Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies: M3 2019 Performance vs M3 2023/2024 Highland

This site may earn commission on affiliate links.
Hi. Zouden jullie mij kunnen helpen met jullie mening?
We krijgen in februari een kleintje, dus een mooie reden om van auto te wisselen. Ik wil dolgraag voor een Tesla gaan en mijn budget is ca 40k.
Ik vind de looks (helaas) belangrijk, dus het liefst helemaal zwart, 20" velgen en rode remklauwen. Wat ik verder (ook helaas) leuk vind, is de acceleratie (ja, ik weet het, hoe vaak ga je het nou gebruiken).
Via de tweedehandse markt komt er wel eens precies zo'n model langs en ook voor die prijs (~36k). Gisteren was ik in de buurt van een Tesla dealer en ben ik even langs geweest voor een paar korte vragen. De medewerker zette mij echter aan het denken; of ik aan het nieuwe 2023/2024 Highland model SR had gedacht.
Met een ander kleurtje, 19" velgen en 3k subsidie zou ik niet heel veel meer geld kwijt zijn.
Ik heb een paar reviews gelezen en een vergelijkingsfilmpje (2019 SR vs Highland) bekeken. De verschillen heb ik naast elkaar gezet; met +/- bedoel ik in vergelijking met elkaar.

Ik vind de koplampen van het nieuwe model wel mooier. Verder is het nieuwe model efficiënter, heeft een warmtepomp en geventileerde stoelen. Een instelbare led strip vind ik ook wel een geinige feature. De verschillen tussen materiaal van interieur en schokbrekers vind ik lastig te vergelijken, volgens het vergelijkingsfilmpje waren de schokbrekers van het nieuwe M3 model beter dan die 2019 M3 SR (maar geen idee hoe tegenover 2019 Performance).
Geen pookjes als richtaanwijzers zal in het begin wel wennen zijn. Tesla Vision in plaats van hardware sensoren lijkt mij wel minder.

Nu zullen er komende maanden veel nieuwe 2019 modellen op de tweedehandse markt komen aangezien het 5 jaar leasetermijn afgelopen zal zijn.

Wat vinden jullie ervan?

2024 SR model2019 (dec) Performance
Prijs44.000 (inc subsidie)36.000
Garantie voertuig4 jaar / 80.000-
Garantie batterij8 jaar / 160.0004 jaar / 192.000
Km060000
Actieradius513530 - gebruik batterij
0-1006,1 sec3,4 sec
Velgen19”20”
RemklauwenRood mogelijk?Rood
Efficiëntie+-
Koplampen en neus+-
Geluid binnen+ (1-2 dB) -
Warmtepomp+-
Interieur+ (materialen)?
Instelbare led strip+-
Geventileerde voorstoelen+-
RichtingaanwijzersOp stuurMet pookjes
AandrijvingRWDAWD
SensorenVisonSensoren
Schokbrekers+?

Nieuw M3 model
 
Ik zou voor die nieuwe gaan, paar jaar verbetering wat je er zo over leest. En reken bij die 2019 ook op wat reparaties de komende jaren, kan best optellen.
Maar goed, trekt wat minder snel op (zal nog steeds lekker vlot voelen verwacht ik). Doe je wel weer langer met je banden 😉
 
Hi. Zouden jullie mij kunnen helpen met jullie mening?
We krijgen in februari een kleintje, dus een mooie reden om van auto te wisselen. Ik wil dolgraag voor een Tesla gaan en mijn budget is ca 40k.
Ik vind de looks (helaas) belangrijk, dus het liefst helemaal zwart, 20" velgen en rode remklauwen. Wat ik verder (ook helaas) leuk vind, is de acceleratie (ja, ik weet het, hoe vaak ga je het nou gebruiken).
Via de tweedehandse markt komt er wel eens precies zo'n model langs en ook voor die prijs (~36k). Gisteren was ik in de buurt van een Tesla dealer en ben ik even langs geweest voor een paar korte vragen. De medewerker zette mij echter aan het denken; of ik aan het nieuwe 2023/2024 Highland model SR had gedacht.
Met een ander kleurtje, 19" velgen en 3k subsidie zou ik niet heel veel meer geld kwijt zijn.
Ik heb een paar reviews gelezen en een vergelijkingsfilmpje (2019 SR vs Highland) bekeken. De verschillen heb ik naast elkaar gezet; met +/- bedoel ik in vergelijking met elkaar.

Ik vind de koplampen van het nieuwe model wel mooier. Verder is het nieuwe model efficiënter, heeft een warmtepomp en geventileerde stoelen. Een instelbare led strip vind ik ook wel een geinige feature. De verschillen tussen materiaal van interieur en schokbrekers vind ik lastig te vergelijken, volgens het vergelijkingsfilmpje waren de schokbrekers van het nieuwe M3 model beter dan die 2019 M3 SR (maar geen idee hoe tegenover 2019 Performance).
Geen pookjes als richtaanwijzers zal in het begin wel wennen zijn. Tesla Vision in plaats van hardware sensoren lijkt mij wel minder.

Nu zullen er komende maanden veel nieuwe 2019 modellen op de tweedehandse markt komen aangezien het 5 jaar leasetermijn afgelopen zal zijn.

Wat vinden jullie ervan?

2024 SR model2019 (dec) Performance
Prijs44.000 (inc subsidie)36.000
Garantie voertuig4 jaar / 80.000-
Garantie batterij8 jaar / 160.0004 jaar / 192.000
Km060000
Actieradius513530 - gebruik batterij
0-1006,1 sec3,4 sec
Velgen19”20”
RemklauwenRood mogelijk?Rood
Efficiëntie+-
Koplampen en neus+-
Geluid binnen+ (1-2 dB)-
Warmtepomp+-
Interieur+ (materialen)?
Instelbare led strip+-
Geventileerde voorstoelen+-
RichtingaanwijzersOp stuurMet pookjes
AandrijvingRWDAWD
SensorenVisonSensoren
Schokbrekers+?

Nieuw M3 model

Niet blindstaren op aanschafprijs, afschrijving is in feite belangrijker.
Dat restwaarde na X jaar / afschrijving zou ik toevoegen aan je overwegingen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
2020 performance-eigenaar hier. De verstandige keuze is zonder enige twijfel de nieuwe RWD. Alleen al voor de garantie. Wat je vergeet te vermelden is het veel beter comfort in de RWD. Veel stiller (want highland en ook nog eens de wielen), betere suspensie,... . De 2022 AWD was al duidelijk beter dan mijn 2020 P. Bovendien ben ik ook absoluut overtuigd van de gebrekkige afwerking van de US auto's, zoals de P's.
Maar als dat betekent dat je de hele tijd zou denken aan de acceleratie die je mist, tja, dan is die RWD geen optie.
 
  • Like
Reactions: Krisja
P uit 2019 hier. No brainer: de nieuwe SR kiezen. Efficiëntie en techniek is een stuk verbeterd tov de 2019 modellen. En de P is geinig, maar in de praktijk doe je er niet zo veel mee, zeker niet als partner en kind ook aan boord zijn. Op een circuit is de accu veel te snel leeg dus dat houdt ook niet over. Van de week nog even een (echte) M3 op de autobahn bij proberen te benen maar ook dat ging niet echt lukken. En rode klauwen kunnen tegenwoordig overal voor je geregeld worden.
 
Dank voor jullie reacties, dit helpt mij enorm!

Hiermee bedoel je dat de afschrijving op de P groter/slechter is dan de nieuwe SR?
Een nieuw model heeft doorgaans een hogere restwaarde. (of misschien andersom: als er een nieuw model verschijnt zaken de prijzen van het vorige model)
Over een jaar komen er zeer veel zakelijke M3 in de handel, dat gaat effect hebben op de prijzen van het "oude model".

Maar als je besluit om de auto lang te houden (en/of veel km's maakt) maakt het allemaal wat minder uit. Dan schrijf je in beide gevallen de auto vrijwel geheel af en heeft de restwaarde minder invloed.

Luxeprobleem, keuze stres, wat de keuze ook wordt, je zult er zeer waarschijnlijk in alle (Tesla) gevallen van gaan genieten! 😇
 
Een nieuw model heeft doorgaans een hogere restwaarde. (of misschien andersom: als er een nieuw model verschijnt zaken de prijzen van het vorige model)
Over een jaar komen er zeer veel zakelijke M3 in de handel, dat gaat effect hebben op de prijzen van het "oude model".

Maar als je besluit om de auto lang te houden (en/of veel km's maakt) maakt het allemaal wat minder uit. Dan schrijf je in beide gevallen de auto vrijwel geheel af en heeft de restwaarde minder invloed.

Luxeprobleem, keuze stres, wat de keuze ook wordt, je zult er zeer waarschijnlijk in alle (Tesla) gevallen van gaan genieten! 😇

Een nieuwe auto die minder afschrijft dan een gebruikte? Sinds wanneer is dat?

Het lijkt mij toch evident dan een jong gebruikte auto lagere kosten heeft dan een gloednieuwe.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een nieuwe auto die minder afschrijft dan een gebruikte? Sinds wanneer is dat?

Het lijkt mij toch evident dan een jong gebruikte auto lagere kosten heeft dan een gloednieuwe.
Restwaarde is wat anders dan afschrijving.
Ik ben het met je eens dat een jong gebruikte auto doorgaans een lagere afschrijving heeft dan een nieuwe.
Maar bij een Tesla is dat niet altijd het geval. Zeker niet na een plotselinge forse/prijsdaling. (dan zie je zelfs dat gebruikt een hogere vraagprijs heeft dan een nieuwe)

In dit voorbeeld ook nog een prive aankoop met subsidie mogelijkheden. Dan wordt het bij een einde kwartaal VRD auto (met forse korting) soms interessanter om voor een nieuwe te gaan (zonder slijtage / met garantie / over x jaar hogere restwaarde)
 
Restwaarde is wat anders dan afschrijving.
Ik ben het met je eens dat een jong gebruikte auto doorgaans een lagere afschrijving heeft dan een nieuwe.
Maar bij een Tesla is dat niet altijd het geval. Zeker niet na een plotselinge forse/prijsdaling. (dan zie je zelfs dat gebruikt een hogere vraagprijs heeft dan een nieuwe)

In dit voorbeeld ook nog een prive aankoop met subsidie mogelijkheden. Dan wordt het bij een einde kwartaal VRD auto (met forse korting) soms interessanter om voor een nieuwe te gaan (zonder slijtage / met garantie / over x jaar hogere restwaarde)

Zou het echt zo zijn dat bij een Tesla iemand meer betaalt voor een gebruikte?

Hoe dan ook: ik ben niet zo overtuigd dat nieuw kopen voor vraagsteller echt de beste optie is, zeker ook gelet op persoonlijke wensen.
 
Los van de aanschafprijs, is de techniek van de nieuwere versie beter dan van het 2019 model. Voor zover ik weet is ook de levensduur van de oudere accu’s korter dan die van de nieuwe LFP accu’s.
Daarbij geeft de extra prijs van de nieuwe auto ook een extra “garantie” dat je geen onvoorziene kosten hebt aangezien je met een nieuwe fabrieksgarantie hebt. De huidige kosten die ik nu in 4 jaar kwijt ben is iets van €60,—. Andere kosten zoals vervangen draagarmen vielen onder garantie. Zou je een ouder model hebben dan komen dit soort kosten voor eigen rekening.
 
Gelukkig heb ik zowel een Performance uit 2020 (december 2019) als een nieuwe RWD uit 2023. Een RWD uit 2023 heeft bijna alle rijervaring van een Tesla. Als je echter echt waarde hecht aan acceleratie, kies dan voor een Performance.





Ter informatie: ik spreek geen Nederlands. Gebruikte vertaalsoftware voor dit bericht. Als de grammatica raar lijkt, is dat de reden. 😁
 
  • Like
Reactions: Maarten and nico180
Ik zou voor de nieuwe gaan, ja de performance is leuk. Maar je hebt ook minder comfort, (iets) langzamer infotainment, mindere interieurkwaliteit én vooral meer kansen dat er iets kapot gaat. Ik heb best wat collega’s die 2019 Model 3 LR AWD rijden en ik geloof dat meer dan de helft nu al minimaal 1x de draagarmen heeft laten vervangen. (Circa 5/10 auto’s). In die eerste productie uit de VS heb je gewoon net iets grotere kans dat er onderhoud aan vast zit vanwege de hele production hell in Fremont destijds.

Plus, een nieuwe heeft weer volledige garantie! En ik denk dat als je een kleine krijgt (gefeliciteerd!) dat je vooral rust en veiligheid wil als je met het gezin op pad bent.
 
Ik heb een M3P uit 2019 en de degradatie valt enorm mee. Als je fanatiek rijdt is vooral daardoor de range gewoon beduidend minder, die impact is veel groter. Als je echt van de beleving en de acceleratie houdt dan zou ik de M3P kiezen, ik zou het bij aanschaf van een nieuwe direct weer doen. Maar kies je toch vooral met je verstand, dan de nieuwe SR.
 
Ik heb nu een MYP en die vind ik wel een forse upgrade.
Dat laat onverlet dat mijn M3P veel lichtvoetiger voelt en agieler rijdt.
Deze is uit juni '19 en heeft 52 duizend km. De draagarmen zijn in het voorjaar al preventief vervangen. Auto is in zeer fraaie staat(zonder krassen/deukjes) en van eerste eigenaar. Is te koop voor minder dan jouw budget zie ik...:)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Natuurlijk voor een nieuwe gaan, alles is daar beter en mooier aan tov een 2019 model.
Meer range, stiller, comfortabeler etc.
Teeeeenzij je een echte auto liefhebber bent, dan zou ik mij nog kunnen voorstellen dat je twijfelt, maar die wikken en wegen niet😊.

Overigens komt mijn m3p 2019 met 105.000km volgende week weer te koop.
30k incl btw.

Nogmaals, ik zou voor nieuw met garantie gaan.
Succes
 
Natuurlijk voor een nieuwe gaan, alles is daar beter en mooier aan tov een 2019 model.
Meer range, stiller, comfortabeler etc.
Teeeeenzij je een echte auto liefhebber bent, dan zou ik mij nog kunnen voorstellen dat je twijfelt, maar die wikken en wegen niet😊.

Overigens komt mijn m3p 2019 met 105.000km volgende week weer te koop.
30k incl btw.

Nogmaals, ik zou voor nieuw met garantie gaan.
Succes
Mooier ben ik het niet met je eens maar beter wel zeker tov een 2019 M3.
Persoonlijk zou ik voor een nieuwe gaan want die stoplichtsprintjes gaan al snel vervelen.
Ook het verlaagde onderstel doet weinig aan de rijervaring tov een "gewoon" model.
De nieuwe vind ik er nogal Chinees model achtig uitzien maar zal veel efficiënter en betere van bouwkwaliteit zijn.
Volgens de testen is het nog steeds een herrie bak op de autosnelweg maar bij lagere snelheden wel stiller.
Die Ambilight vind ik nogal ondoordacht aangebracht waardoor het wat goedkoop aanvoelt maar dat is allemaal persoonlijk.
De oude modellen gaan nu wel snel aan waarde verliezen ook dus is het eigenlijk een no brainer om voor een nieuwe te gaan.
 
  • Like
Reactions: EddYct