder worden. Maar reken er niet op dat de prijs dan veel lager is dan nieuw. Zijn vaak gekocht door autobedrijven die erop rekenen dat er altijd mensen zijn die wat extra willen betalen als de auto direct leverbaar is. Werkt bij de populaire (en nog schaarse) elektrische auto's wat anders dan bij de traditionele auto's die direct veel waarde verliezen als ze de showroom uitrijden.
 
Tenzij EM weer opeens een prijsdaling uit de grote hoed tovert, dan zullen de occasions mee moeten gaan.

Eind 2019 is denk ik wat vroeg maar zodra de Model Y echt in zicht komt denk ik dat er best wel wat mensen hun Model 3 daar voor om willen ruilen.
 
  • Like
Reactions: HWS
Er zijn wel wat tweedehands exemplaren beschikbaar, en dat zal richting einde van het jaar niet minder worden. Maar reken er niet op dat de prijs dan veel lager is dan nieuw. Zijn vaak gekocht door autobedrijven die erop rekenen dat er altijd mensen zijn die wat extra willen betalen als de auto direct leverbaar is. Werkt bij de populaire (en nog schaarse) elektrische auto's wat anders dan bij de traditionele auto's die direct veel waarde verliezen als ze de showroom uitrijden.

Voorlopig heb ik via onderstaande Tesla-website nog geen tweedehandse zien passeren. Als de tweedehands prijs niet danig veel zal schelen met de nieuwprijs, zal ik dan best meteen een nieuwe bestellen.

New & Used Electric Cars | Tesla België

Enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik met zekerheid een levering in december te pakken krijg? Is dit iets wat de lokale Tesla-garage zou kunnen geregeld krijgen (Latem - België)?
 
Ik zat met exact hetzelfde en dat is dus precies de rede waarom ik nu toch voor een gebruikte S gekozen heb, misschien stap ik over een jaar of 4 wel over naar een 3 (of Y) maar voor nu zit prima naar mijn zin in een 'oude' S :)

Ook hou ik in gedachte dat er over 4 jaar hopelijk ook meer concurrentie is dus ook meer keuze is.
 
Enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik met zekerheid een levering in december te pakken krijg? Is dit iets wat de lokale Tesla-garage zou kunnen geregeld krijgen (Latem - België)?

Het SeC kan dit niet garanderen, zij koppelen de bestellingen immers niet aan de stock.

Ofwel jouw configuratie bestellen bij het begin van het nieuwe kwartaal. Deze zal dan wel op één van de boten staan die in oktober of november naar Zeebrugge varen. Ofwel bestel je eind november/begin december een configuratie die in stock is. Maar het is onmogelijk te zeggen of er een stock zal zijn, hoe groot die is en in welke configuraties.

Wat wijzigt er trouwens aan de fiscaliteit waardoor je de wagen in december nog wil registreren ? De fiscale aftrekbaarheid voor vennootschappen daalt van 120% naar 100%, maar je zou die extra 20% slechts voor 1 maand kunnen gebruiken. Bovendien komt die 20% in de onbeschikbaar reserves terecht waardoor het netto voordeel heel beperkt is.

De BIV en jaarlijkse rijtaks kunnen door de nieuwe Vlaamse regering aangepast worden, maar voor EV’s zal de wijziging beperkt zijn.
 
Het SeC kan dit niet garanderen, zij koppelen de bestellingen immers niet aan de stock.

Ofwel jouw configuratie bestellen bij het begin van het nieuwe kwartaal. Deze zal dan wel op één van de boten staan die in oktober of november naar Zeebrugge varen. Ofwel bestel je eind november/begin december een configuratie die in stock is. Maar het is onmogelijk te zeggen of er een stock zal zijn, hoe groot die is en in welke configuraties.

Wat wijzigt er trouwens aan de fiscaliteit waardoor je de wagen in december nog wil registreren ? De fiscale aftrekbaarheid voor vennootschappen daalt van 120% naar 100%, maar je zou die extra 20% slechts voor 1 maand kunnen gebruiken. Bovendien komt die 20% in de onbeschikbaar reserves terecht waardoor het netto voordeel heel beperkt is.

De BIV en jaarlijkse rijtaks kunnen door de nieuwe Vlaamse regering aangepast worden, maar voor EV’s zal de wijziging beperkt zijn.

Fiscale aftrek zakt effectief naar 100% vanaf 01/01/2020, maar door het aankopen van de wagen (geen leasing) kan ik deze nog voor de volledige duurtijd van het boekjaar afschrijven (momenteel = verlengd boekjaar van 18m, waardoor ik 18/60 van de aanschaffingswaarde kan aftrekken tegen 120%).

Vanwaar pas bestellen bij start vh nieuwe kwartaal? Zit hier een bepaalde constante in de laatste maanden qua uitlevering binnen het kwartaal? Volgens de bestelsite wordt momenteel nog steeds augustus als verwachte levertijd aangeduid, maar dit dan zal waarschijnlijk niet correct zijn?
 
Indien interesse, er is een kans dat ik mijn Model S van 02/2019 (momenteel 15 000 km) weg doe eind dit jaar.
Eventuele overname van Alpha credit fin renting is ook mogelijk hierin.
neem gerust contact via PM met me op indien interesse
 
Fiscale aftrek zakt effectief naar 100% vanaf 01/01/2020, maar door het aankopen van de wagen (geen leasing) kan ik deze nog voor de volledige duurtijd van het boekjaar afschrijven (momenteel = verlengd boekjaar van 18m, waardoor ik 18/60 van de aanschaffingswaarde kan aftrekken tegen 120%).

Vanwaar pas bestellen bij start vh nieuwe kwartaal? Zit hier een bepaalde constante in de laatste maanden qua uitlevering binnen het kwartaal? Volgens de bestelsite wordt momenteel nog steeds augustus als verwachte levertijd aangeduid, maar dit dan zal waarschijnlijk niet correct zijn?

Kan toch voor redelijk wat discussie zorgen bij een controle ? Zeker in dergelijk extreem voorbeeld. En die 20% blijven onbeschikbare reserves die je enkel kan uitkeren nadat er vennootschapsbelasting op betaald is. Het smukt wel je balans wat op voor wie niet te nauwkeurig kijkt.

De start van het nieuwe kwartaal geef ik enkel aan omdat je de wagen pas in december wenst. Indien je in september reeds de bestelling plaatst dan is de kans reëel, zeker bij een “gewone” configuratie, dat ze jouw bestelling nog vlug koppelen aan een wagen in voorraad tijdens hun rush voor de kwartaalresultaten. Indien het volgende kwartaal dezelfde procedure heeft als de voorbije, dan gaan er in oktober weinig of geen nieuwe boten aankomen in Zeebrugge en zal dit eerder pas in november zijn.

In ieder geval; er is geen enkele garantie om een wagen in een bepaalde maand te verkrijgen. Dus in jouw geval, beter een maand te vroeg dan een maand te laat...
 
Fiscale aftrek zakt effectief naar 100% vanaf 01/01/2020, maar door het aankopen van de wagen (geen leasing) kan ik deze nog voor de volledige duurtijd van het boekjaar afschrijven (momenteel = verlengd boekjaar van 18m, waardoor ik 18/60 van de aanschaffingswaarde kan aftrekken tegen 120%).

Vanwaar pas bestellen bij start vh nieuwe kwartaal? Zit hier een bepaalde constante in de laatste maanden qua uitlevering binnen het kwartaal? Volgens de bestelsite wordt momenteel nog steeds augustus als verwachte levertijd aangeduid, maar dit dan zal waarschijnlijk niet correct zijn?

Hey Stijn, zoals @Paco al aanhaalde. Het fiscaal voordeel is het echt niet waard. Bekijk de wagen best gewoon als 100% aftrekbaar (los van de btw natuurlijk). Die 20% bovenop de 100% komt in een "reserve". Als je deze reserve gebruikt (of je bedrijf liquideert), betaal je er alsnog de belasting op. Niemand weet hoe het fiscaal landschap er binnen x jaar uitziet, maar de moment dat je die reserve aanraakt (of liquideert) wordt je belast aan het op dat moment geldende percentage. Dit kan hoger of lager zijn dan vandaag.

Bekijk die 20% extra aftrekbaarheid dus best als een 'uitgestelde belasting'.

Zo wist mijn boekhouder het mij toch te vertellen.